2020-10-04, 18:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ja nu känner jag mig utbildad vad gäller syrgas till just Covid-19 patienter,

in med dom till sjukhus säger hon.

Learn about Oxygen Therapy for COVID-19 patients by Dr. Bornali Dutta
https://www.youtube.com/watch?v=yVQN7Wuljhk

Trump fick 2 liter i en timme i fredags då hans syresättning svängde runt 94.

Det hjälpte.

Sen tog de honom till sjukhus.

Berättade doktorn.

https://www.youtube.com/watch?v=-wzhALxXmmU
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var inte det jag frågade om, yxskaft.

Eftersom jag inte har din erfarenhet så skulle jag försöka få hjälp av nån med mer erfarenhet.

Vad är rätt svar?
Citera
2020-10-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag stjäler Surtrutens svar eftrsom det stämmer med min uppfattning.
Fast er uppfattning stämmer inte. Sverige har slutenvårdat otroligt många människor på sjukhus, utanför IVA. Många fler än alla våra nordiska grannländer sammanlagt. De allra flesta överlevde, och sannolikt var majoriteten äldre än 70 år, eftersom det är där behovet finns.
Citera
2020-10-04, 19:04
Avslutad
Citat:
Ja men det var ju knappast en koloxidretention som varade under tre dagar. Han måste ju ha haft en diagnos.

Vad är det du inte begriper med att ringa en ambulans om någon är sjuk och det inte verkar hjälpa med att köra en syrgaskoncentrator?

Ambulansen vänder inte halvvägs om det råkar bli bättre momentant.
Citera
2020-10-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast er uppfattning stämmer inte. Sverige har slutenvårdat otroligt många människor på sjukhus, utanför IVA. Många fler än alla våra nordiska grannländer sammanlagt. De allra flesta överlevde, och sannolikt var majoriteten äldre än 70 år, eftersom det är där behovet finns.

Jag var sex veckor inom covidvården och såg ingen patient över 70 år. Man satsade på patienter under 70. Att äldre personer bortprioriterades är ett faktum. Äldre behandlas som skit i vanliga fall och coronakrisen gjorde inte de äldres situation bättre.
Citera
2020-10-04, 19:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Frågan är om man verkligen borde ha agerat utifrån ett worst case scenario. Gör man det för ofta blir det som att ropa varg för ofta, till slut tar ingen en på allvar.

De insåg att det skulle bli svårt att helt stoppa viruset.

Insåg eller antog? Folkhälsomyndigheten valde att betrakta viruset som oundvikligt, innan dom ens hade gjort några försök att stoppa viruset. Ifall dom hade tagit strid mot viruset, och förlorat, så hade det varit befogat att betrakta viruset som oundvikligt.

Citat:
Inte ens NZ lyckades ju med det. Alltså fick man satsa på att begränsa (men inte helt stoppa) spridningen och få ner r, spridningskoefficienten, under 1, eftersom det då dör ut/lugnar ner sig "av sig självt". För det behöver inte varendaste smittöverföring stoppas.

Att begränsa smittspridningen bör vara reservplanen, ifall man misslyckas att stoppa smittspridningen. Att begränsa smittspridningen bör däremot inte vara förstahandsplanen. Eftersom Sverige fick så otroligt omfattande smittspridning under våren, så kan man konstatera att även planen att minska smittspridningen misslyckades rejält.

Citat:
IDessutom anser man nu att viruset fanns i Sverige åtminstone redan i december, möjligtvis tidigare än så, så efter nyår var det redan för sent.

Nej. Det var inte för sent. Även ifall det fanns förekomst av viruset redan i december, så misslyckades viruset med att utlösa utbrott då.

Jämför med det som hände i Frankrike. Det har konstaterats att några personer i Frankrike hade viruset redan i december. Men viruset utlöste inte något utbrott då. Smittspridningen dog ut av sig självt. Frankrike hade alltså kunnat klara sig från epidemin, ifall det inte hade fyllts på med fler smittbärare senare.

Samma sak kan gälla i Sverige. Även ifall enstaka smittbärare fanns i Sverige, så utlöstes inga utbrott då. Vid nyår var det alltså inte för sent att stoppa epidemin att få fäste i Sverige. Man hade allt att vinna på att hindra nya smittbärare från att komma in i Sverige.

Att viruset kan förekomma, utan att få fäste, hänger ihop med virusets mycket ojämna spridning. Dom flesta smittbärare sprider viruset till 0 andra personer. Men ifall en smittbärare blir en storspridare, så kan ett utbrott utlösas.

Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Dessutom tycker jag inte du ska blanda inte ihop landet Sverige med Banditmonarkin SvärJE.

Vad ingår i begreppet "Banditmonarkin SvärJE"?
Citera
2020-10-04, 19:11
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
...Vilka står bakom denna Upday?
Upday är ett forum som samlar in nyheter från div nyhetssajter. Nyheterna i den av mig citerade artikeln har de hämtat från AP och The Guardian.
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/
Citera
2020-10-04, 19:13
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Syrgas och utrustning är inte något problem. Knappast heller lokaler, alla sjukhus har nedlagda avdelningar som står tomma.

Det är utbildad peroral som fattas och då främst ssk med erfarenhet eller vidareutbildning.

Så visst var fältsjukhusen Potemkinkulisser.

Detta är fullständigt galet.
Citera
2020-10-04, 19:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Så man ska ringa ambulans så fort poxen sjunker under 90?

Du slår f.ö. in öppna dörrar, av flera anledningar.

!) Jag arbetar inte längre med den typen av vård.

2) Jag tycker det är förjävligt att vissa patienter övergick till palliativ vård helt i onödan. Det är oförlåtligt.

Ingen av dessa två punkter rör den nuvarande diskussionen.

hatten av för (2)
Citera
2020-10-04, 19:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej nej nej, medelåldern för våra IVA-patienter låg runt 60 om jag minns rätt.
Citera
2020-10-04, 19:17
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så då har man valt en strategi att låta de äldre dö!

Jodå. De äldre skulle inte till sjukhus för "att skydda sjukvården".

Lyssna på Tegnell tid 01:17 Agenda den 15/3

Det var visst en del i "strategin", triage reglerna togs fram.

Om det råder inget tvivel.

Sen varför läkare anställda för att vårda på äldreboendena

inte vårdade för att rädda liv vet jag personligen inte

men jag vill inte va på det äldreboendet när jag blir såpass gammal.

EDIT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/epidemiolog-vi-ligger-tva-till-fyra-veckor-efter-italien
Att man inte ska göra fysiska rutinbesök under en pandemi har inget med triage att göra. Det är en normal åtgärd.

Det du kallar "äldreboende" är ett särskilt boende, som tidigare kallas "långvården". Det är inte en plats som någon vill flytta till. Du kan erbjudas plats när du är så dålig att du behöver dygnet-runt assistans. Det är ett kriterium för att få plats på särskilt boende. Det är inget pensionärsresort där man spelar golf och fjällvandrar. Det är ett gruppboende för de sköraste av de sköra, där du får hjälp med att bli matad, gå på toaletten, vända dig i sängen m.m.
Citera
2020-10-04, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vad är det du inte begriper med att ringa en ambulans om någon är sjuk och det inte verkar hjälpa med att köra en syrgaskoncentrator?

Ambulansen vänder inte halvvägs om det råkar bli bättre momentant.
Man ska ringa ambulansen därför att man inte begriper hu syrgasbehandling går till.

Ambulansen blir inte glad om du ringer från ett boende där du vårdar en patient med syrgas så fort en koldioxidretention uppstår.

Som ssk förväntas du veta hur du häver en sådan. INGEN här i tråden verkar veta hur man häver en koldioxidretention under pågående oxbehandling. Det enda de flesta har att komma med är en massa aggressioner.

Citera mig inte mer för jag kommer inte att svara.
Citera
2020-10-04, 19:24
Medlem
Sunimods avatar
Sverige lovordas för sin strategi.
Men den är i själva verket precis som vi tar hand om gängkriminaliteten.
Vi gör inget så kanske det går över av sig självt.

Så tafatt och så faligt.
Coronan hade vi tur att det funkade någorlunda om man bortser från 6000 avlidna och en ekonomi som tagit rejält stryk och många nya arbetslösa.

Gängkriminaliteten, ja för den krävs en helt annan strategi, Vaccin med bly möjligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in