Citat:
Ursprungligen postat av
redshift
Är regimlojalisterna med stockholmssyndrom igång och jämför SVärJe med länder som är sämre nu igen? Men så bekvämt det måste vara.
Håll i dig ordentligt så ska jag förklara något viktigt för dig, släpp därefter sargen.
Bara förlorare jämför sig med andra förlorare.
Återigen, låt oss jämföra oss med en vinnare:
Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd till Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll
Låt nu höra hur jämförelsen mellan Republiken och Banditmonarkin ser ut?

Lol du tror att du är "Smart". Men jag måste göra dig besviken: Taiwan har en historia, kultur, internationella förbindelser, geografi, organisering av samhället och vana att t.ex hantera SARS1, som är väsensskild ifrån Sverige. Men vi kan, kanske, lära oss av Taiwan om, speciellt, hur en pandemi skall hanteras i början. Men det är skillnad mellan vad man kan göra i teorin och vad man, beroende på en mängd omständigheter, kan göra i praktiken.
Kom också ihåg att vi, mycket troligt, är inne på försäsongen till vår första hela säsong med SARS-COV2 och covid-19. Det här kommer inte att upphöra att vara ett betydande problem förrän om ca 2 år. Så det är för tok förtidig att dra några slutsatser om vilket land som agerat klokast.
Med tanke på det ovanstående så utesluter jag inte att det kan vara smartast för Sverige, inte att införa en total lockdown, men införa det Tyskland gjorde, vilket inte var en lockdown i formell mening. Detta om såväl antalet rapporterade covid-19 fall fortsätter att öka ytterst kraftigt, antalet iva fall fortsätter att öka kraftigt och antalet döda i/med covid-19 fortsätter att öka kraftigt väl in på 2021.
Om så skulle bli fallet så skulle jag rekommendera att regeringen och myndigheterna att använda hela februari 2021 att förklara för folket att det är nödvändigt att mellan 1/3-30/4 att, temporärt, ändra strategi. Detta för att det är troligt att antalet inlagda för covid-19, iva fall och antalet avlidna i/med covid-19 kan komma att öka ytterligare när SARS-COV2 säsongen kulminerar. Observera att man, efter det, i maj 2021, i princip kan ta bort alla restriktioner och rekommendationer fram till september 2021. Och innan dess kanske alla riskgrupper hunnit bli vaccinerade, (vilket, mycket troligt, iof, inte kommer att innebära något 100 procentig skydd för dem).
Om du inte vore så inskränkt i ditt tänkande så hade du uppmärksammat att även Anders Tegnell inte utesluter att det kanske hade varit smartast med en kort lockdown. Det är därför inte helt otroligt att även Folkhälsomyndigheten skulle agerat som jag beskrivit ovan om SARS-COV2 säsongen utvecklas som jag fasar för att den kommer att göra.