2020-10-04, 10:39
Medlem
godboys avatar
Som sagts så kan man inte jämföra en ICA Nära med en stor-Willys osv, man får jämföra rätt i segmentet.

Själv föredrar jag ICA Maxi alla dagar i veckan, tycker de har bäst utbud och är bäst bemannade och att priserna är helt jämförbara med stor-Willys. På ICA finns i princip allt jag vill ha. Som närmsta butik har vi en Coop Nära och den är faktiskt riktigt bra. Lite längre bort så finns en Hemköp och den suger verkligen åsnekuk! Generellt så anser jag att Hemköp är sämst generellt.

Men detta kan variera från ort till ort kanske till och med stadsdel till stadsdel i de större städerna. Jag vet i att på vissa ställen så är ICA inte så bra och att där är Coop bättre, och någonstans är säkert Willys bäst.

Dock så har ICA Maxi försämrats genom att de mer och mer tagit bort vissa märken och bara satt in deras egna. Men tycker även att Willys och Coop går åt det hållet. .

Vilken butik som är bäst och billigast varierar från plats till plats. T ex så kan MAXI vara billigare än Stor-Willys.
Citera
2020-10-04, 11:57
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som sagts så kan man inte jämföra en ICA Nära med en stor-Willys osv, man får jämföra rätt i segmentet.

Själv föredrar jag ICA Maxi alla dagar i veckan, tycker de har bäst utbud och är bäst bemannade och att priserna är helt jämförbara med stor-Willys. På ICA finns i princip allt jag vill ha. Som närmsta butik har vi en Coop Nära och den är faktiskt riktigt bra. Lite längre bort så finns en Hemköp och den suger verkligen åsnekuk! Generellt så anser jag att Hemköp är sämst generellt.

Men detta kan variera från ort till ort kanske till och med stadsdel till stadsdel i de större städerna. Jag vet i att på vissa ställen så är ICA inte så bra och att där är Coop bättre, och någonstans är säkert Willys bäst.

Dock så har ICA Maxi försämrats genom att de mer och mer tagit bort vissa märken och bara satt in deras egna. Men tycker även att Willys och Coop går åt det hållet. .

Vilken butik som är bäst och billigast varierar från plats till plats. T ex så kan MAXI vara billigare än Stor-Willys.
Jobbade i butik för många år sedan och då såg man i datorn på kontoret vad produkterna var av för märke.
Dvs de som hette "Willys".
Har för mig att kaffet var Löfbergs och chipsen var OLW osv.
Sen är väl vissa grejer sämre importerat skit men poängen är att bara för att det är EMV så betyder det inte automatiskt något dåligt.
Mycket av ICA's egna är ju producerat i Sverige och faktiskt ganska OK grejer....
Citera
2020-10-04, 12:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jobbade i butik för många år sedan och då såg man i datorn på kontoret vad produkterna var av för märke.
Dvs de som hette "Willys".
Har för mig att kaffet var Löfbergs och chipsen var OLW osv.
Sen är väl vissa grejer sämre importerat skit men poängen är att bara för att det är EMV så betyder det inte automatiskt något dåligt.
Mycket av ICA's egna är ju producerat i Sverige och faktiskt ganska OK grejer....
Jajamen, Jag vet och håller med dig! Typ ICA.s friskgratäng kan ju mycket väl komma från Frionor eller Findus. Man får helt enkelt pröva sig fram med vad som man tycker är bra grejer. Frukostflingor, t ex ICA:s specialflingor är ju lika dana på Willys men de heter bara något annat, men innehållet är identiskt, lika så paketets mått, enda skillnaden är att ICA.s paket är rosa-aktiga medan Willys tror jag är ljusblå. Priset är också samma sånär som någon krona hit och dit.
Citera
2020-10-04, 14:52
Medlem
BorgeHs avatar
Har för mig att jag läst att de vanligaste ägarna till Maserati sportbilar äger en ICA-Maxi. Det kanske förklarar deras priser.

Själv handlar jag i Willys om jag är ute och åker. De har lägst pris och störst sortiment. Håller med om att i Willys stöter man på många invandrare, men jag är inte i deras affär för att prata med folk. Jag tittar bara efter det jag skall ha och struntar i resten. Snabbt in och ut!

Skall jag åka och handla något för det är slut eller det är dags att handla blir det närmaste affären, dvs. Konsum. Javisst, det är dyrare men du träffar dina grannar. Kostnaden för att åka några kilometer längre tur och retur till Willys är nästan alltid högre än skillnaden i pris för varorna.
Mitt val:
  • Billigaste affären med största urvalet om jag åker förbi i annat ärende - Willys.
  • Närmaste affären om jag skall bara handla, mest ekonomiskt - Konsum.
Citera
2020-10-04, 15:25
Medlem
Handlar mest på ICA då det är närmast och för att dom har några förjävligt bra reklamfilmer (i princip de enda jag frivilligt tittar på). Men måste ibland erkänna att jag kryper in på ett Willys då det har bra priser.
Men oftast handlar det om det som ligger närmast där jag är när jag vill handla.
Citera
2020-10-04, 15:26
Medlem
Willys alla gånger!

Grovt bröd 27 kr på Willys - Ica exakt samma bröd i en annan påse som kallas Icas selection o kostar över 32 kr. Men om du är stamkund får du handla för flera tusen o få en liten, liten bonus.

Vem tror de att de lurar?
Citera
2020-10-04, 15:36
Medlem
Kluffs avatar
Ica, lätt. Särskilt Maxi-butikerna. Oftast väldigt bra utbud med mycket svenska och ekologiska produkter. Jag betalar hellre lite mer för bra kvalitet och större urval.

I Göteborg har vi ju Ica Focus också: där kan man fan få tag på nästan vad som helst.
Citera
2020-10-04, 15:56
Medlem
Handlar på nätet och får det utkört till mig. Väldigt bekvämt och man slipper trängas med idioter i någon butik. Vissa ICA butiker har gratis utkörning, andra tar 99/129 kr i utkörning. Saftigt men de brukar ha lite lägre priser också så det jämnar ut sig.
Willys har ingen utkörning där jag bor vilket är synd annars hade jag kanske valt dem men tycker utkörning är väldigt bra. Man kan i lugn och ro välja vad man vill ha och beställa det istället för att vandra omkring i en butik och undra "vad ska jag äta till middag ikväll då?"
Citera
2020-10-04, 16:33
Medlem
Intressant att läsa många av dessa vansinnigt galna inläggen. Ica är ”svindyrt” och Willys har bara en massa ”babbar” som handlar där? Har ni som skriver detta varit på en annan Willys eller Ica i hela ert liv? En normal person handlar väl det mesta på den butik som är närmast och storhandling i den butik som är närmast, eller kör ni extra kilometer/mil för att undvika de hiskeligt höga priserna på Ica eller babbarna på Willys? Pinsamt ologiskt. Där jag växte upp fanns bara Konsum, det var där man handlade. Dör jag pluggade låg Ica närmast. Dit jag flyttade till senare var Hemköp närmast. Där jag bor nu är Ica närmast, dock med gångavstånd till en stor Willys, Hemköp och Coop. Var jag handlar beror på vad som ska inhandlas. Använder ni Matpriskollen kan ni övervaka produkter och vart de kommer upp billigast, kanske något att överväga även om ni har någon form av idiotisk lojalitet till en matbutik.
Citera
2020-10-04, 16:38
Medlem
NaZdravis avatar
Vore intressant att veta hur många som jagar livet ur sig själva för att spara några kronor som sedan lägger 50-60 spänn på en trött Falcon/Norrlands guld på krogen senare.

Men detta är ju Flashback, stället där alla har stor kuk och är stenrika och ekonomiska.
Citera
2020-10-04, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jajamen, Jag vet och håller med dig! Typ ICA.s friskgratäng kan ju mycket väl komma från Frionor eller Findus. Man får helt enkelt pröva sig fram med vad som man tycker är bra grejer. Frukostflingor, t ex ICA:s specialflingor är ju lika dana på Willys men de heter bara något annat, men innehållet är identiskt, lika så paketets mått, enda skillnaden är att ICA.s paket är rosa-aktiga medan Willys tror jag är ljusblå. Priset är också samma sånär som någon krona hit och dit.

japp, det är oftast samma leverantör till bägge kedjorna men olika förpackningar. innan kunde jag jämföra innehållsdeklarationen på olika "märken" i samma butik och om det var samma var det samma tillverkare. men som sagt detta är olika kedjor.

jag föredrar ica för där slipper man förlorare som sitter i kassan och som är någon typ av bottendkrap som kommer frpn arbetsförmedlingen och får sin lön av skattebetalarna. man märker direkt på vem det är man har att göra med på willys, vilken sopa man har att göra med. så istället för willys kan jag föredra att gå till hemköp och handla där. så slipper jag dessa omotiverade kassaavskum och slödder
Citera
2020-10-04, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Ica, lätt. Särskilt Maxi-butikerna. Oftast väldigt bra utbud med mycket svenska och ekologiska produkter. Jag betalar hellre lite mer för bra kvalitet och större urval.

I Göteborg har vi ju Ica Focus också: där kan man fan få tag på nästan vad som helst.

är ica focus större än ica maxi och ica kvantum eller bara ett annat namn på samma typ av koncept?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in