2020-10-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det har inget med könet att göra, utan att man blir bunden till personen som kontrollerar en.

Men det verkar som att även den kontrollerande partern får en bundenhet till offret. Expertvittnet berättade om det.

Tilägg:
Här en artikel i DN om ett sådant förhållande där kvinnan är den misshandlande partnern, vilket visar att det inte handlar enbart om genus, som en del vill påstå, även om männen står för den dominerande delen av de som misshandlar.

https://www.dn.se/insidan/hur-ska-jag-hantera-hennes-psykiska-terror/
Vet även jag hur svårt det kan vara för en man att lämna terror.Särskilt om det finns barn med i bilden och inte äktenskapsförord.Svårt att tänka rationellt.
Citera
2020-10-04, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lena har verkligen hotat, kontrollerat och stalkat SD tillbaka efter HD fick reda på affären. Utan minsta tvekan. Börja läsa deras chattar igen innan du skapar en trådsanning.

Lena hotade med att avslöja SD och hurdan han egentligen var inför alla om han inte fortsatte träffa henne trots att HD förbjudit det.

Alla skulle få reda på att SD inte är Mr. Nice utan en psykopat. För en människa som SD som måste ha allmänhetens beundran och bekräftelse är det en mardröm att fasaden faller och rätta ansiktet kommer fram.

Tillägg: Tråkigt att åklagaren inte tog fram dessa chattar inför rätten och visade mer på Lenas hot mot SD och hur pressad han verkligen var. Hon var väl också rädd för att förstöra Lenas image med hänsyn till henne och anhöriga. Det kanske blir på bekostnad av att SD går fri dock. Mycket synd i så fall.
Ja, S hamnade i en rävsax och kunde inte bli fri från plågande som ägde honom.
Citera
2020-10-04, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD tyckte nog att han hade ett bra och spännande liv (med fru och älskarinna) i många år. Till slut så ställde både fru och älskarinna krav på honom som han inte klarade av. HD hade (äntligen) tagit sitt förnuft till fånga och flyttat, LW började frigöra sig. För honom var det bara en tidsfråga innan allt blev avslöjat igen och det fick inte hända inför eller när SD/HD var i USA.

Jag läste Aktbil 165 A från c:a sid 140 och framåt, smskontakter SD/HD från slutet av april 18... (jag kan inte få in det här i tråden, för oteknisk som vanligt, så jag rekommenderar att Ni läser själva). Men lite som jag kommer ihåg:

- bråk SD/barnen, han vill inte ha dom hemma hos sig... ska fixa det på annat sätt.

- SD skriver till HD att han åker till USA själv (ett par veckor innan resan)

- HD skriver att han ska vara vuxen i sitt sätt mot barnen

- barnen var oroliga en natt när de var hemma hos SD för de fick inte tag på honom... han säger att det berodde på att hans telefon låg på laddning, han var ute och fixade med cyklar säger också till HD att han misstänker att hon tror att det hade något med LW (skrev SP jag antar att det är LW han syftar på) att göra och vill inte att du tänker så (visar att HD fortfarande misstänkte att LW inte var ute ur bilden).

- HD hade varit i Enköping över en natt, skriver till SD att vi är... bara vänner. SD svarar att jag bryr mig inte bara du berättar om det är något annat som vi kommit överens om att berätta.

- till och från skriver han till HD... älskar dig...

--------------------------------------

SD kräver att dessa kvinnor HD, LW ska berätta om något händer (inte bara är vänner längre)... själv verkar han tycka sig ha frisedel om vad han gör/inte gör gentemot dessa kvinnor!

Det blev för mycket för denna "man" veckorna före resan/mordet tror jag... en måste bort innan avslöjandet blev ett faktum!

Denna "man" väljer HD/SOA/JG ha fortsatt kontakt med!
Det är väl lätt att förstå hans agerande.Han älskar sin fru och vill innerst inne få det bra med henne.Om hon hittar nån annan behöver han få veta om det är lönt för honom att älska henne längre. Så kan man tolka det. Om nu han känner att L har förstört hans hela liv så förstår jag faktiskt om han är GM.L var ett verktyg inget mer än så.
Citera
2020-10-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Stämmer bra. Just detta är också min huvudpoäng, men du sammanfattade det centrala på få rader. Istället för att åklagaren utgår från denna mall du beskriver ovan som är lätt att förstå och följa, väljer åklagaren en helt annan väg för att minimera att Lena framställs i felaktig dager. Detta blir kontraproduktivt. Och leder vidare till massa onödigt jobb för utredarna. Eftersom megamotivet bakom brottet inte kan förstås utan att visa utsträckningen av Lenas hot och inblandning i hämnden, blir det samtidigt svårare förstå varför S skulle behöva döda Lena. Exp. måste man kompensera misstaget genom att vid tiden för mordet gå igenom alla hotelloggar i Örebro för att utesluta att en tänkbar gärningsman finns bland dessa. Helst utreda varenda kriminell, som bor eller rör sig i närområdena. Och kolla vilka människor som anlänt till eller från Örebro i anslutning till mordet.

Frenesin på det om området, om något är rätt genomskinligt. Därför hänger så många lösa trådar i luften öppna för förslag. Eftersom motivet är så öppet, och kan variera så mångfaldigt, kan egentligen gm också göra det. Så man måste arbeta sig igenom snart nog halva Örebros manliga innevånare innan de kan uteslutas och S ensam står kvar som tänkbar gm. Det hade aldrig behövts om Lenas hot 2017-2018 hade lästs upp. Istället fokuserar man på Stefans dödshot. Den ensidiga bilden hjälper inte fallet.

Egentligen vill jag inte psykologisera personer jag aldrig mött i verkligheten men det är rätt välkänt att något av det värsta som kan hända människor i allmänhet är att tappa ansiktet och känna skam, och i synnerhet narcissister kan bli höggradigt kränkta och söka avvikande lösningar på olika typer av hot om avslöjanden.

Lena diagnostiserade Stefan bl.a. till sina vänner inom kategorin personlighetsstörningar, hon kände ju honom i verkligheten, men hon var däremot inte tillräckligt rädd, trots detta. Skulle tippa på att hon överskattade sin egen förmåga att handskas med saken och hon var inte bekymmrad över den stress och press hon utsatte honom för och dess följdverkningar. Hon hade det kanske så roligt och underhållande på slutet att hon tappade fokuset och perspektiven där någonstans mitt uppe i utpressningen?
Mkt bra inlägg. Man ska undvika att ställa till livet föronen folk kort och gott.Ingen önskar varken att bli hobbygranskad eller utskämd.Hon lurade honom och betedde sig oärligt.Man ska inte svartmåla men S ska behandlas rättvist. Med rättvis behandling hade inget mord heller skett.
Citera
2020-10-04, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Det är väl lätt att förstå hans agerande.Han älskar sin fru och vill innerst inne få det bra med henne.Om hon hittar nån annan behöver han få veta om det är lönt för honom att älska henne längre. Så kan man tolka det. Om nu han känner att L har förstört hans hela liv så förstår jag faktiskt om han är GM.L var ett verktyg inget mer än så.

Kan inte förstå hur du kan tycka att det är "lätt att förstå hans agerade", speciellt som du skriver att han innerst inne älskar sin fru!
Det hade SD lång tid på sig att bevisa men han valde många års otrohet, påkommen en gång av HD men väljer att fortsätta sitt umgänge med LW, tycker du att det tyder på att älska någon?

Jag ser inte i Aktbil jag hänvisade till ovan (läs den) att han varken älskar HD eller barnen, han behandlar dessa (och skriver) som om de vore något man kan vara utan.

Tror inte att denna "man" kan älska någon annan än sig själv (kanske inte ens det?).
Citera
2020-10-04, 09:27
Medlem
Så länge åklagaren förskönar L förehavanden och bidrar till ett enögd perspektiv kommer man aldrig förstå varför han hade ihjäl henne.
Har åklagaren gjort ett aktivt val att inte skärskåda dem båda för att synliggöra motivet då bidrar hon även aktivt till att fria honom.
Trevlig Söndag.
Citera
2020-10-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan inte förstå hur du kan tycka att det är "lätt att förstå hans agerade", speciellt som du skriver att han innerst inne älskar sin fru!
Det hade SD lång tid på sig att bevisa men han valde många års otrohet, påkommen en gång av HD men väljer att fortsätta sitt umgänge med LW, tycker du att det tyder på att älska någon?

Jag ser inte i Aktbil jag hänvisade till ovan (läs den) att han varken älskar HD eller barnen, han behandlar dessa (och skriver) som om de vore något man kan vara utan.

Tror inte att denna "man" kan älska någon annan än sig själv (kanske inte ens det?).
Livet kanske är komplicerat?Läs gärna även mitt senaste inlägg.
Därför kommer han sannolikt att bli friad
Citera
2020-10-04, 09:38
Medlem
Ser att många tillskriver S som monster och liknande.Jag tror att han är som vilken samhällsmedborgare som helst.
För honom var smärtgränsen nådd för många många år sedan.L i såg i te faran utan njöt av att mästra honom.
Då åklagaren inte visar på offrets förehavanden lär hon bidra till att mordet förblir olöst.Det sa ju även S.
Citera
2020-10-04, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Livet kanske är komplicerat?Läs gärna även mitt senaste inlägg.
Därför kommer han sannolikt att bli friad

Ser inte i ditt senaste inlägg hur det på något vis svarar på mina frågor till dig...!

Hur menar du att SD visar att han "innerst inne älskade HD"? Som sagt läs Aktbil jag hänvisade till (sms SD/HD från slutet på april -18 och fram till mitten av maj samma år).
Att livet är komplicerat för SD kan jag hålla med dig om, speciellt när man beter sig som SD gjort under åren gentemot båda kvinnorna och hans barn (till viss del även LW:s barn).

En ska bort... det blev för mycket för SD den sista tiden innan mordet.
Citera
2020-10-04, 10:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tilägg:
Här en artikel i DN om ett sådant förhållande där kvinnan är den misshandlande partnern, vilket visar att det inte handlar enbart om genus, som en del vill påstå, även om männen står för den dominerande delen av de som misshandlar.

https://www.dn.se/insidan/hur-ska-jag-hantera-hennes-psykiska-terror/
Här verkar du inte vara helt överens med åklagarens expertvittne. Enligt henne handlar det väl om just genus och könsmaktsordning:
Citera
2020-10-04, 10:25
Medlem
Ni är så färgade av era värderingar och fast vem som är ond eller snäl. Nl har en generell bild av hur kvinnor är..Finns dumhuvud av båda kön.Alla får mörda men får ta konsekvenserna av det
Citera
2020-10-04, 10:30
Medlem
Livet är alltför komplicerat.Därför är det inte svart eller vitt. Eftersom livet var komplicerat och inte enkelt som vi vill att det ska vara så kan saker och ting ske trots att det för oss "normala" framstår absurt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in