2020-10-18, 09:23
Avstängd
Melange5738s avatar
Frågan är vad som är mest oroväckande med den här epidemin. Är det hur vi kommer hantera nästa epidemi eller hur vi kommer behandla varandra framöver? Jag menar varför ska jag bry mig om att hjälpa någon i framtiden som inte hjälpte till under 2020? Kanske rentav är bättre för mig att egoisterna dör ut?
Citera
2020-10-18, 09:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Hur många pucklar man får och om man får några alls beror på vilka åtgärder man gör och hur snabbt man gör dem. Min poäng är att man måste reagera i tid annars kommer dödstalen snabbt att stiga. Självklart är det svårare i början av en epidemi när man inte har kunskap och tillräcklig testkapacitet. Men jag menar att alla länder såg vad som hände i Kina i mer än en månad i förväg så vi hade tid att reagera men vi gjorde inte det!

Jag har sorterat ut länder efter hur många döda de har per miljon innevånare. Bara länder med befolkning på mer än 3 miljoner och där man testat fler än 10 000 per miljon innevånare är med. Då får man följande fördelning:
döda per miljon innevånare (intervall), antal länder, procent
0-20 24 25
20-40 8 33
40-60 6 39
60-80 5 44
80-100 7 52
..
560-580 2 87
580-600 2 89
..
Det är alltså 87% av länderna som är bättre än Sverige!
Det förutsätter att siffrorna är korrekta och jämförbara i alla länder. Vi vet ju att man mäter olika i olika länder så därför kan du inte jämföra siffrorna.
Citera
2020-10-18, 09:24
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
T-celler finns hos 100% av svenskarna och de skyddar till olika grad mot alla sjukdomar. Allt beroende på hur välnde känner igen viruset/bakterien. När man nyss haft en sjukdom såmkänner de igen den bättre än om det var länge sen man hade den.

Teorin tycks vara att man kan ha en korsimmunitet (fast jagbskulle inte kalla det imjunitet, men det är en annan fråga) från andra corona-virus. Detta är inte verifierat, men det är inte otroligt.det är inte otroligt att man förstår att en älg är ett hjortdjur även om man aldrig sett en älg förut, ungefär så kan man tänka sig att det fungerar. Men det är klart, då måste man ha sett andra hjortdjur för att kunna dra den slutsatsen. Och immunförsvarets minne är som mitt minne, inte alltför långt och varierande.

Visst men att påstå att 80% inte är mottagliga för covid-19 är ju idioti, då skulle det aldrig blivit en pandemi.
Citera
2020-10-18, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du förstår ju också att det är en skala. Det är skillnad på en halv miljon sjukhusinläggningar och 100 tusen döda och 5000 på sjukhus och 1000 döda. Influensa är en mycket mildare sjukdom.
Ja, det är en mildare sjukdom men folk dör. Att folk dör oavsett i vilken mängd är väl en jävligt bra anledning att stänga ned?
Citera
2020-10-18, 09:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Precis, kolla på denna videon som japanerna släppt

https://www.youtube.com/watch?v=4TUrsRvKZOc

källa news on japan https://newsonjapan.com/html/newsdesk/article/128683.php

ALLT talar för att användandet av effektiva munskydd på rätt sätt skulle kunna bringa ned smittan till ett minimum. Immunitet genom nedsmittning kommer aldrig kunna nå de nivåerna. Aldrig.

I väntan på vaccin borde FF3 filter levereras till varenda svensk. Infokampanjer till varenda människa måste nå fram i hur viktigt det är att använda skydden. Gärna hur man gör det. Stäng sedan skolorna och undervisa på distans fram till sommaren. Då har alla vaccinerats. Samhället kan återgå till det normala.
Citera
2020-10-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, gubben Giesecke har ju lovat att 99% av invånarna kommer att smittas.

Hur ska man presentera återinfekterade i den siffran?
Citera
2020-10-18, 09:30
Medlem
Citat:
Du måste ha tydliga bilder, text inte optimalt eftersom folk struntar i att läsa den.
Det var ju inte direkt final draft.
Citera
2020-10-18, 09:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, det är en mildare sjukdom men folk dör. Att folk dör oavsett i vilken mängd är väl en jävligt bra anledning att stänga ned?

Givetvis är ju anledningen att stänga ned 100 gånger större i en sjukdom som är 100 gånger värre. Ingen vill stänga ned, men många förstår trots allt det nödvändiga i åtgärden.
Citera
2020-10-18, 09:31
Medlem
Citat:
Visst men att påstå att 80% inte är mottagliga för covid-19 är ju idioti, då skulle det aldrig blivit en pandemi.
Precis, jag ville bara belysa att det är mycket mer komplext än att man har T-celler eller inte. Alla har T-celler.
Citera
2020-10-18, 09:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Hur ska man presentera återinfekterade i den siffran?
Vi får dubblera Sveriges befolkning?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-18, 09:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Givetvis är ju anledningen att stänga ned 100 gånger större i en sjukdom som är 100 gånger värre. Ingen vill stänga ned, men många förstår trots allt det nödvändiga i åtgärden.
Jamen hallå?

Många förstår det nödvändiga i att stänga ned för influensan också! Ändå hävdar du att de finns en jävligt god anledning att inte göra det?
Citera
2020-10-18, 09:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vaccin.
Utan vaccin som i Sverige ges till riskgrupper framförallt gamla gratis i de flesta regionerna med en ganska stor compliance skulle vi nog se betydligt högre dödstalssiffror varje år.

Eller så hade vi blivit tvungna att stänga ner totalt och förbjuda besök från tidig höst till sent på våren med inlåst personal.
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jamen hallå?

Många förstår det nödvändiga i att stänga ned för influensan också! Ändå hävdar du att de finns en jävligt god anledning att inte göra det?

Som sagt, vi har vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in