• 1
  • 2
2020-10-02, 22:24
Medlem
Vår pappa gick bort för ett tag sedan och vi är fyra dödsbodelägare(syskon). Pappa var gift med min mamma. Vi är två helsyskon och två halvsyskon på pappas sida enbart. Mina två halvsyskon har rätt att få ut sitt arv direkt.

Mina halvsyskon anlita en jurist som representerar dem. Min mamma och jag gjorde större delen av bouppteckningen tillsammans med begravningsbyrån. Det är dels en bil som värderades och en fastighet. När vi hade bouppteckningen sas inget speciellt utan mina halvsyskons ombud har skrivit under bouppteckningen och även jag och min bror.

Efter bouppteckningen var registrerad hos skatteverket så gjorde begravningsbyrån ett arvsskiftes förslag där mina halvsyskon skulle få ut sin del direkt i rena pengar.
Då kommer deras ”jurist” och påstår att dels både bilen och fastigheten är för lågt värderat och tycker min mamma också ska betala för att fått bo i fastigheten från tiden pappa dog...

Är det ens möjligt att gå tillväga så här när de har godkänt bouppteckningen? Skulle de inte oponerat sig innan de skrev på bouppteckningen? Är inte bouppteckningen grund för arvsskiftet?!
Blir själv osäker när en jurist skriver på detta sätt.

Som ni förstår ligger det mycket avundsjuka och annat bakom detta sedan länge...
Citera
2020-10-02, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GH1789
Vår pappa gick bort för ett tag sedan och vi är fyra dödsbodelägare(syskon). Pappa var gift med min mamma. Vi är två helsyskon och två halvsyskon på pappas sida enbart. Mina två halvsyskon har rätt att få ut sitt arv direkt.

Mina halvsyskon anlita en jurist som representerar dem. Min mamma och jag gjorde större delen av bouppteckningen tillsammans med begravningsbyrån. Det är dels en bil som värderades och en fastighet. När vi hade bouppteckningen sas inget speciellt utan mina halvsyskons ombud har skrivit under bouppteckningen och även jag och min bror.

Efter bouppteckningen var registrerad hos skatteverket så gjorde begravningsbyrån ett arvsskiftes förslag där mina halvsyskon skulle få ut sin del direkt i rena pengar.
Då kommer deras ”jurist” och påstår att dels både bilen och fastigheten är för lågt värderat och tycker min mamma också ska betala för att fått bo i fastigheten från tiden pappa dog...

Är det ens möjligt att gå tillväga så här när de har godkänt bouppteckningen? Skulle de inte oponerat sig innan de skrev på bouppteckningen? Är inte bouppteckningen grund för arvsskiftet?!

Som ni förstår ligger det mycket avundsjuka och annat bakom detta sedan länge...
Din mamma blev alltså änka efter din pappa? De var gifta vid hans död?
Då kan hon rimligen inte bli tvungen betala hyra för sitt boende. Din mamma och pappa ägde fastigheten tillsammans?
Jag gissar, - vet inte.
Citera
2020-10-02, 23:20
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Min erfarenhet är att bilar oftast värderas för högt i bouppteckningar och ger betydligt mindre när man säljer dem. Det bästa är att sälja bilen innan arvsskifet för då får man dess riktiga värde och det blir inget tjafs.

När det gäller bostaden så beror det lite på om det är enskild egendom eller om de köpt den tillsammans. Det normala är att dödsboet betalar alla kostnader för bostaden fram till arvsskiftet, och att en del av arvet dras av för att hon bott där. Det blir i regel förmånligare för henne än om hon måste stå för alla boendekostnader själv fram till skiftet.
Citera
2020-10-03, 00:54
Medlem
Citat:

Bara en synpunkt: Arvskiftet, där ni fördelar tillgångar, har inget med bouppteckningen att göra. Ni kan ha skrivit vilka värden som helst i bouppteckningen. Sedan ska ni betala skulder, begravningskostnader etc. Det som blir kvar ska ni dela på. Antingen är eller kommer ni överens om värden, annars får ni köpa tjänsten värdering. Men ni är alltså inte bundna av exakta belopp i bouppteckningen.
Citera
2020-10-03, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Din mamma blev alltså änka efter din pappa? De var gifta vid hans död?
Då kan hon rimligen inte bli tvungen betala hyra för sitt boende. Din mamma och pappa ägde fastigheten tillsammans?
Jag gissar, - vet inte.

Ja precis de ägde tillsammans och var gifta vid hans död.
Citera
2020-10-03, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bara en synpunkt: Arvskiftet, där ni fördelar tillgångar, har inget med bouppteckningen att göra. Ni kan ha skrivit vilka värden som helst i bouppteckningen. Sedan ska ni betala skulder, begravningskostnader etc. Det som blir kvar ska ni dela på. Antingen är eller kommer ni överens om värden, annars får ni köpa tjänsten värdering. Men ni är alltså inte bundna av exakta belopp i bouppteckningen.

Men fastigheten är värderad av två mäklare för att få fram värdet. Dessa måste väl ändå ligga till grund på arvsskiftet också? Mäklarna värderade båda två till cirka 2.500.000. Detta värde är upptagen i bouppteckningen. Men nu vill de få in en tredje mäklares bedömning för någon har sagt att värdet borde vara närmare 4.000.000. Men det är helt orimligt. Sedan förstår jag att kostnader och arvoden etc dras vid arvsskiftet.
Citera
2020-10-03, 08:21
Medlem
diseuses avatar
Om ni dödsbodelägare inte kommer överens om hur tillgångarna ska värderas i samband med arvskiftet kan ni gå till tingsrätten och begära att få en skiftesman.

En skiftesman är däremot inte gratis.
Citera
2020-10-03, 08:22
Medlem
Citat:

Värderingen i bouppteckningen behöver inte stämma överens med marknadsvärdet. Lösöre i ett hem värderas ofta enligt schablon med låga belopp.

Är ni inte överens så kan ni ha en intern auktion på prylarna. Det som vinnarna bjudit läggs i en pott och fördelas ut. Eller så tillsätts en boutredningsman för att lösa processen.
Citera
2020-10-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Om ni dödsbodelägare inte kommer överens om hur tillgångarna ska värderas i samband med arvskiftet kan ni gå till tingsrätten och begära att få en skiftesman.

En skiftesman är däremot inte gratis.
Ja jag känner till ett fall i bekantskapskretsen där ett par som separerade inte alls var överens om värdet. De fick köpa en värderingsman som gick runt och synade varenda tavla och varenda skruv hemma. Rätt många timmar och tusenlappar. Men som sagt det är det bästa alternativet. Inte att hålla på och köpslå med "jurister".

Annars kan ni ju lägga ut hus och bil till försäljning och se vad marknaden säger. Ni behöver ju inte sälja i praktiken.

En tredje variant som kanske inte är tillämplig för TS eftersom mamma väl ska bo kvar, är ett erbjuda halvsyskonen att köpa för 4 mille. De kanske plötsligt sänker värderingen då...
Citera
2020-10-03, 13:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja jag känner till ett fall i bekantskapskretsen där ett par som separerade inte alls var överens om värdet. De fick köpa en värderingsman som gick runt och synade varenda tavla och varenda skruv hemma. Rätt många timmar och tusenlappar. Men som sagt det är det bästa alternativet. Inte att hålla på och köpslå med "jurister".

Annars kan ni ju lägga ut hus och bil till försäljning och se vad marknaden säger. Ni behöver ju inte sälja i praktiken.

En tredje variant som kanske inte är tillämplig för TS eftersom mamma väl ska bo kvar, är ett erbjuda halvsyskonen att köpa för 4 mille. De kanske plötsligt sänker värderingen då...
De skulle väl snarare skratta och konstatera att de inte är intresserade -- men eftersom hon värderat huset till 4 miljoner så blir det utgångspunkten för värderingen om det ligger över marknadsvärdet.
Citera
2020-10-03, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De skulle väl snarare skratta och konstatera att de inte är intresserade -- men eftersom hon värderat huset till 4 miljoner så blir det utgångspunkten för värderingen om det ligger över marknadsvärdet.

Vem är hon i sammanhanget?
Citera
2020-10-03, 18:49
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vem är hon i sammanhanget?
Om du läser det jag svarat på så ser du att det är mamman till barnen inom äktenskapet som avses.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in