2020-10-04, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nej anhörigföreningarna hade satt ner foten redan från början. Man avbröt när övertäckningen av hålet var klar.

Mest troligt så ja, men bekvämt att få det att låta som man brydde sig om anhörigföreningarnas åsikt i frågan helt plötsligt.
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet naturligtvis hur den officiella versionen lyder. Den är inte intressant här.

Enig med dig där.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Helt omöjligt att spekulera i det då det finns så många aspekter att ta hänsyn till.
Han hon ställa sig på botten innan sista delen försvann under ytan? Kan vara nog så viktigt.

Jag har försökt förklara hur långsamt 1,9 knop är, men det känns som ni inte har någon känsla för hastighet eller hur stor Estonia är. Det skulle vara märkligt om hon bara sjönk så långsamt, bara 1 meter per sekund.

Här har du en film med precis det scenariot du beskriver att aktern står på botten först. Spola fram till slutet vid 10:00. Det sjunkförloppet de simulerar är på ca 12 sekunder innan hon lägger sig vågrätt med fören på botten. Det är nästan 7 meter per sekund, eller 25 km/h som hon sjunker med i den filmsnutten.

https://www.youtube.com/watch?v=BpRd7iiVgJM
Citera
2020-10-04, 22:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Jag trodde det var underförstått. Det finns inga juridiska hinder att transportera militär materiel på civila fartyg. Det är till och med det vanligaste sättet.
Sista gången: jag talar om civila passagerarfartyg. Inte civila fartyg. Ser du skillnaden?
Citera
2020-10-04, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det kommer det ju att göra, påverka förloppet, då krängningen kommer dit.

Jag är inte helt övertygad att det kom såpas mycket vatten från det "borttappade" bogvisiret, och den nästan intakta rampen kvar på sin plats att detta skulle fylla upp Estonia i de nedre däcken att det uppstod en krängning som skulle resultera i att det "nyupptäckta" hålets vatteninträngning kan ge ett sådant snabbt sjunkförlopp.
Båtens behöver kanske kränga mellan 10 och 20 grader för att ständigt släppa in vatten.
Nu beskrivs ju hålet sitta mellan bildäck och däck 1 så där kommer ju vattnet ner.

Det finns vittnesuppgifter om vatten in där på de däcken under bildäck
Ena killen drog direkt i " Boxer shortsen " och klarade sig
Där finns ju bilder vid stilla vatten och en skattning
https://midtifleisen.files.wordpress.com/2018/09/estonia-ferry-wikimedia.jpg
https://imgbb.com/1mFkBx4

Som det ser ut där är en stor del av sprickan under vatten även vid Stiltje

Jag tror att det är en bucklingsskada ( kan vara helt fel ) men en plan plåt med för stora laster i neutralplanet kan buckla ut tvärs / vinkelrätt lasten som finns i neutralllagret .Detta pga av dåligt sjömanskap som är känt pga av att man har kört sönder fronten. Av detta vet man att stora laster har förts in
Det är bara vad jag tror jag utesluter inte andra möjligheter utöver att det skall vara det losslitna visiret som rammat .
Citera
2020-10-04, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej anhörigföreningarna hade satt ner foten redan från början. Man avbröt när övertäckningen av hålet var klar.
Hur gör man en övertäckning av ett håll i undersidan av vraket?
Citera
2020-10-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Militärt gods är olagligt att frakta på ett passagerarfartyg enligt internationell lag.
Enligt vilken konvention då som var gällande 1994?
Citera
2020-10-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Hade man inte struntat i att stänga ett antal av de vattentäta dörrarna på däck 1 pga bekvämlighetsskäl? Något om att toaletterna låg bakom de vattentäta dörrarna och det blev en massa krångel. Eller är detta en tvistig fråga?

Vattentäta dörrar är normalt sett alltid öppna tills dess att man beslutar sig för att stänga dem. Det finns flera vittnen från besättningen som hävdar att man gjort de åtgärder som krävs för att stänga de vattentäta dörrarna när man insåg att fartyget var illa ute (dvs i samband med slagsidan).
De vattentäta dörrarna är ju dock enbart till för att stänga de korridorer och öppningar som fanns i tvärskeppsskotten under skottdäck. De förhindrar inte vatten från att rinna nedåt från övre däck (bara vatten i eventuella skadade sektioner under vattenlinjen att läcka in i oskadade långskepps).
Citera
2020-10-04, 23:03
Medlem
Citat:
Men frågan jag diskuterade med en annan var rent juridisk. Då borde du inte lägga dig i från början i vårt snack!
Olagligt att transportera krigsmateriel eller militärtransporter på passagerarfärjor i fredstid? Nej, har jag aldrig hört talas om. Däremot finns det lagar för transport av explosiva eller brandfarliga varor på fartyg. De här transporterna tror jag inte ens militären utan underrättelsetjänsten skötte. De lär ha rätt till en del saker, men det gäller införsel tullbrottet eller liknande, vilket verkar vara sant eftersom de kunde få tullen att släppa igenom dem. Den här internationella lag som ska få svenska politiker bakom galler får du googla vidare om.
Citera
2020-10-04, 23:03
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Bästa förklaringen hittills. Kvalitetsmässigt en dålig video men den bästa förklaringen av allt jag plöjt igenom håll tillgodo.

https://www.youtube.com/watch?v=pRyVBOmitL0
Citera
2020-10-04, 23:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
94 personer överlevde
852 dog

Har vi några sådana vittnen från våningen under bildäck?

Ja, i dokumentären framträder passagerarna Carl Eric Reintamm och Yasmine Weidinger som räddade sig från däck 1.

Totalt skall 22 personer räddat sig från däck 1, 3 av dem var personal från maskinrummet och verkstaden akter om passagerarutrymmet. Besättningsmännen var Hannes Kadak, Margus Treu och Henrik Sillaste. Deras förhör går att läsa någonstans.

Edit. passagerarlista med döda; återfunna och saknade, 857 stycken, samt överlevande, 137 stycken.

Antal överlevande stämmer med Wikipedia där antal döda är 852.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-10-04 kl. 23:41.
Citera
2020-10-04, 23:07
Medlem
Citat:
Sista gången: jag talar om civila passagerarfartyg. Inte civila fartyg. Ser du skillnaden?
Nej det finns ingen sådan skillnad. Civila passagerarfartyg har dessutom historiskt använts till att frakta trupp.
Det görs inte skillnad på fartyg på det sättet juridiskt. En ro-ro färja är inte annorlunda än en bulklastare eller tanker när det kommer till lastens slutgiltiga användningsområde.

En stridsvagn eller en schaktmaskin är en fråga för tullen och inte rederiet (om man skall förenkla redarens ansvar).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in