2020-10-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Sista gången: jag talar om civila passagerarfartyg. Inte civila fartyg. Ser du skillnaden?

estonia blev ett militärt transport fartyg med civila passagerare ombord den sekunden de börja använde henne för vapen transport, helt andra regler, rule of war
Citera
2020-10-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Vattentäta dörrar är normalt sett alltid öppna tills dess att man beslutar sig för att stänga dem. Det finns flera vittnen från besättningen som hävdar att man gjort de åtgärder som krävs för att stänga de vattentäta dörrarna när man insåg att fartyget var illa ute (dvs i samband med slagsidan).
De vattentäta dörrarna är ju dock enbart till för att stänga de korridorer och öppningar som fanns i tvärskeppsskotten under skottdäck. De förhindrar inte vatten från att rinna nedåt från övre däck (bara vatten i eventuella skadade sektioner under vattenlinjen att läcka in i oskadade långskepps).

När stängs då vattentäta dörrar? Och vem är man som beslutar det? Får de alltså vara öppna under resans gång? Gäller samma regler för alla vattentäta dörrar ombord?
Citera
2020-10-04, 23:13
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har försökt förklara hur långsamt 1,9 knop är, men det känns som ni inte har någon känsla för hastighet eller hur stor Estonia är. Det skulle vara märkligt om hon bara sjönk så långsamt, bara 1 meter per sekund.

Här har du en film med precis det scenariot du beskriver att aktern står på botten först. Spola fram till slutet vid 10:00. Det sjunkförloppet de simulerar är på ca 12 sekunder innan hon lägger sig vågrätt med fören på botten. Det är nästan 7 meter per sekund, eller 25 km/h som hon sjunker med i den filmsnutten.

https://www.youtube.com/watch?v=BpRd7iiVgJM

Hade inte sett den innan, endast några andra. Verkar kunna vara så nära sanningen om något, vem vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hur gör man en övertäckning av ett håll i undersidan av vraket?

Fast nu är du bara bråkig... Har du sett dokumentären på Dplay så ser du ju att det ligger stenmassor vid det påståda hålet. Massor som tidigare ska ha dolt hålet och som ska ha kommit dit i december 94? Efter att riksdagen hade beslutat att vraket skulle täckas över.

Hur täcker man över ett hål? Jo man sätter något framför.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
Enligt vilken konvention då som var gällande 1994?
Jag vet inte vad som gällde 94,du får vända dig till transportstyrelsen.Där finns expertisen. Jag har sagt att jag inte är sjörättsjurist så jag kan inte hjälpa dig i detta.
Citera
2020-10-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InezLima
Olagligt att transportera krigsmateriel eller militärtransporter på passagerarfärjor i fredstid? Nej, har jag aldrig hört talas om. Däremot finns det lagar för transport av explosiva eller brandfarliga varor på fartyg. De här transporterna tror jag inte ens militären utan underrättelsetjänsten skötte. De lär ha rätt till en del saker, men det gäller införsel tullbrottet eller liknande, vilket verkar vara sant eftersom de kunde få tullen att släppa igenom dem. Den här internationella lag som ska få svenska politiker bakom galler får du googla vidare om.
Haha, så faen heller!! Den svenska skurkstatens spelare valde 1993 och 1994 att svekfullt använda ngt 1000tal passagerare (per avgång) som nån slags "levande sköld" vid sina transporter av inköpt, stulen f.d. sovjetisk mil.mtrl.
Detta är ett folkrättsbrott - och det borde ha utretts och lagförts för ett sådant!
Citera
2020-10-04, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag vet inte vad som gällde 94,du får vända dig till transportstyrelsen.Där finns expertisen. Jag har sagt att jag inte är sjörättsjurist så jag kan inte hjälpa dig i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha, så faen heller!! Den svenska skurkstatens spelare valde 1993 och 1994 att svekfullt använda ngt 1000tal passagerare (per avgång) som nån slags "levande sköld" vid sina transporter av inköpt, stulen f.d. sovjetisk mil.mtrl.
Detta är ett folkrättsbrott - och det borde ha utretts och lagförts för ett sådant!
Men kära någon om ni påstår att det är olagligt så får ni väl vara snälla att hänvisa till vilken traktat och artikel det strider mot?
Citera
2020-10-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
[i](Verkar underligt! Hur tror de svenska tullen skulle reagera - om gamla sovjetiska lastbilar kommer körandes 1994 i Värtahamnen!!
Jag har personligen sett fd. Sovjetiska pansrade stridsfordon i Sverige. De rullade knappast över bron eftersom denna inte var färdigbyggd då. Det är ingen "hemlighet" för någon ens måttligt insatt person, även om deras exakta väg till Sverige är det.

Citat:
Hur blir man av med två lastbilars last, på 80 meter? Undervattensexplosion kanske? Var det därför ingen fick dyka in på bildäck? För att spåren av oskadliggörandet av lasten hade varit uppenbara?
Om man, enligt konspirationsteoretikerna, klarar av att "spirit-away" 56 ton bogvisir är det knappast troligt att en förmodad lastbil skulle varit något större bekymmer?

Citat:
Jag hittar ingen lösning som klickar till 100% för mig. Samtidigt är jag övertygad om att en regering som mot anhörigas önskemål vägrar ta upp döda, vill gjuta in båten i en sarkofag av cement och dumpar tonvis med grus på den ....

Om man måste ha en konspirationsteori i bakgrunden för att förklara Svensk politisk inkompetens är man snarare en del av problemet än en del av lösningen (no offense).
Citera
2020-10-04, 23:21
Medlem
fittas avatar
Nu har jag listat ut det! Kom ihåg vart ni läste det först!

Estonia krockar med Ubåt, kanske svensk, kanske SAAB A26.

Estonia sjunker med trasigt bogvisir och hål på sidan, vatten strömmar in på båda ställena MEN bogvisiret hänger kvar.

För att dölja detta skickar militären dit dykare, som SPRÄNGER bort bogvisiret för att dölja att skadorna uppstått av en ubåt. Detta är anledningen till "sprängskadorna" vid sidan av där bogvisiret sitter. Det var ett sätt att förstöra den tekniska bevisningen helt enkelt.

Efter det släpar man iväg det trasiga bogvisiret.

Detta är även anledningen till att så många dykare från militären sattes i beredskapsläge. Det var en operation som pågick under ett par dygn. Därför existerar även sonarbilden när bogvisiret är kvar på Estonia. Denna bild är antagligen ett misstag och inte tänkt att publiceras.

1. Estonia krockar ubåt.
2. Dykare spränger bort bogvisiret för att dölja ubåtsskador i anslutning till visiret.

Så var det med det!

Tog ett par dagar för mig att lista ut alltihop, men nu är det klart.
Citera
2020-10-04, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Nej det finns ingen sådan skillnad. Civila passagerarfartyg har dessutom historiskt använts till att frakta trupp.
Det görs inte skillnad på fartyg på det sättet juridiskt. En ro-ro färja är inte annorlunda än en bulklastare eller tanker när det kommer till lastens slutgiltiga användningsområde.

En stridsvagn eller en schaktmaskin är en fråga för tullen och inte rederiet (om man skall förenkla redarens ansvar).
Vraket Stefan Torsell(ditt ordval) Fd byrådirektör på verket sa att om man tog in militärt gods på ett passagerarfartyg räknades det som ett militärt transport fartyg. Men han visste nog mindre än du eller så ljög han. Jag vet inte.
Citera
2020-10-04, 23:26
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Bästa förklaringen hittills. Kvalitetsmässigt en dålig video men den bästa förklaringen av allt jag plöjt igenom håll tillgodo.

https://www.youtube.com/watch?v=pRyVBOmitL0

Nämen så käck då........ se gärna mitt inlägg 1859. dom har snott min foliehattsteori rakt av.

Jajaj så kaan det gå
Senast redigerad av 53....so what 2020-10-04 kl. 23:30.
Citera
2020-10-04, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
När stängs då vattentäta dörrar? Och vem är man som beslutar det? Får de alltså vara öppna under resans gång? Gäller samma regler för alla vattentäta dörrar ombord?

Det beror lite på vad du avser. "Vattentäta dörrar" avser normalt sett de fjärrstyrda dörrarna i genomgångar som finns i tvärskeppskotten. "Tredjemaskinisten" och "teknikern" hävdar båda två att de handgrepp som krävdes utfördes för att stänga dessa utfördes när slagsidan inträffade.

Sen finns det vittnesmål från inspektörer som var ombord på Estonia dagen innan som hävdar att vattentäta serviceluckor var öppna på bildäck och att åtminstone en av dem bar spår av att aldrig brukas i stängt läge. Dessa luckor fanns det med största sannolikhet (jag "vet" inte utan gör en bedömning baserat på vad jag kan om fartyg) ingen automatik för. Sen gör jag även bedömningen av att just de sistnämnda luckorna på sin höjd kan ha haft en marginell påverkan på vatteninträngningen från bildäck till övriga fartyget. I alla fall jämfört med vatten från däck 3-4 efter slagsidan.

Det sistnämnda behövs inte ens för att Chalmers eller SSPAs simuleringar skall replikera slutresultatet. Men jag personligen tycker att det kan vara intressant att hålla i minnet då det kan lyfta ett par av vittnesmålen från Däck1 som hävdat att de sett vatten ganska tidigt i förloppet.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-04 kl. 23:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in