2020-10-05, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Saudierna äger en stor del av Tesla. Du är en fanatiker.

Saudierna backar väl Lucid?
Citera
2020-10-05, 12:30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Va? Här är en ganska enkel ekvation för dig:

Billigare bilar = fler sålda bilar = större vinst.

Modell Y är en suv
Modell 3 är inte en suv

Varför skulle man inte köpa en modell 3 om man inte vill ha en suv?

Vilka ska konkurrera med dom?

Polestar2? Visst, när dom väl kommer ut på marknaden igen (vissa rapporterar om att dom fick lämna in sina för över en månad sen och har ännu inte fått tillbaka dom)

VW? Dom har ju själva erkänt att dom ligger långt efter Tesla.

Inga andra märken är ens intressanta att jämföra med.

Uppenbarligen föredrar kunderna diversifiering eller nya modeller eller ge din egen förklaring. I slutändan är det vad marknaden tycker som är intressant.

Kolla försäljning Norge i oktober:

Oktober hittills: 705 elbilar sålda, Tesla har ingen model i top 10. ID3: 212 bilar sålda, Model 3: 5 sålda. Vad är det som händer i Norge, detta ledande land inom bilelektrifiering?

https://elbilstatistikk.no/

Om du har andra länkar till pågående statistik i olika länder som visar framgångar för Tesla just nu, dela gärna. Gärna direkt till källan och inte via Tesla fanatiker-sidor. Jag gissar att Tesla går fortsatt bra i USA men tveksam om det räcker för att motivera aktiepriset.

Angående SUV tycker jag nya Skoda Evoque ser intressant ut, eller ID4.
Citera
2020-10-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
...
Men idag sätter Musk sina smartaste ingenjörer att serietillverka batterifabriker istället för att "samla klick på nätet och visa tuttar". ...
Vad ska det här ens betyda? Ska Musks smartaste ingenjörer projektera fabriksbyggnader? Ska världen fyllas av överproducerande batterifabriker? Ska privatpersoner ha egna batterifabriker hemma?
Citera
2020-10-05, 13:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Va? Här är en ganska enkel ekvation för dig:

Billigare bilar = fler sålda bilar = större vinst.

Modell Y är en suv
Modell 3 är inte en suv

Varför skulle man inte köpa en modell 3 om man inte vill ha en suv?

Vilka ska konkurrera med dom?

Polestar2? Visst, när dom väl kommer ut på marknaden igen (vissa rapporterar om att dom fick lämna in sina för över en månad sen och har ännu inte fått tillbaka dom)

VW? Dom har ju själva erkänt att dom ligger långt efter Tesla.

Inga andra märken är ens intressanta att jämföra med.

Billigare bilar är alltså lika med större vinst? Utmärkt, då kan ju ex BMW sälja bilar för 30 000 kr, borde innebära enorma vinster.. Tvärtom brukar billigare bilar ha betydligt sämre marginal än dyrare bilar.

Struntsamma, det är oseriöst att säga att Polestar2 är den enda Teslakonkurrenten. Kolla ex på statistik från Norge: https://elbilstatistikk.no/

Audi, Volkswagen Nissan och Huyndai har alla sålt fler elbilar i Norge än Tesla, under 2020. Och då har VW ID precis släppts, vilken (som man ser i oktobersiffrorna (även i septembersiffrorna, men där kom fler än "egentligen" på grund av datastrul med siffrorna)) kommer bli en riktig storsäljare.

Tesla har mycket stor konkurrens på elbilsmarknaden, och värre blir det nästan för varje månad som går.
Citera
2020-10-05, 14:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Billigare bilar är alltså lika med större vinst? Utmärkt, då kan ju ex BMW sälja bilar för 30 000 kr, borde innebära enorma vinster.. Tvärtom brukar billigare bilar ha betydligt sämre marginal än dyrare bilar.

Struntsamma, det är oseriöst att säga att Polestar2 är den enda Teslakonkurrenten. Kolla ex på statistik från Norge: https://elbilstatistikk.no/

Audi, Volkswagen Nissan och Huyndai har alla sålt fler elbilar i Norge än Tesla, under 2020. Och då har VW ID precis släppts, vilken (som man ser i oktobersiffrorna (även i septembersiffrorna, men där kom fler än "egentligen" på grund av datastrul med siffrorna)) kommer bli en riktig storsäljare.

Tesla har mycket stor konkurrens på elbilsmarknaden, och värre blir det nästan för varje månad som går.

Försäljningen i oktober i Norge är verkligen brutal för Tesla. Om inte Norge har en exeptionell förklaring till varför just de förlorat intresset för Tesla bådar det inte gott.
Citera
2020-10-05, 14:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Försäljningen i oktober i Norge är verkligen brutal för Tesla. Om inte Norge har en exeptionell förklaring till varför just de förlorat intresset för Tesla bådar det inte gott.

Man ska nog inte dra på för stora växlar. Det är antal registrerade bilar, och de registreras säkert in stötvis i stor utsträckning, då det rimligen står ett ganska stort antal bilar på respektive båt. Om några dagar kanske Tesla har registrerat in ett större antal bilar och det ser "mer normalt" ut för oktober har ju just börjat.
Citera
2020-10-05, 14:46
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Man ska nog inte dra på för stora växlar. Det är antal registrerade bilar, och de registreras säkert in stötvis i stor utsträckning, då det rimligen står ett ganska stort antal bilar på respektive båt. Om några dagar kanske Tesla har registrerat in ett större antal bilar och det ser "mer normalt" ut för oktober har ju just börjat.

Ok lärde mig nåt nytt om detta stämmer. September såg ju inte så bra ut heller. Tesla bullar får hoppas att båten kommer in snart då.
Citera
2020-10-05, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Uppenbarligen föredrar kunderna diversifiering eller nya modeller eller ge din egen förklaring. I slutändan är det vad marknaden tycker som är intressant.

Kolla försäljning Norge i oktober:

Oktober hittills: 705 elbilar sålda, Tesla har ingen model i top 10. ID3: 212 bilar sålda, Model 3: 5 sålda. Vad är det som händer i Norge, detta ledande land inom bilelektrifiering?

https://elbilstatistikk.no/

Om du har andra länkar till pågående statistik i olika länder som visar framgångar för Tesla just nu, dela gärna. Gärna direkt till källan och inte via Tesla fanatiker-sidor. Jag gissar att Tesla går fortsatt bra i USA men tveksam om det räcker för att motivera aktiepriset.

Angående SUV tycker jag nya Skoda Evoque ser intressant ut, eller ID4.

Jag har redan länkat till källor för att modell 3 är den populäraste elbilen i världen.

Men fortsätt att hänvisa till Norge som att dom på något sätt är en stor marknad.

Och i slutändan så tjänar jag stora pengar på Tesla, och du gör det inte.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-05 kl. 15:51.
Citera
2020-10-05, 17:03
Medlem
Citat:

Du misstolkar mig med mening. Tesla är en eftertraktad produkt, sänker du priset på en eftertraktad produkt kommer det leda till fler försäljningar, eftersom fler människor har råd att köpa den. Fler försäljningar genererar en större vinst. Absolut hade Tesla kunnat behålla sitt pris och få en större marginal, men varför? Dom är inte ute efter att vara exklusiva.

Ni pratar så ofta om svenska och norska marknaden. Varför? Vi snackar om en population på totalt 15 miljoner människor (och då räknar vi alla, inte kundgruppen för tesla som blir en betydligt längre siffra). Det är en piss i atlanten.
Citera
2020-10-05, 17:19
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Du misstolkar mig med mening. Tesla är en eftertraktad produkt, sänker du priset på en eftertraktad produkt kommer det leda till fler försäljningar, eftersom fler människor har råd att köpa den. Fler försäljningar genererar en större vinst. Absolut hade Tesla kunnat behålla sitt pris och få en större marginal, men varför? Dom är inte ute efter att vara exklusiva.

Att sänkt pris leder till högre försäljning kan vi nog vara överens om. Att det leder till högre vinst är dock långt ifrån självklart. Prisoptimering är betydligt mer komplext än så.

Citat:
Ni pratar så ofta om svenska och norska marknaden. Varför? Vi snackar om en population på totalt 15 miljoner människor (och då räknar vi alla, inte kundgruppen för tesla som blir en betydligt längre siffra). Det är en piss i atlanten.

För att den norska marknaden har högst andel elbilar per capita i världen. Det är alltså en väldigt intressant marknad för att se hur en framtida mass(världs)marknad kan bete sig. Däremot har nog Tesla sålt betydligt fler bilar i Norge än vad de skulle göra på en världsmarknad per capita, med tanke på priserna på Model S och X, då Norge är ett rikt land med ett skattesystem som extremt tydligt gynnar elbilar.
Citera
2020-10-05, 17:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Jag har redan länkat till källor för att modell 3 är den populäraste elbilen i världen.

Men fortsätt att hänvisa till Norge som att dom på något sätt är en stor marknad.

Och i slutändan så tjänar jag stora pengar på Tesla, och du gör det inte.

Jag ligger plus på Tesla men säkert mycket mindre än dig eftersom jag inte varit med på resan upp. Har bara kortat. Du kan se säkert tre tillfällen i denna tråden när jag i förväg förutspått att aktien ska gå ner och som jag själv satsat pengar på. Det lustiga är att du blir irriterad. Varför? Jag försöker bara diskutera en aktie. Om ämnet är känsligt för dig så kan vi sluta. Inte svårare än så. Jag försöker hitta mer emotionellt neutrala Tesla bullar att diskutera med då. Har också lite svårt att hitta bra global data som inte handlar om en modell utan total marketshare och trender där, så därför frågade jag om det. Om du inte kan hjälpa mig så är det helt ok, det var bara en fråga.
Citera
2020-10-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Saudierna äger en stor del av Tesla. Du är en fanatiker.

Osäker om det fortfarande stämmer, men ett saudiskt statligt ägt investmentbolagt ägde ca 5% av Tesla men sålde av hela innehavet i december 2019?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in