2020-10-04, 15:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Jams med definitioner leder ingen vart.

Har man covid och svårt att hålla tillbörlig syremättnad i blodet och blir förnekad syrgas/syrgaskoncentrator samtidigt som man får morfin som ”behandling” är liktydigt med mord

Det andra får inte existera utan det första.

Det vill säga dålig syremättnad i blodet => inget morfin utan att först koppla in en grimma och syrgaskoncentrator på patienten.

Slut på diskussionen.

Frågor på det?

Nej, jag håller med. Och som jag skrev tidigare: förmodligen "kvävdes" dessa boende ändå, på grund av att morfinet satte ner både andnings- och hostreflexen och vakenhetsgraden - och lungorna fylldes med det där "gelet" som man har hittat i lungorna på covidpatienter. När de slutade försöka hosta upp det. Alternativt annat slem.
Citera
2020-10-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Min 90-åriga släkting i Danmark är levnadsglad och trivs med sitt liv på sitt äldreboende.
Hon ville inte dö och hon slapp dö i Danmark!

Det var inga konstigheter alls att låta henne få riktig sjukhusvård två gånger i april (syrgas och dropp samt lite slemsugning i luftvägarna). Sedan i början av maj är hon hemma igen och har ett fortsatt bra liv.
Det låter bra, men hon hade säkert överlevt i Sverige också. Vi har samma överlevnadsgrad bland äldre som Danmark, eftersom åldersstrukturen bland döda är densamma. Det låter inte på dig som att hon har intensivvårdats. Folk i tråden glömmer att de allra flesta överlevde, även i Sverige.
Citera
2020-10-04, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag håller med. Och som jag skrev tidigare: förmodligen "kvävdes" dessa boende ändå, på grund av att morfinet satte ner både andnings- och hostreflexen och vakenhetsgraden - och lungorna fylldes med det där "gelet" som man har hittat i lungorna på covidpatienter. När de slutade försöka hosta upp det. Alternativt annat slem.

Kudo till asocialstyrelsen som rekommenderade syrgas i kombination med morfin. Skam på FHM och regimen som undanhöll livsuppehållande utrustning för sjuka människor i sin iver med flocken.
Citera
2020-10-04, 15:38
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Med andra ord, WHO dunkar Banditmonarkin i ryggen så att stålarna inte torkar upp.

Frågor på det?
Du borde ställa dig själv några allvarliga frågor.

Catherine Smallwodd, krisexpert på WHO fyller på med följande som du också kan hitta i länkade artikeln. Som du märker är hon lite försiktigare i sina uttalanden. Men även hon extremt intresserad av att sätta sig in i hur vi hanterat pandemin:
"Sveriges coronastrategi sågs länge som extremt kontroversiell och blev hårt kritiserad av omvärlden när de svenska smitto- och dödstalen steg i jämförelse med de nordiska grannländerna.

Men i takt med att smittotalen och dödstalen började sjunka i Sverige började många titta på den svenska strategin med nya ögon.

Flera ledande experter från Världshälsoorganisationen WHO har lyft fram Sverige som ett föregångsland.

– Jag tror det finns en läxa här, vi är väldigt angelägna om att lära oss mer om den svenska modellen, säger Catherine Smallwood, krisexpert på WHO, till AP.

– Vi borde alla medge att Sverige, fram till nu åtminstone, har undgått en smittökning som man sett i andra europeiska länder, säger hon."
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/
Citera
2020-10-04, 15:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Äntligen får Tegnell & Co den upprättelse de förtjänar.

Bl.a. säger epidemiprofessor Antoine Flauhalt följande, jag citerar ur den länkade artikeln::
"- Andra länder skulle kunnat lära sig av den svenska modellen om den inte blivit så missförstådd.
– Många tror att eftersom Sverige inte stängde ner så betyder det att staten inte gjorde någonting. Faktum är att de införde flera viktiga åtgärder. Men framförallt fick man medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvång"

Har du kollat in hans CV? Jösses, där snackar vi expertis.
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/

Står att de svenska dödstalen faller,

så jag kollade upp hur det egentligen är med det.

Det dör nästan dubbelt så många i Sverige nu efter sommaren

som Norge, Finland och Danmark sammanlagt.

Vad är det som är så bra med att så många dör av viruset i Sverige?

Confirmed deaths
fr om 1 augusti t om 2 oktober

132 Sweden
36 Denmark
19 Norway
15 Finland

källa https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=SWE~DNK~FIN~NOR&region=World&de athsMetric=true&interval=total&smoothing=0&pickerM etric=location&pickerSort=asc
Citera
2020-10-04, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Att de inte träffade personerna för ett fysiskt besök utan grupp-ordinerade pallativvård till alla på boenden som uppvisade covid-19 symptom.

Det protesterar jag emot.
Fast de kände kanske till patientens status sedan tidigare. Dessutom innebär alla personliga besök risk för smitta. Den här personen hade inte ens covid.

Jag tycker det låter ytterst ogenomtänkt att man plötsligt ska boka in ett personbesök med alla Sveriges äldre, för en preliminär bedömning, mitt i en pandemi, under rådande besöksförbud. Att läkare ska gå från rum till rum och vara potentiella smittspridare.
Citera
2020-10-04, 15:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det intressanta är ju ifall de danska överlevde eller inte. Om de dog med slangar i halsen på iva istället för på ditt rum i äldrevården, så vetefan om de inte hellre fått lugn och ro.
Har du siffror på att Danmark räddat fler äldre?
Det borde du nämligen ha med det påståendet
IVA är inte aktuellt för de flesta äldre, IVA dödar äldre lika effektivt som morfin.
IVA hade definitivt varit oetiskt att sätta in och dessutom hade det gjort att flera yngre som klarar intensivvård inte hade fåt plats och dött.

Den vård som saknats i Sverige verkar vara det enkla som syrgas, dropp och rensning av luftvägar.
Min 90-åriga släkting i Danmark överlevde tack vare dessa åtgärder vilket hon och vi anhöriga är glada för.

Min invändning är att man i många fall inte ens försökte rädda de äldre i Sverige och att de fick vård i livets slutskede i stor omfattning istället för vård i syfte att de skulle kunna överleva.

Det är helt oetiskt att sätta in palliativ vård utan att ens träffa patienten!
Feghet att träffa en covid-sjuk, överbelastning av vården eller något annat är säkert orsaken, men det är fortfarande oetiskt.

Förklara varför jag borde ha siffror på att Danmark räddat fler äldre.
Danmark har enligt min erfarenhet och uppfattning hanterat vården av äldre etiskt, Sverige har hanterat vården av äldre oetiskt.
Citera
2020-10-04, 15:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast de kände kanske till patientens status sedan tidigare. Dessutom innebär alla personliga besök risk för smitta. Den här personen hade inte ens covid.

Jag tycker det låter ytterst ogenomtänkt att man plötsligt ska boka in ett personbesök med alla Sveriges äldre, för en preliminär bedömning, mitt i en pandemi, under rådande besöksförbud. Att läkare ska gå från rum till rum och vara potentiella smittspridare.
Så då har man valt en strategi att låta de äldre dö!
Citera
2020-10-04, 15:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Glädjande besked ifrån svenska forskare: kväveoxid, (alltså inte kvävedioxid ), kan hjälpa sjuka i covid-19.

https://www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=5208&typ=pm&lang=sv
Citera
2020-10-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det intressanta är ju ifall de danska överlevde eller inte. Om de dog med slangar i halsen på iva istället för på ditt rum i äldrevården, så vetefan om de inte hellre fått lugn och ro.
Har du siffror på att Danmark räddat fler äldre?
Det borde du nämligen ha med det påståendet
Medelålder på IVA är ju lägre i Sverige jmf med Danmark . Vilket indikerar att Danmark lagt in fler på IVA alternativ Danmark varit sämre än Sverige på att skydda äldre (och därför har högre medelålder generellt på smittade, det går säker att kontroller). Men sen är det nog mkt som du skriver, dvs att Sveriges bedömning av vilka personer som klarar IVA eller inte är korrekt. Därför är dödlighet bl.a. inlagda på IVA högre i Danmark (kvalitén på vården är nog jämförbar länderna emellan). https://pbs.twimg.com/media/EibVdBmXgAA5ssF?format=jpg&name=medium
Citera
2020-10-04, 15:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Man behöver inte anstränga sig för leta efter artiklar:

"En som säger sig vara anställd på ett äldreboende tipsar IVO anonymt:

"Alla med positivt coronasvar fick direkt palliativ vård, det finns inte uppgifter om att patienter eller anhöriga blivit informerade om att detta beslut tagits""
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7561304
Citera
2020-10-04, 15:52
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Många ord och inget innehåll.
Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Vad är det som är så bra med att så många dör av viruset i Sverige?
Nu har jag den svåra uppgiften att besluta mig för om jag ska lite på er två eller om jag skall lita på WHOs experter.
Återkommer när jag funderat färdigt.
__________________________________________________ _
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in