2020-10-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Varför nämner du 3 scenarion när du bara vinklar åt ett? Du är lika förutbestämd som mörkläggningskommisionen

Jag nämner tre scenarion som för mig är möjliga. Och ett tror jag mest på. Blir alltså inte förvånad om de jag tror minst på är möjliga orsaker. Trodde bara minst på dessa. Men de jag tagit upp tror jag är möjliga. Jag redovisar inga punkter som för mig är helt uteslutna.
Citera
2020-10-05, 11:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Visst är det irriterande med personer som har den typen av källhänvisningsteknik?
Har du gått till djupet med vilket land dykarna tillhörde? Är det viktigt f.ö.?
Citera
2020-10-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahne67
Jag nämner tre scenarion som för mig är möjliga. Och ett tror jag mest på. Blir alltså inte förvånad om de jag tror minst på är möjliga orsaker. Trodde bara minst på dessa. Men de jag tagit upp tror jag är möjliga. Jag redovisar inga punkter som för mig är helt uteslutna.

Förresten var det inte ens jag som skulle svara på detta. Trodde du svarat på min kommentar. Tydligen var jag helt blind när jag såg detta.
Citera
2020-10-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Man skall inte skjuta under stol med att alla vittnesuppgifter är mer eller mindre efterhandskonstruktioner. Minnet fungerar liksom på det sättet. Tid mellan händelse och utfrågning kommer ofta förändra utsagornas innehåll.
Med det sagt är det är jävligt stor skillnad på besättningsmedlemmar som dagen efter haveriet säger en sak om sina observationer från själva fartyget och ett vittne som flera år senare påstår sig ha sett något i hamnen och som dessutom är den enda personen att göra ett sådant påstående.

Du har tydligen ingen koll på detta. Gissar att du helt enkelt inte är intresserad av något annat än haverirapportens version. Du läser med andra lika selektivt som du anklagar "konspirationsteoretikerna" att göra.

Det finns flera passagerare samt information i Estland på att transporten ägde rum.
Citera
2020-10-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Så vi skall acceptera att påståendet att Estonia var att betrakta som militärt trots att det påståendet är helt käpprätt åt helvete? Är det att "trycka ner en vettig vinkel"?

Vad svamlar du om? Vilka är vi? Det var krigssmaterial ombord minst 2 gånger bland ovetande passagerare veckorna innan den sjönk, det är bekräftat som du vet, var det därför osannolikt hemligt krigsmaterial ombord när den sjönk, eller? Borde tvärtom vara fullt möjligt.

Vettig vinkel är det absolut, det är käpprätt åt helvete att blanda in oskyldiga passagerare som sköldar, men förstår jag dig rätt att det är befogat?
Citera
2020-10-05, 11:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Det är det som upprepats tidigare på olika ställen, bland annat här i tråden och det jag försökte råda klarhet i om det stämmer. För om det stämmer är det väldigt märkligt då det rimligen inte kunde finnas sådan information från de kanaler som borde förmedlat den.

Här finns första presskonferensen. Jag har bara börjat kolla igenom första avsnittet, men där säger Carl Bildt mest att det måste utredas vad som har hänt.

http://www.estoniasamlingen.se/presskonferenser/1994_09_28.aspx
Citera
2020-10-05, 11:50
Medlem
Har nu sett Jutta Rabes dokumentär från år 2000. De hittade ett hål och skar av bitar av dessa och skickade till laboratorium för analys. Flera lab. De flesta bekräftade att det var en sprängning som utlöst metallbitarnas förstörelse. Men förstår inte om Rabe och hennes crew hittade samma hål som nu år 2020 av svenskarna eller hittade Jutta Rabe ett annat hål!? Jag är väl då inte tillräckligt insatt men man har alltså hittat ett hål redan år 2000. Dessutom var svenska myndigheter där och störde under operationen. Man såg bilder på detta och de sprutade vatten på deras båt och flög med helikopter. De gick ombord på Rabes fartyg och "Hotade" med polis. Verkar som svenska myndigheter döljer att Estonia sprängdes!!!!!!
Citera
2020-10-05, 11:51
Medlem
Citat:

Ehhh va? Har du skrivit några scenarion?
Citera
2020-10-05, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du gått till djupet med vilket land dykarna tillhörde? Är det viktigt f.ö.?

Var ett inspel och kritik mot Bladstall eftersom att han väljer o vrakar friskt själv bara det passar in i hans bild.
Senast redigerad av qazwsxedc 2020-10-05 kl. 11:55.
Citera
2020-10-05, 11:54
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Har nu sett Jutta Rabes dokumentär från år 2000. De hittade ett hål och skar av bitar av dessa och skickade till laboratorium för analys. Flera lab. De flesta bekräftade att det var en sprängning som utlöst metallbitarnas förstörelse. Men förstår inte om Rabe och hennes crew hittade samma hål som nu år 2020 av svenskarna eller hittade Jutta Rabe ett annat hål!? Jag är väl då inte tillräckligt insatt men man har alltså hittat ett hål redan år 2000. Dessutom var svenska myndigheter där och störde under operationen. Man såg bilder på detta och de sprutade vatten på deras båt och flög med helikopter. De gick ombord på Rabes fartyg och "Hotade" med polis. Verkar som svenska myndigheter döljer att Estonia sprängdes!!!!!!

Tror det var ett annat hål man täppte till med stenar. Det hålet som upptäckts nu är något som legat mot dyn tills nyligen då skeppet har vridit på sig efter med tiden. Man la lite sten där för att "stabilisera" marken men tydligen hjälpte det inte och nu är hålet fullt synligt. Sen är frågan hur det uppstått, och för det behöver vi en ny utredning.
Citera
2020-10-05, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det krävs så oerhört mycket mer än vatten i mindre utrymmen på däck 0 för att ge 20-30 grader slagsida. Om vi tittar på Fig. 9 på s.42 i Vassulos artikel (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf) så ser vi att för att nå drygt 15 grader krävs 1000 ton vatten i den förliga delen av däck 0 & 1. Vi har inga kurvor för mindre mängd, men de hamnar rimligen mellan kurvan för 0t och 1000t. Då skall vi också komma ihåg att man antar att vattnet är fördelat lika mellan 0 & 1 och att vatten på däck 0 ökar stabiliteten (pdf s. 43, s.160, 3:e stycket). Intressant är också resultatet att 4000 ton (helt fyllt?) ger ökad stabilitet, faktiskt högre än intakt skepp för krängning > 30 grader.

Så slutsatsen är glasklar: om vatten från hålet rinner ner på däck 0 så kan vi aldrig få en kraftig slagsida på 10, 20 eller 30 grader. Snarare kan vi förvänta oss ökad stabilitet.

Om bildäck ligger 2,5m ovanför vattenlinjen och skeppet är 24m brett räcker det med 11-12 grader slagsida för att styrbord sida av bildäck ska hamna under vatten enligt

atan(2,5/12) in deg = 11,7

Faktorn 2,5m blir ju även successivt lägre ju djupare fartyget går, så mer vatten ombord kräver lägre slagsida. Sen hade ju fartyget även redan från början ett par graders slagsida, som gör att en mindre vattenmängd på styrbord sida krävs för denna slagsida.

Sen var ju hålet enligt uppgift 4m högt. Så om vi antar att det är symmetriskt hamnar nedre delen av hålet en halvmeter över vattenytan. Så för att sprickan vid genomföringen ska läcka krävs bara drygt 2 graders slagsida, vilket hon ju nästan hade ur hamn.

atan(0,5/12) in deg = 2,4
Citera
2020-10-05, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Det finns flera passagerare samt information i Estland på att transporten ägde rum.
Du får gärna hänvisa till dessa vittnen och informationen från Estland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in