2020-10-03, 17:45
Medlem
Skrilllexs avatar
[quote=Bilingualbvern2.0|73128351]
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Det stämmer med vad vittne sätt ett vitt före mål
Och andra vittne säger stark sido kraft på estonia

En svensk ubåt eskorterade M/S Estonia, bara det är bra konstigt. En ”icke-explosiv”-torped som inte lämnade märken och som
försvann spårlöst.. Om man skjutit en sådan torped måste man varit medveten om vad Estonia fraktade, och då finns det enklare sätt att sänka henne isåfall.
Dom fraktade militärt matriel från soviet Sverige ville skydda lasten
Ryssarna ville förhindra och skött en icke explosiv torped.
Därför den stora mörkläggning
Citera
2020-10-03, 17:46
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Ja det spelar ingen roll att att universitet följer alla vetenskapliga principer. Vissa foliehattar skiter i vilket. Särskilt de vars böcker och inkomstkällor blir pinsamt sönderslagna av resultaten.
Komprimerad luft i ett fartyg med öppna trapphus osv.

Bara för att summera:

Det officiella sjunkförloppet attackeras dels av de som hävdar att skeppet inte kan sjunka på det sättet utan att ha ett hål under vattenlinjen på styrbordssidan, och dels av överlevande som helt enkelt säger att det officiella förloppet inte stämmer med hur de själva upplevde det, de har dessutom inte tillfrågats.
Staten gör allt i sin makt för att hindra dykningar vid vraket.
Nu hittas ett 1.5 * 4 meter stort hål där man antagit att det skulle finnas ett hål. Estonia ligger på en lerbotten där det inte finns stora stenar.
Om staten fortfarande inte vill tillåta nya dykningar, vad tror du själv det beror på? Tror du fortfarande det handlar om eventuella psykiska men hos dykarna, eller hur resonerar du?
Citera
2020-10-03, 17:47
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
[quote=Skrilllex|73128466]
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Dom fraktade militärt matriel från soviet Sverige ville skydda lasten
Ryssarna ville förhindra och skött en icke explosiv torped.
Därför den stora mörkläggning

Väldigt långsökt.. Enklare att förstöra lasten på andra sätt, även om man är ute efter ett signalera eventuella framtida intentioner.
Citera
2020-10-03, 17:48
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Tamejtusan.. Lyckades hitta en håla med djup på 220 meter inte allt för långt från platsen i fråga; 59°22'25.6"N 21°26'38.2"E
Tack för att du kollade!

Alternativmedia-journalister och bloggare som läser det här:
  • Snälla kontakta denne Krille Holmén född '57. Han står i flera register med telefonnummer och allt!
  • Ta reda på om han verkligen var anställd inom marinen med ubåtskompetens.
  • Om han är legit - försök att verifiera hans berättelse om olycknatten.
  • Det här kan vara decenniets största nyhet - om det han säger stämmer.
  • Om det inte stämmer - så är det också bra att veta att det var ett falskt spår.

Snälla! Någon måste se till att få klarhet när det gäller hans berättelse. Om den stämmer så förklarar det ALLT, och det finns även ett vittne på den svenska sidan - sannolikt flera, nämligen övriga svenskar i ubåten, samt inblandade ryssar.
Senast redigerad av gullfia 2020-10-03 kl. 17:52.
Citera
2020-10-03, 17:52
Medlem
Hej på er.
Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Hösten -94 i okt genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar övar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fått från torpeden som träffade i förskeppet.

Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Citera
2020-10-03, 17:53
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
hålet midskepps har tillkommit efter förlisningen , tiden tar ut sin rätt och båten år inte konstruerad för krafterna att ligga på sidan på havsbotten , väldigt stora krafter i det som påverkar

Har du några beräkningar att referera till som stöd för ditt påstående?
Citera
2020-10-03, 17:53
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja det är klart att det vore lätt att kontrollera - om folk med kompetens fick tillgång till vraket. Men det har ju svenska regeringen sett till att de inte får - bl.a. din store hjälte! Som det ser ut nu, så är det i det närmsta omöjlgt att komma ned dit utan att ha tillgång till privat sponsring i miljonklassen OCH att de inblandade blir åtalade om de sätter foten i en rad länder som skrivit på avtalet om "griftefrid". De få som ändå lyckats ta sig ned har fått vara snabba och inte kunnat spendera den tid som behövs för att göra en ordentlig utredning.
Ja men det är väl klart att man skulle låta experter få tillgång till skeppet om man anser det nödvändigt. Skulle gissa att så kommer att ske också.
Lagen om gravfrid gäller för sensationskåta giribukar som enbart vill tjäna pengar på andras olycka, för konspiratörer, för nyfikna nekrofiler, för sabotörer och säkert också för dem som byggde skeppet att dyka ner utan lov.
Citera
2020-10-03, 17:55
Medlem
Skrilllexs avatar
[quote=Bilingualbvern2.0|73128504]
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex

Väldigt långsökt.. Enklare att förstöra lasten på andra sätt, även om man är ute efter ett signalera eventuella framtida intentioner.
Nej finns bevis

https://www.youtube.com/watch?v=ON5v6MCzrdE
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Bara för att summera:

Det officiella sjunkförloppet attackeras dels av de som hävdar att skeppet inte kan sjunka på det sättet utan att ha ett hål under vattenlinjen på styrbordssidan, och dels av överlevande som helt enkelt säger att det officiella förloppet inte stämmer med hur de själva upplevde det, de har dessutom inte tillfrågats.
Staten gör allt i sin makt för att hindra dykningar vid vraket.
Nu hittas ett 1.5 * 4 meter stort hål där man antagit att det skulle finnas ett hål. Estonia ligger på en lerbotten där det inte finns stora stenar.
Om staten fortfarande inte vill tillåta nya dykningar, vad tror du själv det beror på? Tror du fortfarande det handlar om eventuella psykiska men hos dykarna, eller hur resonerar du?
Har du läst vittnesmålen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome

Om den nuvarande regeringen tror på dåvarande experter och utredningar har de bara att förlora på kalaset. De blir stående med notan samtidigt som de rört upp en gravplats och riskerar att stå med byxorna nere när utredningen kommer fram till samma resultat som förra gången (läs detta med regeringens glasögon). Dessutom är det Sossarna som sitter på makten och ett beslut om nya dyk invaliderar isf en tidigare socialdemokratisk regerings beslut vilket inte kommer hända.
Därmed kommer de inte häva dykförbudet.

Mina personliga åsikter avviker men det har inte med saken att göra.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-03 kl. 17:58.
Citera
2020-10-03, 17:57
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
[quote=Skrilllex|73128586]
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Nej finns bevis

https://www.youtube.com/watch?v=ON5v6MCzrdE

Det där är inga riktiga/objektiva bevis.
Citera
2020-10-03, 17:59
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Har du läst vittnesmålen?
Nej men jag har sett dokumentären
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto