Citat:
Ursprungligen postat av
Inge.Smart
...
Snarare handlar det om att Sverige är ett exempel på hur en regering kunnat anpassa sina åtgärder till specifika nationella förhållanden på ett effektivt sätt.
– Det finns läxor att lära från alla länder. Inget land har skött det perfekt, alla har gjort misstag, säger Nitzan till The Guardian.
– Varje lands strategi för att tygla covid-19 bör baseras på dess specifika situation och kontext, och vara både vetenskapligt giltig och kulturellt acceptabelt. Detta är den svenska strategin, säger Nitzan till The Guardian."
Kloka ord i mitt tycke. ...
Visst är det kloka ord, och det är flera som sagt det, bl a en italiensk expert jag citerade härom dagen.
Mitt intryck har dock varit att det inte varit frågan från svensk sida om en anpassning - isf hade man gått ut med det. Snarare har det handlat om att visa världen att vi är bäst och då sticka ut med en egen väg (och flockimmunitetsspåret icke att förglömma).
Vi missade att få ner införsel av smitta och vi missade att ”stuva undan de äldre” - skedde det som en anpassning till vår situation, dvs att vi inte skulle ha klarat av det?
AT sågade i början andra länders sjukvård, och Löfvén gick mer eller mindre ut med att det enda land som skulle klara detta var Sverige.
Jag avslutar med ett citat av statsvetaren Bo Rothstein. Nånstans ifrån - om inte från ovan - måste detta förhållningssätt ha kommit:
Citat:
– Svenskarna har haft en missriktad nationalism, man har sett detta som ett slags landskamp, och då ska man heja på hemmalaget, ”Sverige är alltid bäst”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19
Ja, just det! AT på tischor och tatueringar. Tatueraren som trodde att svenskar tycker det är ”punkigt” att göra tvärtemot resten av världen (har citerat och länkat till detta tidigare).
Lägg därtill utropandet av AT till landsfader och överstepräst.