2020-10-06, 12:34
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Estonia var inte ursprungligen byggt för att trafikera öppet hav. Hur mycket öppet hav befann hon sig egentligen på den där natten utanför Tallin jämfört med tidigare rutter på Ålandshav och Bottenviken. Skulle materialutmattning under många år var förklaringen? Kontrolleras inte sådant? Faktum är att det inte ens var speciellt hårt väder när bogvisiret fallerade, det kom senare.

Här ksan du se var hon sjönk.
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=0&ex=n
Citera
2020-10-06, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det är en komplex händelse detta. Jag har givit mig på att sammanställa intressanta delar i förloppet som kan baseras på fakta. I de forskningsrapporter som givits ut finns det delar som baseras på etablerad kunskap kring skeppsteknik. Sammantaget ger de en intressant bild, byggd på solida slutsater, som kan användas att pröva olika teorier mot.

Först en översikt över händelseförloppet så som det beskrivits av vittnen och noteringar. Alla tider är estnisk tid.
  • 00:45-00:50: Hårda metalliska smällar hörs
  • 00:50: 10 graders lutning
  • 01:05: snabbt ökande lutning, initialt 40-50, sedan åter till 20 grader
  • 01:07: 25-30 graders lutning
  • 01:10: 35 graders lutning
  • 01:17 45 graders lutning
  • 01:22: Mayday sänds ut
  • 01:30 80-90 graders lutning, aktern börja sjunka
  • 01:48: Försvinner från radar på Utö
  • 01:50: 90+ grader lutning, kapsejsar och sjunker med aktern först

Vi kan slå fast följande
  • För att fartyget skall sjunka måste däck 4-8, bildäck och stora delar av däck 0-1 vara översvämmade.
    (Referens E, sid 165)
  • Fartyget måste luta 38 grader för att däck 4 ska kunna vattenfyllas från sidan
    (Referens E, sid 160)
  • För att flyta på sidan under så lång tid minuter måste däck 4-6 givit flytkraft (vatteninträngningen fördröjdes på grund av hyttväggar osv)
    (Referens E, sid 165)
  • Vid 35-40 graders lutning och 1800 ton vatten på bildäck rinner det in vatten till däck 0 & 1 via ventilationsrör, vars intag ligger strax under däck 4.
    (Referens F, sid 25)
  • Översvämmas däck 0&1 underifrån, utan vatten på bildäck genererar det maximalt 25 graders lutning. Vatten långt ner i fartyget ger stabilitet.
    (Referens E, sid 160)
  • Det var fullt möjligt att röra sig på däck 0&1 kl 01:00, endast vatten på golv obeserverades, samtidigt som fartyget tillfälligt lutade 40-50 grader
    (Referens B).
  • Vatten hade noterats flertalet gånger på på bildäck tidigare tillsammans med problem med bogvisiret
    (Ref C)
  • Fartyget är inte konstruerat för öppet hav, systerfartyget Diana II (sedemera M/S Bluefort) hade liknande problem med bogvisiret
    (Referens A)

Givet detta blir det väldigt osannolikt att vatten inte kommit in via bogrampen, då annars det hade behövs komma underifrån och det varit betydligt mer vatten på däck 0&1 kl 01:05, då fartyget tillfälligt lutade 45-50 grader.

Det är givetvis fullt möjligt att det funnit ett hål under vattenlinjen. Att det uppkommit i stort samtidigt som det kom in vatten via bogrampen förefaller även det dock som ytterst osannolikt.

Referenser
A) Wikipedia M/S Bluefort https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort
Wikipedia M/S Estonia https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia
B) Vittnesmål däck 0/1 https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.3.htm
C) Problem med bogvisir https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/12.4.3.htm
D) SSPA-konsortiets slutrapport http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf
E) Delrapport till SSPA, sjunkscenarier http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf
F) Delrapport till SSPA, analys bevis mm http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kort replik där

Det är givetvis fullt möjligt att det funnit ett hål under vattenlinjen. Att det uppkommit i stort samtidigt som det kom in vatten via bogrampen förefaller även det dock som ytterst osannolikt.

Om man har en konstruktion med en ändlig livslängd Från Utmattningshänseende
Om man genom åren påfört ett lastspektrum av lägre toppvärden och sedan mot slutet påför maxlaster
Under ett forcerat förlopp som detta är ( Fullfart mot grov sjö ) så kommer det med ett ringa antal lastväxlingar ( där mot slutet ) med detta toppvärdet att bli skador.
Det finns inget som inskränker det till på bara en plats som Bogvisiret
Utan det är mera troligt att livslängen är förbrukad på många ställen i konstruktionen och skador kommer på fler ställen i ett i tid kortvarigt förlopp med stora krafter

Förenklat .ju större laster ju färre belastningsväxlingar tål objektet med gränsen 1 om det inte är utmattningsfenomenet .
Det är också så ( jag kan inte fartyg ) att ingenjören ibland har en prognostiserad livslängd för föremålet..
Ibland har man kända lastspektra Flygplan och viss mån Bilar ..
Då går ju ingenjören in för att dimensionera för detta antalet lastväxlingar inte fler för att detta blir dyrare och tyngre.
Det vet jag däremot om svetsning och fartyg att det finns alltid sprickor ...direkt från varvet tom det är bara frågan var och hur stora om det har praktisk betydelse.
Sedan som löken på laxen rostar fartyg och underhållet var tveksamt såg jag ngn stans

SÅ jag vill inte utesluta sprickor på flera ställen om man går med full maskin mot grov sjö med gammalt fartyg Samtidigt.

Kortfattat där https://sv.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

Det första steget vid utmattning är steg I, vilket utgörs av en initial spricka som ofta börjar vid en repa på ytan eller en inre defekt såsom en inneslutning. I steg II växer sprickan lite för varje cykel som den utsätts för. Ytan får små millimeterstora böljeslagsmärken (kallas på engelska för beach marks och skall inte förväxlas med striations som är mikrometerstora), det vill säga en räffla för varje cykel som sprickan vuxit (se figur 1). I steg III, när sprickan vuxit tillräckligt mycket alternativt om sprickan utsätts för en större last, sker ett plötsligt, katastrofalt brott.
Citera
2020-10-06, 12:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
---------------------------------------------------------------------------------------------

Kort replik där

Om man har en konstruktion med en ändlig livslängd Från Utmattningshänseende
Om man genom åren påfört ett lastspektrum av lägre toppvärden och sedan mot slutet påför maxlaster
Under ett forcerat förlopp som detta är ( Fullfart mot grov sjö ) så kommer det med ett ringa antal lastväxlingar ( där mot slutet ) med detta toppvärdet att bli skador.
Det finns inget som inskränker det till på bara en plats som Bogvisiret
Utan det är mera troligt att livslängen är förbrukad på många ställen i konstruktionen och skador kommer på fler ställen i ett i tid kortvarigt förlopp med stora krafter

Förenklat .ju större laster ju färre belastningsväxlingar tål objektet med gränsen 1 om det inte är utmattningsfenomenet .
Det är också så ( jag kan inte fartyg ) att ingenjören ibland har en prognostiserad livslängd för föremålet..
Ibland har man kända lastspektra Flygplan och viss mån Bilar ..
Då går ju ingenjören in för att dimensionera för detta antalet lastväxlingar inte fler för att detta blir dyrare och tyngre.
Det vet jag däremot om svetsning och fartyg att det finns alltid sprickor ...direkt från varvet tom det är bara frågan var och hur stora om det har praktisk betydelse.
Sedan som löken på laxen rostar fartyg och underhållet var tveksamt såg jag ngn stans

SÅ jag vill inte utesluta sprickor på flera ställen om man går med full maskin mot grov sjö med gammalt fartyg Samtidigt.

Kortfattat där https://sv.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

Det första steget vid utmattning är steg I, vilket utgörs av en initial spricka som ofta börjar vid en repa på ytan eller en inre defekt såsom en inneslutning. I steg II växer sprickan lite för varje cykel som den utsätts för. Ytan får små millimeterstora böljeslagsmärken (kallas på engelska för beach marks och skall inte förväxlas med striations som är mikrometerstora), det vill säga en räffla för varje cykel som sprickan vuxit (se figur 1). I steg III, när sprickan vuxit tillräckligt mycket alternativt om sprickan utsätts för en större last, sker ett plötsligt, katastrofalt brott.

Jag läste nånstans att när de bygger sådana fartyg så räknar det bara med en livstid på 10-15 år innan de tas ur drift. Estonia var ju 14 år och sjöng på sista versen.
Citera
2020-10-06, 12:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Knappast haveriundersökningens uppgift att undersöka smuggling. Man utgår från teknisk bevisning, inte spionundersökning där man letar fram potentiella motivbilder och bakvägen försöker spåna fram attentat. Eventuell smuggling kanske hör hemma i nån polisförundersökning om haverirapport skulle visa på attentat.
Har jag sagt att det är "haveriundersökningens uppgift"? Jag vill att sanningen ska komma fram oavsett hur.
Citera
2020-10-06, 12:45
Medlem
Någon som är bra på nederländska?
I denna video intervjuas en nederländsk lastbilschaufför som jag inte hört om innan, han överlevde katastrofen.
Någon som kan översätta? Skulle gärna vilja veta vad han säger...

https://nos.nl/video/2303579-de-grootste-naoorlogse-scheepsramp-van-europa.html
Citera
2020-10-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Såg att detta avsnitt kommit upp så väljer att dela här.. är ifrån efterlyst när de tog upp Estonia... witte är med samt en person som visar hur färjor beter sig

https://youtu.be/XGrP3nLwwzk
Hoppas att det sänds på Tv igen snarast.
Citera
2020-10-06, 12:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Öppna kartan på Google och Eniro och titta efter?
Arbetar du som lärare? I grundskolan?
Citera
2020-10-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
I fallet med Estonia har man inte ens undersökt hela skrovet vilket är beklämande.
Det där känns lite som en trådsanning. Bärgningskonsulten som var involverad vid Rockwaters dykningar har ju hävdat att man gjorde en undersökning av hela vraket. Han är till och med intervjuad i dokumentären och säger samma sak. Sen fanns det delar av fartyget som inte var fysiskt möjliga att undersöka på 1994 men som är det idag (vilket också är tämligen tydligt i dokumentären).

Att haverikommissionen sen inte dokumenterade och redovisade de undersökta delarna av fartyget eller ens hänvisade till något annex eller liknande är rättmätig kritik mot haverirapporten men invaliderar inte automatiskt dess slutsatser.

Chalmers simuleringar och SSPA kom fram till samma slutresultat som haverirapporten med ett par skillnader i förloppen. Även om de senare inte heller hade vetskap om skadan som upptäcktes 2019 hade de faktiskt med scenarion med andra skador (både skador under vattenlinjen och explosioner) som dock inte föll ut med samma förlopp.

Den upptäckta skadan på Estonia är intressant ur flera aspekter men den verkar ju inte ha påverkat förloppet som sådant varvid man kan anta att den uppstod först efter att fartyget sjunkit (den behövdes inte för att modellerna skulle komma till det observerade resultatet).

Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Återigen, jag varken förnekar eller erkänner att det i slutändan var bogvisiret som orsakade Estonias förlisning. Men utan en ny objektiv undersökning kan vi enbart spekulera i vad som hände natten då Estonia sjönk.

Jag anser att de anhöriga samt de drabbade länderna förtjänar en ny oberoende utredning av Estonia. Inte bara för att haverikommissionens utredning var rent ut sagt ovärdig, men också för att lära sig mer av sina egna misstag.

Jag är tämligen säker på att det var bogvisiret som orsakade förlisningen men det betyder ju inte det att skadan inte borde undersökas. Om den uppstod innan hon sjönk kan skadans existens förbättra modellen och olycksförloppet rekonstrueras på ett helt annat sätt (och det kan även vara till gagn för framtida utredningar).
Om skadan visar sig ha uppstått efter att hon sjönk blir det knepigare att i efterhand motivera undersökningen (den politiska risken).

Jag är dock övertygad om att med mindre än att man plockar upp hela fartyget och låter internationella experter kravla igenom varenda kvadratcentimeter kommer få dras med konspirationsteorier kring hennes förlisning.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-06 kl. 12:57.
Citera
2020-10-06, 12:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Nä. Men man blir så förvånad att folk tar sig tid att skriva och ställa en så enkel grundläggande fråga på forumet, istället för att bara skriva samma sak på Google "Var förliste Estonia" och få svaret direkt, med karta och allt.
Citera
2020-10-06, 13:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Här får du en till karta över förlisningen och vilka fartug som var i närheten och hur många helikoptrar som ryckte ut från olika länder. Grundskolehjälp.

http://www.estoniasamlingen.se/images/rutten2.jpg
Citera
2020-10-06, 13:02
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä. Men man blir så förvånad att folk tar sig tid att skriva och ställa en så enkel grundläggande fråga på forumet, istället för att bara skriva samma sak på Google "Var förliste Estonia" och få svaret direkt, med karta och allt.
Ok dumskalle. Jag har egentligen inte tid med dig. Jag vet exakt var Estonia sjönk - det gör alla i den här tråden. Men i frågans förlängning låg tankar kring klassifisering av olika vatten. Vad är hav, vad är vik? Har du koll på det eller låter du bara käften gå.

Varje individ bygger sin jaguppfattning i mötet och speglingen med andra. Gissar att ditt nick inte är en tillfällighet.
Citera
2020-10-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Någon som är bra på nederländska?
I denna video intervjuas en nederländsk lastbilschaufför som jag inte hört om innan, han överlevde katastrofen.
Någon som kan översätta? Skulle gärna vilja veta vad han säger...

https://nos.nl/video/2303579-de-grootste-naoorlogse-scheepsramp-van-europa.html

Bump! Ingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in