2020-10-03, 21:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du har inte hängt med i verklighetan va?
Anders Tegnell rekommenderade hemarbete den 16:e mars. Det finns ett särskilt forum för konspirationsteorier.
Den 12 mars ansåg Tegnell att det var ojämlikt med hemarbete och inte aktuellt för Sverige. Att du tror att det var han som avgjorde att vi skulle rekommenderas att arbeta hemifrån är naivt. Han var emot hemarbete och uttalade sig om att det var ojämlikt som svar på vad vad han ansåg om Spotifys initiativ att låta alla medarbetare arbeta hemifrån från och med den 10 mars.

När Expressens Niklas Svensson intervjuar statsepidemiolog Anders Tegnell får han kommentera Eks initiativ – och Tegnell är skeptisk.

– Det är hans beslut. Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning, som Italien i dag, att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.

Svensson frågar om det kan vara bra att göra så även i Sverige.

– Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag.”

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/
Citera
2020-10-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. I vissa sammanhang verkar det spridas enormt. Har ju förekommit många event med 50-100 deltagare där nästan samtliga blivit smittade. Verkar vara som så att olika personer kan smitta olika mycket, men att dessa superspridare enbart skulle smitta genom droppsmitta i en radie på 1;5-2 meter ser jag som fullständigt uteslutet. Det är betydligt mer smittsamt än så. Det är solklart vid det här laget.

Misstänker att det inte är eventet i sig som sprider smittan utan toabesöket eller kön till fikat i pausen. Därför är gles placering i publiken ingen lösning. Smittan sker inte i själva auditoriet.
Citera
2020-10-03, 21:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter rimligt. Då blir frågan: Hur förebygger man att siffrorna rusar uppåt igen?
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bra fråga. Jag vet inte. Förhoppningsvis räcker ländernas åtgärder för att smittan ska plana ut på en lägre nivå, i kombination med en viss grad av tidigare immunitet (som också fylls på efter hand).

En farhåga som jag ser det är att många länder förlitar sig på smittspårning väldigt hårt. Inget fel i det, men det går inte att skala till hundratusentals fall per dag.

Just därför hade det varit bra att utnyttja sommaren till att pressa ner smittspridningen så mycket som möjligt. Det hade varit bra att möta hösten med så få smittbärare som möjligt i samhället, så att man hade kunnat ägna resurser åt att bryta alla smittkedjor.

Citat:
Så när man når en kritisk massa fungerar inte längre smittspårningen effektivt, och kan i princip läggas på is. Plötslig avsaknad av effektiv smittspårning kommer öka R-värdet ytterligare, som att dra ur proppen.

Som hände under våren. Folkhälsomyndigheten borde ha insett att omfattande smittspridning skulle leda till att smittspårningen inte orkar med. Därför borde Folkhälsomyndigheten ha satsat mycket hårdare på att inte låta smittspridningen skena iväg. Det som skedde under våren, var en stor skandal. Det borde inte ha inträffat. Sverige hade fördelen att ha mycket längre varsel än exempelvis Italien. Folkhälsomyndigheten valde att inte utnyttja den fördelen. Istället så klantade sig Folkhälsomyndigheten rejält.

Nu befarar jag att Folkhälsomyndigheten kommer att upprepa vårens misstag. Ifall smittspridningen skenar ännu en gång, så befarar jag att Folkhälsomyndigheten återigen kommer att stå handlingsförlamad och titta på.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Liv, hälsa och ekonomi saboteras ifall siffrorna tillåts rusa uppåt igen.

Jag tänker inte glömma Taiwan. Vi kan behöva lära oss av Taiwans mångåriga kultur, men utan övervakningssystemen. Beträffande geopolitiskt läge, så var det inte så länge sedan Östersjön utgjorde en viktig politisk gräns. Då hade Sverige bättre kontroll på sina gränser.
Citat:
Det har du helt rätt i, men gränsberedskapen är inte densamma sedan kalla kriget tog slut. Man måste ha en verklig fiende för att upprätthålla det.

Taiwan drabbades även hårt av utbrott av SARS och fågelinfluensan, så de har den beredskapen också.

När fienden anfaller, så är det för sent att börja bygga upp ett försvar.

Nu har fienden anfallit. Sveriges försvar visade sig vara helt värdelöst. Befälhavaren valde att retirera direkt, utan att ens försöka försvara landet. Befälhavaren ägnade sig istället åt att aktivt hjälpa fienden. Är det befogat att anklaga befälhavaren för landsförräderi?
Citera
2020-10-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Det är skillnad på folk och folk. Klart potatiskonungen får syrgas, remdesivir och kortison ifall han åker på wuhansnuvan.

Det är så en banditmonarki fungerar.

Du verkar verkligen uppskatta Sverige!
Är ditt socialbidrag för lågt tycker du?

Är det en banditmonarki när man försöker rädda statsöverhuvudet om denne blir svårt sjuk? Eller hur fungerar en ”vanlig” monarki? Låter man kungen dö?
Citera
2020-10-03, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Den 12 mars ansåg Tegnell att det var ojämlikt med hemarbete och inte aktuellt för Sverige. Att du tror att det var han som avgjorde att vi skulle rekommenderas att arbeta hemifrån är naivt. Han var emot hemarbete och uttalade sig om att det var ojämlikt som svar på vad vad han ansåg om Spotifys initiativ att låta alla medarbetare arbeta hemifrån från och med den 10 mars.

När Expressens Niklas Svensson intervjuar statsepidemiolog Anders Tegnell får han kommentera Eks initiativ – och Tegnell är skeptisk.

– Det är hans beslut. Det kan ju finnas anledningar i delar av världen där man har mycket smittspridning, som Italien i dag, att kan man driva sina företag på det viset så kanske det är bra.

Svensson frågar om det kan vara bra att göra så även i Sverige.

– Det finns ju en aspekt i det här som handlar om jämlikhet. Det är vissa grupper i samhället som kan göra på det här viset, men inte alla, och hur ska vi få till det så att vi fortsätter ha en jämlikhet i samhället och att alla har samma chans att hålla sig friska? Man bör tänka igenom konsekvenserna av den typen av beslut ganska brett innan man tar dem, inte minst om man är en myndighet eller stort företag.”

https://nyheteridag.se/tegnell-ojamlikt-att-spotifys-anstallda-far-jobba-hemma/
Men läs din egen artikel! Var Sverige när hemarbete rekommenderades en del av världen där man hade mycket smittspridning eller inte?
Citera
2020-10-03, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Är det en banditmonarki när man försöker rädda statsöverhuvudet om denne blir svårt sjuk? Eller hur fungerar en ”vanlig” monarki? Låter man kungen dö?

Nu ska jag förklara något för dig. Läs nu djävligt noga nedan ditt lilla genetiska bottenskrap med stockholmssyndrom:

Man gör som Taiwan så blir varken Statschefen eller multisjuka Agda, 85 smittade.

Frågor på det?
Citera
2020-10-03, 21:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt. I vissa sammanhang verkar det spridas enormt. Har ju förekommit många event med 50-100 deltagare där nästan samtliga blivit smittade. Verkar vara som så att olika personer kan smitta olika mycket, men att dessa superspridare enbart skulle smitta genom droppsmitta i en radie på 1;5-2 meter ser jag som fullständigt uteslutet. Det är betydligt mer smittsamt än så. Det är solklart vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Misstänker att det inte är eventet i sig som sprider smittan utan toabesöket eller kön till fikat i pausen. Därför är gles placering i publiken ingen lösning. Smittan sker inte i själva auditoriet.

Tycker det låter som "south lawn reception" redan börjar bli en historisk händelse
Citera
2020-10-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hade Sverige också gjort allt för att vårda äldre 70+ med Covid-19 så hade vi nog inte haft 6000 döda i dagsläget. Har ingen funderat på hur konungen har gömt sig det senaste halvåret?
Riktigt så funkar det inte.

Om man tittar på de som avlidit av c19 i Stockholm, som också har hemtjänst (en ganska skröplig grupp) så har hela 90% slutenvårdats på sjukhus innan de avled. Sen tillkommer alla som överlevt i samma grupp.

Så om du är 70+ och inte har hemtjänst, då finns det ingen direkt risk att du nekas vård som du behöver.
Citera
2020-10-03, 21:29
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Citat:
Nu ska jag förklara något för dig. Läs nu djävligt noga ditt lilla genetiska bottenskrap med stockholmssyndrom:

Man gör som Taiwan så blir varken Statschefen eller multisjuka Agda, 85 smittade.

Frågor på det?

Joe Biden är 77 år gammal.

EDIT: och Fauci är 79 år
Citera
2020-10-03, 21:32
Medlem
neuron-drones avatar
Var på ett möte med fika, de har haft många och borde haft rutin. Dessa saker hände. En person tvångshälsade i hand med mig. Ett gäng satt precis vid varandra trots att man skulle hålla avstånd. En person hanterade tilltugg utan handskar. En annan gav mig fika i handen och tog då på min ev smittade hand.

Så kan ett smittfritt möte se ut.
Citera
2020-10-03, 21:35
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Var på ett möte med fika, de har haft många och borde haft rutin. Dessa saker hände. En person tvångshälsade i hand med mig. Ett gäng satt precis vid varandra trots att man skulle hålla avstånd. En person hanterade tilltugg utan handskar. En annan gav mig fika i handen och tog då på min ev smittade hand.

Så kan ett smittfritt möte se ut.

Vi har allt det sociala kodade i våra gener,

därför är en epidemi/pandemi ett helvete.
Citera
2020-10-03, 21:35
Avslutad
Citat:
Nu ska jag förklara något för dig. Läs nu djävligt noga nedan ditt lilla genetiska bottenskrap med stockholmssyndrom:

Frågor på det?
Banditmonarki = alla länder som inte gör som Taiwan?

Svar på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in