Citat:
Ursprungligen postat av
Kukusson
Jag menar, om inte värdens bästa studiofotografer, fotografer som kan avgöra ifall ett foto är tagit i en studio bara genom att kasta en blick på fotot, om inte dom duger...då får du faktiskt presentera ett namn på en fotograf som skulle duga.
Jag har en syster som är en mycket känd studiofotograf. Utan att nämna någon ytterligare information visade jag henne en bild från Apollo 11. Efter ett tiotal sekunder sade hon spontat, men det där är ju studiobilder. Bilder jag tittat på, när en mångubbe står på en stege, observerar jag hur dynamiken, gråskalorna når upp i skrevet på gubben. Jag har sett hur syrran får jobba för att jaga fram denna gråskala, dynamik, eftersom en Hasselbladare inte har möjlighet att som ögat ställa in dynamiken på samma sätt. Fotograferna använder då reflektorskärmar och annan ljussättning, samt i analogt, skymt pappret partiellt och dynamiskt. -Eftersom man idag kan få en dinosaurie att flyga på film, lägger jag inte någon som helst värdering i var en bild eller film har sin påstådda härkomst, kan bara konstatera att deras träningsbilder ser likadana ut som de som påstås tagna på månen.