2020-10-04, 16:15
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Så då har man valt en strategi att låta de äldre dö!

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, det har inte ens något med vår strategi att göra.

Man har valt bort fysiska besök när det råder samhällssmitta. Ett klokt beslut.

Att några anhöriga till en Alzheimer-patient (som inte ens hade covid) surar för att vederbörande inte fick fysiskt träffa en läkare, i ett skede då en stor andel läkare var covid-positiva, är för att de inte tänker.

Jodå. De äldre skulle inte till sjukhus för "att skydda sjukvården".

Lyssna på Tegnell tid 01:17 Agenda den 15/3

Det var visst en del i "strategin", triage reglerna togs fram.

Om det råder inget tvivel.

Sen varför läkare anställda för att vårda på äldreboendena

inte vårdade för att rädda liv vet jag personligen inte

men jag vill inte va på det äldreboendet när jag blir såpass gammal.

EDIT: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/epidemiolog-vi-ligger-tva-till-fyra-veckor-efter-italien
Senast redigerad av gloffgloff 2020-10-04 kl. 16:19.
Citera
2020-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
IVA är inte aktuellt för de flesta äldre, IVA dödar äldre lika effektivt som morfin.
IVA hade definitivt varit oetiskt att sätta in och dessutom hade det gjort att flera yngre som klarar intensivvård inte hade fåt plats och dött.

Den vård som saknats i Sverige verkar vara det enkla som syrgas, dropp och rensning av luftvägar.
Min 90-åriga släkting i Danmark överlevde tack vare dessa åtgärder vilket hon och vi anhöriga är glada för.

Min invändning är att man i många fall inte ens försökte rädda de äldre i Sverige och att de fick vård i livets slutskede i stor omfattning istället för vård i syfte att de skulle kunna överleva.

Det är helt oetiskt att sätta in palliativ vård utan att ens träffa patienten!
Feghet att träffa en covid-sjuk, överbelastning av vården eller något annat är säkert orsaken, men det är fortfarande oetiskt.

Förklara varför jag borde ha siffror på att Danmark räddat fler äldre.
Danmark har enligt min erfarenhet och uppfattning hanterat vården av äldre etiskt, Sverige har hanterat vården av äldre oetiskt.

Jag måste poängtera att jag inte tar ställning i frågan.
Jag och de flesta andra här har inte tillräckligt med kunskap i ämnet.
Bara anekdotiska berättelser.

Frågan är följaktligen angående ditt påstående, är det etiskt att lägga en person i respirator som har extremt låg chans att överleva? Dvs risken att personen dör med stora plågor och ångest i respirator istället för utan.
Citera
2020-10-04, 16:22
Medlem
Citat:
Det låter bra, men hon hade säkert överlevt i Sverige också. Vi har samma överlevnadsgrad bland äldre som Danmark, eftersom åldersstrukturen bland döda är densamma. Det låter inte på dig som att hon har intensivvårdats. Folk i tråden glömmer att de allra flesta överlevde, även i Sverige.

Du kommer med många tveksamma påståenden utan att ange källa. Hur vet du att Sverige och Danmark har samma överlevnadsgrad bland äldre?

Du påstår även i ett annat inlägg att folk på äldreboenden lever 6 månader i snitt. Jag minns dock glasklart att Yngve Gustavsson, geriatrikprofessor, sade i en intervju att 50% av inskrivna på äldreboende fortfarande lever efter två år. Så en genomsnittsöverlevnad på 6 månader låter som en omöjlighet.

Så har du källor som backar upp dina påståenden eller fantiserar du ihop dina argument för att rädda skinnet på dessa mördarbyråkrater? Är du möjligen själv delaktig i äldremorden?

Det ska bli spännande med IVOs granskning och med coronakomissionens slutsatser. Men jag tror att allt kommer att sopas under mattan och hemligstämplas. För egentligen borde det ju vankas fängelse för hundratals läkare och sjukvårdspersonal som vägrat de äldre syrgas och istället pumpat dem fulla med morfin.
Citera
2020-10-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Äntligen får Tegnell & Co den upprättelse de förtjänar.

Bl.a. säger epidemiprofessor Antoine Flauhalt följande, jag citerar ur den länkade artikeln::
"- Andra länder skulle kunnat lära sig av den svenska modellen om den inte blivit så missförstådd.
– Många tror att eftersom Sverige inte stängde ner så betyder det att staten inte gjorde någonting. Faktum är att de införde flera viktiga åtgärder. Men framförallt fick man medborgarna att förstå och delta i kampen mot viruset utan tvång"

Har du kollat in hans CV? Jösses, där snackar vi expertis.
__________________________________________________ _____________
WHO: Mycket att lära av den svenska coronastrategin https://news.upday.com/sv/who-mycket-att-lara-av-den-svenska-coronastrategin/

Är det samma Antoine Flauhalt som säger att mask mot coronan är detsamma som kondom mot AIDS? Orkade inte leta efter artikeln, men SvDs Gunilla von Hall har honom som intervjuoffer och hon är extrem tendentiös och falsk vad gäller corona. Skulle inte förvåna mig om hon har Tegnell tatuerad i bikinilinjen. Gunilla plockar de körsbären som passar henne ur folks utlåtanden och Flauhalts masksyn passar nog inte henne. Så hon plockar de del som passar.

Här kondomuttalande.

https://www.franceinter.fr/emissions/l-invite-de-8h20-le-grand-entretien/l-invite-de-8h20-le-grand-entretien-30-juillet-2020

Och här kan man följa den maskprydda professorns twitterkonto.

https://twitter.com/FLAHAULT

Och nu hittade jag artikeln som du saluför här. En obskyr hemsida. Ägnar sig också cherrypicking ser det ut som. Vilka står bakom denna Upday?
Citera
2020-10-04, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du kommer med många tveksamma påståenden utan att ange källa. Hur vet du att Sverige och Danmark har samma överlevnadsgrad bland äldre?

Du påstår även i ett annat inlägg att folk på äldreboenden lever 6 månader i snitt. Jag minns dock glasklart att Yngve Gustavsson, geriatrikprofessor, sade i en intervju att 50% av inskrivna på äldreboende fortfarande lever efter två år. Så en genomsnittsöverlevnad på 6 månader låter som en omöjlighet.

Så har du källor som backar upp dina påståenden eller fantiserar du ihop dina argument för att rädda skinnet på dessa mördarbyråkrater? Är du möjligen själv delaktig i äldremorden?

Det ska bli spännande med IVOs granskning och med coronakomissionens slutsatser. Men jag tror att allt kommer att sopas under mattan och hemligstämplas. För egentligen borde det ju vankas fängelse för hundratals läkare och sjukvårdspersonal som vägrat de äldre syrgas och istället pumpat dem fulla med morfin.

De enda som ska förpassas bakom lås och bom är sociopaterna i regimen och duon av dårskap på FHM. Sedan är jag nöjd.

Skiten från regimen rann ner på asocialstyrelsen och därefter läkarkåren, ssk och usk att genomföra smutsjobbet samtidigt som vederbörlig medicinsk utrustning som syrgas och syrgaskoncentratorer undanhölls från patienter med behov.

Allt för att några dårar runkade till flocken.
Senast redigerad av redshift 2020-10-04 kl. 16:29.
Citera
2020-10-04, 16:29
Medlem
När man sporadiskt tittar in i den här tråden slås man av några förbryllande förhållanden som tycks råda om man får tro många av skribenterna här.
Sverige tycks styras av en samling mentalt skadade banditer som systematiskt försöker massmörda Sveriges äldre befolkning.
Denna strävan tycks även de tjänstemän som sitter i någon form av ansvarig ställning ha.
Däremot finns det en del extremt kunniga och insiktsfulla personer som givetvis borde ha de tjänster och uppgifter som banditerna och massmördarna nu har. Dessa goda och medkännande personer har tydligen koncentrerats till Flashback.
Internationella organisationer, särskilt WHO, har genomgående mutats av tidigare nämnda banditer. Detta bevisas av att organisationerna ibland ger visst erkännande för Sveriges hantering av pandemin. (Att WHO ibland inte i alla delar är överens med Sveriges linje är bara ett ytterligare bevis.)
Man kan väl bara hoppas att det framöver sker en utrensning av alla dessa usla och okunniga massmördare till beslutsfattare så att det blir plats för de riktiga experter och rättskaffens medborgare som finns här i överflöd.
Citera
2020-10-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
De enda som ska förpassas bakom lås och bom är sociopaterna på regimen och duon av dårskap på FHM. Sedan är jag nöjd.

Skiten från regimen rann ner på asocialstyrelsen och därefter läkarkåren, ssk och usk att genomföra smutsjobbet samtidigt som vederbörlig medicinsk utrustning som syrgas och syrgaskoncentratorer undanhölls från patienter med behov.

Allt för att några dårar rynkade till flocken.

Ja FHM och politrukerna är så klart mer skyldiga än det stackars fotfolket som bara lydde order. Men jag förstår inte varför vårdpersonalen så blint spelar med i det här spelet. Om jag jobbade på ett äldreboende och någon någorlunda frisk äldre blev riktigt sjuk i corona så hade jag ringt en ambulans så att personen fått sjukvård. Vad var det som hindrade dem? Detta måste verkligen granskas och någon form av ansvar borde väl ändå utkrävas även av folket på golvet.
Citera
2020-10-04, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Hur tänker du när du menar att eftersom Danmark haft fler äldre på IVA betyder det att de varit sämre än Sverige på att skydda sina gamla?
Menade att de antigen varit mer frikostiga avseende vilka som fått plats på IVA. Eller att de har en högre medelåldersfördelning generellt på covidsmittan. Därför har dem en högre medelålder på dem som anses klara IVA (trots att man haft samma urvalskriterier som Sverige). Mitt förklaring nr 2, är antagligen inte relevant för Danmark.
Av det jag sett är åldersfördelning både på smittade och ålder på döda snarlika (Sverige vs Danmark). Dock stor skillnad på medelålder på iva. Därför drar jag slutsatsen att Danmark varit mer frikostiga avseende plats på IVA, men att personer som fått plats på iva i Danmark i stor utsträckning inte klarat sig. Därav högre dödlighet på iva i Danmark .
Citera
2020-10-04, 16:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej, det har inte ens något med vår strategi att göra.

Man har valt bort fysiska besök när det råder samhällssmitta. Ett klokt beslut.

Att några anhöriga till en Alzheimer-patient (som inte ens hade covid) surar för att vederbörande inte fick fysiskt träffa en läkare, i ett skede då en stor andel läkare var covid-positiva, är för att de inte tänker.
Nu är ju inte alla på äldreboenden sjuka i Alzheimer och det vet du säkert också.

Om man valt bort fysiska besök och valt att sätta in vård i livets slutskede så är väl det ändå en strategi, lr?

Man hoppas ju att någon varit inne hos den äldre sedan hen blev smittad så då är det svårt att se at det skulle vara så olämpligt att en läkare gjorde ett enda besök vid ett enda tillfälle för att bedöma om vård för att överleva eller palliativ vård var lämpligast.
Citera
2020-10-04, 16:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jaså? Var det ett lyckat beslut att låta resenärer från Iran och Italien anlända till Sverige, och kliva rakt in i svenska samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man bad väl folk agera själva om de utvecklat/utvecklade symptom?

Ja.

Strategin var helt galen. Planen gick alltså ut på att smittbärarna först fick kliva in i svenska samhället och sprida sjukdom. När smittbärarna fick symtom på sjukdom, så skulle dom först avvakta, och sedan ta kontakt med sjukvården. Då skulle smittspårningen inledas. Hur kan man ens komma på en så tokig idé?

En bättre plan hade varit att fånga in resenärerna redan vid ankomst, och sätta dessa under uppsyn. I så fall hade smittspårarna inte behövt ägna sig åt smittspårning kring resenärer från kända infektionshärder. Istället hade resurserna kunnat användas till att hitta smitta i andra grupper.

På Folkhälsomyndighetens första presskonferens 6:e mars 2020, förklarade Anders Tegnell hur anländande smittbärare hanteras. Du kan beskåda dårskapen på Youtube.

Citat:
Var det svårt att förutse vad som skulle kunna hända, ifall man välkomnar resenärer från länder med pågående epidemi? Fanns det ingen som varnade för vad som skulle kunna hända? Fanns det ingen som insåg att resenärerna borde ha satts under uppsyn?

Anders Tegnells uppdrag går inte ut på att betrakta ett händelseförlopp i efterhand. Han bör istället satsa på att förebygga risker.

Viruset hade spridits från Kina till Iran och Italien. Var det svårt att inse, att ett sådant virus även har förmågan att sprida sig från Italien till Sverige?
Citat:
Frågan är om man verkligen borde ha agerat utifrån ett worst case scenario.

Bra fråga. Jag vill säga att det beror på, dels hur stora skador ett "worst case scenario" innebär, dels hur stora uppoffringar som krävs för att förebygga ett "worst case scenario".

Jag anser att det hade varit en ganska liten uppoffring i sammanhanget, att stoppa resenärer från länder med pågående epidemi.

Citat:
Gör man det för ofta blir det som att ropa varg för ofta, till slut tar ingen en på allvar.

Ifall man ska tillämpa försiktighetsprincipen, så ska alla larm tas på allvar. Det innebär att det kommer att uppstå en del larm, som i efterhand kommer att visa sig vara överdrivna. Det är någonting man måste leva med. Det är priset man betalar för försiktighetsprincipen.

Ifall man inte är beredd att acceptera en del falsklarm, så kan man inte tillämpa försiktighetsprincipen. Att överge försiktighetsprincipen har också ett pris. Priset är att man måste acceptera olyckor som hade kunnat förhindras. I det här fallet, så är priset att man får leva med en epidemi.

Ifall man inte är beredd att betala priset för försiktighetsprincipen, så är det onödigt att bekosta en Folkhälsomyndighet. Ifall vi ska acceptera epidemier, så kan vi lägga ner Folkhälsomyndigheten. Vad har Folkhälsomyndighetens åstadkommit? Dom har gett råden att hålla avstånd och tvätta händerna. Det uppdraget kan överlåtas till distriktssköterskan. Det behövs inte en hel myndighet för att uppmana folk att hålla avstånd och tvätta händerna.
Citera
2020-10-04, 16:49
Avslutad
Citat:
Ja.

Strategin var helt galen. Planen gick alltså ut på att smittbärarna först fick kliva in i svenska samhället och sprida sjukdom. När smittbärarna fick symtom på sjukdom, så skulle dom först avvakta, och sedan ta kontakt med sjukvården. Då skulle smittspårningen inledas. Hur kan man ens komma på en så tokig idé?

En bättre plan hade varit att fånga in resenärerna redan vid ankomst, och sätta dessa under uppsyn. I så fall hade smittspårarna inte behövt ägna sig åt smittspårning kring resenärer från kända infektionshärder. Istället hade resurserna kunnat användas till att hitta smitta i andra grupper.

På Folkhälsomyndighetens första presskonferens 6:e mars 2020, förklarade Anders Tegnell hur anländande smittbärare hanteras. Du kan beskåda dårskapen på Youtube.

Bra fråga. Jag vill säga att det beror på, dels hur stora skador ett "worst case scenario" innebär, dels hur stora uppoffringar som krävs för att förebygga ett "worst case scenario".

Jag anser att det hade varit en ganska liten uppoffring i sammanhanget, att stoppa resenärer från länder med pågående epidemi.

Ifall man ska tillämpa försiktighetsprincipen, så ska alla larm tas på allvar. Det innebär att det kommer att uppstå en del larm, som i efterhand kommer att visa sig vara överdrivna. Det är någonting man måste leva med. Det är priset man betalar för försiktighetsprincipen.

Ifall man inte är beredd att acceptera en del falsklarm, så kan man inte tillämpa försiktighetsprincipen. Att överge försiktighetsprincipen har också ett pris. Priset är att man måste acceptera olyckor som hade kunnat förhindras. I det här fallet, så är priset att man får leva med en epidemi.

Ifall man inte är beredd att betala priset för försiktighetsprincipen, så är det onödigt att bekosta en Folkhälsomyndighet. Ifall vi ska acceptera epidemier, så kan vi lägga ner Folkhälsomyndigheten. Vad har Folkhälsomyndighetens åstadkommit? Dom har gett råden att hålla avstånd och tvätta händerna. Det uppdraget kan överlåtas till distriktssköterskan. Det behövs inte en hel myndighet för att uppmana folk att hålla avstånd och tvätta händerna.

En smittskyddsmyndighet som aktivt arbetar FÖR smittspridning är sinnessjukt.

Men den svenska regimen är i princip en terapisession av värdelösa ätare i en institutionaliserad sociopati.

Banditmonarkin SvärJE har visat sitt fula anlete inför en fullsmockad internationell scen.

Det är bara gratulera.

Citera
2020-10-04, 17:00
Medlem
Amerikanska gymnasiet i Göteborg går över till distansundervisning igen efter att tre olika elever i tre olika klasser testade positivt förra veckan.

Har ingen länk tyvärr, fick höra detta av en bekant med barn på skolan. De hade fått ett utskick om detta idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in