2020-10-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Metaller korroderar, biologiskt material bryts ner på andra sätt. Hur förklarar du benranglen som hittafes på och runt Wasa. De har legat där ett tag. Nu är just den detaljen av minimalt intresse för min frågeställning.
I Wasas fall bräckt vatten, dvs inte lika stor påverkan. Största påverkan vid nedbrytning har förekomsten av syre. Tar du dig ner 3-4 hundra meter i Landsortsgraven är vattnet fritt från syre och allt kommer att finnas kvar på botten för evigt bevarat.
Citera
2020-10-04, 16:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Men vänta nu.
Är inte haverikommisionen en lögn?

Alla tomtar I tråden säger ju att den officiella versionen är buffel, och båg.

*Den första utredningen missade hålet
*den första utredningen har tappat bort material, förvanskat förhör

*den första utredningen anklagas också för att ha klippt bort videomaterial

Men nu plötsligt duger den!?
Varför skulle just detaljen om botten vara "ärlig" i en annars så förljugen utredning?

Det är så komiskt.

OnTopic.
Jag vet inte, det är en intressant fråga och invändning. Det är dock väl känt och uppkommit tidigare i tråden

- att undersökningar ej är gjorda på allt skrov som låg mot botten. Man har väl heller inte prickat in hela sjöbotten vart 5 meter med sonar, djup, provborrningar jtan förmodligen skattat ?

Det enklaste är att göra en riktigt utredning och kanske ta upp båten men eftersom det verkar vara så känsligt för alla politiker så lär det knappast bli så. Skulle tro att majoriteten av släktingarna vill det men varför ska nån bry sig om dem.
Citera
2020-10-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Varför "smuggla" det? Är väl bara att köpa önskad mängd till spotpris och föra in på normal väg.
Det handlade om mycket avancerad rysk elektronik som användes av ryssarnas robotförsvar. Det märks att du inte var med under kalla kriget.
Citera
2020-10-04, 16:06
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det var en turk som fick springa ombord som sa att det var ett djäkla hallå nere på lastplan med konstiga transporter. Han var också en av de sista att komma ombord. Jag säger inte att jag vet sanningen men jag tror inte på den officiella bilden.
Edit: Turken hade senare blivit varnad för att återvända till Estland vilket han åtlydde.
Bara jag som tycker denna turk var märklig?

Var han turk från första början? Såg ju inte direkt helt turkisk ut, och hade från början ett helt "nordiskt/skandinaviskt" namn, som jag tyvärr inte kommer ihåg. Vem var han egentligen? Har han flytt till Turkiet och bestämt sig för att leva under radarn så som han gjorde eller vad är grejen?
Citera
2020-10-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Det där är väl ganska intressant. Jag har främst hört vittnesmålet i Svenska YLE (https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna), finns det en mer utförlig version någonstans?

För enligt Hedrenius så tar det väl ett ganska långt tag innan de här militärfordonen kör ombord? Båten ska ha varit försenad och hon uppfattar det ju som att båten väntar på militärfordonen. Så det kan väl mycket väl vara så att Ain-Alar Juhanson med flera kör ombord sist av de vanliga fordonen, och att de då inte finns några militärfordon. Sen lämnar triatleterna bilen och går till sin hytten eller liknande, efter det så kommer militärfordonen och kör ombord.

Det som talar emot det sistnämnda är ju att denne Jaan Pehk ska sova i bilen, och att han vill vakta deras cyklar. Det betyder ju dock inte att Ain-Alar går tillbaka till bilen under resten av kvällen. Men det är definitivt något som skulle behöva redas ut.

Överlevande Sara Hedrenius uppgifter om att hon sett en sent ankommande transport är mycket trovärdiga och ska tas på största allvar. Men denna transport vill myndigheterna mörka annars hade man lagt papperen på bordet för länge sedan.
Citera
2020-10-04, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Nja.
Sara såg gröna militärfordon köra på båten.

I ditt förvridna huvud är det = smuggling
= smuggling av atomvapen
= atomvapen som krävde att Ryssland sänkte Estonia....

Du drar lite väl långa växlar.
Har du sett dokumentären? Det verkar inte så. Se den och återkom. Har du varit med från början 1994 och följt alla turer sedan dess? Om inte behöver du inte skriva någonting, det blir bara infantilt trams och tillför absolut noll.
Citera
2020-10-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Överlevande Sara Hedrenius uppgifter om att hon sett en sent ankommande transport är mycket trovärdiga och ska tas på största allvar. Men denna transport vill myndigheterna mörka annars hade man lagt papperen på bordet för länge sedan.

Jag kanske borde citerat från artikeln i Svenska YLE:

Citat:
I den nyaste upplagan av Die Estonia (2019) presenterar [Jutta Rabe] ett nytt vittne, gränsvakten Janno J, som säger sig ha sett fyra ryska militärlastbilar köra ombord sist av alla på Estonia inför den sista resan.

[...]

Triathleten Ain-Alar Juhanson, som förlorade tre idrottskamrater på Estonia, kan bestämt avfärda Rabes nya vittnesuppgifter.

- Vi körde sist ombord med vår skåpbil. Vi tittade noga omkring oss på bildäck, eftersom som ledaren Jaan olovligt skulle sova i bilen. Han hade ingen hyttplats. Dessutom ville han vakta våra dyrbara cyklar. Vi såg absolut inga beväpnade vakter och inga militära fordon någonstans.

Min poäng var att detta vittnesmål inte nödvändigtvis går emot det som Hedrenius säger utan dessa vittnesmål kan båda vara sanna utan att någon ljuger, på det sätt som jag förklarade i mitt tidigare inlägg.
Citera
2020-10-04, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKong90
Att sälja rysk materiel genom att använda helt oskyldiga civila människor som sköld kan uppenbarligen kosta drygt 800 människors liv. Ansvarig skall såklart lagföras. Det är det minsta man kan begära.

Hålledr helt med dig. Helt klart att detta måste utredas och ansvariga ska ställas till svars.
Citera
2020-10-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Jag kanske borde citerat från artikeln i Svenska YLE:

Min poäng var att detta vittnesmål inte nödvändigtvis går emot det som Hedrenius säger utan dessa vittnesmål kan båda vara sanna utan att någon ljuger, på det sätt som jag förklarade i mitt tidigare inlägg.

Vad berättar Hedrenius i dokumentären om de fordon hon såg?
Citera
2020-10-04, 16:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Enligt dokumentären ska det vara precis föröver om texten ESTLINE. Strax akter om tredje paret runda fönster.

https://midtifleisen.files.wordpress.com/2018/09/estonia-ferry-wikimedia.jpg

De nämner i dokumentären att texten inte funnits på samma plats över tid och att man därför skall vara försiktig med att utgå från den i positionsbestämningar.
Citera
2020-10-04, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Du tycker att även om den sk konspirationsteorin är sann, så gör de drabbade som fortfarande inte kan släppa det hela bäst i att uppsöka psykolog, istället för att ta reda på sanningen? Fin människosyn du har.

Ja det tycker jag. Ett fåtals rivande i långsökta konspirationsteorier ska inte hindra de som lagt det bakom sig att få ro i själen, det tycker jag är en ok människosyn. Man måste i mina ögon ta hänsyn till det stora kollektivet, framför enstaka individers önskemål.
Citera
2020-10-04, 16:26
Medlem
zilog-80s avatar
Estonia lutade 1 grad åt styrbord redan vid avsegling med babords trimtank proppfull. Styrbords trimfena fungerade inte. Det kan ju ha varit så att styrbords tank redan hade ett hål ut mot havet, så även trimfenans interna utrymme. Vinden låg mot babords bog vilket inte gör saken bättre. Visiret och bogrampen läckte som ett såll redan innan denna färd.

Dåligt surrad last, vatten på bildäck, troligen läck på styrbords trimtank/utrymmet för trimfenan ut mot havet, vind mot babords bog, endast babords fena utfälld + en hastig gir mot babord. Behövs det nåt mer egentligen?

Rederiet hade tur att det skedde smugglades militärt materiel ombord, då kunde de ta "rygg" på mörkläggningen för att dölja en riktigt dålig flytande skorv, samt en besättning som knappt hade fått jobb på McDonalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in