Citat:
Ursprungligen postat av
Tiger-sounds
Dessa sonarbilder är tagna den 30 september 1994, och det ser ut som att bogvisiret finns kvar:
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html
Problemet är denna sida inte på något sätt ger en källa till att dessa bilder är från 94. Lars Ångström menar att de är det, medans Mona Sahlin menar att de snarare är från 96. Detta från riksdagsinterpollationer under 00-talet (för källa på detta, se ett av mina tidigare inlägg i denna tråd). Har med andra ord varit lite snack om dessa bilder tidigare, men de har dessvärre drunknat lite i allt övrigt brus i debatten.
Lyckas man hitta ursprunget till denna bild och det visar sig vara just 94, innan det datum bogvisiret bärgades, ja då är det väldigt intressant... Är dem snarare från 96 i och med undersökningen av möjligheten till övertäckning så kan det lika gärna vara en hög med grus/makadam/sand.
Mitt hetaste tips är att hitta ett exemplar av Dagens Nyheter från den 3:e oktober 1994. Lars hänvisar till detta exemplar i sin interpolation, så det skulle vara mycket intressant att få ta del av denna. DN har ett arkiv som sträcker sig fram till 92, hade väl varit för uppenbart vad man försökt göra om det sträckt sig till den 2:a oktober 94

Nej jag ska inte göda på konspirationerna, men den Estoniaartikel som finns i denna tidning hade varit MYCKET intressant att läsa...