Citat:
Ursprungligen postat av
GH1789
Vår pappa gick bort för ett tag sedan och vi är fyra dödsbodelägare(syskon). Pappa var gift med min mamma. Vi är två helsyskon och två halvsyskon på pappas sida enbart. Mina två halvsyskon har rätt att få ut sitt arv direkt.
Mina halvsyskon anlita en jurist som representerar dem. Min mamma och jag gjorde större delen av bouppteckningen tillsammans med begravningsbyrån. Det är dels en bil som värderades och en fastighet. När vi hade bouppteckningen sas inget speciellt utan mina halvsyskons ombud har skrivit under bouppteckningen och även jag och min bror.
Efter bouppteckningen var registrerad hos skatteverket så gjorde begravningsbyrån ett arvsskiftes förslag där mina halvsyskon skulle få ut sin del direkt i rena pengar.
Då kommer deras ”jurist” och påstår att dels både bilen och fastigheten är för lågt värderat och tycker min mamma också ska betala för att fått bo i fastigheten från tiden pappa dog...
Är det ens möjligt att gå tillväga så här när de har godkänt bouppteckningen? Skulle de inte oponerat sig innan de skrev på bouppteckningen? Är inte bouppteckningen grund för arvsskiftet?!
Blir själv osäker när en jurist skriver på detta sätt.
Som ni förstår ligger det mycket avundsjuka och annat bakom detta sedan länge...
Min erfarenhet är att bilar oftast värderas för högt i bouppteckningar och ger betydligt mindre när man säljer dem. Det bästa är att sälja bilen innan arvsskifet för då får man dess riktiga värde och det blir inget tjafs.
När det gäller bostaden så beror det lite på om det är enskild egendom eller om de köpt den tillsammans. Det normala är att dödsboet betalar alla kostnader för bostaden fram till arvsskiftet, och att en del av arvet dras av för att hon bott där. Det blir i regel förmånligare för henne än om hon måste stå för alla boendekostnader själv fram till skiftet.