Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Våra ubåtar övar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med.
Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.
Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.
Intressant teori. Alltså "friendly fire"... i fredstid, under en övning. Skrämmande att höra att svenska militären övar mot RIKTIGA mål i form av passsagerarfärjor. Det känns inte bra - även om det är blanka skott så att säga. På internationellt vatten dessutom? Tänk om ryssarna gjorde något sånt? Skulle ju ta hus i helvete.... Var de inte dessutom lite för nära Finland för att hålla på med sånt?
Men det vore ett gediget skäl för regeringen att bete sig så skumt som man gjorde! Ifall svenska marinen sänkt Estonia.
Det vore också en SJUHELVETES SLUMP att det var just den båten som var fullt av känsligt smuggelgods ifrån ryska militärbaser, som blev träffat.