2020-10-03, 09:26
Medlem
Hej sök på google "var står det i bibeln att jorden är rund".
Fick upp sidor som tex apg 29 och newton bloggen och flera andra
Men där ges förklaringar på flera ställen och motsäger den platta jorden som vissa här påstår står i bibeln
I lukas 17.31, 34.
När Jesus kommer tillbaka kommer det både att vara dag och natt. Detta kan bara förklaras med att jorden är rund. Ena sidan av jorden är det dag, medan den andra är det natt.
Beskriver också solen och månen i skapelseberättelsen.
1 moseboken 1,14-19
Senast redigerad av Eagle5555 2020-10-03 kl. 09:30.
Citera
2020-10-03, 14:01
Moderator
Lägg ner det eviga tramsandet nu.

/Moderator
Citera
2020-10-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Stjärtbilderna ändrar sig inte för vår öga. Möjligtvis ändrar dom sig framöver men det tar tid för oss på jorden att uppfatta det för det är så långt bort så vi reagerar inte på det. Jag har sett samma bilder hela tiden varje gång jag kollar upp oavsett var på jorden jag är, och jag har varit i alla länder i världen.
https://youtu.be/N2x4-06oxUQ

Vänligen kolla denna film och säg vad som inte stämmer. Det är inspelat i Australien och är det som faktiskt stämmer med verkligheten. Jag vill ha ett riktigt svar, inget trams.
Citera
2020-10-04, 12:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har redan svarat på frågan, och jag har sett samma stjärnbilder i Australien som jag sett resten av världen. Vad är det som är så konstigt med det?
Jag tror problemet med er skeptiker är, ni väljer tro på folk som ifrågasätter saker och vill undanröja den riktiga sanningen, ni bli hjärntvättade av media och andra nyheter.

Sen kan vissa stjärnbilder ändra sig eftersom det tar tid för ljuset att hinna till jorden och då kan stjärnan redan vara död men vi uppfattar det senare helt enkelt.

Problemet med just dig som plattjordare är att du ljuger. Det du påstår stämmer helt enkelt inte. Varför du kommer med såna genomskinliga lögner vet jag inte, men jag tror det har med din skolgång där du mobbades hela tiden. Du har startat trådar om det.

Att komma med påståenden om vad man sett i Australien eller Sydafrika imponerar inte på någon 2020. Vi är nog flera i tråden som i verkligheten besökt länder på södra halvklotet - jag är en av dem - och som med egna ögon sett välbekanta stjärnbilder till synes roterade, medan andra saknades på himlen, och några ’nya’ kunde ses.
Senast redigerad av Clay Allison 2020-10-04 kl. 12:28.
Citera
2020-10-04, 13:59
Medlem
Hur kan du dominera oss popillo i diskussioner när du inte lagt fram ett enda bevis om att jorden är platt.
Vi har människor sen flera tusen år som räknat ut att jorden är rund.
Vi har nu satellitbilder på jorden vi har rest upp och ner runt och allt möjligt på denna underbara runda jord.
Även i boken atlas som du hänvisar till finns bilder på att jorden är rund.
Den som säger att han är jagad av fbi och säpo och inte sover på samma ställe är inte trovärdig.
Konstigt att dem inte tagit dig då eftersom du säger att du rest i jordens alla länder.
Du har inte kommit med nåt du har läst för mycket på google och youtube.
Stjärnhimlen är olika på var du befinner dig.
Jorden snurrar runt solen därför vi har årstider kunde inte fungera på en platt jord.
Alla andra planeter är runda
Senast redigerad av Eagle5555 2020-10-04 kl. 14:03.
Citera
2020-10-04, 14:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det hade glömt, men kul att du gillar mig o söker efter mina gamla trådar och läser igenom

Får jag fråga varför du fortsätter besvarar mina inlägg? Har du inget annat för dig, du är ju inte ens insatt i ämnet och försöker måla dig själv till expert.

På platt jord är stjänhimmeln likadan över hela världen.

Och som jag skrev tidigare så kan allt ändras då tar tid för ljuset att nå våra ögon och då är det för sent

Men lille vännen. I inlägget du citerar skriver jag ju att jag inte kallar mig expert. Varför denna platta halmgubbe? Jag skriver i tråden för det roar mig.

Exakt. Från en platt jord skulle stjärnhimlen det likadan ut var man än befinner sig. Det är ju ett av evidensen att vi befinner oss på en sfärisk planet, där man t ex kan befinna sig på motsatta sidor och därigenom de två helt olika stjärnhimlar. Precis som fallet är!

Jag har som sagt själv sett stjärnhimlen från södra halvklotet och är ett vittne som säger att du ljuger. Finns dessutom oändligt antal bilder på exempelvis Södra korset - en stjärnbild man inte kan se från Sverige. Menar du att alla de bilderna är fotomontage?

https://www.google.com/search?q=s%C3%B6dra%20korset%20stj%C3%A4rnbild&tbm =isch
Citera
2020-10-04, 14:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Återigen jag har kommit med massa bevis, som sagt kolla mina tidigare inlägg.

Nej människan trodde jorden var platt det är allmänt känt det vet alla, så jag förstår inte hur du orkar.

Satelliter tillhör stormakten o nasa och är photoshopade, jorden är inte rund, försök begripa det.

Nej det är solen som roterar jorden, därför den kan gå ner på en sida för att sedan lysa upp ett annan plats.

Jag använder falska pass o handlingar när jag reser runt världen därför dom inte hunnit gripa mig.

Ja du brukar ljuga även om dina tidigare inlägg. Det är inte sant att du kommit med några bevis.

Vad menar du, är bilder på satelliter i omloppsbana photoshoppade? Inte jättekonstigt.
Citera
2020-10-04, 14:55
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Är jorden platt, egentligen? Döljer regeringen verkligen sanningen från oss, och har gjort så i flera hundratals år?

FAQ på Flart Earth Society's hemsida:
http://theflatearthsociety.org/forum/index.php?topic=11211.0
Undrar om de som förespråkar en platt jord tror att även alla andra himlakroppar är platta? Typ Platt Måne, platt Jupiter, platt Sol osv.

Varför skulle bara Jorden vara det? Nä, det finns vissa religiösa som på fullaste allvar hävdar att Jorden är platt, de menar att Bibeln säger det. Har läst Bibeln i många år utan att hitta något stöd för platt Jord.
Det måste vara en superjobbig ståndpunkt att försvara...
Citera
2020-10-04, 17:21
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Nej det är solen som roterar jorden, därför den kan gå ner på en sida för att sedan lysa upp ett annan plats.
Så du menar att solen, som är 200 000 000km bort, gör ett varv runt jorden på 24h?

Hade det inte varit enklare att säga att den släcker ner ena halvan när det blir natt eftersom du tidigare hävdat att solen kan "tända och släcka"?
Senast redigerad av Fangface 2020-10-04 kl. 17:31.
Citera
2020-10-11, 21:48
Medlem
Räckar att titta på månen, ju längre söderut man kommer, desto mer "ligger" den ner (förutom när det är fullmåne förstås), beroende på att vinkeln mot solen blir annorlunda.

Var jorden platt skulle månen alltid luta lika mycket.

Mer bevis än så behövs faktiskt inte.
Citera
2020-10-11, 21:54
Bannlyst
Varför är det viktigt vilken form jorden har? Och vem skulle tjäna på att förvilla oss kring formen på vår planet?

Är inte allt detta bara ett tecken på människan grava efterblivenhet när man faller för en trolltråd på Reddit?
Citera
2020-10-11, 22:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Varför är det viktigt vilken form jorden har? Och vem skulle tjäna på att förvilla oss kring formen på vår planet?

Är inte allt detta bara ett tecken på människan grava efterblivenhet när man faller för en trolltråd på Reddit?
Jordens sfäriska form är ett faktum, det har ingenting med "viktighet" att göra.
Det som är viktigt är att inte lögner, som att jorden är platt, står oemotsagda. Trolltråd eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in