Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-23, 12:29
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag läser vad du skriver och förstår vad du menar. Men jag gör inte samma analys som du.

Säpo konstaterar, liksom vi i tråden, att en lång blond man har deltagit i en form av övervakning. Plus några till. Fortfarande finns det inte någon koppling till mördaren. Som du själv konstaterar.

Stieg Larsson var en vänsterextrem stolle. En av grundarna till ett svenskt Stasi. Expo. Som såg högerextrema och sydafrikanska mördare i varje gathörn. Precis som den vänsterextrema Minell såg högerextrema och nazistiska poliser i varje gathörn. Så varför blanda in Stieg? Han hade enligt mig inte någon koll på Palmemordet. Det han kom med var selektivt och önsketänkande. Det ''Milleniets'' fantasier.

Där den senare Stocklassa som ärvde hans arv gör en mycket slät figur. Alltså enligt mig. Fullt likvärdig med Thomas Pettersson och Krister Petersson. Först bestämmer man sig för mördaren för att därefter leta bevis. Bevis som aldrig kan hittas eftersom de är oskyldiga.

Du verkar vara en person som återigen vill beställa ut hela avsnittet med VG. Jag gör det inte. Det finns mängder av dokument som inte kan rundas långt före VG.

Att hitta mördaren före Dekorima kan inte byggas via teorier. Eller spekulationer. Trådens historik visar det. Ett ständigt söndermalande. Han kan enbart hittas via nya vittnesmål och frisläppta dokument.

Det fetade är helt avgörande som jag ser det. Har många gånger genom åren själv fallit i motivfällan och vidlyftiga spekulationer som inte givit något.

Nu är det närkontakt med verkligheten som gäller. Som jag ser det. Vi har hittat Den långe blonde, Tunnelbanemannen och Grandmannen och kanske har vi även vaga konturer på en 4:e man som enligt mig kan vara GM.

Såg att Hörning och Borgnäs pratar om Tunnelbanemannen (utan att kalla honom det) i ett nytt poddavsnitt. Ska lyssna på det.
Citera
2020-09-23, 12:38
Medlem
Tema walkie-talkies och Ulf Lingärde.

"Polisiakttagelserna är av två slag.

Dels män med walkie-talkies, dels övriga. De förstnämnda har en ganska egendomlig
historia. De har nämligen inte med Palmemordet att göra. Männen jobbade för Säks
ryssrotel med att försöka ta en mycket hög militär på bar gärning i sin kontakt med
öst. Det handlar om en betydligt högre uppsatt person än Wennerström på sin tid,
fortfarande i livet, men numera pensionär.

Hans skicklighet med döda brevlådor var
betydande.
Sålunda användes varje död brevlåda bara en gång. De var alltid belägna i
gräsmattor. M, som jag inte tänker namnge, rastade flitigt sina två stora hundar varje
dag. Vad skulle vara mer naturligt än att han ibland plockade upp eller lade ner något
på en definierad plats.
Vi tror att han använde ölkapsyler av ett visst märke.
Männen var helt enkelt ute efter honom, för n:te gången i ordningen. Samtalen i
radio spelades på sedvanligt sätt in av Säks radiooperatör, som för enkelhets skull
hade hand om all mobil trafik över hela landet (vid den tiden).
Denne radiooperatör
hördes av juristkommissionen och påtalade förstås den pågående radiotrafiken i
centrala staden under mordkvällen.
Det blev viss uppståndelse och bandet rekvirerades fram. Det kunde då inte påträffas.
Då blev det ännu mer uppståndelse och sedan producerades äntligen ett band, som
inte utvisade någon sådan radiotrafik. Operatören ansågs ha blandat ihop dagarna. Du
kan ju själv tala med honom.

Männen hade alltså inget med mordet att göra. Men vem skulle tro dem? Det var en
riktig höjdare på Bergsgatan, då hela toppgarnityret gjorde sina personliga
förberedelser inför Operation Morgonrodnad, samtidigt som den ovetande ryssroteln
arbetade ute på fältet i tillslagsområdet. Operation Morgonrodnad var alltså
Aktionsgruppen Arla Grynings egen beteckning på tillslaget. Och de flesta övriga
polisiakttagelser härrör härifrån.

AGAG är känt sedan tidigare. /.../. För att förstå
tillslaget måste man dels känna till AGAG:s verksamhet, dels känna till på vems
uppdrag de agerade. Det första har många, nåja några, rett ut. Polisintendent Östling
har skapat sig en klar bild av tillslaget, med namn på underlydande och allt.

Men han rapporterar inte, eftersom han tror att sossarna ligger bakom. En annan man, Stig
Jonasson, vid den tiden förbindelseman mellan RPS/Säk och UD har också rett ut
bilden och till och med skrivit en bok om det, som kanske ska utges i vinter.
Även
han tror att sossarna ligger bakom. Så är det inte, även om gänget verkade i skydd av
den nyttige idioten Holmér, rörelsens handgångne man för obskyra jobb."

"Det får väl betraktas som en ödets ironi att jag nuförtiden deltar i skyttetävlingar och
vapensamlarträffar tillsammans med fotfolk från Operation Morgonrodnad. Det sista
som du behöver veta är följande. En trio AGAG-män har suttit och styrt i
Palmegruppen sedan Holmér frånträdde. En sitter kvar ännu denna dag. Jag kan
namnge dem och du kan gissa dem, men där går gränsen för mitt engagemang."

https://drive.google.com/file/d/1pdE_2QKCBA2MK8JqwwvqMA4GkkHKY-Ik/view
19980603 privat brev till Inga-Britt Ahlenius från Ulf Lingärde.
Citera
2020-09-23, 12:43
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad du skriver om. Millenium-böckerna har ingenting med mordet att göra. Eller dess upplagesiffror. Enligt Stieg skulle de böckerna fixa en bra pension för honom och Eva Gabrielsson. Har du slut på argument nu avseende MOP? Fiktion är fiktion. Liksom LGWPs böcker.

Stieg var en väldokumenterad vänsterextremist. Du kan inte förneka det utan att själv framstå som en lögnare och imbecill. Eller en stolle i samma dårskap. Vilket naturligtvis är upp till dig. Du får ha vilken åsikt du vill. Men jag köper inte ditt resonemang.

Stieg Larssons milleniumserie är inte enbart fiktion utan nyckelromaner med verkliga personer namngivna som har diskuterats och kommer att diskuteras i anslutning till MOP.

Mot bakgrund av att vi nu vet, från Emma Rotschilds förhör TA12902 att Olof Palme varit övervakad sedan tidigt 80-tal så verifierar det Stieg Larssons uppgifter att det fanns en sådan övervakning. "Luftslottet som sprängdes " är där med relevant för MOP. Och Emma Rotschild lär du inte övertyga någon om att vara väldokumenterad vänsterextremist.

Dina invektiv för att deraila en objektiv och saklig diskussion är inte värda att diskuteras, de säger mer om dig än om mig.
TA12902 Tillägg, 860616
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Rothschild träffade Olof Palme under ett besök i London september 1981. Olof Palme talade då om att han och andra i socialdemokratiska partitoppen skulle vara utsatta för s k ”dirty tricks".

Detta skulle innebära att han och några andra skulle vara utsatta för övervakning dygnet runt.

Övervakning skulle skötas av några personer som för detta var särskilt hyrda av folk från ”högersidan". Personerna skulle dock inte vara knutna till något speciellt parti. Detta skulle Olof Palme ha fått hört av förre rikspolischefen Carl Persson. Den sista uppgiften är dock inte Rothschild säker på.

I ett tidigare inlägg i tråden har jag citerat Stieg Larsson från "Luftslottet som sprängdes" där han sätter in MOP i sitt sammanhang. Jag väljer det eftersom du nämner LGWP's romaner.

Men för att återgå till det GW sa att:
”Personer med säkerhetsförflutet som går omkring och tror på fullt allvar att Palme spionerar för ryssarna när han i själva verket var gammal CIA-agent. Sådana människor är bevisat farliga i många situationer"
Samma tema återkommer i Stieg Larssons roman ”Luftslottet som sprängdes” där SL från sidan 102 beskriver hur den ”särskilda Sektionen för Analys” SSA bildades 1964 inom Säpo och fick egen budget av dåvarande statsministern Tage Erlander, varefter den avfördes ur organisationsplanen för RPS/Säk och ”levde sitt eget liv” utom parlamentarisk kontroll.

En detalj som man kanske inte reflekterar över är att Tage Erlander som statssekreterare vid Socialdepartementet faktiskt var RPS/Säk (Säpo) ”högste chef” under andra världskriget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4po

Där Leif G W Persson lämnar oss i okunskap om vad han menar med en ”mindre konspiration” inom Säpos väggar där fyller Stieg Larsson i med att beskriva en sådan grupp. Nedan följer de delar där SL hänvisar till Palmemordet.

sid 108 ff
Det känsligast av alla ärenden var förstås Olof Palme.

Gullberg mindes varje detalj av valdagen 1976. För första gången i modern historia hade Sverige fått en borgerlig regering. Dessvärre var det Thorbjörn Fälldin som blev statsminister, inte Gösta Bohman som var en man av den gamla skolan och oändligt mycket bättre lämpad.

Men framför allt var Palme slagen och därmed kunde Evert Gullberg andas ut.

Palmes lämplighet som statsminister hade varit föremål för fler än ett lunchsamtal i de allra hemligaste korridorerna på RPS/Säk. 1969 hade Per Gunnar Vinge fått sparken sedan han satt ord på den åsikt som delades av många inom Avdelningen - nämligen övertygelsen att Palme kanske var inflytelseagent för den ryska spionorganisationen KGB. Vinges åsikt var inte kontroversiell i det klimat som rådde inom Firman.

Dessvärre hade han öppet dryftat saken med landshövding Ragnar Lassinanti vid ett besök i Norrbotten. Lassinanti hade höjt ögonbrynen två gånger och därefter informerat regeringskansliet med följden att Vinge fick kallelse om att inställa sig till ett enskilt samtal.

Till Evert Gullbergs förtrytelse hade frågan om Palmes eventuella rysskontakter aldrig fått något svar. Trots ihärdiga försök att fastställa sanningen och finna de avgörande bevisen – the smoking gun – hade Sektionen aldrig någonsin funnit minsta belägg för att så var fallet.

I Gullbergs ögon tydde detta inte på att Palme eventuellt var oskyldig utan möjligen på att han var en särdeles förslagen och intelligent spion som inte frestades att begå de misstag som andra ryska spioner hade gjort.

Palme hade gäckat dem år efter år.

1982 hade Palmefrågan åter aktualiserats då han återvänt som statsminister. Sedan föll skotten på Sveavägen och frågan blev för evigt akademisk
Stieg Larsson nämner inte mycket om mordet på Olof Palme med det han nämner är förvånansvärt relevant ännu idag med övervakning, misstänksamma Säpofigurer och högerextremister.

För min del bryr jag mig inte om det är höger eller vänster-extremister som är delaktiga i mordet på Sveriges statsminister. Mord är mord och förkastligt oavsett motiv och skall lagföras.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-23 kl. 12:53.
Citera
2020-09-23, 12:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det fetade är helt avgörande som jag ser det. Har många gånger genom åren själv fallit i motivfällan och vidlyftiga spekulationer som inte givit något.

Nu är det närkontakt med verkligheten som gäller. Som jag ser det. Vi har hittat Den långe blonde, Tunnelbanemannen och Grandmannen och kanske har vi även vaga konturer på en 4:e man som enligt mig kan vara GM.

Såg att Hörning och Borgnäs pratar om Tunnelbanemannen (utan att kalla honom det) i ett nytt poddavsnitt. Ska lyssna på det.
Det är uppenbart att vi nu håller på att lämna stadiet med söndermalda teorier och ständigt upprepade fakta. Liksom politiskt färgade kommentarer utan täckning. Det leder bevisligen ingenstans. Alla dokument som nu släpps är sista möjligheten att komma vidare.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-23 kl. 12:49.
Citera
2020-09-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Stieg Larssons milleniumserie är inte enbart fiktion utan nyckelromaner med verkliga personer namngivna som har diskuterats och kommer att diskuteras i anslutning till MOP.

Mot bakgrund av att vi nu vet, från Emma Rotschilds förhör TA12902 att Olof Palme varit övervakad sedan tidigt 80-tal så verifierar det Stieg Larssons uppgifter att det fanns en sådan övervakning. "Luftslottet som sprängdes " är där med relevant för MOP. Och Emma Rotschild lär du inte övertyga någon om att vara väldokumenterad vänsterextremist.

Dina invektiv för att deraila en objektiv och saklig diskussion är inte värda att diskuteras, de säger mer om dig än om mig.
TA12902 Tillägg, 860616
Rothschild träffade Olof Palme under ett besök i London september 1981. Olof Palme talade då om att han och andra i socialdemokratiska partitoppen skulle vara utsatta för s k ”dirty tricks".

Detta skulle innebära att han och några andra skulle vara utsatta för övervakning dygnet runt.

Övervakning skulle skötas av några personer som för detta var särskilt hyrda av folk från ”högersidan". Personerna skulle dock inte vara knutna till något speciellt parti. Detta skulle Olof Palme ha fått hört av förre rikspolischefen Carl Persson. Den sista uppgiften är dock inte Rothschild säker på.

I ett tidigare inlägg i tråden har jag citerat Stieg Larsson från "Luftslottet som sprängdes" där han sätter in MOP i sitt sammanhang. Jag väljer det eftersom du nämner LGWP's romaner.

Men för att återgå till det GW sa att:
”Personer med säkerhetsförflutet som går omkring och tror på fullt allvar att Palme spionerar för ryssarna när han i själva verket var gammal CIA-agent. Sådana människor är bevisat farliga i många situationer"
Samma tema återkommer i Stieg Larssons roman ”Luftslottet som sprängdes” där SL från sidan 102 beskriver hur den ”särskilda Sektionen för Analys” SSA bildades 1964 inom Säpo och fick egen budget av dåvarande statsministern Tage Erlander, varefter den avfördes ur organisationsplanen för RPS/Säk och ”levde sitt eget liv” utom parlamentarisk kontroll.

En detalj som man kanske inte reflekterar över är att Tage Erlander som statssekreterare vid Socialdepartementet faktiskt var RPS/Säk (Säpo) ”högste chef” under andra världskriget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4po

Där Leif G W Persson lämnar oss i okunskap om vad han menar med en ”mindre konspiration” inom Säpos väggar där fyller Stieg Larsson i med att beskriva en sådan grupp. Nedan följer de delar där SL hänvisar till Palmemordet.

sid 108 ff
Det känsligast av alla ärenden var förstås Olof Palme.

Gullberg mindes varje detalj av valdagen 1976. För första gången i modern historia hade Sverige fått en borgerlig regering. Dessvärre var det Thorbjörn Fälldin som blev statsminister, inte Gösta Bohman som var en man av den gamla skolan och oändligt mycket bättre lämpad.

Men framför allt var Palme slagen och därmed kunde Evert Gullberg andas ut.

Palmes lämplighet som statsminister hade varit föremål för fler än ett lunchsamtal i de allra hemligaste korridorerna på RPS/Säk. 1969 hade Per Gunnar Vinge fått sparken sedan han satt ord på den åsikt som delades av många inom Avdelningen - nämligen övertygelsen att Palme kanske var inflytelseagent för den ryska spionorganisationen KGB. Vinges åsikt var inte kontroversiell i det klimat som rådde inom Firman.

Dessvärre hade han öppet dryftat saken med landshövding Ragnar Lassinanti vid ett besök i Norrbotten. Lassinanti hade höjt ögonbrynen två gånger och därefter informerat regeringskansliet med följden att Vinge fick kallelse om att inställa sig till ett enskilt samtal.

Till Evert Gullbergs förtrytelse hade frågan om Palmes eventuella rysskontakter aldrig fått något svar. Trots ihärdiga försök att fastställa sanningen och finna de avgörande bevisen – the smoking gun – hade Sektionen aldrig någonsin funnit minsta belägg för att så var fallet.

I Gullbergs ögon tydde detta inte på att Palme eventuellt var oskyldig utan möjligen på att han var en särdeles förslagen och intelligent spion som inte frestades att begå de misstag som andra ryska spioner hade gjort.

Palme hade gäckat dem år efter år.

1982 hade Palmefrågan åter aktualiserats då han återvänt som statsminister. Sedan föll skotten på Sveavägen och frågan blev för evigt akademisk
Stieg Larsson nämner inte mycket om mordet på Olof Palme med det han nämner är förvånansvärt relevant ännu idag mrd övervakning, misstänksamma Säpofigurer och högerextremister.

För min del bryr jag mig inte om det är höger eller vänster-extremister som är delaktiga i mordet på Sveriges statsminister. Mord är mord och förkastligt oavsett motiv och skall lagföras.
Väldigt överraskande att Stieg nämner högerextremister men inte vänsterextremister. Eller hur?

Bevisligen fanns det många kommunister 1986 som hatade Palme. Jag är en dem som kan vittna om den saken. Tro det eller ej. ''Palme och Geier Nixons lakejer''. De som på sin tid ansåg att Palme och Sverige sålde ut sig till USA och Walllenberg. Här fanns det mängder av intensivt hat. Som jag återigen kan vittna om, Truts att jag varken älskade eller hatade Palme. Där det finns all anledning att tro att Stieg inte heller gillade OP. Ska vi då anse honom och hans gelikar som misstänkta för mordet? Ett spår som aldrig utretts.

Vad tror du? Kan Sydafrikaspåret vara ett villospår för att dribbla bort korten?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-23 kl. 13:24.
Citera
2020-09-23, 13:24
Medlem
Citat:
Väldigt överraskande att Stieg nämner högerextremister men inte vänsterextremister. Eller hur?

Bevisligen fanns det många kommunister 1986 som hatade Palme. Jag är en dem som kan vittna om den saken. Tro det eller ej. ''Palme och Geier Nixons lakejer''. De som på sin tid ansåg att Palme och Sverige sålde ut sig till USA och Walllenberg. Här fanns det mängder av intensivt hat. Där det finns all anledning att tro att Stieg inte heller gillade OP. Ska vi då anse honom och hans gelikar som misstänkta för mordet? Ett spår som aldrig utretts. Vad tror du?

Jag tror inte att mordet på Sveriges statsminister kan redas ut och lagföras inom ramen för Sveriges rättsväsende. Inte minst den här tråden på Flashback, av alla ställen, har klart och tydligt visat hur komprometterade de olika utredningarna/förundersökningarna har varit.

Jag finner så gott som dagligen vinklade polisförhör eller för den delen Youtube inslag där förundersökningsledare vid en jämförelse med vittnesutsagor tycks ljuga rakt av.

Jag tar inte Stieg Larssons uppgifter "at face value" utan precis som jag har sagt tidigare så vill jag granska och klarlägga även dem utan politiska vinklingar. Vad som eventuella förövare har ansett politiskt, affärsmässig, säkerhetsmässigt eller militärt önskvärt eller nödvändigt skall också granskas på samma sätt.

Det är därför min fasta övertygelse att rättegångsförfarandet av mordet på Olof Palme skall anhängiggöras en internationell domstol med full transparens för att få sin lösning.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-23 kl. 13:29.
Citera
2020-09-23, 13:42
Medlem
Citat:

Vad tror du? Kan Sydafrikaspåret vara ett villospår för att dribbla bort korten?

Det s k Sydafrikaspårer finns i så många varianter att du får precisera dig närmare.

Som jag skrev nyss så är South African Institute for Maritime Research (SAIMR), en "gun for hire" organisation vilket numera skulle kallas för Private Military Company (PMC), det som mest förefaller intressant när det gäller MOP. Men det är Londonbaserat, en brittisk organisation, med mer troliga kopplingar till MI6.

Och en sak som borde utredas och klarläggas är om dess ledare Keith Maxwell är bror/halvbror till Ghislaine Maxwell just nu häktad i USA, och sålunda son till Robert Maxwell som är en väldokumenterad agent för både SSI/MI6 och Mossad sedan andra världskriget.

Att det kan finnas ex-militärer från hela södra afrika är inte otroligt, många tog uppdrag varav en del var rena mord andra för säkerhetsorganisationer men då blir kopplingarna på personbasis. Finns exempel på uposlag om det postade i tråden.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-23 kl. 13:45.
Citera
2020-09-23, 13:46
Medlem
Citat:
Jag tror inte att mordet på Sveriges statsminister kan redas ut och lagföras inom ramen för Sveriges rättsväsende. Inte minst den här tråden på Flashback, av alla ställen, har klart och tydligt visat hur komprometterade de olika utredningarna/förundersökningarna har varit.

Jag finner så gott som dagligen vinklade polisförhör eller för den delen Youtube inslag där förundersökningsledare vid en jämförelse med vittnesutsagor tycks ljuga rakt av.

Jag tar inte Stieg Larssons uppgifter "at face value" utan precis som jag har sagt tidigare så vill jag granska och klarlägga även dem utan politiska vinklingar. Vad som eventuella förövare har ansett politiskt, affärsmässig, säkerhetsmässigt eller militärt önskvärt eller nödvändigt skall också granskas på samma sätt.

Det är därför min fasta övertygelse att rättegångsförfarandet av mordet på Olof Palme skall anhängiggöras en i internationell domstol med full transparens för att få sin lösning.
Jag har inget att anföra mot dina senaste intentioner eller iakttagelser. Men fakta kvarstår.

Idag är enbart en grupp fastställd med säkerhet. Narkotikaspanare i Bjuhr-ärendet. Med identitet och allt.

De som synbarligen övervakade OP kan varken kopplas till identitet eller ursprung. Lika lite som till politisk hemvist. Lika lite som mördaren kan kopplas till den övervakningen. Eftersom vi bevisligen inte än hittat mördaren före Dekorima. Lika lite som tråden gjort det under 20 år.

Enda möjligheten att hitta honom är via nya frisläppta dokument. Och via vittnen. Eftersom vi själva inte befann oss där. Det går aldrig att komma runt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-23 kl. 13:59.
Citera
2020-09-23, 14:02
Medlem
Citat:
Jag har inget anföra mot dina senaste intentioner eller iakttagelser. Men fakta kvarstår.

Idag är enbart en grupp fastställd med säkerhet. Narkotikaspanare i Bjuhr-ärendet. Med identitet och allt.

De som synbarligen övervakade OP kan varken kopplas till identitet eller ursprung. Lika lite som till politisk hemvist. Lika lite som mördaren kan kopplas till den övervakningen. Eftersom vi bevisligen inte än hittat mördaren före Dekorima.

Det är inte mina senaste intentioner utan de har jag haft sedan 1997 då jag först tipsade PU.

Det är självfallet så att all polisaktivitet både före och i anslutning till tid och mordplats skall utredas och om de har med mordet att göra, men lika fel som det var att peka ut VG, CP och SE som mördare så vore det fel att peka ut någon polis eller för den delen militär utan en rättssäker förhandling i en internationell domstol.

Att du inte kan identifiera vare sig övervakare eller mördaren innebär inte att någon annan inte kan göra det och också har bevis för det. Inkludera inte mig i "vi", jag kan tala för mig själv och avvisar sådana småskoledominanta tilltag.
Citera
2020-09-23, 14:34
Medlem
Citat:
Det är inte mina senaste intentioner utan de har jag haft sedan 1997 då jag först tipsade PU.

Det är självfallet så att all polisaktivitet både före och i anslutning till tid och mordplats skall utredas och om de har med mordet att göra, men lika fel som det var att peka ut VG, CP och SE som mördare så vore det fel att peka ut någon polis eller för den delen militär utan en rättssäker förhandling i en internationell domstol.

Att du inte kan identifiera vare sig övervakare eller mördaren innebär inte att någon annan inte kan göra det och också har bevis för det. Inkludera inte mig i "vi", jag kan tala för mig själv och avvisar sådana småskoledominanta tilltag.
Jag talar enbart för mig själv. Där jag inte identifierar mig med dig och dina teorier. Jag har också gått i småskolan. Men det var längesedan jag lämnade den. Precis som om det skulle vara ett argument i MOP. Jösses.

Det kan inte nog upprepas. Det fanns enbart en mördare. Alla andra är felaktiga. Det finns enbart en lösning. Alla andra är felaktiga. Det finns enbart en teori. Den korrekta. Alla andra är felaktiga. Det finns ingen idag som kan ta patent på lösningen före den existerar.
Citera
2020-09-23, 14:53
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:

Bevisligen fanns det många kommunister 1986 som hatade Palme. Jag är en dem som kan vittna om den saken. Tro det eller ej. ''Palme och Geier Nixons lakejer''. De som på sin tid ansåg att Palme och Sverige sålde ut sig till USA och Walllenberg. Här fanns det mängder av intensivt hat. Som jag återigen kan vittna om, Truts att jag varken älskade eller hatade Palme. Där det finns all anledning att tro att Stieg inte heller gillade OP. Ska vi då anse honom och hans gelikar som misstänkta för mordet? Ett spår som aldrig utretts.

Mord löser man från brottsplatsen. Skall man börja utifrån skall man ha något att gå på. Inte bara drivas av hat och spekulation.
Det finns två uppgifter med bäring utifrån. Det ena är att det finns avlyssning som tydligen pekar på att sovjet kände till mordet i förväg. Då måste man ju gå vidare med det. Och nu lär det ju finnas nya uppgifter om sydafrika som föredragits för löven och som utredarna "skulle vilja nysta vidare i" innan de pekade ut Engström.
Sydafrika har tidvis framstått som ren spekulation om vem som har motiv. Men konkreta uppgifter måste ju kontrolleras.
Citera
2020-09-23, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Mord löser man från brottsplatsen. Skall man börja utifrån skall man ha något att gå på. Inte bara drivas av hat och spekulation.
Det finns två uppgifter med bäring utifrån. Det ena är att det finns avlyssning som tydligen pekar på att sovjet kände till mordet i förväg. Då måste man ju gå vidare med det. Och nu lär det ju finnas nya uppgifter om sydafrika som föredragits för löven och som utredarna "skulle vilja nysta vidare i" innan de pekade ut Engström.
Sydafrika har tidvis framstått som ren spekulation om vem som har motiv. Men konkreta uppgifter måste ju kontrolleras.

När det gäller motiv så får man nog resonera om både önskvärdhet och nödvändighet samt på olika nivåer stat, förvaltning, privata företag och säkerhetsorganisationer som militär, Säpo och polis.

Samt att individer nog kan tycka något är önskvärt men ser inte det nödvändiga i att just dom skall begå mordet. Enligt uppslag finns det sådana som avvisat erbjudande att mörda Olof Palme.

Det är alltså en komplex bild som kan utnyttjas för evighetsdiskussioner.

Edit: Som exempel på ett nödvändighetsresonemang kan "militär nödvändighet" anges
Militär nödvändighet uppkommer när en strikt tillämpning av krigets lagar skulle medföra en mycket betydande militär nackdel. Militär nödvändighet kan ursäkta handlingar som annars hade kunnat straffas som brott mot folkrätten. Det är alltså en undantagsregel med stöd i några folkrättsliga konventioner.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milit%C3%A4r_n%C3%B6dv%C3%A4ndighet#:~:text=Milit% C3%A4r%20n%C3%B6dv%C3%A4ndighet%20uppkommer%20n%C3 %A4r%20en,st%C3%B6d%20i%20n%C3%A5gra%20folkr%C3%A4 ttsliga%20konventioner.

Oavsett vilken typ av motiv någon kan tänkas ha så fritar inte det någon från straffansvar för mord men som motivation för en gärningsman kan både politisk, ekonomisk och annan nödvändighet fått honom att handla dvs begå mordet.
Senast redigerad av Utredaren 2020-09-23 kl. 15:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in