Citat:
Kom med en uppskattning du då, hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter. Drunken Zealot vågar ju inte. Han kastade ur sig att det skulle kunna var 0,1 knop.
Då påpekar jag att 0,1 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.
Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?
Då påpekar jag att 0,1 knop är 5 centimeter per sekund. Och det tyckte han fortfarande var en rimlig sjunkhastighet.
Vad tycker du? Hur snabbt sjunker hon? Är 5 cm per sekund rimligt? Alltså att det tar 3 min och 20 sek att sjunka 10 meter? 10 meter = ungefär tre våningar.
Om du tittar i rummet du sitter så är takhöjden kanske 2,5 meter. Då skulle det alltså ta nästan en minut (50 sekunder) för Estonia att sjunka från taket ner till golvet. Tycker du likdant som Drunken Zealot? Eller har du någon egen uppfattning hur snabbt hon sjunker?
Jag tror att alla gissningar hittils är någorlunda rimliga, men 0,1 knop låter lågt, och 30 knop högt.
Några avgörande parametrar är ju hur mycket flytkraft som finns (luft samt material lättare än vatten) jämfört med vikten på fartygets tunga konstruktionsmaterial (produkten av respektive materials volym och dess densitet minus vattnets densitet). Differensen ger en nedåtgående kraft som accelererar fartyget mot botten enligt F=m*a. Accelerationen avtar successivt när vattenmotståndet ökar, liknande hur accelerationen avtar för en fallskärmshoppare i luft, tills hastigheten är konstant. Hastigheten minskar då luftens densitet ökar på lägre höjd.
Men skeppet skiljer sig mot fallskärmshopparen. Dynamiken blir annorlunda. Vattnets densitet är konstant. Men i takt med att djupet ökar kommer volymen av luft ombord minska, eftersom att luften komprimeras. Vid 60m djup är det relativa trycket 6 bar, dvs luftvolymen blir 1/6, vilket betyder att flytkraften minskat avsevärt. Så medan fartygets sjunkhastighet bromsas av vattenmotstånd, ökar tyngden eftersom vatten strömmar in och ersätter luftvolymen som komprimeras, vilket då ökar den sänkande kraften med djupet.
Det är alltså inte en enkel beräkning. Allt beror på dimensioner, mängden material med låg densitet, hur mycket luft som finns (och inte läcker), vattenmotståndsparametrar, samt på vilket djup skeppet slår i havsbotten.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-05 kl. 22:30.
Senast redigerad av likewhatyoudont 2020-10-05 kl. 22:30.