2020-10-03, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, du kanske inte kunde plocka fram jämförelsesiffror med de nordiska länderna. Då gör jag det åt dig, tar Danmark som exempel.

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd till Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Land: Danmark
Befolkning: 5,8M
Avstånd till Wuhan, Kina: jävligt många stenkast
Antal döda i covid: 654
Antal lockdowns: En

Är Danmark en banditmonarki? Ja, nej, kanske?

Svar på det?

Eller visst ja, du jämför ju inte Danmark och Taiwan!

Jag är fullständigt ointresserad av Danmark.

Däremot intresserar jag mig för att jämföra Banditmonarkin SvÄRJe med Republiken Taiwan.

När det gäller covid så kan man lugnt konstatera att götarna och svearna i vanlig ordning gjorde narr av landet på den internationella scenen.

Vilket djävla amatörmässigt, inavlat patrask med Tegnell och Giesecke i spetsen om man jämför med de hänsynslösa proffsen från Taiwan.

Siffrorna talar för sig, alla i tråden har redan sett dem några gånger nu och besparar er den bittra jämförelsen.

Frågor på det?
Citera
2020-10-03, 22:56
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Du får vända dig till de länderna. Jag jämför Sverige med Taiwan.

Sverige är en Banditmonarki där:

1. Ett sociopatiskt fiasko till flockimmunitet råder som ”strategi”

2. Covidsjuka gamlingar mördas

3. 7 döda för Republiken i jämförelse med närmare 6000 döda för Banditmonarkin.

Frågor på det?
Ja, varför håller du på och tjatar om samma sak i inlägg efter inlägg?
Kom med någon ny information istället.
Citera
2020-10-03, 22:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Är regimlojalisterna med stockholmssyndrom igång och jämför SVärJe med länder som är sämre nu igen? Men så bekvämt det måste vara.

Håll i dig ordentligt så ska jag förklara något viktigt för dig, släpp därefter sargen.

Bara förlorare jämför sig med andra förlorare.

Återigen, låt oss jämföra oss med en vinnare:

Land: Taiwan
Befolkning: 20M+
Avstånd till Wuhan, Kina: Ett stenkast
Antal döda i covid: Sju
Antal lockdowns: Noll

Låt nu höra hur jämförelsen mellan Republiken och Banditmonarkin ser ut?

Lol du tror att du är "Smart". Men jag måste göra dig besviken: Taiwan har en historia, kultur, internationella förbindelser, geografi, organisering av samhället och vana att t.ex hantera SARS1, som är väsensskild ifrån Sverige. Men vi kan, kanske, lära oss av Taiwan om, speciellt, hur en pandemi skall hanteras i början. Men det är skillnad mellan vad man kan göra i teorin och vad man, beroende på en mängd omständigheter, kan göra i praktiken.

Kom också ihåg att vi, mycket troligt, är inne på försäsongen till vår första hela säsong med SARS-COV2 och covid-19. Det här kommer inte att upphöra att vara ett betydande problem förrän om ca 2 år. Så det är för tok förtidig att dra några slutsatser om vilket land som agerat klokast.

Med tanke på det ovanstående så utesluter jag inte att det kan vara smartast för Sverige, inte att införa en total lockdown, men införa det Tyskland gjorde, vilket inte var en lockdown i formell mening. Detta om såväl antalet rapporterade covid-19 fall fortsätter att öka ytterst kraftigt, antalet iva fall fortsätter att öka kraftigt och antalet döda i/med covid-19 fortsätter att öka kraftigt väl in på 2021.

Om så skulle bli fallet så skulle jag rekommendera att regeringen och myndigheterna att använda hela februari 2021 att förklara för folket att det är nödvändigt att mellan 1/3-30/4 att, temporärt, ändra strategi. Detta för att det är troligt att antalet inlagda för covid-19, iva fall och antalet avlidna i/med covid-19 kan komma att öka ytterligare när SARS-COV2 säsongen kulminerar. Observera att man, efter det, i maj 2021, i princip kan ta bort alla restriktioner och rekommendationer fram till september 2021. Och innan dess kanske alla riskgrupper hunnit bli vaccinerade, (vilket, mycket troligt, iof, inte kommer att innebära något 100 procentig skydd för dem).

Om du inte vore så inskränkt i ditt tänkande så hade du uppmärksammat att även Anders Tegnell inte utesluter att det kanske hade varit smartast med en kort lockdown. Det är därför inte helt otroligt att även Folkhälsomyndigheten skulle agerat som jag beskrivit ovan om SARS-COV2 säsongen utvecklas som jag fasar för att den kommer att göra.
Citera
2020-10-03, 23:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det där låter otroligt destruktivt, att sabba alla svenskars sommarsemester till i princip ingen nytta.

Jag har inte sagt att alla svenskars sommarsemester ska sabbas. Tänker du att "lockdown" är det en verktyget i verkygslådan? Ifall man hade infört familje-isolering, så hade långt ifrån alla svenskar drabbats av den åtgärden. Samma sak med effektivare smittspårning. Dessutom så var många svenskars semester redan förstörd, dels på grund av stängda gränser, dels på grund av att svenskarna, på eget initiativ, ville undvika aktiviteter som kan bidra till smittspridning.

Citat:
Vi har redan bland Europas lägsta förekomst av c19. Det blir inte mindre än så här. Det här är det nya normala.

Det stämmer inte med dom smittspridningskurvor som Folkhälsomyndigheten förmedlade till svenska folket.

Citat:
Länder som har mindre c19 än vi, har det bara för att de skjuter upp introduktionen av v19 i deras land.

Där återkommer den skadliga oundviklighets-tanken. Ifall andra länder förkastar oundviklighets-filosofin, så kan svenskarna räkna med att bli utestängda. Tack för det Anders Tegnell!

Citat:
Inte "exempelvis" Italien. Vi hade längre varsel än enbart Italien, i Europa.

Hade inte Alpländerna mycket kortare varsel än Sverige?

Citat:
Fast här lever du lite i en fantasivärld. Vi kommer aldrig igen få mindre covid än idag.

Det gör mig heligt förbannad på den tokskalle som tyckte att det var en bra idé att välkomna viruset till Sverige.

Citat:
Vänj dig. Om du ska se det som ettt misslyckande att någon får covid, så kommer det bli många misslyckanden att sörja.

Det är många misslyckanden. Och Anders Tegnell står i centrum för alla misslyckanden i Sverige. Han är en stor klåpare.
Citera
2020-10-03, 23:05
Avslutad
Citat:
Jag är fullständigt ointresserad av Danmark.

Däremot intresserar jag mig för att jämföra Banditmonarkin SvÄRJe med Republiken Taiwan.

När det gäller covid så kan man lugnt konstatera att götarna och svearna i vanlig ordning gjorde narr av landet på den internationella scenen.

Vilket djävla amatörmässigt, inavlat patrask med Tegnell och Giesecke i spetsen om man jämför med de hänsynslösa proffsen från Taiwan.

Siffrorna talar för sig, alla i tråden har redan sett dem några gånger nu och besparar er den bittra jämförelsen.

Frågor på det?
Då ska du få den ointressanta upplysningen att Taiwan sopar banan inte bara med banditmonarkin svärJE utan även med Banditmonarkierna Danmark, Norge och Finland.

Jävla amatörmässiga inavlade patrask med typ Forland och Salminen i spetsen om man jämför med de hänsynslösa proffsen från Taiwan.

Inga frågor på det, antar jag, eftersom du ”jämför svärJE med Taiwan”?
Citera
2020-10-03, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej, jag frågar dig. Skulle Sverige fortfarande vara en banditmonarki om Sverige istället gjorde som Norge, Finland eller Danmark? De gör ju inte heller som Taiwan.

Svar på det?

De gjorde rätt, fast på ett annat sätt. Fast nu gjorde ju inte Sverige som dem, utan gick sin egen väg med 6000 lik staplade på hög. Hade Sverige följt deras linje så hade vi inte varit en "banditmonarki", men i era ögon en faciststat. Hellre det än en baizuostat!
Citera
2020-10-03, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Han nämnde att det inte var bra att det var ojämlikt för att han jobbar med folkhälsa.
Ojämlika livsvillkor leder till en sämre folkhälsa.

Fortfarande ingen vägran att införa hemarbete så långt ögat kan nå.

Stod klart tidigt att han var negativ till det, men han blev uppenbarligen överkörd. Bra så.
Citera
2020-10-03, 23:16
Medlem
Citat:
Du får googla lite bättre.

Deras officiella statistik från Ministry of Health and Welfare sträcker sig till 2019.

https://www.mohw.gov.tw/lp-4964-2.html

Det räcker väl för mig att veta att runt 400 dör varje vecka i lunginflammation i Taiwan.

https://nidss.cdc.gov.tw/en/misc/fludeaths
Citera
2020-10-03, 23:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Misstänker att det inte är eventet i sig som sprider smittan utan toabesöket eller kön till fikat i pausen. Därför är gles placering i publiken ingen lösning. Smittan sker inte i själva auditoriet.

Kan mycket väl ligga något i det. Är för övrigt osäker på vilken betydelse 50-begränsningen har. Den är ändå så pass hög. Tveksamt om fler skulle bli smittade vid ett 5000-event. Det skulle då vara om hela tillställningen blev inställd.
Citera
2020-10-03, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Deras officiella statistik från Ministry of Health and Welfare sträcker sig till 2019.

https://www.mohw.gov.tw/lp-4964-2.html

Det räcker väl för mig att veta att runt 400 dör varje vecka i lunginflammation i Taiwan.

https://nidss.cdc.gov.tw/en/misc/fludeaths

Inte nu längre. Du får leta lite mer. Det var inte bara C19 man satte stopp för.
Citera
2020-10-03, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Stod klart tidigt att han var negativ till det, men han blev uppenbarligen överkörd. Bra så.
Nej, det stod klart redan i februari att det kunde bli aktuellt med hemarbete vid ett coronautbrott i Sverige.
Citera
2020-10-03, 23:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Men, men, men, dom kanske dog med lunginflammation, och inte av lunginflammation? (För att låna den retorik som Anders Tegnells anhängare använder för att bortförklara dödsfallen.)

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Blir ju andra som får göra deras jobb,

som Björn Eriksson -som jag personligen tror är den som drivit igenom Hemisolering

som ju Tegnell avfärdar i Agenda 15/3
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/epidemiolog-vi-ligger-tva-till-fyra-veckor-efter-italien

Tack för länken. Jag blir arg av att se och höra Anders Tegnell. Allt han gör och säger är helt galet. Förut kunda kritik avfärdas med att Anders Tegnell är expert. Men nu har verkligheten bevisat vilken nolla Anders Tegnell är.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
och här står läkarna och efterfrågar nationella riktlinjer:
https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/regionernas-skyddsutrustning-varierar-kraftigt-13295013

fast det finns internationella riktlinjer från WHO kring skyddsutrustning på vårdinrättningar.

Det är ju bara att läsa innantill.

EDIT: formulerade inlägget mindre från hjärtat

Jag borde ha avstått från att titta. Det är inte bra för min hälsa att titta på inslag med Anders Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in