2020-10-06, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
...och botten bestod av ett tjockt lager sediment. Även om där fanns en sten formad som en pilspets så hade den pressats ner i dyn, inte gjort det där hålet.
Även om vi ignorerar förekomsten av moränleran så är en stor del av världens havsbottnar täckta av sediment. Det har inte hindrat andra vrak från att spräcka en söm eller flera, vid träffen mot havsbotten eller under åren av vila där.
Tiotusentals ton stålkonstruktioner som utsätts för krafter (i detta fall i sidled och troligen även ojämnt) som de aldrig varit designade resulterar inte sällan i skador.

Skadan som redovisats i dokumentären går i höjdled och till synes i en skarv i bordläggningen. En genomföring i skrovet är även inblandad i brottytan vilket är typiskt. När en stålkonstruktion utsätts för mer kraft än den är designad för så går den sönder vid de svagaste punkterna vilket nästan alltid är en svetsfog med någon form av genomföring eller annan detalj som gjort brottytan något svagare än andra kringliggande delar.

Skadan kan ha uppstått redan under förlisningen, när fartyget träffade botten eller under de år hon legat där. Fordon, interiörer eller annan last kan ha släppt/flyttat sig och orsskat än mer ojämn belastning genom åren. Slutligen kan hela fartyget ha rört sig på botten på grund av erosion, rost eller av andra orsaker.

Det går självklart inte att ta reda på med någon säkerhet utan ytterligare undersökningar av vraket. Det ser dock inte ut som en typisk kollisionsskada men kan ju inte heller uteslutas.
Citera
2020-10-06, 00:23
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Bogvisiret kommer ju någon gång under denna tid att haverera och även släppa in vatten på bildäck den vägen.

Jag har inte kompetens för att avgöra om det ligger något i teorin att fartyget inte borde sjunka så fort om det inte finns en läcka i skrovet eller om det tappade bogvisiret är allt allena förklarande.

Jag har höga tankar om din förmåga att tänka logiskt och vetenskapligt och inte acceptera konspirationsteorier utan utgå från det sannolika. Jag har försökt att läsa tillbaka i din diskussion med Heiwa och jag håller så långt jag kan bedöma med dig om att man inte skall ta till konspiratoriska teorier och att det är mycket långsökt att det föreligger en konspiration runt bogvisiret. Men är du säker på att du inte nu drabbats av rätt krafigt konfirmationsbias?

Logiskt sett så om ny information tillkommer så bör man noga tänka över om inte denna ändrar förutsättningarna för bedömningen. Det är lätt hänt att man till mans i diskussioner istället blir ännu mer låst i den bedömning man förfäktat tidigare och hellre försvarar den till varje pris än ändrar sig.

Jag tycker det verkar som du på något sätt vid bekräftelsen av förekomsten av ett hål i skrovet på styrbordsidan, ett hål som en sådan som Heiwa - som du med rätt kallar konspirationsteoretiker - men även andra postulerat som något som borde finnas för att förklara sjunkförloppet, om något blivit ännu säkrare på att detta hål inte kan ha funnits innan färjan sjönk och att det oavsett absolut inte kan ha med sjunkförloppet att göra.

Så med all respekt. Här kan man alltså misstänka på allmänna grunder att ditt resonerande möjligen inte är logiskt oklanderligt om förekomsten av ett hål i skrovet gör dig ännu säkrare på din sak och ännu mer benägen att se teorier som inte enbart består av att hela sjunkförloppet förklaras av av det tappade bogvisiret som konspiratoriska.

Heiwa ger defintivt uttryck för konspirationsteorier, men han är vad jag förstår samtidigt klart tekniskt bevandrad i de frågor det gäller, så man bör enligt min mening ge visst värde till vad han säger om sjunkförloppet vid ett hål i skrovet, exempelvis här: (FB) M/S Estonias förlisning

Det är inget inlägg jag håller med om per se bör jag påpeka utan ett jag läste alldeles nyligen och kopplade till denna diskussion. Det han skriver om hur fartyget både stabiliseras och i vissa tillstånd ändå har slagsida, låter åtminstone någorlunda plausibelt. Lägger man till det den eventuella och nu fullt möjliga förekomsten av ett fyra meter hög läcka som släpper in vatten på flera däck bör det finnas grund för att överväga att en läcka i skrovet är inblandad i Estonias haveri.
Först en eloge för att ha letat rätt på den gamla tråden! Jag letade här om dagen men hittade den faktiskt inte. Som du sett pågick diskussionen med Heiwa i åratal innan han lämnade tråden och ägnade sig åt WTC, atombombers icke-existens och nu senast moon landing hoax.

Angående inlägget du länkade till, så är det ett ganska bra exempel på hur Heiwas argumentation kunde se ut. Med bakgrund från Skeppsbyggnadslinjen utgick han ständigt (inte bara i detta ämne!) att han visste mer än samtliga, inklusive SSPA eller andra forskningsinstitut.
- I inlägget i fråga gör han ett resonemang hur Estonia skulle kantra med ett hål under bildäck.
- Han börjar med att ange en vattenmängd på 400-600 ton på däck 0. Detta påverkar stabiliteten, men läget är stabilt.
- Sedan säger han att ”mer vatten läcker in” på däck 0 och vi får 12-15 grader permanent slagsida (detta vet vi inte hände, men resonemanget är ok, förutsatt att vattnet är fördelat med fri vätskeyta på både däck 0 & 1).
- Sedan skriver han det till synes rimliga att ”mer vatten kommer in och bildäcket kommer under vatten 01:15”, men nu får vi inga förslag på hur mycket vatten detta är. Varför då? Därför att tanken är absurd. Antingen antar vi att vattnet spritt sig jämnt på däck 0 & 1 och då har vi fyllt hela deplacementet på 15,000 ton med vatten plus några meter vatten till upp till bildäck! Vi pratar minst 20,000 ton vatten. Detta sker samtidigt som överlevande tar sig upp från däck 1 och tre besättningsmän tittar på en tv-kamera i maskinrummet.
- Alternativt antar vi (mer logiskt) att vattnet bara finns i den förliga hytt-delen av däck 0 & 1. Men återigen kan fartyget inte kantra innan vi får in vatten på bildäck, och detta kan bara ske när förliga delen nästan fyllts helt så att vatten stiger upp i trapphuset. Detta skulle rimligen medföra kraftig förlig trim, något som ingen har märkt, och mer väsentligt: när de sista överlevande lämnar däck 1 ca 01:15 skulle det behöva var mer än fyllt eftersom den kraftiga slagsidan sker då.

Grejen är att Heiwa visste allt det här 2007. Jag länkade till artikeln av Jasionowski och Vassalos där de faktiskt bemöter och motbevisar hans idéer, men det var som vatten på en gås. Min huvudinvändning då var faktiskt inte ovanstående utan det elementära faktum att Estonia tog in vatten under bildäck vid slagsida på 30-40 grader vilket förklarar varför hon kunde sjunka utan hål under vattenlinjen. Återigen, detta var inte något han kunde ta in.

Det du skriver om confirmation bias är mycket tänkvärt och något jag har funderat mycket över. Som du skriver är det självklart så att det är lättare att konstruera ett sjunkförlopp (inte kantring!) med ett hål under vattenlinjen, och det är också anledningen till att SSPA-konsortiet 2008 rekommenderade en grundlig undersökning av Estonias skrov. Jag har varit positiv till detta hela tiden. Men det betyder fortfarande inte att vi behöver ett hål under vattenlinjen för att kunna förklara hur Estonia sjönk. Det är en seglivad myt som jag hört i 25 år.

Vidare är det ju faktiskt så att det nyupptäckta hålet de facto inte ligger under vattenlinjen. Det gör det svårt att förklara ursprunget av det och få in det i ett rimligt scenario. Även om delar av hålet/sprickan ligger under vattenlinjen så är fortfarande mycket svårt, snarast omöjligt* att använda som ensam förklaring till kapsejsningen, givet det vi vet om Estonias stabilitet och vittnesuppgifterna från däck 1 (de skulle inte haft en chans att fly ens i närheten av 01:15 vilket de faktiskt gjorde). Vittnesuppgifterna om vatten vid rampen och saknat bogvisir samt upphittandet av detsamma försvinner ju inte heller som av ett trollslag.

Om vi däremot kombinerar det ”nya” hålet med hypotesen om tappat bogvisir, då ökar kanske möjligheterna att passa in observationer och kända fakta från förloppet. Det talar logiskt för att det kombinerade scenariot är starkare än något av dem var för sig, MEN då tar vi inte hänsyn till hur otroligt osannolikt det är att ett fartyg drabbas av både tappat bogvisir OCH ett hål i skrovet midskepps inom loppet av ett par minuter. Därför är min huvudhypotes idag att hålet uppstått efter förlisningen. Skulle ny information komma fram så måste naturligtvis saker omprövas.

*) Jag vill lämna en öppning för möjligheten att ”pumpa in” vatten på bildäck som samlas i aktern, samtidigt som endast en ringa mängd hamnar i fören på däck 0 & 1. Om mer vatten hamnar i fören så får Estonia förlig trim och då rinner ju vattnet på bildäck föröver och ut genom sprickan igen... Kanske någon annan har idéer här?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-06 kl. 00:56.
Citera
2020-10-06, 00:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Även om vi ignorerar förekomsten av moränleran så är en stor del av världens havsbottnar täckta av sediment. Det har inte hindrat andra vrak från att spräcka en söm eller flera, vid träffen mot havsbotten eller under åren av vila där.
Tiotusentals ton stålkonstruktioner som utsätts för krafter (i detta fall i sidled och troligen även ojämnt) som de aldrig varit designade resulterar inte sällan i skador.

Skadan som redovisats i dokumentären går i höjdled och till synes i en skarv i bordläggningen. En genomföring i skrovet är även inblandad i brottytan vilket är typiskt. När en stålkonstruktion utsätts för mer kraft än den är designad för så går den sönder vid de svagaste punkterna vilket nästan alltid är en svetsfog med någon form av genomföring eller annan detalj som gjort brottytan något svagare än andra kringliggande delar.

Skadan kan ha uppstått redan under förlisningen, när fartyget träffade botten eller under de år hon legat där. Fordon, interiörer eller annan last kan ha släppt/flyttat sig och orsskat än mer ojämn belastning genom åren. Slutligen kan hela fartyget ha rört sig på botten på grund av erosion, rost eller av andra orsaker.

Det går självklart inte att ta reda på med någon säkerhet utan ytterligare undersökningar av vraket. Det ser dock inte ut som en typisk kollisionsskada men kan ju inte heller uteslutas.

Här är en lite rolig simulering av Titanics förlisning. Den är upp-speedad i hastighet, men visar ju vilka krafterna fartyget utsätts för.

https://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s
Citera
2020-10-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Estonia är stor som Kaknästornet. Du måste visualisera för ditt inre hur gigantisk Estonia är när det sakta tippar omkull och lägger sig på havsbotten för att få en känsla för vilken otrolig kraft det handlar om. Alla skriver att hon sjunker sakta. Men har ni någon känsla för vad sakta är i de gigantiska proportionerna? Det handlar om någon meter/några meter per sekund som hon susar mot botten. Alltså snabbare än de 1,9 knop professorn talar om.

Självfallet har jag visualiserat detta för mitt inre och jag är fullt medveten om hennes storlek. Trots detta är jag inte övertygad om att kraften samt omständigheterna varit sådana att en skada av denna karaktär kunnat uppstå.

Inte heller förstår jag hur skadan kan befinna sig i det närmaste exakt där man i det reportage som sändes i Efterlyst 1997 pekade ut det som högst troligt att en sådan ska finnas med tanke på förloppet - om skadan nu ska ha uppkommit vid kontakt med havsbotten.
Citera
2020-10-06, 00:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag var lite snabb i förra inlägget (p.g.a. frustration). Vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat. (En snabb googling ger dig svaret)

Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där.

Vi ser att det inte sitter där det ska... Vi ser INTE om det ligger i närheten.

Det spelar en betydande roll i fastställandet av fyndplats att INGEN har noterat platsen. Läs på lite om hur detta upphittande gick till så begriper du säkert varför jag är skeptisk.
Framförallt intressant om det nu har funnits kvar på fartyget 10 minyter efter att de tappat det.
Ang. visiret och att någon skulle sett det efter att det tappats:
Den officiella JAIC-versionen är att visiret lossnar ca 01:14 (se JAIC Fig. 13-2). 10 minter efter detta är vi inne i Mayday-trafiken (som har en tidsosäkerhet på 2 min) och 25-30 grader slagsida. Vem är det du hävdar ser visiret då?
Du får ursäkta, men jag tror inte en ”snabb googling” räcker här.

Det gick inte f.ö. att se visiret från bryggan, bara gösstaken, men det kan iofs vara gott nog. Det är vad VM Linde säger sig ha sett ca 01:00.

Vad gäller Meyer-varvet och märken i visiret, jag frågar återigen:
är du säker på att du inte missförstått och blandat ihop de ”burning marks” som GGE hittade på visiret efter tidigare reprationer med brännmärken efter att visiret skurits loss?

De förra har ingen bäring på frågan om visiret flyttats efter förlisningen, eller hur?
Exempel från GGE:

2, 3, 4 - show the upper part of the starboard inner hinge plate with very deep burning marks. Each burning mark is a crack starter as can be seen e.g. on pictures 3 and 4 where the hinge plate could have broken as well. The burning marks and its fatal consequences for strength and load carrying capacity were among others examined and analysed by Prof. Dr. Hoffmeister of the University of the Armed Forces, Hamburg - See Subchapter 34.4.
...
(4) The hinge plates inside were covered by deep burning marks from which cracks had propagated the material very deeply. Thereby the load carrying capacity was reduced to 20% or less of the original strength. See also Subchapter 34.4.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter30.htm
Citera
2020-10-06, 00:50
Medlem
Bara att glömma alla teorier med att skrovet blivit skadat på havsbotten, syns tydligt att metallen sprängts innifrån, vittnen har hört 2 kraftiga smällar, Carl Övberg som inte är hans riktiga namn den Turken som finns med i avsnutt 4 av dplay dokumentären, flög in i väggen i hytten när smällarna kom.

Detta är som sagt sabotage för att sänka fartyget, meyer varvet hat bekräftat att det sprängts man ser det på skadorna. Man hade som sagt en militär hemlig last, det talas om kärnvapen ämnen, från Paldilski basen i Estland. Betong över fartyget var för att stoppa radiationen, en del av lasten bärgades i hemlighet. ( militära lasten.

Besättnings folk saknas Avo Pith, tvilling systrarna alla dom överlevde katastrofen, är en stor mörkläggning detta,
Citera
2020-10-06, 00:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Hittade detta, men har ännu inte hittat info om vilka dessa 6 vittnen är.
Kanske någon av de 9 som mystiskt har försvunnit från både överlevnadslistor och jordens yta... Vem vet?..

http://arkiv.dsm.nu/maktens_logn.html
Om du vill motbevisa det 3+1 namngivna vittnena som sett Estonia sjunka utan visir så krävs lite mer än att motvittnen som ”kanske har försvunnit från jordens yta”. Tänker jag. ;-)
Citera
2020-10-06, 01:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Uttalande från Estland inrikesminister igår.
Han verkar dela Margus Krums uppfattningar, känns som esterna möjligen har tillgång till mer info än vad som har framkommit officiellt.

Mart Helme: Remains must be brought to the surface from MS Estonia
Minister of Finance Martin Helme (EKRE) emphasized that Sweden has no levers with which to prosecute Estonians diving to the wreck

.....– it is not violation of the sanctity of a grave, it would be an entirely humanist mission," Helme said.

Father and son Helme criticized expert opinions according to which holes in the side of the ferry shown in a recent Discovery Channel documentary were caused by MS Estonia hitting rocks on its way to the bottom, while Martin Helme said that there is no doubt in his mind that MS Estonia collided with another vessel.

https://news.err.ee/1142941/mart-helme-remains-must-be-brought-to-the-surface-from-ms-estonia
Mycket udda, de där esterna. Kom dom på nu att det ligger 852 skelett där nere?
Om de ville bärga kroppar så har de haft 25 år på sig. Lycka till nu att pussla ihop de >35 (100?) som ligger i högar i foajén. Stolligt och osmakligt.
Citera
2020-10-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här är en lite rolig simulering av Titanics förlisning. Den är upp-speedad i hastighet, men visar ju vilka krafterna fartyget utsätts för.

https://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s
Denna är kanske lite mer realistisk. Nu var ju inte jag där men.. https://www.youtube.com/watch?v=ERB0qnXIwvA&t=576s&ab_channel=Titanic%3AHo norAndGlory
Senast redigerad av Anon3274 2020-10-06 kl. 01:23.
Citera
2020-10-06, 01:31
Medlem
EatTheBabiess avatar
För de som diskuterar sonar bilder, så hittade jag denna bild. Påstås vara av Estonia tagen den 1 oktober 1994.

https://imsvintagephotos.com/shipestonia2filessonarpictureofthesunkenferry18441 18

Vet inte om det går att utläsa något av bilden eller göra någon jämförelse med den bild som cirkulerar i tråden.

Edit:
Ytterligare en sonar bild

https://imsvintagephotos.com/ship-estonia-2-files-989261&search=ms+estonia&description=true
Senast redigerad av EatTheBabies 2020-10-06 kl. 01:56.
Citera
2020-10-06, 02:05
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mycket udda, de där esterna. Kom dom på nu att det ligger 852 skelett där nere?
Om de ville bärga kroppar så har de haft 25 år på sig. Lycka till nu att pussla ihop de >35 (100?) som ligger i högar i foajén. Stolligt och osmakligt.
Krum gör rätt i att vilja utesluta svenskarna helt i en ev, ny utredning. En ny estnisk grupp ska inte bestå utav några regeringsanslutna. Han välkommnar full transparens där journalister och anhöriga ska få full insyn, en livebroadcastad utredning skulle man kunna kalla det.
Den här gången ska man inte klippa bort material från inspelningar, inte kasta relevanta fynd tillbaks i sjön, inte bränna eller slarva bort handlingar och dokument m,m.
Citera
2020-10-06, 05:32
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
0,5 knop är ca 900 m per timme. Det gick nog betidligt snabbare än så.
Det är ju snabbare en vad sleipner sjunk med. Där gick det 1 meter i minuten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in