2020-10-05, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Precis så känner jag som är anhörig, vi har behandlats som skit sen dag 1.
Och dessutom så gör det så fruktansvärt ont att veta att kanske någon av mina nära levde i fartyget efteråt, tänk om dom hade dykt direkt och tittat efter överlevande. Det gör ont och har plågat min familj i 26 år.
Man la jäkligt mycket pengar på att försöka gjuta in fartyget i betong men man kunde inte betala för bärgning.

Beklagar verkligen. Du kanske har hört den glädjande nyheten att Estland ämnar göra en egen utredning där de ska lägga stor vikt vid transparens och där de anhöriga ska ges möjlighet involveras vid alla skeenden? Utredningen kommer att göras helt utan svensk inblandning(!). Detta meddelar Håkan Bergmark via sin YouTube-kanal. Detta borde väl säga allt om den svenska regeringen om nu någon fortfarande funderar på vart deras lojalitet ligger? Köpta globalist-korruptiker hela bunten.

https://youtu.be/dl0S_s55dDI

Må detta bli en utredning som får hela sossesekten att implodera. Tack på förhand Estland!
Senast redigerad av RobRoys 2020-10-05 kl. 14:31.
Citera
2020-10-05, 14:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spearo
Min kära mor jobbade under tiden på förskola i Malmslätt/Tokarp, flera av barnens pappor kom aldrig tillbaka, samtliga hade höga befattningar på Ericsson lkpg. Dom var med på Estonia. Att jag skulle fråga min mamma vad familjerna hetter kommer inte på fråga.
Vill du veta mer får du gräva själv.
Är det Flextronics du tänker på så var det långt senare.

Jag tänkte också att det var intressant från början men insåg att det hade förmodligen med utbyggnaden av mobilnätet i Baltikum snarare än smugglingen att göra.
Varför skulle så många civila personer vara involverade i en sån här smuggling.
Tack för info, verkligen, nu förstår jag var du står osv.

Förmodligen var det endast ett fåtal som kände till hemligheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Den 12 januari 1996 beslöt svenska regeringen att Estoniavraket skulle täckas över med fyra lager av
betongmattor plus en massa sten. Det var den bästa lösningen enligt Sjöfartsverket/Franson som fått
uppdraget att utreda saken. Dykare behövdes inte för att utföra arbetet.
Den 11 april 1996 protesterade 90% av de anhöriga mot den märkliga övertäckningsmetoden. De hade
naturligtvis inte tillfrågats under 1995.
Men den 20 april 1996 startade övertäckningen. Ett svensk konsortium lett av NCC skulle utföra jobbet.
Kostnaden var SEK 350 millioner och uppdraget skulle vara avslutat i september 1996.
Men redan den 19 juni 1996 beslöt den svenska regeringen att avbryta övertäckningen, som alltså hade pågått
i två månader.
Som skäl till avbrottet angav kommunikationsminister Inez Uusmann a) omsorg om de anhöriga och b) att
slutrapporten var försenad. När slutrapporten är klar och rättsläget har klargjorts skall diskussionen (sic)
öppnas på nytt meddelade Uusmann.
Under två månader övertäckningsarbeten hade inget material, betongmattor, lagts över vraket. Emellertid
dumpade NCC flera 100 000 ton sand och sten ett par 100 meter söder om vraket, där havsbotten höjts fyra,
fem meter! Denna märkliga övertäckning har aldrig förklarats.

Jag tror att dom täckte över den skadade Ubåten
!

Tack för info. Skulle inte förvåna mig det minsta. Vuxit upp med att höra att Sovjetunionen är så korrupt, bryr sig inte om dess befolkning, etc etc. Så visar det sig att politruk-Sverige är exakt likadant.
Citera
2020-10-05, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Var hittar du detta? Det enda jag läst som säger detsamma är utdrag från ett reportage i kvartal som påstår att uusman, (då kommunikationsminister) sade följande:
»Jag är halländska, har visserligen inte bott vid kusten, men har talat med sjömänniskor som säger att ”det som havet tar ska havet behålla”.«
https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Jag minns inte att Uusman har sagt så, utan bara att estländska ledningen (stats- eller fartygsledningen) sa så. Men det är kanske lika i alla länder med nära traditioner till havet. Bara ett minne. Vagt sådant. Jag talade med en juridiskt kunnig släkting som också har kännedom om sjörätt på den tiden då Estonia-katastrofen inträffade. Det ligger långt tillbaka i tiden, men är ganska klart på ett övergripande plan; Den som hamnar i sjönöd och tillkallar eller tackar ja till erbjuden hjälp är den som betalar till räddaren i nöden. Släktingen beskrev hur fiskarbefolkningar lyssnade på väderrapporter och liksom hoppades på uppdrag och höll sig redo för att åta sig räddningsuppdrag. Det var en inkomstkälla för dem.
heten
Precis som för det här brittiskt-norska dykbolaget, som skulle fått betalt för varenda omkommen i Estonia-katastrofen som de bärgade. Frågan är väl av vem. Tror inte att den aktuella dykfirman altruistiskt skulle bärgat en enda omkommen, mer än för möjligheten att marknadsföra sig själva i inledningen av utredningen.

Vi läste väl nu i veckan om hur Estlands ministrar gått ut med att de kan tänka sig att delta i en mindre utredning och gå ned med utrustning för att undersöka. Men inte någon bärgning av något slag.

Jämför med den senare Tsunamikatastrofen, när de drabbade länderna saknade alla förutsättningar att att lösa problemen med alla försvunna turister och bofasta. Då hade svenskarna lärt sig av Estonia-katastrofen och blev extremt sena eftersom de höll stenhårt på att inte bli ensamt ansvariga för all utredning. Då kläckte Uusman ur sig att "det finns så fin sjukvård i Thailand". Och, jo det gör det. På Amerikanska sjukhus som kräver försäkringskort för att ens öppna dörrarna. För diplomatisk personal så finns det utbytesavtal. Men nu var man tvungna att inse att biståndet till Thailand och Indonesien och andra drabbade länder var av ett helt annat slag. Man var tvingat att hjälpa till att tömma dessa länder på levande och skadade och omkomna för att någon sjukdom alls skulle kunna bedrivas där och då. Man fick bygga upp särskilda gemensamma kliniker för att kunna identifiera t.ex. svenska turister och bara få bort dem från Thailand. Jag minns att Sverige bl.a. sände svenska rättsläkare till DNA-klinikerna och kunde samköra mot den svenska folkbokföringen. Allt var avtalat ned på kron-nivå. Det var inga "läkare utan gränser" eller Röda Kors eller Halvmånar som ställde upp. Flygbolagen tog bara med dem som hade returbiljetter och dem som kunde köpa returbiljetter. Utanför sjukhusen satt och låg thailändare utan försäkringar. Det tog någon veckan eller två innan Uusman insåg att hon inte kunde använda sina erfarenheter från Estonia-katastrofen här.

Jag vet inte hur man löste katastrofen med skeppet som gick under i Engelska kanalen, men man hade långa förhandlingar om vem som skulle göra vad och betala för vad. Tydligen ligger ett övergivet vrak väl synligt i Öresund där fartygets ägare bestämt sig för att inte bärga och ingen kan ålägga ägaren att t.ex. av miljöskäl göra det.

Det är alltså mer komplicerat än man kan ana.
Citera
2020-10-05, 15:16
Medlem
Spearos avatar
Finns det någon som kan styrka att Håkan Bergmark talar sanning? Han har ju varit ifrågasatt sen dag ett, men jag kan inte hitta något som styrker hans berättelse genom alla dessa år.
Citera
2020-10-05, 15:25
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
. Tydligen ligger ett övergivet vrak väl synligt i Öresund där fartygets ägare bestämt sig för att inte bärga och ingen kan ålägga ägaren att t.ex. av miljöskäl göra det.

Det är alltså mer komplicerat än man kan ana.

OT: Menar du trålaren som låg på vänster sida av bron från sve sett så tog dom bort den för flera år sen.
Det blev ett skapligt vite för ägaren.
Citera
2020-10-05, 15:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Beklagar verkligen. Du kanske har hört den glädjande nyheten att Estland ämnar göra en egen utredning där de ska lägga stor vikt vid transparens och där de anhöriga ska ges möjlighet involveras vid alla skeenden? Utredningen kommer att göras helt utan svensk inblandning(!). Detta meddelar Håkan Bergmark via sin YouTube-kanal. Detta borde väl säga allt om den svenska regeringen om nu någon fortfarande funderar på vart deras lojalitet ligger? Köpta globalist-korruptiker hela bunten.

https://youtu.be/dl0S_s55dDI

Må detta bli en utredning som får hela sossesekten att implodera. Tack på förhand Estland!

Tack så mycket 🙏
Det var också glädjande nyheter du ger mig hade missat de. Nu hoppas jag verkligen att det blir av också.
Citera
2020-10-05, 16:17
Avslutad
https://www.expressen.se/nyheter/estonia-utredaren-jag-forstar-dykarnas-sorg/

Ny artikel expressen.

– Någon sa att vi inte ska bärga kropparna för att vi kan bli traumatiserade. Men det var faktiskt ett större trauma att lämna kropparna där när vi kunde ha bärgat dem.

Peter Örn förklarar att han kom fram till slutsatsen att kropparna måste omhändertas efter samtal med mer än tusen anhöriga runtom i Sverige. Han säger att de flesta uttryckte smärta över att inte kunna få hem kropparna.

Ny artikel Aftonbladet.
https://www.aftonbladet.se/a/Ky3vV5

Estlands inrikesminister Mart Helme anser att de döda ombord på Estonia ska bärgas.
Han betonar också att Sverige inte har rätt att åtala estländare som dyker till vraket.
– Att ta upp kvarlevorna är inte att bryta gravfriden, säger ministern.
Citera
2020-10-05, 17:35
Medlem
Är konfunderad över de få reaktioner jag fått ang min teori. Samtidigt ingen som säger emot den!

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna, troligtvis övningstorpeder utan sprängmedel, skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Torpederna väger ca 2 ton och färdas i ca 30 knop. Den massan torde räcka för att göra dessa hål. Alltså ingen explosion.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Citera
2020-10-05, 18:37
Medlem
Spearos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Är konfunderad över de få reaktioner jag fått ang min teori. Samtidigt ingen som säger emot den!

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna, troligtvis övningstorpeder utan sprängmedel, skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Torpederna väger ca 2 ton och färdas i ca 30 knop. Den massan torde räcka för att göra dessa hål. Alltså ingen explosion.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY

Det jag inte kan förstå med någon av ubåts teorierna där en svensk ubåt är med eller i närheten, varför de inte hjälpte till vid förlisningen. Och om marinen hade övningar i området varför inte de kom till undsättning. Och om marinen hade övning i närområdet borde en hel del värnpliktiga kunnat uppfatta att ett civilt fartyg i sjönöd ignoreras.
Säg att det var endast en svensk ubåt på hemligt uppdrag dvs inga vpl ombord, då är det ändå 20-30 gubbar bara på ubåten som ska tiga i 26 år.
Citera
2020-10-05, 18:51
Medlem
Citat:
Det jag inte kan förstå med någon av ubåts teorierna där en svensk ubåt är med eller i närheten, varför de inte hjälpte till vid förlisningen. Och om marinen hade övningar i området varför inte de kom till undsättning. Och om marinen hade övning i närområdet borde en hel del värnpliktiga kunnat uppfatta att ett civilt fartyg i sjönöd ignoreras.
Säg att det var endast en svensk ubåt på hemligt uppdrag dvs inga vpl ombord, då är det ändå 20-30 gubbar bara på ubåten som ska tiga i 26 år.

Om min teori stämmer, vilket gud förbjude, så torde det råda panik ombord på den svenska ubåten efter skjutningen.
Föreställ dig själv. En torrövning som övergick till skott. Vad göra?

Jag var själv till sjöss den natten och det hände en hel del underliga saker runt kl 00.10 svensk tid.
Citera
2020-10-05, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Om min teori stämmer, vilket gud förbjude, så torde det råda panik ombord på den svenska ubåten efter skjutningen.
Föreställ dig själv. En torrövning som övergick till skott. Vad göra?

Jag var själv till sjöss den natten och det hände en hel del underliga saker runt kl 00.10 svensk tid.

Berätta gärna mer om underliga saker den natten.
Det kan säkert gått till så som du säger, jag hade en teori om att en ubåt skyddade den militära lasten som var ombord på Estonia men något gick snett och ubåten körde in i Estonia. Det var ju uppenbart en väldigt värdefull last då flygplanen stod redo för att ta hand om lasten.
Citera
2020-10-05, 19:57
Medlem
Citat:
OT: Menar du trålaren som låg på vänster sida av bron från sve sett så tog dom bort den för flera år sen.
Det blev ett skapligt vite för ägaren.

Skönt att höra. Jag minns bara att skeppet(trålaren?) låg där Tpå vänster sida av bron från sve sett" och att ägaren vägrade ta hand om det. Det låg där tills någon annan offentlig aktör tog hand om eländet, eftersom skeppet började läcka efter allt större rostangrepp. Jag vet inte på vilken nations vatten skeppet låg, var skeppet var flaggat eller vem ägaren var. Om det utdömts vite så vet jag inte av vem det utdömts och om det utlösts och omvandlats till böter/skadestånd som ägaren verkligen betalat. Jag tror inte att ägaren kan tvingas under varken hot (vite) eller annat. De kan sitta lugnt i nya skepp eller på landbacken och säga 'Nej'.

När det nu gäller Estonia har tydligen flagglandet Estland sagt sig vilja avsätta 10 miljoner euro (cirka 100 miljoner SEK) för att gå ned för en ny scanning och vidare utredning utifrån den nya filmen och de nya fynden. Sverige har genom Trafikverkets Sjöfartsavdelning svarat, att de behöver formella förslag för att kunna ta ställning till vad Sverige eventuellt kan bidra med.

Bärgning av kvarlevor är nog av intresse för offers anhöriga. Men all identifiering kan bara ske efter att offer bärgats. Alla kända offer är dödförklarade, dödsbon slutligt deklarerade, arvsskiften genomförda och försäkringar utbetalas för dem som var försäkrade. Sverige ändrade, lättade upp, lagstiftningen för dödförklaring efter Estonia och förkortade tiden från hård praxis med 10 år från försvinnande till mer verklighetsanpassade möjligheter. Men nu gäller det att efterlevande vill "ha hem" sina omkomna för riktiga begravningar och minnesstunder. Fast få av dem är villiga att betala för vad bärgning av kropparna kostar om det visar sig att det är min dödförklarade anhörige som bärgas och identifieras. Eller om man skulle fatta beslut om att alla anhöriga till de 852 ska stå solidariskt ansvariga för kostnaderna? Jag tror att solidariteten minskar radikalt m.t.p. den långa tid som gått sen katastrofen. Även om ingen någonsin kommer att glömma så har man ändå lagt den här olyckan bakom sig och gått vidare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in