2020-10-05, 23:34
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Så mycket jobb det blir. Hade varit bättre att ta upp hela kroppar istället.

Naturligtvis hade det varit oerhört mycket bättre och mycket smidigare. Enligt dykare som var nere i närtid till olyckan hade man utan större besvär kunnat ta upp 100-150 hela kroppar redan där och då. En operation att ta upp samtliga omkomna hade kanske tagit ett par veckor, nu blir något sådant praktiskt ogörligt.
En bärgning av hela fartyget diskuterades och var fullt möjligt rent tekniskt redan då men blev tyvärr inte av pga politikernas velande.
Citera
2020-10-05, 23:40
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Källa till det fetade har du såklart!

”Kullen” på sonarbilderna har vi diskuterat tillräckligt. Orginalbilderna som cirkulerade tidigare visade mängder av artefakter. Att påstå att visiret står på eller bredvid vraket saknar stöd. Dessutom borde blotta förekomsten av två helt oförenliga nya visir-platser visa hur svårt det är att tolka sonar-bilder.

Meyervarvet upptäckt skärmärken i visiret? Man har tagit materielprover, är det vad du menar? Eller menar du de bristfälliga reparationerna de påtalade? Här får jag be dig vara tydlig: hävdar du att Meyer-varver påstår att visiret skurits loss på havets botten? I annat fall är deras iakttagelser helt irrelevanta, inte sant? Om så är fallet så ären källa på sin plats. Man kan ju för övrigt säga att bara tanken att Meyer-varvet fick undersöka visiret är ett oerhört starkt argument mot att visiret skulle skurits loss under ytan, för det hade ju varit fullständigt omöjligt att dölja för någon som fick se visiret i verkligheten. Materialbrott skiljer sig något från smält metall från skärbrännare, eller spår av kapning.

Vad gäller SvT-filmen så vet jag inte vad du menar. Menar du på fullt allvar att ”visirets vara eller ickevara” på vraket är oklar? Vi ser ju att det inte är kvar på vraket vid filmningen 1994-10-02.

Till sist nämner du angivelse av positionen för visiret i det finska fartygets blogg. De kan ju ha skrivit ner det på en pappersnäsduk, vad spelar det för roll? Finnarna berättade för svenskarna var visiret låg så det kunde plocka upp det. Vilket de gjorde. Hur kan någon hitta en konspiration i det?

Jag var lite snabb i förra inlägget (p.g.a. frustration). Vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat. (En snabb googling ger dig svaret)

Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där.

Vi ser att det inte sitter där det ska... Vi ser INTE om det ligger i närheten.

Det spelar en betydande roll i fastställandet av fyndplats att INGEN har noterat platsen. Läs på lite om hur detta upphittande gick till så begriper du säkert varför jag är skeptisk.
Framförallt intressant om det nu har funnits kvar på fartyget 10 minyter efter att de tappat det.
Citera
2020-10-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som spekulerar kring med vilken hastighet Estonia träffade havsbotten, är meningen med era spekulationer att avgöra huruvida skadan på styrbord sida kan ha uppkommit genom att träffa en sten eller liknande?

Jag finner det inte särskilt troligt att det uppkommit på det viset. På filmklippen från dokumentären tycker jag det syns ganska tydligt att skadan är för lokal för att uppkomma genom att slå i botten. Det förutsätter att skrovet slagit i en stor upphöjnad/klippa/sten.

Estonia sjönk inte som en lodrät 2800-tons kil utan låg kapsejsad sista minuterna innan hon sjönk med aktern först varpå fören följde efter att aktern träffat botten. Hon sjönk då med lägre hastighet än om hon sjunkit helt lodrätt (vilket inte vore möjligt med tanke på hur grunt det är vid vrakplatsen). Det innebär också att hon troligtvis landade upp och ned. Skall kraften från att hon vält över på ena sidan och träffat en sten ha räckt för att åstadkomma skadan och var är i så fall denna klippa/sten?

Fortsatt tjat om hastighetskalkyler åt höger och vänster i denna tråd. Jag är fortfarande mycket intresserad av att förstå ifall ni har med detta i åtanke överhuvudtaget eller om ni bara pratar i mun på och omkring varandra?
Citera
2020-10-05, 23:43
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Kanske missat lite där, kan du ge några exempel på vittnesmål?
Se dokumentären, varför diskuterar du ens här?
Citera
2020-10-05, 23:48
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurai-Cinema
Ni verkar prata om olika del i förloppet. Hon gick under ytan rekordsnabbt ja, istället för att ligga kvar kapsejsad. Däremot hastigheten när botten nås är knappast hög alls. Det är ju bara en kort kort sträcka att accelerera på när det är så grunt i förhållande till båtens storlek.
Precis. Hon träffade därmed botten i låg fart. Vilket innebär att skadorna i skrovet orsakats av något annat.
Citera
2020-10-05, 23:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Jag var lite snabb i förra inlägget (p.g.a. frustration). Vittnen säger sig ha sett visiret 10 minuter efter den påstådda tiden som det ska ha lossnat. (En snabb googling ger dig svaret)

Varvet hittade skärmärken på låsanordningen till visiret. Huruvida de kom dit före eller efter förlisningen spekulerar jag inte i, men de finns där.

Vi ser att det inte sitter där det ska... Vi ser INTE om det ligger i närheten.

Det spelar en betydande roll i fastställandet av fyndplats att INGEN har noterat platsen. Läs på lite om hur detta upphittande gick till så begriper du säkert varför jag är skeptisk.
Framförallt intressant om det nu har funnits kvar på fartyget 10 minyter efter att de tappat det.

Det är inte så konstigt att det förekommer lite olika vittnesuppgifter om tidpunkter när det lossnat eller om det suttit kvar. Jämför bara med hur olika vittnena på Sveavägen beskriver Palmes mördare. Allt från blå täckjacka till knälång grå rock, mössa, hatt, ingen huvudbonad alls osv.
Citera
2020-10-05, 23:50
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Precis. Hon träffade därmed botten i låg fart. Vilket innebär att skadorna i skrovet orsakats av något annat.
...och botten bestod av ett tjockt lager sediment. Även om där fanns en sten formad som en pilspets så hade den pressats ner i dyn, inte gjort det där hålet.
Citera
2020-10-05, 23:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Fortsatt tjat om hastighetskalkyler åt höger och vänster i denna tråd. Jag är fortfarande mycket intresserad av att förstå ifall ni har med detta i åtanke överhuvudtaget eller om ni bara pratar i mun på och omkring varandra?

Ja, hastighetskalkylerna har med skadan att göra. En professor i hållfastlära, eller nåt liknande nämner i dokumentären att ett objekt på 1000 ton som färdas i 1,9 knop kan orsaka skadan i skrovet. Därför diskuteras det om hon kan sjunka i 1,9 knop.
Citera
2020-10-05, 23:56
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Källa till det fetade har du såklart!

”Kullen” på sonarbilderna har vi diskuterat tillräckligt. Orginalbilderna som cirkulerade tidigare visade mängder av artefakter. Att påstå att visiret står på eller bredvid vraket saknar stöd. Dessutom borde blotta förekomsten av två helt oförenliga nya visir-platser visa hur svårt det är att tolka sonar-bilder.

Meyervarvet upptäckt skärmärken i visiret? Man har tagit materielprover, är det vad du menar? Eller menar du de bristfälliga reparationerna de påtalade? Här får jag be dig vara tydlig: hävdar du att Meyer-varver påstår att visiret skurits loss på havets botten? I annat fall är deras iakttagelser helt irrelevanta, inte sant? Om så är fallet så ären källa på sin plats. Man kan ju för övrigt säga att bara tanken att Meyer-varvet fick undersöka visiret är ett oerhört starkt argument mot att visiret skulle skurits loss under ytan, för det hade ju varit fullständigt omöjligt att dölja för någon som fick se visiret i verkligheten. Materialbrott skiljer sig något från smält metall från skärbrännare, eller spår av kapning.

Vad gäller SvT-filmen så vet jag inte vad du menar. Menar du på fullt allvar att ”visirets vara eller ickevara” på vraket är oklar? Vi ser ju att det inte är kvar på vraket vid filmningen 1994-10-02.

Till sist nämner du angivelse av positionen för visiret i det finska fartygets blogg. De kan ju ha skrivit ner det på en pappersnäsduk, vad spelar det för roll? Finnarna berättade för svenskarna var visiret låg så det kunde plocka upp det. Vilket de gjorde. Hur kan någon hitta en konspiration i det?

Hittade detta, men har ännu inte hittat info om vilka dessa 6 vittnen är.
Kanske någon av de 9 som mystiskt har försvunnit från både överlevnadslistor och jordens yta... Vem vet?..

http://arkiv.dsm.nu/maktens_logn.html
Citera
2020-10-06, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKR1975
Estonia Estonia. Mayday Mayday.

Det är det vi lätt tänker på först när vi har namnet Estonia. Denna tragiska händelse måste få en lösning. Så många liv som gick till spillo och vi hade kunnat rädda åtskilliga fler av dessa. Anhöriga och alla svenska medborgare måste få reda på vad som egentligen hände. Om utredningen som nu Estland tillsammans med Sverige kommer fram till att man ej skall dyka igen vid Estonia kommer privata som t.ex Håkan Bergmark att göra det har han lovat. Vi kommer att få reda på sanningen vilket känns mycket skönt. Mörkläggningen kommer att avslöjas om den finns. Estland har enligt en artikel öppnat för nya dykningar vid vraket. Alla kroppar som går att ta upp måste tas upp och man bör bärga hela vraket, kosta vad det kosta vill.

Den teori som är mest sannolik enligt mig är en kollision med en ubåt. Det stämmer väl överens med vittnesberättelser samt händelseförloppet. Passagerare som har överlevt har hört två smällar med ca 30 sekunders mellanrum strax innan båten började att ta in vatten. Första smällen bör ha varit när ubåtens torns vinge slog i bogvisiret och det skadades allvarligt för att senare falla av. Sedan åkte ubåten jämns med Estonia. Det som bl.a Carl Erik Reintamm som hade hytt längst ned under bildäck hörde som ett skrapande ljud under ca 30 sekunder som att man körde på is bör ha varit när ubåten skrapade längs Estonias sida och åker bakåt längs Estonia. Sedan kränger tornet inåt och slår hål midskepps styrbord. Stämmer väl in med de som hör två smällar. Det finns många vittnen som har hört samma sak. Ubåtens vinge vid tornet stämmer dessutom i de flesta fall bra överens med skadan som uppkommit midskepps på styrbords sida av Estonia.

Båten skulle inte ha kunnat ta in så mycket vatten om det vara vore bogvisiret som lossnade. Det måste ha varit ett hål på sidan av båten. Det hål som man nu har hittat vid dykningar. Bogvisiret kan inte lossna så lätt som av de vågor som då var på Östersjön. Även om det lossnat kan det ej ha slagit hål på styrbords sida då det sjunker direkt.

Allt pekar tyvärr på en stor mörkläggning av denna katastrof. Inte minst att man ville omgärda Estonia med betong/cement. Varför skulle man vilja göra det om man inte hade något att dölja.

Svaret finns där nere. Vi får snart förhoppningsvis mer bevis i frågan. Vi ger oss inte förrän vi har bevis.

Att det är gigantisk mörkläggning från svensk sida bevisas bla av att uppgifterna om militärtransporten som finns med i Meyervarvets rapport förtigits.Denna transport innebar att estonia blev ett militärt mål Sådana missgärningar vill såklart ingen svensk regering erkänna.
Citera
2020-10-06, 00:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden

Citat:
Ni som spekulerar kring med vilken hastighet Estonia träffade havsbotten, är meningen med era spekulationer att avgöra huruvida skadan på styrbord sida kan ha uppkommit genom att träffa en sten eller liknande?

Jag finner det inte särskilt troligt att det uppkommit på det viset. På filmklippen från dokumentären tycker jag det syns ganska tydligt att skadan är för lokal för att uppkomma genom att slå i botten. Det förutsätter att skrovet slagit i en stor upphöjnad/klippa/sten.

Estonia sjönk inte som en lodrät 2800-tons kil utan låg kapsejsad sista minuterna innan hon sjönk med aktern först varpå fören följde efter att aktern träffat botten. Hon sjönk då med lägre hastighet än om hon sjunkit helt lodrätt (vilket inte vore möjligt med tanke på hur grunt det är vid vrakplatsen). Det innebär också att hon troligtvis landade upp och ned. Skall kraften från att hon vält över på ena sidan och träffat en sten ha räckt för att åstadkomma skadan och var är i så fall denna klippa/sten?

Estonia är stor som Kaknästornet. Du måste visualisera för ditt inre hur gigantisk Estonia är när det sakta tippar omkull och lägger sig på havsbotten för att få en känsla för vilken otrolig kraft det handlar om. Alla skriver att hon sjunker sakta. Men har ni någon känsla för vad sakta är i de gigantiska proportionerna? Det handlar om någon meter/några meter per sekund som hon susar mot botten. Alltså snabbare än de 1,9 knop professorn talar om.
Citera
2020-10-06, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Ett påstående följt av en retorisk fråga. Detta är det "jävla" påståendet.
"A maritime exercise, Cooperative Venture, will take place from 28 September to 7 October in the North Sea and in the Skagerak waters.
Källa: NATO https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_24259.htm?selectedLocale=en

Ditt rikspucko. Jag har aldrig ifrågasatt att de genomförde en övning den natten. Jag ifrågasätter ditt indirekta och idiotiska påstående om att svensk militär eller andra hade fullt upp i Skagerrak och inte hade möjlighet att befinna sig i Östersjön den natten.

Det är ju det ditt påstående mynnar ut i. Är det sund logik enligt dig? Att militären bara kan befinna sig på ett ställe samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in