2020-10-04, 23:29
Bannlyst
Så här tror jag att det är. Rysk militär beslutade att låta en av deras u-båt skicka en torped utan sprängämnen i sig för att göra ett hål i båten så att den sjönk. Carl Bildt och regeringen samarbetade med utländskt säkerhetstjänst som som ville smuggla ut sovjetiska vapen. Dom i u-båten Det aset i den ryska ledningen som tog det beslutet. Dom mördade mitt folk, dom ska vi hitta och ställa dom till svars.
Citera
2020-10-04, 23:30
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
19.

Vilka är de övriga 3? Får det till 22 överlevande i Husvagnsvenssons länkade PDF (s. 25).

Edit: såg att det var besvarat redan när kom ikapp tråden.
Senast redigerad av probe53 2020-10-05 kl. 00:01.
Citera
2020-10-04, 23:30
Avslutad
Omdet som många säger att det är ok att frakta ryska trupper ,stridsvagnar och dylikt satyg blir det flyget istället för färja! Vill inte va med på ett nytt Estonia!
Citera
2020-10-04, 23:32
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraut100
Så här tror jag att det är. Rysk militär beslutade att låta en av deras u-båt skicka en torped utan sprängämnen i sig för att göra ett hål i båten så att den sjönk. Carl Bildt och regeringen samarbetade med utländskt säkerhetstjänst som som ville smuggla ut sovjetiska vapen. Dom i u-båten Det aset i den ryska ledningen som tog det beslutet. Dom mördade mitt folk, dom ska vi hitta och ställa dom till svars.

Det är redan bevisat att det var den svenska ubåten SAAB A26 som orsakade skadorna.

Mönster i skadan både på bogvisiret och på sidan stämmer EXAKT in i den ubåtens torn.

Det finns ingen annan möjlighet längre.

Nu är bara frågan när vi får ett erkännande. Huvuden kommer rulla.
Citera
2020-10-04, 23:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Vilka är de övriga 3? Får det till 22 överlevande i Husvagnsvenssons länkade PDF (s. 25).
De tre i maskin: 3:e M, systemtekninkern och motormannen.

De vittnade alla om att i kameran såg vatten tränga in på bildäck bredvid rampen och att visiret saknades när Estonia sjönk.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-04 kl. 23:50.
Citera
2020-10-04, 23:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Nu har jag listat ut det! Kom ihåg vart ni läste det först!

Estonia krockar med Ubåt, kanske svensk, kanske SAAB A26.

Estonia sjunker med trasigt bogvisir och hål på sidan, vatten strömmar in på båda ställena MEN bogvisiret hänger kvar.

För att dölja detta skickar militären dit dykare, som SPRÄNGER bort bogvisiret för att dölja att skadorna uppstått av en ubåt. Detta är anledningen till "sprängskadorna" vid sidan av där bogvisiret sitter. Det var ett sätt att förstöra den tekniska bevisningen helt enkelt.

Efter det släpar man iväg det trasiga bogvisiret.

Detta är även anledningen till att så många dykare från militären sattes i beredskapsläge. Det var en operation som pågick under ett par dygn. Därför existerar även sonarbilden när bogvisiret är kvar på Estonia. Denna bild är antagligen ett misstag och inte tänkt att publiceras.

1. Estonia krockar ubåt.
2. Dykare spränger bort bogvisiret för att dölja ubåtsskador i anslutning till visiret.

Så var det med det!

Tog ett par dagar för mig att lista ut alltihop, men nu är det klart.

Menar du att en svensk A26 skulle vara upphovet till skadan midskepps på Estonia?

I så fall, hur är det möjligt när inte en enda A26 var sjösatt när Estonia förliste, fanns A26 ens på ritbordet?
Citera
2020-10-04, 23:38
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Nämen så käck då........ se gärna mitt inlägg 1859. dom har snott min foliehattsteori rakt av.

Jajaj så kaan det gå

Nej din förklaring är inte lika trovärdig så den fallerar direkt!
Citera
2020-10-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vraket Stefan Torsell(ditt ordval) Fd byrådirektör på verket sa att om man tog in militärt gods på ett passagerarfartyg räknades det som ett militärt transport fartyg. Men han visste nog mindre än du eller så ljög han. Jag vet inte.

Jag vågar påstå att han hade en agenda med sitt uttalande. Rent juridiskt är han helt ute och cyklar om man inte avser ett fartyg som avser anlägga en hamn som ingripande makt är i krig med.

Du kan ta Ship to Gaza som färskt exempel. Israelerna hade, med visst lagvrängande, internationell rätt på sin sida. Orsakerna till varför det är lagligt går att spåra tillbaka till Andra Världskriget och Nürnbergprocesserna. Segrarna i VK2 använde sig av samma ROE som tyskarna och därmed skulle det funnits prejudikat för att ställa allierade skeppare inför rätta om man tolkat den internationella lagstiftningen annorlunda.

Men nu är vi hyfsat långt från ämnet. Estonia var ingen legitimt militärt mål enligt gällande internationell lagstiftning (som om Sovjet eller efterföljande Ryssland någonsin brytt sig om dylikt).
Citera
2020-10-04, 23:40
Medlem
Citat:
Det är redan bevisat att det var den svenska ubåten SAAB A26 som orsakade skadorna.

Mönster i skadan både på bogvisiret och på sidan stämmer EXAKT in i den ubåtens torn.

Bevisat? Hur? Av vem?

En ubåt går inte upp till ytan i sån sjö.

Det finns fler än ett hål i Estonia. Det hål som visas i dokumentären kan ha kommit ifrån en torped - blindgångare?

Sen har vi hål 2, som ser ut som en explosion från insidan. Detta är troligtvis samma hål som Håkan Bergmark såg 1994.
Citera
2020-10-04, 23:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:

Estonia sjunker med trasigt bogvisir och hål på sidan, vatten strömmar in på båda ställena MEN bogvisiret hänger kvar.

För att dölja detta skickar militären dit dykare, som SPRÄNGER bort bogvisiret för att dölja att skadorna uppstått av en ubåt. Detta är anledningen till "sprängskadorna" vid sidan av där bogvisiret sitter. Det var ett sätt att förstöra den tekniska bevisningen helt enkelt.

Detta är även anledningen till att så många dykare från militären sattes i beredskapsläge. Det var en operation som pågick under ett par dygn. Därför existerar även sonarbilden när bogvisiret är kvar på Estonia. Denna bild är antagligen ett misstag och inte tänkt att publiceras.

1. Estonia krockar ubåt.
2. Dykare spränger bort bogvisiret för att dölja ubåtsskador i anslutning till visiret.

Så var det med det!

Vad tokigt att de krockar med en SAAB A26 som inte var uppfunnen vid tidpunkten. Sverige hade fem stycken ubåtar 1994. Tror du inte att det hade märkts om det saknats en? Eller om en kommit tillbaka rejält bucklig och med skadad besättning.
Citera
2020-10-04, 23:41
Medlem
Citat:

1. Estonia krockar ubåt.

Så var det med det!

Du tänkte då att en A26 åkte tillbaka i tiden sisådär 20år? 😬
Citera
2020-10-04, 23:43
Bannlyst
Citat:

Dina teorier låter som rena lögner. Det jag skev är mycket troligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in