2020-10-03, 15:17
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Massmördaren Johan Giesecke är tillbaka för att tona ned: Ingen andravåg – dödstalen syns knappt

Giesecke är tillbaka för att tona ned och gubbgissa fel igen. Dödstalen syns knappt är det nya narrativet.

Citat:
Flera europeiska länder genomlider nu en andra våg av coronasmitta.
Men risken för att en andra våg ska drabba Sverige tonas ner av experter.
– Jag tror inte att det kommer någon andra våg i Sverige, säger före detta statsepidemiolog Johan Giesecke till Expressen.
Citat:
– Om man tittat på siffrorna från mars/april till i dag, så syns knappt dödstalen nu. Och för de som är smittade är många som inte är särskilt sjuka och många är ganska unga. Jag tror inte att det blir någon andra våg.

källa expressen
Citera
2020-10-03, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ett slag såg det illa ut för Colombia - med ständigt stigande kurvor fram till augusti - sen började det plana ut och även minska.
Ett modernt land Uruguay - har klarat sig mycket bra. Antar någon är förståndig där. President? - jag blev nyfiken nu och kollade jo deras president är även cancerläkare.

Jo, Colombia har inte jättebra siffror, men det blir inte så illa som t.ex. Peru. Uruguay, och även Paraguay tillhör de få länder på den amerikanska kontinenten som klarar sig bra.
Citera
2020-10-03, 15:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Massmördaren Johan Giesecke är tillbaka för att tona ned: Ingen andravåg – dödstalen syns knappt

Giesecke är tillbaka för att tona ned och gubbgissa fel igen. Dödstalen syns knappt är det nya narrativet.

källa expressen

Och denna gubbe jobbar för WHO???????
Citera
2020-10-03, 15:28
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Dexamethasone är väl först när det gått lite längre för att få ner inflammationen? Kommer bara ihåg att Boris fick syrgas. Var ju i mars så tidigt i pandemin

Fel av mig - Boris fick inte Dexamethasone, han blev kopplad till en CPAP istället för att köra respirator med nedsövning, alltså en syreapparat som används när man sover, snäppet under respirator.

Har jag förstått din personliga "booster" i förebyggande skydd mot C19 rätt ?:
Att du kör C / D-vitamin + Zink i förebyggande ?
Att du sen adderar Melatonin, Aspirin, Famotidine och Quercetin ifall du skulle få skiten..?
Tipsar att du kollar på Bromhexine, ämne som löser upp det tjocka secretet som lägger sig i lungorna.
Samtliga dessa nämnda kan köpas över disk utan recept vad jag vet.
Konstigt nog säljs Famotidine receptfritt här under annat namn-medan jänkarna har förbjudit ämnet sen år tillbaka...
Senast redigerad av vinland 2020-10-03 kl. 15:31.
Citera
2020-10-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Fel av mig - Boris fick inte Dexamethasone, han blev kopplad till en CPAP istället för att köra respirator med nedsövning, alltså en syreapparat som används när man sover, snäppet under respirator.

Har jag förstått din personliga "booster" i förebyggande skydd mot C19 rätt ?:
Att du kör C / D-vitamin + Zink i förebyggande ?
Att du sen adderar Melatonin, Aspirin, Famotidine och Quercetin ifall du skulle få skiten..?
Tipsar att du kollar på Bromhexine, ämne som löser upp det tjocka secretet som lägger sig i lungorna.
Samtliga dessa nämnda kan köpas över disk utan recept vad jag vet.
Konstigt nog säljs Famotidine receptfritt här under annat namn-medan jänkarna har förbjudit ämnet sen år tillbaka...

Är inte alls säker på att bromhexin är en bra idé.
Det är inte slem som bildas i lungorna, utan vatten som blir till gel.

Detta är min alldeles egna amatörmässiga analys
Citera
2020-10-03, 15:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Är inte alls säker på att bromhexin är en bra idé.
Det är inte slem som bildas i lungorna, utan vatten som blir till gel.

Detta är min alldeles egna amatörmässiga analys
Finns stor utredning om Bromhexin, används mot Covid-19 i bl.a Iran.
Det slem eller "gel" som du nämner tas just bort med Bromhexin, som bl.a finns i många hostmedeciner.
https://bi.tbzmed.ac.ir/Files/Inpress/bi-23240.pdf
Citera
2020-10-03, 15:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Knappast luftburet, det är mässling, TBC och vattkoppor som är luftburna. Spelar ingen roll hur mycket du tjatar om dina luftburna covid-19, det stämmer inte. Om det hade varit luftburet hade heller inte munskydd hjälpt särskilt mycket, krävs andningsskydd.

Finns för övrigt flera studier kring handtvätt som visar att smittrisk minskar med 20-30 %.

Kärt barn har många namn. FFP2 och FFP3 är väl egentligen andningsskydd. Den studien jag pratar om har påvisat att det är ytterst få som blir smittade genom kontaminerade ytor. Nästan alla som blir smittade blir det genom luften. Precis på samma sätt som förkylningsvirus.
Citera
2020-10-03, 15:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=404107
"Över 100 studenter på Mälardalens högskola i Västerås har bekräftats smittade med corona efter en insparksfest. Samtliga smittade hålls nu hemma och får distansundervisning, rapporterar P4 Sörmland.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om insparksfesten, som skedde i början av terminen. Då hade 30 studenter på ekonomiprogrammet konstaterats smittade med viruset. Fyra dagar senare är siffran uppe i över 100. Ingen har behövt läkarvård.

Insparksfesten arrangerades inte av skolan, men Malin Gunnarsson, tillförordnad förvaltningschef på Mälardalens högskola säger att siffrorna inte är förvånande.

- Festen hölls ju för en vecka sedan och vi har ännu inte kunnat se effekterna av de åtgärder vi vidtagit, som att omedelbart lägga om all undervisning på distans, säger hon till P4."
.
Nu är de över 100 st tydligen.

Ja om de inte alla drack ur samma flaska,

hur gick det där till annars?

Va ju en studentfest i somras UTOMHUS,

halva klassen smittad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jb798/moa-19-blev-smittad-av-corona-pa-studentfest

Instängda i en buss tillsammans i 6 dar verkar inte va en höjdare

38 av 40 bussresenärer smittade av virus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dldVgA/38-av-40-bussresenarer-smittade-av-virus

Men här är "ett tiotal" smittade av 150?

Tiotal studenter smittade efter stor privat fest
https://sverigesradio.se/artikel/7563463

Alla de exempel du nämner visar ju påtagligt att det handlar om en luftburen smitta. Tror folk kan gnugga fingrarna av sig, men de kommer ändå bli smittade om de stegar in i en lokal där det vistas coronasmittad person om de inte bär godkänt munskydd/andningsskydd. 2 meters avstånd räcker tyvärr inte då. Det är därför detta förbannade virus har fått sådan enorm spridning. Det är svårt att skydda sig om man inte distanserar sig strikt. De flesta gör det inte eller klarar inte av det. Sedan har en del tur och en del otur när de besöker affären. En del dör och en del överlever smittan. Lite som att singla slant. Trist bara att det är med livet som insats.
Citera
2020-10-03, 16:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Går ju inte att förneka att covid19 sprids luftburet. Frågan är bara i vilken omfattning.

https://t.co/MZXJrixyk3?amp=1

Exakt. I vissa sammanhang verkar det spridas enormt. Har ju förekommit många event med 50-100 deltagare där nästan samtliga blivit smittade. Verkar vara som så att olika personer kan smitta olika mycket, men att dessa superspridare enbart skulle smitta genom droppsmitta i en radie på 1;5-2 meter ser jag som fullständigt uteslutet. Det är betydligt mer smittsamt än så. Det är solklart vid det här laget.
Citera
2020-10-03, 16:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla de exempel du nämner visar ju påtagligt att det handlar om en luftburen smitta. Tror folk kan gnugga fingrarna av sig, men de kommer ändå bli smittade om de stegar in i en lokal där det vistas coronasmittad person om de inte bär godkänt munskydd/andningsskydd. 2 meters avstånd räcker tyvärr inte då. Det är därför detta förbannade virus har fått sådan enorm spridning. Det är svårt att skydda sig om man inte distanserar sig strikt. De flesta gör det inte eller klarar inte av det. Sedan har en del tur och en del otur när de besöker affären. En del dör och en del överlever smittan. Lite som att singla slant. Trist bara att det är med livet som insats.
Möjligen är rysk roulett en mer relevant jämförelse än singla slant.
Man blir inte smittad varannan gång, men när man blir smittad så dör man (kanske).

Jo en viss luftburenhet verkar ju finnas, men kanske är det så enkelt att det är större droppar som kan sväva iväg när det är bra ventilation (högre lufthastighet) eller när värmen från alla människor får luften att stiga.

Det som är oklart än så länge är väl om eller hur länge/kort viruset överlever i en minidroppe som är runt 0,005 mm i diameter. Sedan är det ju inte så att en liten droppe som är 0,0055 mm faller direkt ner på marken inom någon meter. Här finns en gråzon mellan luftburen- och droppburen smitta.
Citera
2020-10-03, 16:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Går ju inte att förneka att covid19 sprids luftburet. Frågan är bara i vilken omfattning.

https://t.co/MZXJrixyk3?amp=1
Att det färdas genom luften betyder inte att det är luftburet. Det är inte så ordet luftburet används i sammanhanget. Droppar har för stor tendens att dala till marken/andra ytor för att betraktas som "burna" av luft. Så nog är det på sin plats att ifrågasätta om det är luftburet.
Citera
2020-10-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Din relativisering är fullständigt meningslös. Ja, det dör massor av personer i cancer och hjärt/kärlsjukdomar. MEN, observera stort MEN. De är INTE smittsamma sjukdomar. Du behöver inte vara rädd för att en person med lungcancer ska smitta dig på ICA, eller att din gamla mor på ålderdomshemmet ska bli smittad av en cancerpatient. Likaså behöver du inte vara rädd för att den överviktiga läkaren med högt blodtryck ska smitta och ta livet av andra nära och kära. Däri ligger den stora skillnaden.

Det är så meningslöst att relativisera och säga, ja men av sjukdomen XX eller YY dör det si och så många av, men där stänger man minsann inte ned. Speciellt inte när det handlar om sjukdomar som inte ens är smittsamma. Vad är så svårt att förstå med detta?

Rädsla är smittsamt och värre än Corona. När ska du förstå det?

Gå du omkring och var rädd. Jag tycker synd om dig för det. Jag föraktar dig samtidigt för dina hjärndöda krav på nedstängningar och skolstängningar för ett litet skitvirus. Tur som nog har du ingen makt i samhället; ingen bryr sig om dig och dina egocentriska neuroser. Tack för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in