2020-10-04, 18:49
Medlem
Fagerlinas avatar
Hej, tänkte att det vore roligt med en tråd där man kan diskutera aktuella händelser i svensk galoppsport/aktuella prestationer/tävlingar samt spel. Då baserat till Bro Park/Jägersro. Har vi några intresserade här på Flashback?
Citera
2020-10-09, 12:25
Bannlyst
Kul!

Vi kan ju börja med V64 på söndag med några fina löpningar.

Duca de Como går det ju inte att gå emot i Peas and Carrots Mile (L) - inte ens ständige optimisten Bodil Hallencreutz tror att det går att rubba megafavoriten.

Sen är väl Gold Tyranny och Suspicious Mind ett bra lås i Fältrittsklubbens?

Återstår att lösa fyra lopp.

I 2-årslöpningen kanske Wolfof Vancouver bara vinner, men nog ska man gardera? Tänker i första hand på Magic Rock som redan startat på distansen, Roycroft som var mycket bra i kvalet och Fernando som verkar vara bra. Kanske War Hawk också? Får avvakta intervju med Junior innan man bestämmer sig.

Tre handicaper kvar att lösa.

Inleds med Malmö Hösthandicap över 1200. Erik Ivares spikar Breakdancer och det är kanske rätt. Favoriten vinner inte i de störa sprinterlöpen, men ofta i handicaper, så det är en god chans. Är dock inne på att gardera med Dardenne och Mystic Town. Den sistnämnde är en "up coming star" som snart slår till.

Hur ska man lösa järnhandicapen? Genom att gå kort! Valon bör ha mycket god segerchans. Står billigt inne, får sidoludd och Jardbys hästar börjar visa form nu. Andra intressanta hästar är Rintintin, Mr Naughty Boy och Justice Focused. Men det var länge sen Stjernstrands och Lustigs hästar vann på Jägersro. Värt att ha i beaktande.

Avslutningen kanske är lätt - eller inte ... King Richard är kanske bara bäst och vinner. Men om han inte gör det - ja, då kan i stort sett vem som helst vinna. Label blir nog den stora snackhästen på söndag. Kan vinna, men sticker ju inte nosen först så ofta. Blir överstreckad på Ivares hausse. Silver Dash var det stora stallskriket förra gången. Blir förhoppningsvis lite bortglömd den här gången. Tredje raka för Hot cCke? Ja, varför inte? "Stor gardering anbefalles", som Ivares brukar säga.
Citera
2020-10-09, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagerlina
Hej, tänkte att det vore roligt med en tråd där man kan diskutera aktuella händelser i svensk galoppsport/aktuella prestationer/tävlingar samt spel. Då baserat till Bro Park/Jägersro. Har vi några intresserade här på Flashback?

Men varför begränsa diskussionen till bara svensk galopp och Bro Park/Jägersro?

Galoppen är ju inte så stor här, den är skandinavisk så varför inte också prata om Övrevoll, Klampenborg och de danska provinsbanorna? Ibland finns det intressant där också. Och ibland kan man ju få lust att diskutera internationella storlöpningar. Snart är det t.ex. Breeders Cup?

Nästa år öppnar Göteborg igen och förhoppningsvis blir det tävlingar på Strömsholm också. Det är värt att diskutera när det blir aktuellt. Längtar redan ...
Citera
2020-10-09, 13:22
Bannlyst
Århusbaserade topptränaren Marc Stott lämnar Skandinavien - och kritiserar tävlingsförhållandena här uppe.

https://galopsport.dk/marc-stott-stopper-soeger-udenlands/

Men jag tänker så här: Det finns ju flera tränare i Skandinavien som har stora framgångar, till och med i Dubai. Kan träningsförhållandena vara så dåliga då? Visst, det är kanske inte är lika bra som i Dubai, Amerika, Frankrike, Irland och andra stora galoppländer, men nog tycker jag att det duger. vad säger Olsen, Junior, Petersen, Kvisla?
Citera
2020-10-09, 14:51
Bannlyst
Klampenborg imorgon. Några tips?
Citera
2020-10-09, 18:55
Medlem
Fagerlinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Klampenborg imorgon. Några tips?

Lite beroende på Jacob Johansens hälsotillstånd, jag har inte sett några ryttarändringar så jag utgår från att han kommer rida imorgon? I programmet har han onekligen bra ritter.

Jag tror: avd 1: nummer 7 Amazonit, vinst senast och mest rutinerad av de små tvååriga liven. Chaves upp.
Även om nummer 3 Would He med Oliver Wilson inte ska underskattas då den vann näst senast på 1200. Jag tar med båda två.

avd 2: nr 2 Buy and sell med Anna Pilroth, vann senast och tävlade för ett par veckor sedan på Klampen som femma. nummer 6 Royal Zem (tvåa hals senast) står dock med 57 kontra Buy and Sells 66. Resterande hästar har löp i kroppen, men inte några vinster på sistone så kan skrälla där. Donatella hade en tredjeplacering senast.

avd 3: tvååriga.nummer 7 Flambeau Rouge imponerade på bro senast som trea. Den tror jag kan göra ett bra lopp på hemmaplan.

avd 4: nummer 9 Tassmania med lärlingen Cornelia Hartsmar lär ha en god chans när den går nedåt i klass. nummer 10 Screwbox Carlras skrällde i Söndags på Övrevoll men blandar och ger i sina starter. Låt se. Öppet lopp skulle jag tro. Daurehöj Carlras har två raka segrar. Fin form på övriga.

avd:5 nummer 9 Seashell Pearl har en fin formrad i realtid och jag tror att den kan göra bra ifrån sig. Johansen upp.

avd 6: nummer 3 Mukhaater med lärlingen Cornelia Hartsmar lär kunna göra det bra, tvåa näst senast på Klampen. Den var på Göteborg i söndags, den borde göra bra ifrån sig då den startat tätt tidigare.

avd 7: nummer 6 Custommade med Annie Nilsson Lindahl tror jag på, tvåa senast.

Riktigt bra att programmet även där är tydligt med en grön eller gul markering som indikerar formtalet på håll. De är allt professionella våra vänner över bron.
Citera
2020-10-09, 18:59
Medlem
Fagerlinas avatar
Citat:
Århusbaserade topptränaren Marc Stott lämnar Skandinavien - och kritiserar tävlingsförhållandena här uppe.

https://galopsport.dk/marc-stott-stopper-soeger-udenlands/

Men jag tänker så här: Det finns ju flera tränare i Skandinavien som har stora framgångar, till och med i Dubai. Kan träningsförhållandena vara så dåliga då? Visst, det är kanske inte är lika bra som i Dubai, Amerika, Frankrike, Irland och andra stora galoppländer, men nog tycker jag att det duger. vad säger Olsen, Junior, Petersen, Kvisla?

Är det enbart träningsförhållandena han klagar på? Hans hästar kan nog sto sig mycket bättre ekonomisk vinning utomlands. Angående träna hästar- Något annat som verkar fungera bra för tränare är de som tränar på sina egna gårdar: Annette Stjernstrand/Jessica Long som ju har uppvisat sina hästar med goda resultat i Derbyn/Breeders/Dubai/Storlöp och i Norge där Stjernstrand/Mortensen denna säsong lär ha haft åtminstone ett vinnare per vecka?
Citera
2020-10-09, 19:00
Medlem
Fagerlinas avatar
Citat:
Men varför begränsa diskussionen till bara svensk galopp och Bro Park/Jägersro?

Galoppen är ju inte så stor här, den är skandinavisk så varför inte också prata om Övrevoll, Klampenborg och de danska provinsbanorna? Ibland finns det intressant där också. Och ibland kan man ju få lust att diskutera internationella storlöpningar. Snart är det t.ex. Breeders Cup?

Nästa år öppnar Göteborg igen och förhoppningsvis blir det tävlingar på Strömsholm också. Det är värt att diskutera när det blir aktuellt. Längtar redan ...

Känn dig fri att diskutera den med.
Citera
2020-10-09, 19:14
Medlem
Fagerlinas avatar
Citat:
Kul!

Vi kan ju börja med V64 på söndag med några fina löpningar.

Duca de Como går det ju inte att gå emot i Peas and Carrots Mile (L) - inte ens ständige optimisten Bodil Hallencreutz tror att det går att rubba megafavoriten.

Sen är väl Gold Tyranny och Suspicious Mind ett bra lås i Fältrittsklubbens?

Återstår att lösa fyra lopp.

I 2-årslöpningen kanske Wolfof Vancouver bara vinner, men nog ska man gardera? Tänker i första hand på Magic Rock som redan startat på distansen, Roycroft som var mycket bra i kvalet och Fernando som verkar vara bra. Kanske War Hawk också? Får avvakta intervju med Junior innan man bestämmer sig.

Tre handicaper kvar att lösa.

Inleds med Malmö Hösthandicap över 1200. Erik Ivares spikar Breakdancer och det är kanske rätt. Favoriten vinner inte i de störa sprinterlöpen, men ofta i handicaper, så det är en god chans. Är dock inne på att gardera med Dardenne och Mystic Town. Den sistnämnde är en "up coming star" som snart slår till.

Hur ska man lösa järnhandicapen? Genom att gå kort! Valon bör ha mycket god segerchans. Står billigt inne, får sidoludd och Jardbys hästar börjar visa form nu. Andra intressanta hästar är Rintintin, Mr Naughty Boy och Justice Focused. Men det var länge sen Stjernstrands och Lustigs hästar vann på Jägersro. Värt att ha i beaktande.

Avslutningen kanske är lätt - eller inte ... King Richard är kanske bara bäst och vinner. Men om han inte gör det - ja, då kan i stort sett vem som helst vinna. Label blir nog den stora snackhästen på söndag. Kan vinna, men sticker ju inte nosen först så ofta. Blir överstreckad på Ivares hausse. Silver Dash var det stora stallskriket förra gången. Blir förhoppningsvis lite bortglömd den här gången. Tredje raka för Hot cCke? Ja, varför inte? "Stor gardering anbefalles", som Ivares brukar säga.

Men å andra sidan är inte Stjernstrand särskilt ofta på Jägersro. Inte ett enda besök sedan Juni enligt statistiken. Hur ser egentligen statistiken ut för tränare utifrån Jägersros stängsel (exklusive Stjärntränare Long, Neuroth och några av danskarna) som tävlat på Jägersros dirttrackbana?

Troubled Guy och Vedela Dream är bra hästar som varit placerade de senaste gångerna. Låt se hur de kan utmana Jägersrohästarna.

i 64/2 lopp 3 tror jag att Philiango lär lösa det, 67 kg men han klarade ju 68 senast och var trea då. Louise har ridit och vunnit med honom tidigare. Justice Focused, trea senast. Spännande att se hur han är på Jägersro.
Citera
2020-10-09, 19:17
Medlem
Fagerlinas avatar
Är Jacob Lokorian Stalljockey för Fru Lustig?
Citera
2020-10-09, 19:25
Medlem
Fagerlinas avatar
Duca di como lär ju med största sannolikhet lär cantra hem löpet utan någon vidare åtgärd är det löpet nästan avgjort på förhand. Även om det kan vara intressant att se vilka som placerar sig bakom och strider ihop.

Därav ser jag Skånska Fältrittsklubbens Jubileumslöpning som helgens stora höjdpunkt, skulle Ocean Side vinna vore det ju något helt otroligt och extremt välförtjänt. Han har ju varit på Jägersro ett antal gånger på den senaste tiden, preparera inför något stort som detta? Men med lite mer realistiska måt : Suspicious Mind eller Pas de Secrets.
Senast redigerad av Fagerlina 2020-10-09 kl. 19:28.
Citera
2020-10-09, 19:38
Medlem
Fagerlinas avatar
1. Niels Petersen, 12 229 430 kr. Helt överlägsen i Championstriden både i Norge och Sverige. Jr på andraplats med 8 948 892 intjänat. Inte fy skam det, men identiskt i antal starter och antal hästar. vad beror det på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in