2020-10-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du kommer med många tveksamma påståenden utan att ange källa. Hur vet du att Sverige och Danmark har samma överlevnadsgrad bland äldre?

Du påstår även i ett annat inlägg att folk på äldreboenden lever 6 månader i snitt. Jag minns dock glasklart att Yngve Gustavsson, geriatrikprofessor, sade i en intervju att 50% av inskrivna på äldreboende fortfarande lever efter två år. Så en genomsnittsöverlevnad på 6 månader låter som en omöjlighet.

Så har du källor som backar upp dina påståenden eller fantiserar du ihop dina argument för att rädda skinnet på dessa mördarbyråkrater? Är du möjligen själv delaktig i äldremorden?

Det ska bli spännande med IVOs granskning och med coronakomissionens slutsatser. Men jag tror att allt kommer att sopas under mattan och hemligstämplas. För egentligen borde det ju vankas fängelse för hundratals läkare och sjukvårdspersonal som vägrat de äldre syrgas och istället pumpat dem fulla med morfin.
Det har varit uppe i tråden när frågan var aktuell:

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-finns-inga-demensfria-aldreboenden-20639
Den genomsnittliga tiden på ett boende har hastigt förkortats. 2014 visade Äldrecentrum att snittiden i Stockholm var nere i 6-8 månader. En femtedel dör inom en månad efter inflyttning – på Kungsholmen var siffran 25-30 procent. Utvecklingen uppgavs vara likvärdig i hela landet.
Det har inte förbättrats sen 2014. Trenden går i motsatt riktning.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/skr-lika-stor-andel-aldre-som-dott-i-grannlanderna/
Enligt rapporten är 89 procent av de som avlidit i covid-19 i Sverige över 70 år. I Norge och Finland är samma siffra 87 procent och i Danmark 88 procent.
Snittålder är inte exakt samma sak som överlevnadsgrad. Men om man utgår ifrån att befolkningsstrukturen och smittans utbredning inte skiljer sig dramatiskt åt mellan de nordiska länderna, så är det indirekt samma sak.
Citera
2020-10-04, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man ska ringa ambulansen därför att man inte begriper hu syrgasbehandling går till.

Ambulansen blir inte glad om du ringer från ett boende där du vårdar en patient med syrgas så fort en koldioxidretention uppstår.

Som ssk förväntas du veta hur du häver en sådan. INGEN här i tråden verkar veta hur man häver en koldioxidretention under pågående oxbehandling. Det enda de flesta har att komma med är en massa aggressioner.

Citera mig inte mer för jag kommer inte att svara.

Har du inget att bidra kunde du helt enkelt gett fan i att svara på mitt inlägg, eller hur?

Är någon dålig trots syrgasbehandling hemma så är det dags att ringa ambulans.
Vad är svårt att begripa med det?
Citera
2020-10-04, 19:30
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Man ska ringa ambulansen därför att man inte begriper hu syrgasbehandling går till.

Ambulansen blir inte glad om du ringer från ett boende där du vårdar en patient med syrgas så fort en koldioxidretention uppstår.

Som ssk förväntas du veta hur du häver en sådan. INGEN här i tråden verkar veta hur man häver en koldioxidretention under pågående oxbehandling. Det enda de flesta har att komma med är en massa aggressioner.

Citera mig inte mer för jag kommer inte att svara.

EDIT: rättade mig,

ej vårdutbildad men det står här:

"Samtidig koldioxidretention får inte förhindra nödvändig oxygentillförsel,"

och om jag fattade rätt så är det grimma som gäller och låg syretillförsel.

https://janusinfo.se/behandling/akutinternmedicin/procedurer/procedurer/oxygenbehandling.5.304d30c1612954524578c0.html
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-04 kl. 19:41.
Citera
2020-10-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu är ju inte alla på äldreboenden sjuka i Alzheimer och det vet du säkert också.

Om man valt bort fysiska besök och valt att sätta in vård i livets slutskede så är väl det ändå en strategi, lr?

Man hoppas ju att någon varit inne hos den äldre sedan hen blev smittad så då är det svårt att se at det skulle vara så olämpligt att en läkare gjorde ett enda besök vid ett enda tillfälle för att bedöma om vård för att överleva eller palliativ vård var lämpligast.
Det var någon annan (du?) som postade en artikel om Alzheimer-sjuka Bengt som inte fick fysiskt träffa en läkare.

Det handlar inte bara om ett besök. Man måste göra den här bedömningen för alla de 70.000 brukarna på särskilt boende. Att ett gäng läkare ska åka runt i turordning och träffa alla brukare på särskilt boende, mitt i en brinnande pandemi, är extremt ogenomtänkt. Givetvis gör man en initial bedömning på distans.

Även om man träffar en läkare fysiskt så kommer bedömningen till 99% baseras på det man känner till om personens underliggande fysiska hälsa, som står i journalen.
Citera
2020-10-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag var sex veckor inom covidvården och såg ingen patient över 70 år. Man satsade på patienter under 70. Att äldre personer bortprioriterades är ett faktum. Äldre behandlas som skit i vanliga fall och coronakrisen gjorde inte de äldres situation bättre.
Det är i alla fall så att 90 procent av alla Stockholms hemtjänstbrukare som dött i covid, också slutenvårdades på sjukhus innan. Så någonstans får de vård.
Citera
2020-10-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej nej nej, medelåldern för våra IVA-patienter låg runt 60 om jag minns rätt.
Jag skrev utanför IVA.
Citera
2020-10-04, 19:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Ny har Britton gjort nya beräkningar kring när vi kan få flickimmunitet, just nu på nyheterna svt1.

Han menar att 40% räcker för stor effekt.

Är inte Britton ute ur leken ännu?
Citera
2020-10-04, 19:42
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ny har Britton gjort nya beräkningar kring när vi kan få flickimmunitet, just nu på nyheterna svt1.

Han menar att 40% räcker för stor effekt.

Är inte Britton ute ur leken ännu?

Jagas det fortfarande flockimmunitet?
Citera
2020-10-04, 19:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jagas det fortfarande flockimmunitet?
Ja, tydligen? Jag trodde det kapitlet var avslutat.
Citera
2020-10-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
EDIT: rättade mig,

ej vårdutbildad men det står här:

"Samtidig koldioxidretention får inte förhindra nödvändig oxygentillförsel,"

och om jag fattade rätt så är det grimma som gäller och låg syretillförsel.

https://janusinfo.se/behandling/akutinternmedicin/procedurer/procedurer/oxygenbehandling.5.304d30c1612954524578c0.html
Man ser till att patienten andas med tyngre andetag och med högre AF (samtidigt som man kan reducera O2-tillförseln något (en erfaren ssk vet hur mycket hen ska skruva, jag är rostig på detta och skulle inte ge mig på det utan erfaren ssk eller läkare som stöd)). Då häver man koldioxidretentionen och saturationen ökar. När den är nära patientens habitualnivå kan man åter höja O2-flödet om man nu pillat på den.

Fritt ut minnet.

Felaktig syrgasbehandling kan ta död på patienten, f.ö.
Citera
2020-10-04, 19:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om 23000 dör årligen av lunginflammation och influensa i Taiwan och motsvarande 5000 i Sverige, skulle det kompenseras av att det dör 7 i covid-19 jämfört med 5900 i Sverige? Detta är oavsett om det är av eller med sjukdomen.

Nej. Den högre dödligheten i lunginflammation och influensa kompenseras inte av lägre dödlighet i Covid-19.

Jag tänker att Sverige skulle kunna lära sig av Taiwan hur man bekämpar Covid-19. Medan Taiwan kanske kan lära sig av Sverige hur man bekämpar lunginflammation och influensa. Är det en galen tanke? Finns någonting som hindrar att man bekämpar alla 3 sjukdomarna samtidigt?

Citat:
Det är helt oetiskt att sätta in palliativ vård utan att ens träffa patienten!
Feghet att träffa en covid-sjuk, överbelastning av vården eller något annat är säkert orsaken, men det är fortfarande oetiskt.

Det är skamligt. Men jag lägger inte skulden på den utmattade vårdpersonalen. Vårdpersonalen har kämpat hårt.

Jag lägger skulden på den som tog beslut att överbelasta sjukvården, genom att släppa in ett nytt och okänt virus, utan minsta försök att hejda virusets inträde och spridning. Den som tog beslutet att släppa in viruset, bär även skuld till att andra patienter, med andra åkommor, har stått utan vård, när Covid-19 har lamslagit vården.

Citat:
INGEN här i tråden verkar veta hur man häver en koldioxidretention under pågående oxbehandling. Det enda de flesta har att komma med är en massa aggressioner.

Jag har ingen aning om hur en koldioxidretention uppstår, eller hur den ska behandlas. Däremot känner jag igen mig i det där med aggressioner. Är det konstigt att man får aggressioner, när man ser hur sjukdom och död får spridas, utan att ansvarig myndighet försöker motverka sjukdomens spridning?

Beträffande koldioxidretention, så skulle jag göra samma sak som redan har föreslagits av andra. Jag skulle efterfråga hjälp från professionell vårdpersonal.
Citera
2020-10-04, 19:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Morfin ger ökad risk för andningsdepressio , särskilt vid behandling av äldre.

Populärt
Andningsdepression, är ett medicinskt tillstånd då andningscentrum i hjärnan delvis slås ut och individen i fråga förlorar förmågan att andas fullgott.
Tillståndet betraktas allvarligt, och ofta föreligger stor risk för andningsstillestånd, vilket är direkt livshotande.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Andningsdepression

I kombination med vissa andra läkemedel som kan vara aktuella för sjuka äldre kan det vara svårt att sätta in morfin utan risk för komplikationer.
Samtidig användning av Morfin Meda och läkemedel, såsom barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel (som andra opioider, lugnande läkemedel eller hypnotika, generella anestetika, fentiaziner, muskelavslappnande läkemedel, lugnande*antihistaminer) eller liknande läkemedel kan leda till sedering, andningsdepression, koma och död.

På grund av dessa risker förbehålls samtidig förskrivning av opioider och barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel till patienter för vilka andra behandlingsalternativ inte är möjliga. Om det beslutas att förskriva Morfin Meda samtidigt med barbiturater, bensodiazepiner eller andra CNS-depressiva läkemedel, ska den lägsta effektiva dosen användas och behandlingstiden ska vara så kort som möjligt. Patienterna ska följas noga med avseende på tecken och symtom på andningsdepression och sedering. I detta avseende är det starkt rekommenderat att informera patienten och dess omgivning om att vara uppmärksamma på dessa symptom (se Interaktioner).
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19821022000070

Vissa sursköterskor som inte vill förstå hoppas man ju slippa träffa i en vårdsituation.

Ja, fast som tur är får en ssk inte skriva ut morfin själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in