2020-10-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om du läser det jag svarat på så ser du att det är mamman till barnen inom äktenskapet som avses.

Jag misstänkte det, men kan inte utläsa att hon påstått att värdet skulle ligga på 4 mkr. Det är väl snarare ”säger ni att värdet är 4 mkr så varsågod och köp för det priset” där ni är halvsyskonen.
Citera
2020-10-03, 19:47
Medlem
Citat:
De skulle väl snarare skratta och konstatera att de inte är intresserade -- men eftersom hon värderat huset till 4 miljoner så blir det utgångspunkten för värderingen om det ligger över marknadsvärdet.
Varför skulle de skratta?
För är huset egentligen är värt 2,5?
Jag tror vägen framåt är att gå på mäklarnas värdering. Inte att någon "jurist" löst påstår att huset är värt "uppåt 4" (det är ju inte ens någon siffra).
Hon bör alltså inte vika ned sig för halvsyskonen och godta 4.
Låt halvsyskonen svettas och göra troligt att värdet är högre än värderingarna. Fram till dess, säg bara blankt nej.
Citera
2020-10-03, 20:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Jag misstänkte det, men kan inte utläsa att hon påstått att värdet skulle ligga på 4 mkr. Det är väl snarare ”säger ni att värdet är 4 mkr så varsågod och köp för det priset” där ni är halvsyskonen.
Ok, vi tolkade olika.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Varför skulle de skratta?
För är huset egentligen är värt 2,5?
Jag tror vägen framåt är att gå på mäklarnas värdering. Inte att någon "jurist" löst påstår att huset är värt "uppåt 4" (det är ju inte ens någon siffra).
Hon bör alltså inte vika ned sig för halvsyskonen och godta 4.
Låt halvsyskonen svettas och göra troligt att värdet är högre än värderingarna. Fram till dess, säg bara blankt nej.
Fast du får nog läsa om och se vad jag besvarade nu.
Om halvsyskonen erbjuds 4 miljoner så har hon/dödsboet satt ett pris ... det kommer ju knappast få halvsyskonen att backa även om de inte vill köpa, utan tvärtom hävda det priset om det är högre än marknadsvärdet när änkan skall köpa ut dem.

Det som annars händer är att fastigheten läggs ut till försäljning och när högsta bud är uppnåt så kan de välja att sälja eller vila tills de får maximalt pris för fastigheten.

Edit
Änkan eller vem som helst av arvingarna är givetvis inte förhindrade att köpa om de lägger högst bud ...
Citera
2020-10-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ok, vi tolkade olika.

Om halvsyskonen erbjuds 4 miljoner så har hon/dödsboet satt ett pris ... det kommer ju knappast få halvsyskonen att backa även om de inte vill köpa, utan tvärtom hävda det priset om det är högre än marknadsvärdet när änkan skall köpa ut dem.

Det som annars händer är att fastigheten läggs ut till försäljning och när högsta bud är uppnåt så kan de välja att sälja eller vila tills de får maximalt pris för fastigheten.

Edit
Änkan eller vem som helst av arvingarna är givetvis inte förhindrade att köpa om de lägger högst bud ...

Kör man med en intern auktion så löser man kanske lite knutar, utan att riskera att ngn extern person ”snor” egendomen. Då kan man bjuda det man tycker grejen är värd. Sen delas vinnande bud upp mellan dödsbodelägarna.
Citera
2020-10-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ok, vi tolkade olika.

Edit
Det var bara hypotetiskt. "Huset är värt 2,5, men visst ni kan få köpa för 4."
Poängen är att änkan inte bör serva halvsyskonen. Hävda bara de gjorda värderingarna. Om någon vill göra något annat troligt så får de själva kämpa för det. En jurist kan inte värdera hus. Det måste dessutom finnas konkreta underlag.
Mitt andra alternativ var samma som du skriver, lägg ut huset till försäljning, och se vad marknaden säger. Sedan säljer man kanske inte, men har en siffra att använda.
Citera
2020-10-03, 22:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kör man med en intern auktion så löser man kanske lite knutar, utan att riskera att ngn extern person ”snor” egendomen. Då kan man bjuda det man tycker grejen är värd. Sen delas vinnande bud upp mellan dödsbodelägarna.
Jag håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det var bara hypotetiskt. "Huset är värt 2,5, men visst ni kan få köpa för 4."
Poängen är att änkan inte bör serva halvsyskonen. Hävda bara de gjorda värderingarna. Om någon vill göra något annat troligt så får de själva kämpa för det. En jurist kan inte värdera hus. Det måste dessutom finnas konkreta underlag.
Mitt andra alternativ var samma som du skriver, lägg ut huset till försäljning, och se vad marknaden säger. Sedan säljer man kanske inte, men har en siffra att använda.
Nej, om änkan nu tycker att huset är värt fyra miljoner - varför skulle då särkullsbarnen nöja sig med en värdering på 2,5.

Hur du än vänder och vrider det så är det ett idiotförslag att säga att särkullsbarnen kan få köpa till överpris.
Citera
2020-10-04, 01:32
Medlem
Citat:
Jag håller med dig.

Nej, om änkan nu tycker att huset är värt fyra miljoner - varför skulle då särkullsbarnen nöja sig med en värdering på 2,5.

Hur du än vänder och vrider det så är det ett idiotförslag att säga att särkullsbarnen kan få köpa till överpris.
Du missförstår hela tiden.
Det är bara vi som säger det här på forumet.
Hon ska inte säga det.
Det är en lek med tanken - skulle styvbarnen ge 4 mille som de hävdar att huset är värt. Jag anar att de plötsligt kanske inte skulle göra det.
I praktiken? Nej hon ska inte säga något.
Låt styvbarnen kämpa.
Citera
2020-10-05, 20:46
Medlem
Men om fastigheten redan är värderad av två oberoende mäklare till bouppteckningen, skulle en skiftesman då värdera om den till arvskiftet för att helt plötsligt särkullebarnen säger att den är värd mer? Och vems ord väger högst, två oberoende mäklare eller ett särkullebarn som är ute efter så mycket pengar som möjligt?

Kan ens en skiftesman gå emot värderingarna från bouppteckningen?
Citera
2020-10-05, 21:37
Medlem
wh0res avatar
En bouppteckning kan av naturliga skäl kompletteras genom en tilläggsbouppteckning, eller en helt ny bouppteckning om man väljer att återkalla den tidigare inlämnade.

Fråga vilken mäklare som bedömt huset värt "uppåt fyra miljoner". Finns de andra två mäklarnas bedömningar på 2,5 MSEK skriftligt så skulle jag våga påstå att det är fullgod bevisning även om skiten skulle dras till tingsrätt. Kör på. Betala ut pengar baserat på värderingen på 2,5 MSEK. Om de klandrar skiten kommer de garanterat arbeta i uppförsbacke om ni har två värderingar som påstår det beloppet, och särkullbarnen påstår något helt annat.

Varför ska änkan betala för ett boende hon till hälften äger genom att bodelning sker? Är huset mannens enskilda egendom?

Alternativt kan ni ju fingera ett testamente som lämnar allt till änkan. På det viset sänker ni deras andel till laglotten. Bör ju dock poängteras att det alternativet är brottsligt.
Senast redigerad av wh0re 2020-10-05 kl. 21:43.
Citera
2020-10-05, 21:56
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Men om fastigheten redan är värderad av två oberoende mäklare till bouppteckningen, skulle en skiftesman då värdera om den till arvskiftet för att helt plötsligt särkullebarnen säger att den är värd mer? Och vems ord väger högst, två oberoende mäklare eller ett särkullebarn som är ute efter så mycket pengar som möjligt?

Jag delar upp det i ett antal delfrågor:
Vems ord väger högst, två oberoende mäklare eller ett särkullsbarn?
Vanligtvis ska dödsbodelägarna vara överens om arvskiftet. Kan ni inte komma överens kan ni skaffa en skiftesman. Skiftesmannen kommer försöka få er att komma överens ändå. Om det misslyckas, då kan skiftesmannen genomföra ett så kallat tvångsskifte. I så fall spelar det inte längre roll vad någon av er tycker. Skiftesmannen kommer utgå ifrån den värdering de finner lämpligast.
Förr i tiden hade Sverige arvskatt. Då låg bouppteckningen till grund för vilken skatt som skulle betalas. Eftersom arvsskatten är avskaffad fyller inte bouppteckningen längre denna funktion. Även om det går en kort tid från det att bouppteckningen upprättas till det att arvskiftet är undertecknat kan fastigheter ändras mycket i värde däremellan. Därför är det vanligt att värderingen vid arvskiftet utgår ifrån fastighetens marknadsvärde så nära inpå arvskiftet som möjligt. Detta kan vara något helt annat än värdet vid bouppteckningen. Skaffar ni en skiftesman kan de utgå ifrån ett värde de tycker är lämpligt, vilket inte alls behöver stämma överens med värderingen vid bouppteckningen.
Citera
2020-10-05, 22:27
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Jag delar upp det i ett antal delfrågor:
Vems ord väger högst, två oberoende mäklare eller ett särkullsbarn?
Vanligtvis ska dödsbodelägarna vara överens om arvskiftet. Kan ni inte komma överens kan ni skaffa en skiftesman. Skiftesmannen kommer försöka få er att komma överens ändå. Om det misslyckas, då kan skiftesmannen genomföra ett så kallat tvångsskifte. I så fall spelar det inte längre roll vad någon av er tycker. Skiftesmannen kommer utgå ifrån den värdering de finner lämpligast.
Förr i tiden hade Sverige arvskatt. Då låg bouppteckningen till grund för vilken skatt som skulle betalas. Eftersom arvsskatten är avskaffad fyller inte bouppteckningen längre denna funktion. Även om det går en kort tid från det att bouppteckningen upprättas till det att arvskiftet är undertecknat kan fastigheter ändras mycket i värde däremellan. Därför är det vanligt att värderingen vid arvskiftet utgår ifrån fastighetens marknadsvärde så nära inpå arvskiftet som möjligt. Detta kan vara något helt annat än värdet vid bouppteckningen. Skaffar ni en skiftesman kan de utgå ifrån ett värde de tycker är lämpligt, vilket inte alls behöver stämma överens med värderingen vid bouppteckningen.

Helt korrekt. Det är visserligen mening att värderingen vid bouppteckningen skall vara så bra som möjligt men det är inga belopp som blir fastlåsta och när det gäller fastighet är det dessutom vanligt att gå på taxeringsvärdet i bouppteckningen.

Sen kan det ju hända att det sker värdeförändringar i tiden mellan bouppteckningen tills det blir dags att arvskifte skall göras.
Citera
2020-10-08, 14:42
Medlem
Kan man inte tänka sig att göra ett skiftesförslag där särkullbarnen tilldelas fastigheten värderad till 4 MSEK och får lösa ut änkan, ett arvsskifte skall ju fördela arvet ekonomiskt och det torde vara svårt att hävda att värdet skall vara så här, men inte om jag skall få det. Vi kan ta ett mindre exempel, en TV som är ett par år gammal kostade kanske 20 TSEK vid inköp, om någon nu hävdar att den skall värderas till 10k om någon annan får den så borde motargumentet vara att OK, då tar du den och jag något annat.

Citat:
Jag håller med dig.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in