2020-10-04, 23:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Omdet som många säger att det är ok att frakta ryska trupper ,stridsvagnar och dylikt satyg blir det flyget istället för färja! Vill inte va med på ett nytt Estonia!
Sverige köpte 1016 (!) pansarbandvagnar av typ MT-LB från forna Östtyskland på 90-talet:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pansarbandvagn_401
Hur skulle de komma till Sverige om man inte fick använda bilfärjor?

År 1994 fraktade man även över 160 st Leopard 2A4 (strv 121). Färja låter som det rimliga även där, även om vikten på 60 ton låter besvärlig!
Citera
2020-10-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraut100
Så här tror jag att det är. Rysk militär beslutade att låta en av deras u-båt skicka en torped utan sprängämnen i sig för att göra ett hål i båten så att den sjönk. Carl Bildt och regeringen samarbetade med utländskt säkerhetstjänst som som ville smuggla ut sovjetiska vapen. Dom i u-båten Det aset i den ryska ledningen som tog det beslutet. Dom mördade mitt folk, dom ska vi hitta och ställa dom till svars.

Jag är personligt avogt inställd till ryska staten. Rabiat inskränkt skulle man till och med kunna tillstå. Men just i fallet Estonia tror jag inte de hade någon som helst aktiv inblandning (mer än möjligen som sekundära effekter eftersom Estland och dess institutioner var resultatet av den kommunistsovjetiska statens implosion).
Citera
2020-10-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Men...... enl. de som påstår att det varit en större kollision, begrundat på deras hörsel som sade att det var en ordentlig smäll, typ crash. En torped skulle förmodligen ge en mera distinkt smäll, mera likt pang eller nåt.
Vet hur en torperd ser ut och ungefärlig vikt, och hur den rör sig i vatten. Att en detonation från en sådan är uteslutet......... om det inte finns speciellla laddningar som är avsedda att göra viss skada. Det vet jag inget om.
Att en torr-torped, som du kallar det, skulle göra den "nyupptäckta skadan" midskepps över vattenlinjen är väl ändå inte realistiskt, eller?

Två övningstorpeder utan sprängladdningar.
Citera
2020-10-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har försökt förklara hur långsamt 1,9 knop är, men det känns som ni inte har någon känsla för hastighet eller hur stor Estonia är. Det skulle vara märkligt om hon bara sjönk så långsamt, bara 1 meter per sekund.

Här har du en film med precis det scenariot du beskriver att aktern står på botten först. Spola fram till slutet vid 10:00. Det sjunkförloppet de simulerar är på ca 12 sekunder innan hon lägger sig vågrätt med fören på botten. Det är nästan 7 meter per sekund, eller 25 km/h som hon sjunker med i den filmsnutten.

https://www.youtube.com/watch?v=BpRd7iiVgJM

Intressant grafik. Två vittnen har berättat att Estonia stod rakt upp och sjönk rakt nedåt. Vet inte hur lång hon är och hur djupt det är.

27.30
https://www.youtube.com/watch?v=Unhyq67jcOs
Citera
2020-10-04, 23:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sverige köpte 1016 (!) pansarbandvagnar av typ MT-LB från forna Östtyskland på 90-talet:

År 1994 fraktade man även över 160 st Leopard 2A4 (strv 121). Färja låter som det rimliga även där, även om vikten på 60 ton låter besvärlig!
Hade färjorna pax?
Citera
2020-10-04, 23:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Och sen undrar jag varför den här tråden ligger i detta forum. Vakna upp nu moddar och skicka den till inrikespolitik.

Samtidigt så tyder mycket på att det är en konspiration. Konspiration betyder som en del kanske tror inte att det är vilda fantasier utan att det är en sammansvärjning där flera personer agerar tillsammans.
Citera
2020-10-04, 23:56
Medlem
Citat:
Och sen undrar jag varför den här tråden ligger i detta forum. Vakna upp nu moddar och skicka den till inrikespolitik.
Det finns ju trådar för ämnet redan på övriga forumdelar. Fördelen men tråden på konspirationsforumet är att det luftas bra mycket mer vildsinta teorier här (vilket är mer intressant ur ett debattperspektiv). Det är som dokumentären i allmänhet. Utan konspirationsteorier blir det inte mycket till diskussion.
Citera
2020-10-04, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Var det också hemliga smuggeloperationer inblandat i den transporten?
Citera
2020-10-04, 23:58
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nu har jag listat ut det! Kom ihåg vart ni läste det först!

Estonia krockar med Ubåt, kanske svensk, kanske SAAB A26.

Estonia sjunker med trasigt bogvisir och hål på sidan, vatten strömmar in på båda ställena MEN bogvisiret hänger kvar.

För att dölja detta skickar militären dit dykare, som SPRÄNGER bort bogvisiret för att dölja att skadorna uppstått av en ubåt. Detta är anledningen till "sprängskadorna" vid sidan av där bogvisiret sitter. Det var ett sätt att förstöra den tekniska bevisningen helt enkelt.

Efter det släpar man iväg det trasiga bogvisiret.

Detta är även anledningen till att så många dykare från militären sattes i beredskapsläge. Det var en operation som pågick under ett par dygn. Därför existerar även sonarbilden när bogvisiret är kvar på Estonia. Denna bild är antagligen ett misstag och inte tänkt att publiceras.

1. Estonia krockar ubåt.
2. Dykare spränger bort bogvisiret för att dölja ubåtsskador i anslutning till visiret.

Så var det med det!

Tog ett par dagar för mig att lista ut alltihop, men nu är det klart.

Jag misstänker att korrupta staten gjort något fulspel som liknar det du beskrivit här. Säkert har dom också tömt färjan på dom där ryska militära föremålen.

Ja, allting är så vidrigt och äckligt med Sveriges politiker.
Citera
2020-10-04, 23:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Intressant grafik. Två vittnen har berättat att Estonia stod rakt upp och sjönk rakt nedåt. Vet inte hur lång hon är och hur djupt det är.

27.30
https://www.youtube.com/watch?v=Unhyq67jcOs

Estonia är 157 meter lång och ligger på ca 80 meters djup. Ställer man henne rakt upp på aktern så sticker halva båten ovanför vattenlinjen. Så det är inte troligt att hon stod helt lodrätt.
Citera
2020-10-04, 23:59
Medlem
Citat:
Hade färjorna pax?

Rullande fordon som lastas på ro-ro färjor. Det låter mystiskt. Självklart borde det varit rimligare att frakta dem på bulkfartyg med traditionella lastrum där man måste begagna kranar för att lyfta saker med hjul/band istället för att köra dem ombord!!
Citera
2020-10-05, 00:01
Medlem
Citat:
Var det också hemliga smuggeloperationer inblandat i den transporten?
Det var inte allmän kännedom om det är vad du avser. Lika lite som när Bofors sålde "reservdelar" i form av haubits-komponenter till Indien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in