2020-10-05, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Hade det inte varit lättare att hämta den i smyg, istället för att publikt vilja begrava den i betong?

Om det inte går då?
Citera
2020-10-05, 17:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Vid 21.10 in i filmen visas dykbilder från 94-10-02, alltså bara några dagar efter förlisningen. En reporter berättar om att bogvisiret är bortslitet och att rampen är delvis intryckt i bildäck. Räckena till rampen kan ha knäckts. Behöver inte vara avsågade.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/
Citera
2020-10-05, 17:45
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hon sjönk med aktern först. Du visar att du inte har någon känsla för proportioner. 5 cm i sekunden. Så det skulle ta 26 minuter att sjunka och lägga sig på botten?
I min värld så sjönk hon säkert snabbare än 1,9 knop, alltså snabbare än 1 meter per sekund.
Googla fram en bild på Kaknästornet. Det är 155 meter högt. Estonia är 157 meter. Titta på bilden och sätt igång klockan på 26 minuter och känn efter om det känns troligt att det tar så lång tid att färdas 80 meter.
Har du ens varit på havet undrar man? Du verkar inte ha någon som helst känsla för vatten i alla fall.
Citera
2020-10-05, 17:48
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det med magnetminor hade jag också i tanken. Den norske experten som jobbade för norska flottan kunde inte utesluta explosioner men höll det som osannolikt. Om nu sabotörer velat sänka skeppet kan man ju planterat fästbara explosiva medel utanför skrovet. Det är en teori som alla andra.

Sedan undrar man också vad Ryssland har vunnit på att skriva på griftefrids-avtalet. Hur gagnas ryssarna av det? Rysslands tystnad talar ju också för att något är fel, om det nu var väst som olovligen stulit/smugglat rysk vapenteknologi på en civilfärja och haveriet inträffade av ren olycka, varför har då inte Ryssland velat undersöka ytterligare eller pressat för att väst berättar vad man gjorde på skeppet. Deras tystnad och påskrift av avtalet får en att misstänka att Ryssland hade något med förlisningen att göra. Hur kan jag inte svara på.
Det finns ju bilder på dessa magnetminorna på nätet. Visst ser själva hålet inte ut samma, men sitter minan rakt över en svetsfog så kan man nog få ett annat resultat än på övriga ställen

Ser man på filmen från Estonias hål, så ser man ett område där färgen är borta, ganska cirkulärt, så det finns lite indicier tycker jag.
Citera
2020-10-05, 17:48
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Dessa sonarbilder är tagna den 30 september 1994, och det ser ut som att bogvisiret finns kvar:

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Här är fler bilder. Till och med bucklan på visiret verkar synas...

https://www.factgroup.nu/est/riddle.html
Citera
2020-10-05, 17:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Är konfunderad över de få reaktioner jag fått ang min teori. Samtidigt ingen som säger emot den!
Ni som besitter kunskaper och erfarenheter om livet på sjön. Kom med synpunkter! Sanningen måste fram.

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna, troligtvis övningstorpeder utan sprängmedel, skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Torpederna väger ca 2 ton och färdas i ca 30 knop. Den massan torde räcka för att göra dessa hål. Alltså ingen explosion.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Du skriver att den ena övningstorpeden ”troligen också skadade bogvisiret”. Menar du att:
- bogvisiret bara troligen var skadat öht, eller
- bogvisiret troligen skadades av just en övningstorped?

Om svaret på den första frågan är ja, så är min följdfråga: varför fick Estonia slagsida på 30 grader och kantrade?

Om svaret på den andra frågan är ja så är motsvarande följdfråga: hur tänker du dig att en oladdad övningstorped slår loss ett 56 ton tungt bogvisir vars fästen dimensionerats för att stå emot vågor (vilket det gjort fram till denna natt)?
Detta utan att lämna några spår på bogvisiret?
Citera
2020-10-05, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Sonarbilden:
Märkligt att det inte har skrivits något i kvällstidningarna om detta. Jag måste tipsa dom.
Citera
2020-10-05, 17:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Det lär smälla och dundra och skaka ganska ordentligt när fästena till det 55 ton tunga bogvisiret knäcks och visiret släpper och träffar bulben.
Hålet man har hittat är alltså ovanför vattenlinjen.
Varför måste Estonia landa vågrätt för att knäckas?
Men framförallt, varför skulle Ryssland eller någon annan nation sänka ett civilt fartyg i fredstid? Om man kände till att en lastbil med känsligt material körde ombord, varför inte bara stoppa den på land? Om man vill döda någon så kan de ju skjuta lastbilschauffören och sedan ta rätt på sina grejer, istället för att låta de åka ut till sjöss och spränga en båt med 800 oskyldiga offer och se sina prylar sjunka till havets botten.
Hur vet du att visiret slog emot bulben? Står det i rapporten från haverikommisionen?

Experten sa att den kanske hamnade vågrätt och därför kanske fick ett hål utav det. Så det är dina kompisar på aftonbladet som du får ta det med.

Du menar att Ryssarna skall stoppa en bil i Estland? Du inser att färjan gick i kvav 94 och Estland deklarerade sin självständighet 91. Men i din värld skulle alltså ryssarna åka in i Estland och stoppa lastbilarna. Ja vi tänker verkligen olika, det vill jag lova.

Du verkar redan från början bestämt dig, sedan böjer du verkligheten efter vad som passar dig.
Citera
2020-10-05, 17:57
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Dessa sonarbilder är tagna den 30 september 1994, och det ser ut som att bogvisiret finns kvar:

Problemet är denna sida inte på något sätt ger en källa till att dessa bilder är från 94. Lars Ångström menar att de är det, medans Mona Sahlin menar att de snarare är från 96. Detta från riksdagsinterpollationer under 00-talet (för källa på detta, se ett av mina tidigare inlägg i denna tråd). Har med andra ord varit lite snack om dessa bilder tidigare, men de har dessvärre drunknat lite i allt övrigt brus i debatten.

Lyckas man hitta ursprunget till denna bild och det visar sig vara just 94, innan det datum bogvisiret bärgades, ja då är det väldigt intressant... Är dem snarare från 96 i och med undersökningen av möjligheten till övertäckning så kan det lika gärna vara en hög med grus/makadam/sand.

Mitt hetaste tips är att hitta ett exemplar av Dagens Nyheter från den 3:e oktober 1994. Lars hänvisar till detta exemplar i sin interpolation, så det skulle vara mycket intressant att få ta del av denna. DN har ett arkiv som sträcker sig fram till 92, hade väl varit för uppenbart vad man försökt göra om det sträckt sig till den 2:a oktober 94 Nej jag ska inte göda på konspirationerna, men den Estoniaartikel som finns i denna tidning hade varit MYCKET intressant att läsa...
Senast redigerad av As-33-15-4-p 2020-10-05 kl. 17:59.
Citera
2020-10-05, 17:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Har du ens varit på havet undrar man? Du verkar inte ha någon som helst känsla för vatten i alla fall.

Jag har båt ja. Inom marinan där hon ligger får man max köra 4 knop. 1,9 knop är så sakta att du promenerar snabbare på bryggan. Min knopmätare gör inte ens utslag i den låga hastigheten. Den brukar kicka igång vid 3-4 knop.
Det är inga problem att promenera 1 meter i sekunden. Tror du att Estonia som är stor som Kaknästornet sjönk långsammare än man promenerar?

Jag ger dig gång på gång olika exempel för att du ska greppa storlek, vikt, avstånd, hastighet, men du visar ju att du inte har någon uppfattning om vad som är långsamt och vad som är snabbt, eller hur mjuk botten är eller nånting. Har du någon referens från ditt vakna liv hur långt eller kort 80 meter är, t ex? Eller är det bara en siffra för dig?

Det är även så att jag troligtvis har åkt med Estonia när hon hette Wasa King och gick mellan Umeå och Vasa när jag var barn.
Citera
2020-10-05, 18:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vid 21.10 in i filmen visas dykbilder från 94-10-02, alltså bara några dagar efter förlisningen. En reporter berättar om att bogvisiret är bortslitet och att rampen är delvis intryckt i bildäck. Räckena till rampen kan ha knäckts. Behöver inte vara avsågade.

https://www.oppetarkiv.se/video/10933129/
Fascinerande bilder. Hade glömt bort de gamla reportaget, med missförstånd ramp/visir och allt.

Bogvisiret alltså borta på eftermiddagen 94-10-02, 3 dygn efter olyckan. Någonting säger mig att detta inte biter på den emalj av faktaresistens som vissa här i tråden besitter.
Citera
2020-10-05, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Torpeder, oavsett "dummy" eller skarpa, träffar inte skrovet på det viset i eller strax under vattenlinjen. De färdas istället ett par meter under kölen för att träffa i vinkel underifrån - helst i mitten av skrovet - alternativt detonera precis under mitten av kölen. Detta för att fartygen har vattentäta skott och en penetration i ett av dessa i rät vinkel inte nödvändigtvis innebär att fartyget sjunker.

När en torped träffar som den ska så går fartyget av på mitten, likt en glasspinne. Det innebär att en torpedträff borde penetrerat botten av skrovet om en sådan träffade Estonia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in