2020-10-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Att en helt och hållet ostraffad 52 åring skulle plötsligt begå ett mord på öppen gata därtill på en statsminister är kanske ett bra filmmanus men trots allt är det så långt från verkligheten som man kan komma. Gör om gör rätt. KP och HM har verkligen gått bort sig i sitt arbete. De har utgått från att SE skulle vara skyldig och sen valt ett fåtal synnerligen oklara vittnesmål för sin tes. Dåligt är bara förnamnet. Uselt.

Nu tar du väl ändå i; utgått ifrån att SE är GM..? Du verkar som många andra blanda ihop KP med TP... KP tog väl för övrigt upp andra spår som utretts under hans tid och inte enbart SE?

KP säger ju att indicierna borde ha gjort att SE blev häktad redan från början. Men att det INTE hade räckt till åtal.

I en ”vanlig” mordutredning börjar man från mordplatsen och arbetar sig utåt.

Och med resultatet i hand så får man väl ändå hålla med om att SE borde ha blivit betydligt bättre utredd än vad han faktiskt blev.

För övrigt så är det ju SE själv som lanserar teorin om en GM som kränkt och i affekt skjuter..
Citera
2020-10-05, 18:31
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Att en helt och hållet ostraffad 52 åring skulle plötsligt begå ett mord på öppen gata därtill på en statsminister är kanske ett bra filmmanus men trots allt är det så långt från verkligheten som man kan komma. Gör om gör rätt. KP och HM har verkligen gått bort sig i sitt arbete. De har utgått från att SE skulle vara skyldig och sen valt ett fåtal synnerligen oklara vittnesmål för sin tes. Dåligt är bara förnamnet. Uselt.

Dom har inte utgått från att SE är skyldig. Dom gick tillbaka och utgick från mordplatsen och märkte att SE's förehavanden inte stämde alls.
Citera
2020-10-05, 18:44
Medlem
reinvests avatar
Det finns ingen vettig människa som kan förneka Engströms misstänksamma förehavanden. Djupt beklagligt och frustrerande att han inte utreddes djupare. Inte konstigt att utredningen inte kom nån
vart på alla 34 år om SE var mördaren.
Citera
2020-10-05, 20:34
Medlem
Citat:
jag skulle vilja påstå att de rimligtvis tagit ett rejält grepp om utredningen och kommit fram till utifrån materialet och andra kända fakta så är SE den mest troliga GM som finns.
Det handlar om sannolikhet och sunt förnuft.

Jag tror att de hade mer på honom som de av någon orsak inte kunde berätta men som ytterligare bidrog till bilden av SE som den mest troliga GM som går att finna i detta fall.KPs självsäkerhet och optimism i februari i år tyder nog på detta.
Det är något jag har en stark känsla av och jag tror att vi kommer att få läsa och höra mer om SE vad det lider kanske redan under vintern.

Den som lever får se.
De har ju inte sagt att SE är GM bara att han var svår att komma runt och att han om han hade varit i livet skulle ha anhållits och vidareutretts.
Om detta hade gjorts nån gång på sent 80 eller tidigt 90-tal så vet vi inte hur det hade slutat.

Man kan absolut diskutera att SE namngavs på pressträffen då ingen konkret bevisning presenterades.
Hans identitet är förvisso sedan länge välkänd och det bidrog han själv starkt till så delvis har han ju sig själv att skylla kan man ändå tycka.

Men man kan absolut diskutera hur rätt eller fel det var att namnge SE.

Jag delar dock slutsatsen att SE är den mest troliga GM som finns detta med bred marginal t.o.m.

Jag är rätt säker på att fler omständigheter kring SE kommer att framkomma vad det lider.
Omständigheter som troligen förstärker bilden av SE som trolig GM.
Citera
2020-10-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det finns ingen vettig människa som kan förneka Engströms misstänksamma förehavanden. Djupt beklagligt och frustrerande att han inte utreddes djupare. Inte konstigt att utredningen inte kom nån
vart på alla 34 år om SE var mördaren.
Jag tror att de hade mer på SE som de av någon orsak inte kunde eller ville lägga fram.
Jag är dock rätt säker på att vi kommer att få läsa och höra mer om honom framöver kanske redan i vinter vem vet?

I övrigt kan jag bara instämma i det du skriver.
Vem vet hur det hade gått om SE utretts redan sent 80 eller tidigt 90-tal?

I väntan på nya uppgifter att diskutera får vi fortsätta att vrida och vända på det vi har och försvara oss för attacker från alla SE-förnekare.
Citera
2020-10-05, 21:22
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror att de hade mer på SE som de av någon orsak inte kunde eller ville lägga fram.
Jag är dock rätt säker på att vi kommer att få läsa och höra mer om honom framöver kanske redan i vinter vem vet?

I övrigt kan jag bara instämma i det du skriver.
Vem vet hur det hade gått om SE utretts redan sent 80 eller tidigt 90-tal?

I väntan på nya uppgifter att diskutera får vi fortsätta att vrida och vända på det vi har och försvara oss för attacker från alla SE-förnekare.

Du menar att KP och HM satt i två timmar och skämdes för sitt dåliga hittepå om SE, samtidigt som de skulle ha haft något mera som skulle varit avgörande. Finns inte på kartan. Allvarligt talat så börjar SE anhängarna nå foliehattnivå på sina förklaringar för att snärja SE.
Citera
2020-10-05, 23:16
Medlem
Citat:
Du menar att KP och HM satt i två timmar och skämdes för sitt dåliga hittepå om SE, samtidigt som de skulle ha haft något mera som skulle varit avgörande. Finns inte på kartan. Allvarligt talat så börjar SE anhängarna nå foliehattnivå på sina förklaringar för att snärja SE.
Det är iaf min teori.
Jag kan inte veta säkert men däremot är jag rätt säker på att vi kommer att läsa och höra mera om SE inom en inte alltför avlägsen tid i vart fall.
Givetvis inga avgörande bevis de hade ju presenterats redan på pressträffen såklart.

Vi får vänta och se helt enkelt jag har en stark känsla av att det kan vara saker på gång lite längre fram.

Någon foliehatt behöver man nog inte ha för att inse att SE är den mest troliga GM som finns i detta fall.Utifrån materialet och andra kända fakta det räcker med förmåga att tänka logiskt och att vara utrustad med lite sunt förnuft .
Två goda egenskaper som tyvärr iaf vissa av er SE-förnekare verkar sakna.
Citera
2020-10-06, 05:17
Medlem
carltellin88s avatar
Håller med om att vissa här totalt låst sig vid SE och borde vara mer öppna. Ja det är olyckligt att man inte kan förhöra och undersöka SE mer, men faktum kvarstår att förutom hans märkliga beteende på mordplatsen så finns inte mycket att gå på. Så ni som benhårt argumenterar för SE som GM (eller tvärtom) har helt enkelt valt att göra en teori sann.
Citera
2020-10-06, 09:08
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det är iaf min teori.
Jag kan inte veta säkert men däremot är jag rätt säker på att vi kommer att läsa och höra mera om SE inom en inte alltför avlägsen tid i vart fall.
Givetvis inga avgörande bevis de hade ju presenterats redan på pressträffen såklart.

Vi får vänta och se helt enkelt jag har en stark känsla av att det kan vara saker på gång lite längre fram.

Någon foliehatt behöver man nog inte ha för att inse att SE är den mest troliga GM som finns i detta fall.Utifrån materialet och andra kända fakta det räcker med förmåga att tänka logiskt och att vara utrustad med lite sunt förnuft .
Två goda egenskaper som tyvärr iaf vissa av er SE-förnekare verkar sakna.

Min uppfattning är snarare att det är just logiskt tänkande och förnuft som saknas hos SE-anhängarna, inklusive KP och HM. Det verkar snarare vara fantasier/hittepå och inkompetens som råder.
Citera
2020-10-06, 09:46
Medlem
Jag tycker att problemet med att avskriva SE är att man då får göra det med i princip alla uppslag/spår eftersom att det inte finns några bevis på någonting. Teorierna i de andra trådarna är minst lika spekulativa. Antingen finns mördaren i utredningen och då tycker jag att SE är en het kandidat, alternativt är han okänd och kommer aldrig att hittas. Det är min tro.
Citera
2020-10-06, 10:27
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tycker att problemet med att avskriva SE är att man då får göra det med i princip alla uppslag/spår eftersom att det inte finns några bevis på någonting. Teorierna i de andra trådarna är minst lika spekulativa. Antingen finns mördaren i utredningen och då tycker jag att SE är en het kandidat, alternativt är han okänd och kommer aldrig att hittas. Det är min tro.

Om det inte finns bevis för någonting så är det väl inget problem att avskriva alla spår. Eller ska brist på bevis göra att man "väljer" ut en gärningsman.(SE)
Citera
2020-10-06, 13:09
Medlem
Citat:
Om det inte finns bevis för någonting så är det väl inget problem att avskriva alla spår. Eller ska brist på bevis göra att man "väljer" ut en gärningsman.(SE)

Nej, jag menar att när man inte kan bevisa något så kan man göra som KP. Säga att man har en "lösning" som verkar sannolik och delvis stöds av vittnesmål osv och att man inte kommer längre. Det kommer att bli så oavsett vilken gärningsman som läggs fram. Det saknas bevisning så fallet är kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in