2020-10-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Problemet är denna sida inte på något sätt ger en källa till att dessa bilder är från 94. Lars Ångström menar att de är det, medans Mona Sahlin menar att de snarare är från 96. Detta från riksdagsinterpollationer under 00-talet (för källa på detta, se ett av mina tidigare inlägg i denna tråd). Har med andra ord varit lite snack om dessa bilder tidigare, men de har dessvärre drunknat lite i allt övrigt brus i debatten.

Lyckas man hitta ursprunget till denna bild och det visar sig vara just 94, innan det datum bogvisiret bärgades, ja då är det väldigt intressant... Är dem snarare från 96 i och med undersökningen av möjligheten till övertäckning så kan det lika gärna vara en hög med grus/makadam/sand.

Mitt hetaste tips är att hitta ett exemplar av Dagens Nyheter från den 3:e oktober 1994. Lars hänvisar till detta exemplar i sin interpolation, så det skulle vara mycket intressant att få ta del av denna. DN har ett arkiv som sträcker sig fram till 92, hade väl varit för uppenbart vad man försökt göra om det sträckt sig till den 2:a oktober 94 Nej jag ska inte göda på konspirationerna, men den Estoniaartikel som finns i denna tidning hade varit MYCKET intressant att läsa...

I så fall, om jag fattar det rätt, så har man alltså hittat visiret 1nm från Estonia, lyfte tillbaka det och lagt det på/bredvid Estonia, tagit några sonarbilder och sen lyft upp visiret?
Det hade varit intressant med artikeln.
Citera
2020-10-05, 18:18
Medlem
Man bör kräva att staten inför amnesti för brott mot tystnadsplikt och sekretess rörande allt som har med Estonia att göra, om det inte kommer fram någonting så har man iallafall bevisat att man inte mörkat något och om inte annat kommer sanningen fram.
Citera
2020-10-05, 18:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Sjön var sydlig med vinden in på Estonias barbordsida. Den 2.a övningstorpeden gjorde hålet som Henrik Evertsson dokumenterat och som tidigare inte filmats. Estonia fick då slagsida åt styrbord när vattnet trängde in under bildäck. Detta berättades även av passagerare som bodde i hytter under bildäck.
Estonia styrde då upp mot vind och sjö, fartyget stabiliserades då hyfsat. Det är i detta moment som bogvisiret förloras pga av tidigare skador.

Är mitt svar tillfyllest?
Nja. Du har alltså:
- ett styck övningstorped som tar en flygtur på 1-2m över vattenytan och träffar Estonia över vattenlinjen. OK, udda, men inte fysiskt omöjligt. Lite märkligt att hålet inte matchar en 53 cm torped kan man tycka.
- en annan övningstorped som tar en ännu rejälare lufttur och skadar bogvisiret så illa att det senare lossnar. Inte fysiskt möjligt, och definitivt inte utan att lämna ett spår.

Men det största problemet är idén att Estonia fick 30 grader slagsida pga vatten in under bildäck , eftersom stabilitetetsberäkningar visar att det är omöjligt, oavsett hur mycket vatten som kom in. Det är inte ett så konstigt resultat som det kanske låter, för man vill verkligen inte att ett fartyg som tar i vatten pga en grundstötning skall kantra! Således designar man fartyg för att ha stabilitet kvar även då en eller flera sektioner vattenfylls.
Citera
2020-10-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Förklara då den torped som skickades iväg i Strömmen mot en isbrytare och som slog rätt in i skrovet när dessutom våran konung stod på isbrytarens däck och vittnade det hela.

Du har rätt i din beskrivning hur torpeder skall fungera, men teorin överensstämmer inte alltid med verkligheten.

Detta fall känner jag inte till, skulle du kunna länka någon info om det? Jag finner inget när jag googlar på "Strömmen isbrytare torped" och skulle verkligen vilja läsa mer om det hela. Har nämligen funderat lite i banorna som inlägget jag citerade men avfärdat det pga vetskapen om torpeders funktion och utförande.
Citera
2020-10-05, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Är hålet där hytterna ligger och fanns det hytter på plan 0?
Ja..det finns ett antal hytter under bildäck främst för personalen.
Citera
2020-10-05, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mestersnokarN
Man bör kräva att staten inför amnesti för brott mot tystnadsplikt och sekretess rörande allt som har med Estonia att göra, om det inte kommer fram någonting så har man iallafall bevisat att man inte mörkat något och om inte annat kommer sanningen fram.
Håller med, men du har för höga tankar om staten. Sekretessen varar 50 år till. Det får man som medborgare ta i vårat land!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Dessa sonarbilder är tagna den 30 september 1994, och det ser ut som att bogvisiret finns kvar:

http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page6.html

Det är fortfarande inte sonarbilder utan handgjorda batymetriska kartor där underlag från olika sonarundersökningar lagts på varandra. Eftersom det varit för utredningssyfte har man plikttroget tagit med alla artefakter och avvikelser. Det finns mer spännande saker att se än påstådda bogvisir. https://heiwaco.com/nma7.gif

Skulle man samla tillräckligt många dylika så lovar jag er att vi skulle kunna hitta jesus i pizzan också.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-05 kl. 18:29.
Citera
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Fascinerande bilder. Hade glömt bort de gamla reportaget, med missförstånd ramp/visir och allt.

Bogvisiret alltså borta på eftermiddagen 94-10-02, 3 dygn efter olyckan. Någonting säger mig att detta inte biter på den emalj av faktaresistens som vissa här i tråden besitter.

Var i klippet finner du stöd för att visiret inte finns där (förutom att berättarrösten påstår det)?

Hur förklarar du att rampen pressats inåt? Strider inte det emot dina utsagor om att den föll ner när visiret släppte?
Citera
2020-10-05, 18:26
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ok, eftersom du fortsätter att visa att du inte har någon uppfattning om hastighet, vikt, storlek, mm, men är expert på vattenmotstånd. Hur lång tid anser du att det tar för Estonia att sjunka 80 meter? Ge en ungefärlig tid. 80 meter är jämförbart med fyra villatomter i ett villakvarter, så att du får en uppfattning om avståndet hon ska sjunka. Estonia sjunker alltså förbi fyra hus och hon är stor som Kaknästornet och väger över 15 000 ton. Ge oss din bästa gissning nu.
Har du båten i en insjö? Om inte och det finns 1,9 knops ström. Försök lägg båten tvärs strömmen och håll emot.

Fattar inte varför du är så inriktad på att båten väger 15 000 ton. Dessutom verkar du hitta på lite efter som, var får du att den skulle vägt 15 000 ton?
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

När den sjunker rymmer den mängder med luft, vilket motverkar vikten. Den är nästan neutral när den börjar sjunka, då går det inte snabbt. Fast du verkar vara ytterst trög, snudd på autistisk och fattar inte detta utan tittar på att fartyget väger mycket på land.
Citera
2020-10-05, 18:29
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semiprime
I så fall, om jag fattar det rätt, så har man alltså hittat visiret 1nm från Estonia, lyfte tillbaka det och lagt det på/bredvid Estonia, tagit några sonarbilder och sen lyft upp visiret?
Det hade varit intressant med artikeln.
Haha ja det går ju att tolka det så också. Jag tolkar det dock som så att OM dessa bilder är tagna innan bogvisiret bärgades, och OM det är bogvisiret som syns på dessa bilder, så är detta inte i linje med vart man uppgav att man hittade det. Alternativt har man inte farit med osanningar utan man hittade det där man gjorde, men att något/någon/några har flyttat på bogvisiret av någon orsak mellan dessa tidpunkter.
Citera
2020-10-05, 18:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Har du båten i en insjö? Om inte och det finns 1,9 knops ström. Försök lägg båten tvärs strömmen och håll emot.

Fattar inte varför du är så inriktad på att båten väger 15 000 ton. Dessutom verkar du hitta på lite efter som, var får du att den skulle vägt 15 000 ton?
https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Estonia

När den sjunker rymmer den mängder med luft, vilket motverkar vikten. Den är nästan neutral när den börjar sjunka, då går det inte snabbt. Fast du verkar vara ytterst trög, snudd på autistisk och fattar inte detta utan tittar på att fartyget väger mycket på land.

Ge oss en tidsuppskattning hur lång tid det tar för Estonia att sjunka 80 meter nu. Du är ju duktig på vattenmotstånd och objekt i vatten. Visa nu vad du bedömer vara en rimlig tid.
Citera
2020-10-05, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har båt ja. Inom marinan där hon ligger får man max köra 4 knop. 1,9 knop är så sakta att du promenerar snabbare på bryggan. Min knopmätare gör inte ens utslag i den låga hastigheten. Den brukar kicka igång vid 3-4 knop.
Det är inga problem att promenera 1 meter i sekunden. Tror du att Estonia som är stor som Kaknästornet sjönk långsammare än man promenerar?

Jag ger dig gång på gång olika exempel för att du ska greppa storlek, vikt, avstånd, hastighet, men du visar ju att du inte har någon uppfattning om vad som är långsamt och vad som är snabbt, eller hur mjuk botten är eller nånting. Har du någon referens från ditt vakna liv hur långt eller kort 80 meter är, t ex? Eller är det bara en siffra för dig?

Det är även så att jag troligtvis har åkt med Estonia när hon hette Wasa King och gick mellan Umeå och Vasa när jag var barn.
Den sista stycket förklarar din massiva marina erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in