2020-10-06, 14:01
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
DETTA ÄR FAN OTROLIGT.

Tusen tack till den som postade länken till TV3 Efterlysts specialprogram om Estona.

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be ¨

Ni måste kolla. Det här spelades in innan myndigheterna lade locket och betongen på.

Och här finns det - alltihop. Resonemangen om att ett hål måste ha orsakat vatteninträngningen. T o m var hålet borde finnas, inritat på exakt rätt ställe med rödpenna.

Tror inte våra politiker och myndigheter klarar detta, inte ens genom att portförbjuda Estländarna som vid förra utredningen. Carl Bildt, Ingvar Carlsson, your numbers are up.

Stort tack för att du fick mig att se videon. Intressant att misstankarna var att hålet skall finnas vid bad/spa-delen, och det verkar vara precis där som hålet är.
Citera
2020-10-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
DETTA ÄR FAN OTROLIGT.

Tusen tack till den som postade länken till TV3 Efterlysts specialprogram om Estona.

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be ¨

Ni måste kolla. Det här spelades in innan myndigheterna lade locket och betongen på.

Och här finns det - alltihop. Resonemangen om att ett hål måste ha orsakat vatteninträngningen. T o m var hålet borde finnas, inritat på exakt rätt ställe med rödpenna.

Tror inte våra politiker och myndigheter klarar detta, inte ens genom att portförbjuda Estländarna som vid förra utredningen. Carl Bildt, Ingvar Carlsson, your numbers are up.
Precis vad jag tänkte när jag såg programmet. Jag har inget minne av att ha sett det på 90-talet, och hur många lyckas hitta fram till det i dag? Det måste bara sändas på TV igen.
Citera
2020-10-06, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
Hur förhåller du dig till experter som menar att det är fysiskt omöjligt för en båt att sjunka så snabbt utan ett stort hål i skrovet?

Estonia hade ett stort hål redan när hon byggdes (flera tom). Annars hade det varit himla knepigt att få ombord alla långtradare och bilar.
Men för att inte misstolka dig och återgå till "experterna" så svarar jag att de är i minoritet jämfört med de experter som säger att det inte bara är fysiskt möjligt utan även troligt. I detta förhållningssätt ingår även att de övriga "experterna" inte lyckats producera några vetenskapliga modeller eller simuleringar som kommer ens i närheten av de övriga som förevisats.

Vanlig sund vetenskaplig metodik premierar den modell som bäst kan användas för att förutsäga flera förlopp. Verktygen som Chalmers och SSPA använde sig av är inga hittepågrejer som custom-byggdes för ändamålet utan verktyg som är till för den här typen av beräkningar. Om man skall komma med en alternativ modell eller teori så måste den inte bara förutsäga ett utfall utan den måste kunna göra det med flera och med bättre noggrannhet än den tidigare.

Den ursprungliga haveriutredningen må ha haft en hel del brister men tyngden som tillkom från expertisen som var inblandad i SSPA och Chalmers undersökningar och alla de scenarion de tittade på gör att andra "experter" som framhåller sina egna scenarion och modeller behöver komma med något betydligt mer substantiellt än indicier.
Citera
2020-10-06, 14:08
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Estonia hade ett stort hål redan när hon byggdes (flera tom). Annars hade det varit himla knepigt att få ombord alla långtradare och bilar.
Men för att inte misstolka dig och återgå till "experterna" så svarar jag att de är i minoritet jämfört med de experter som säger att det inte bara är fysiskt möjligt utan även troligt. I detta förhållningssätt ingår även att de övriga "experterna" inte lyckats producera några vetenskapliga modeller eller simuleringar som kommer ens i närheten av de övriga som förevisats.

Vanlig sund vetenskaplig metodik premierar den modell som bäst kan användas för att förutsäga flera förlopp. Verktygen som Chalmers och SSPA använde sig av är inga hittepågrejer som custom-byggdes för ändamålet utan verktyg som är till för den här typen av beräkningar. Om man skall komma med en alternativ modell eller teori så måste den inte bara förutsäga ett utfall utan den måste kunna göra det med flera och med bättre noggrannhet än den tidigare.

Den ursprungliga haveriutredningen må ha haft en hel del brister men tyngden som tillkom från expertisen som var inblandad i SSPA och Chalmers undersökningar och alla de scenarion de tittade på gör att andra "experter" som framhåller sina egna scenarion och modeller behöver komma med något betydligt mer substantiellt än indicier.

Du har rätt att det behövs mer bevis än bara indicier. Det behöver göras fler dykningar så att det finns tillräckligt med underlag av skeppets skick för att oberoende skall kunna undersöka.

Sen så behöver allt sekretessbelagt material som ritningar på fartyget och skrovet etc öppnas upp, så att oberoende personer kan modellera skeppet och utföra simuleringar med moderna programvaror.
Citera
2020-10-06, 14:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Problemet är denna sida inte på något sätt ger en källa till att dessa bilder är från 94. Lars Ångström menar att de är det, medans Mona Sahlin menar att de snarare är från 96. Detta från riksdagsinterpollationer under 00-talet (för källa på detta, se ett av mina tidigare inlägg i denna tråd). Har med andra ord varit lite snack om dessa bilder tidigare, men de har dessvärre drunknat lite i allt övrigt brus i debatten.

Lyckas man hitta ursprunget till denna bild och det visar sig vara just 94, innan det datum bogvisiret bärgades, ja då är det väldigt intressant... Är dem snarare från 96 i och med undersökningen av möjligheten till övertäckning så kan det lika gärna vara en hög med grus/makadam/sand.

Mitt hetaste tips är att hitta ett exemplar av Dagens Nyheter från den 3:e oktober 1994. Lars hänvisar till detta exemplar i sin interpolation, så det skulle vara mycket intressant att få ta del av denna. DN har ett arkiv som sträcker sig fram till 92, hade väl varit för uppenbart vad man försökt göra om det sträckt sig till den 2:a oktober 94 Nej jag ska inte göda på konspirationerna, men den Estoniaartikel som finns i denna tidning hade varit MYCKET intressant att läsa...

1994-10-03

DN
https://postimg.cc/6T30kYvs

SD
https://postimg.cc/jLyJm7Z0

AB
https://postimg.cc/QVTBK7L9
Citera
2020-10-06, 14:10
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
I stort, talar inte språket flytande men förstår mycket:
Han låg och sov, vaknade av att det skakade till
Uppfattade att båten höll på att kapsejsa
Sprang ut, folk skrek i panik
Kom ut på däck, det var kaos
Fick tag på en räddningsväst, spolades överbord av stora vågor
Lyckades ta sig upp på en upp-och-nervänd räddningsflotte

Google Translate:

Citat:
Jag låg i sängen klockan elva
Och vid ett tillfälle kastas jag i min säng.
Jag slog i marken och efter en minut kom jag till
och jag öppnar dörren till min stuga och ser att alla springer och skriker i korridoren.
Bara panik.
Den båten kantrade redan ganska bra.
Sedan sprang jag till däcket.
Det tog en halvtimme innan jag kunde nå det på grund av kaoset.
Där tog jag på mig en flytväst och klättrade upp till toppen
Där höll jag fast vid räcken och väntade tills båten sänktes. Sedan drogs jag loss av vågorna. Dessa vågor var gigantiska.
Och sedan hamnade jag under vatten. Efter ett tag kom jag upp igen.
Och jag hamnar två meter bredvid en räddningsbåt som visserligen var upp och ner,
med botten uppåt.
Men jag klättrade upp på magen och höll fast vid det.
Citera
2020-10-06, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det där känns lite som en trådsanning. Bärgningskonsulten som var involverad vid Rockwaters dykningar har ju hävdat att man gjorde en undersökning av hela vraket. Han är till och med intervjuad i dokumentären och säger samma sak. Sen fanns det delar av fartyget som inte var fysiskt möjliga att undersöka på 1994 men som är det idag (vilket också är tämligen tydligt i dokumentären).

På vilket sätt var det inte fysiskt möjligt att undersöka dessa delar? Nog var det möjligt, man valde dock att inte göra det. Men om vi bortser från detta och accepterar det faktum att man inte undersökte hela vraket. Bör inte detta tydliggöras i utredningen? Att inte ha undersökt hela vraket leder till stora osäkerheter i både simuleringar men även i utredningen.

Citat:
Chalmers simuleringar och SSPA kom fram till samma slutresultat som haverirapporten med ett par skillnader i förloppen. Även om de senare inte heller hade vetskap om skadan som upptäcktes 2019 hade de faktiskt med scenarion med andra skador (både skador under vattenlinjen och explosioner) som dock inte föll ut med samma förlopp.

Använder du liknande indata och parametrar när du simulerar hade jag blivit förvånad om händelseförloppet hade skiljt sig markant. Frågan är huruvida haverikommissionens händelseförlopp stämmer överens med verkligheten?

Citat:
Den upptäckta skadan på Estonia är intressant ur flera aspekter men den verkar ju inte ha påverkat förloppet som sådant varvid man kan anta att den uppstod först efter att fartyget sjunkit (den behövdes inte för att modellerna skulle komma till det observerade resultatet).

Nu låter det som du tänker som haverikommissionen. Att basera sina slutsatser på vad man antar är farligt och helt fel angrepssätt i en haveriutredning.

Citat:
Jag är tämligen säker på att det var bogvisiret som orsakade förlisningen men det betyder ju inte det att skadan inte borde undersökas. Om den uppstod innan hon sjönk kan skadans existens förbättra modellen och olycksförloppet rekonstrueras på ett helt annat sätt (och det kan även vara till gagn för framtida utredningar).
Om skadan visar sig ha uppstått efter att hon sjönk blir det knepigare att i efterhand motivera undersökningen (den politiska risken).

Vad du tämligen är säker på är irrelevant om du grundar det på en haverirapport som bevisligen har stora brister. Sen vad du tror på är upp till dig, men att vara säker på sin sak utan att kunna backa upp detta med vetenskapliga belägg är enbart oseriöst. Med den inställningen hade man förövrigt inte behövt göra en utredning från början, bogvisir borta, check, vatten läcker in, check, fartyg sjunker, check, case closed.

Citat:
Jag är dock övertygad om att med mindre än att man plockar upp hela fartyget och låter internationella experter kravla igenom varenda kvadratcentimeter kommer få dras med konspirationsteorier kring hennes förlisning.

Frågan om att starta en ny utredning handlar inte om att tysta konspiratörer. Förlisningen av Estonia är en av västvärldens värsta fartygskatastrofer i fredstid under hela 1900-talet. När det nu framkommit nya uppgifter om fartyget är det självklart att frågan om en ny utredning ska väckas. Inte nog med att den nyupptäckta skadan bevisar de bristerna som funnits i tidigare haverikommissionens utredning, den ifrågasätter även deras teori på olycksförloppet.
Citera
2020-10-06, 14:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Problemet är denna sida inte på något sätt ger en källa till att dessa bilder är från 94. Lars Ångström menar att de är det, medans Mona Sahlin menar att de snarare är från 96. Detta från riksdagsinterpollationer under 00-talet (för källa på detta, se ett av mina tidigare inlägg i denna tråd). Har med andra ord varit lite snack om dessa bilder tidigare, men de har dessvärre drunknat lite i allt övrigt brus i debatten.

Lyckas man hitta ursprunget till denna bild och det visar sig vara just 94, innan det datum bogvisiret bärgades, ja då är det väldigt intressant... Är dem snarare från 96 i och med undersökningen av möjligheten till övertäckning så kan det lika gärna vara en hög med grus/makadam/sand.

Mitt hetaste tips är att hitta ett exemplar av Dagens Nyheter från den 3:e oktober 1994. Lars hänvisar till detta exemplar i sin interpolation, så det skulle vara mycket intressant att få ta del av denna. DN har ett arkiv som sträcker sig fram till 92, hade väl varit för uppenbart vad man försökt göra om det sträckt sig till den 2:a oktober 94 Nej jag ska inte göda på konspirationerna, men den Estoniaartikel som finns i denna tidning hade varit MYCKET intressant att läsa...

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
1994-10-03

DN

SD

AB

Här har ni en dykfilm från 2 oktober 1994 som sändes på nyheterna 3 oktober 1994. Spola fram till slutet vid 21.10 ungefär, så börjar dykfilmen. Har mycket svårt att tro att visiret ligger där intill och att de sänder detta på tv dagen efter.

https://www.youtube.com/watch?v=iWcYlzbNpSU
Citera
2020-10-06, 14:26
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
1994-10-03

DN

SD

AB

Så man säger aöötså att det finns tecken på att bogporten ligger framför vraket, men på den raka frågan "är bogporten öppen eller bortsliten" blev alltså svaret "det kan jag inte berätta"...

Detta är ett ytterst märkligt svar i sammanhanget... Det kan ingen med ett normalt sinne förneka.
Citera
2020-10-06, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
På vilket sätt var det inte fysiskt möjligt att undersöka dessa delar? Nog var det möjligt, man valde dock att inte göra det.
Fartyget ligger på styrbordssidan. 1994 än mer än idag. Du kan inte inspektera hela styrbordssidan utan att vända på fartyget och (även om vi bortser från de rent etiska aspekterna att det var fullt med omkomna människor ombord) är det knappast en trivial handling heller.

Citat:
Nu låter det som du tänker som haverikommissionen. Att basera sina slutsatser på vad man antar är farligt och helt fel angrepssätt i en haveriutredning.
Whut? Anledningen till att jag skrev "antar" är för att simuleringarna i så fall kommit fram till ett annat resultat. Alltså Chalmers/SSPA, inte haveriutredningen. De hade 6 scenarion och resultatet passade inte bäst in med hål i skrovet utan med ett resultat som var ganska likt haverikommissionens.

Citat:
Med den inställningen hade man förövrigt inte behövt göra en utredning från början, bogvisir borta, check, vatten läcker in, check, fartyg sjunker, check, case closed.
Nja knappast case closed eftersom man ju då svävat i ovisshet om varför bogvisiret lossnade vilket var själva orsaken till haveriet.

Citat:
Frågan om att starta en ny utredning handlar inte om att tysta konspiratörer. Förlisningen av Estonia är en av västvärldens värsta fartygskatastrofer i fredstid under hela 1900-talet. När det nu framkommit nya uppgifter om fartyget är det självklart att frågan om en ny utredning ska väckas. Inte nog med att den nyupptäckta skadan bevisar de bristerna som funnits i tidigare haverikommissionens utredning, den ifrågasätter även deras teori på olycksförloppet.

En ny utredning kommer inte tysta konspiratörer helt oavsett vad den kommer fram till. Men jag håller med dig i sak i övrigt.
Citera
2020-10-06, 14:29
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
---------------------------------------------------------------------------------------------

Kort replik där

Det är givetvis fullt möjligt att det funnit ett hål under vattenlinjen. Att det uppkommit i stort samtidigt som det kom in vatten via bogrampen förefaller även det dock som ytterst osannolikt.

Om man har en konstruktion med en ändlig livslängd Från Utmattningshänseende
Om man genom åren påfört ett lastspektrum av lägre toppvärden och sedan mot slutet påför maxlaster
Under ett forcerat förlopp som detta är ( Fullfart mot grov sjö ) så kommer det med ett ringa antal lastväxlingar ( där mot slutet ) med detta toppvärdet att bli skador.
Det finns inget som inskränker det till på bara en plats som Bogvisiret
Utan det är mera troligt att livslängen är förbrukad på många ställen i konstruktionen och skador kommer på fler ställen i ett i tid kortvarigt förlopp med stora krafter

Förenklat .ju större laster ju färre belastningsväxlingar tål objektet med gränsen 1 om det inte är utmattningsfenomenet .
Det är också så ( jag kan inte fartyg ) att ingenjören ibland har en prognostiserad livslängd för föremålet..
Ibland har man kända lastspektra Flygplan och viss mån Bilar ..
Då går ju ingenjören in för att dimensionera för detta antalet lastväxlingar inte fler för att detta blir dyrare och tyngre.
Det vet jag däremot om svetsning och fartyg att det finns alltid sprickor ...direkt från varvet tom det är bara frågan var och hur stora om det har praktisk betydelse.
Sedan som löken på laxen rostar fartyg och underhållet var tveksamt såg jag ngn stans

SÅ jag vill inte utesluta sprickor på flera ställen om man går med full maskin mot grov sjö med gammalt fartyg Samtidigt.

Kortfattat där https://sv.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

Det första steget vid utmattning är steg I, vilket utgörs av en initial spricka som ofta börjar vid en repa på ytan eller en inre defekt såsom en inneslutning. I steg II växer sprickan lite för varje cykel som den utsätts för. Ytan får små millimeterstora böljeslagsmärken (kallas på engelska för beach marks och skall inte förväxlas med striations som är mikrometerstora), det vill säga en räffla för varje cykel som sprickan vuxit (se figur 1). I steg III, när sprickan vuxit tillräckligt mycket alternativt om sprickan utsätts för en större last, sker ett plötsligt, katastrofalt brott.

Ja, det kan förstås uppkommit en spricka som växter till ett stort hål. Men precis samtidigt som bogvisiret föll av? Det hade också börjat ta in vatten i några större mängder först när fartyget fick större slagsida då det låg en bra bit ovanför vattenlinjen.

Mer troligt i så fall att det skedde vid bottenstötningen. Då utsattes fogar för stora krafter.
Citera
2020-10-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Så man säger aöötså att det finns tecken på att bogporten ligger framför vraket, men på den raka frågan "är bogporten öppen eller bortsliten" blev alltså svaret "det kan jag inte berätta"...

Detta är ett ytterst märkligt svar i sammanhanget... Det kan ingen med ett normalt sinne förneka.

Med tanke på att man inte förhört alla vittnen än tycker jag inte att det är ett dugg märkligt. Dels rent utredningstekniskt men tänk om det legat ett brott bakom? Då blir det direkt jäkligt tråkigt för en åklagare. En ännu enklare förklaring skulle vara att personen som tillfrågas helt enkelt inte vet eftersom all data ännu inte är sammanställd och därmed inte vågar uttala sig.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-06 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in