Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det låter rimligt. Då blir frågan: Hur förebygger man att siffrorna rusar uppåt igen?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Bra fråga. Jag vet inte. Förhoppningsvis räcker ländernas åtgärder för att smittan ska plana ut på en lägre nivå, i kombination med en viss grad av tidigare immunitet (som också fylls på efter hand).
En farhåga som jag ser det är att många länder förlitar sig på smittspårning väldigt hårt. Inget fel i det, men det går inte att skala till hundratusentals fall per dag.
Just därför hade det varit bra att utnyttja sommaren till att pressa ner smittspridningen så mycket som möjligt. Det hade varit bra att möta hösten med så få smittbärare som möjligt i samhället, så att man hade kunnat ägna resurser åt att bryta alla smittkedjor.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Så när man når en kritisk massa fungerar inte längre smittspårningen effektivt, och kan i princip läggas på is. Plötslig avsaknad av effektiv smittspårning kommer öka R-värdet ytterligare, som att dra ur proppen.
Som hände under våren. Folkhälsomyndigheten borde ha insett att omfattande smittspridning skulle leda till att smittspårningen inte orkar med. Därför borde Folkhälsomyndigheten ha satsat mycket hårdare på att inte låta smittspridningen skena iväg. Det som skedde under våren, var en stor skandal. Det borde inte ha inträffat. Sverige hade fördelen att ha mycket längre varsel än exempelvis Italien. Folkhälsomyndigheten valde att inte utnyttja den fördelen. Istället så klantade sig Folkhälsomyndigheten rejält.
Nu befarar jag att Folkhälsomyndigheten kommer att upprepa vårens misstag. Ifall smittspridningen skenar ännu en gång, så befarar jag att Folkhälsomyndigheten återigen kommer att stå handlingsförlamad och titta på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Liv, hälsa och ekonomi saboteras ifall siffrorna tillåts rusa uppåt igen.
Jag tänker inte glömma Taiwan. Vi kan behöva lära oss av Taiwans mångåriga kultur, men utan övervakningssystemen. Beträffande geopolitiskt läge, så var det inte så länge sedan Östersjön utgjorde en viktig politisk gräns. Då hade Sverige bättre kontroll på sina gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Det har du helt rätt i, men gränsberedskapen är inte densamma sedan kalla kriget tog slut. Man måste ha en verklig fiende för att upprätthålla det.
Taiwan drabbades även hårt av utbrott av SARS och fågelinfluensan, så de har den beredskapen också.
När fienden anfaller, så är det för sent att börja bygga upp ett försvar.
Nu har fienden anfallit. Sveriges försvar visade sig vara helt värdelöst. Befälhavaren valde att retirera direkt, utan att ens försöka försvara landet. Befälhavaren ägnade sig istället åt att aktivt hjälpa fienden. Är det befogat att anklaga befälhavaren för landsförräderi?