2020-10-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är är kanske troligt att hålet under vattenlinjen uppkom vid kontakt med botten. Det kanske handlar om konspirationsteorier som du skriver, men ändå, om vissa förutsatt ett hål i skovet på styrbordssidan och det nu upptäcks ett sådant bör man i alla fall överväga vad det innebär.

Kan ju vara värt att tillägga att det verkar ju som att hålets utseende även stämmer väl överens med den här modellen som professorn från NTNU tagit fram, där han simulerar att skicka en kula med viss massa/hastighet i riktning mot skrovet, som jag förstår det.

Nu kanske ett exakt likadant hål också kan skapas under själva sjukförloppet, vad vet jag. Det här att det skulle tagit emot en sten verkar osannolikt som jag ser det, eftersom även om det nu finns en sten på botten så borde den inte kunna ge upphov till en speciellt stor motkraft på Estonia, den borde rimligtvis bara pressas ner i leran.
Citera
2020-10-03, 17:33
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Kan ju vara värt att tillägga att det verkar ju som att hålets utseende även stämmer väl överens med den här modellen som professorn från NTNU tagit fram, där han simulerar att skicka en kula med viss massa/hastighet i riktning mot skrovet, som jag förstår det.

Nu kanske ett exakt likadant hål också kan skapas under själva sjukförloppet, vad vet jag. Det här att det skulle tagit emot en sten verkar osannolikt som jag ser det, eftersom även om det nu finns en sten på botten så borde den inte kunna ge upphov till en speciellt stor motkraft på Estonia, den borde rimligtvis bara pressas ner i leran.

För att ta reda på om stenteorin stämmer är det ju bara att dyka där.
Citera
2020-10-03, 17:35
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Myth busting påkallad:
Estonia hade ventilationstrummor från däck 0 som mynnade mitt på sidorna. När slagsidan översteg ca 30 grader hamnade de under vatten och utrymmet under bildäck vattenfylldes.

Viktig del i det hela i så fall. Har du någon mer exakt referns där man kan läsa mer om dessa uppgifter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
En utförlig sågning av Chalmers-experimentet:

Ja det spelar ingen roll att att universitet följer alla vetenskapliga principer. Vissa foliehattar skiter i vilket. Särskilt de vars böcker och inkomstkällor blir pinsamt sönderslagna av resultaten.
Komprimerad luft i ett fartyg med öppna trapphus osv. Hur passagerare och maskinbesättning från däck1 tog sig ut utan att luft gjorde det övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-03 kl. 17:44.
Citera
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Har nog lite svårt att köpa den här storyn. Så mycket märkligheter. Varför skulle man flyga ut den killen över halva Östersjön? Han måste verkligen ha någon superkompetens. Ska han hoppa ner från helikoptern till ubåten då mitt ute i Östersjön i någorlunda oväder? Sen går han och lägger sig mitt i en skarp operation?

Ryssarna torpederar Estonia när en svensk ubåt ser på? Kanske tom den svenska ubåten hade hjälpt till att rädda överlevande om Estonia nu blev attackerat på detta sätt? Ryssarna har nog inga bevis för att Sverige är med och smugglar så det skulle nog bli ord mot ord i media, och i västerländska medier borde man kunna undertrycka ev ryska påståenden och istället focusera på att Ryssland till synes oprovocerat har torpederat en passagerarfärja med resultat av nästan tusen döda. I dokumentären så talas det väl att bilarna officiellt kom från estniska hemvärnet tror jag.

Kan inget om vad de torpednamnen betyer, men det måste vara någon specialtorped i sådant fall tror jag. Vanliga torpeder tror jag sprängs under båten och först trycker båten uppåt och sen kommer det bli som en "grop" under båtens mittsektionen som då "faller ner" i denna eftersom vattnet har tryckts undan. Man försöker på detta sätt knäcka sönder båten om jag förstått det hela rätt, men är osäker på detta och ta det med en nypa salt, kan vara jag som kommer ihåg helt fel. Den skada som estonia får borde inte orsakas av en torped tror jag inte iallafall.

Var ligger Estonia? Trodde det var 59°23′N 21°42′E eller har jag hittat fel koordinater? Ser ut att vara långt från blurade om de stämmer.

Matcha dina koordinater med 220 meters-hålan vid 59°23′N 21°42′E
Får faktiskt ta tillbaka mitt tidigare påstående att det är många distans till djup >180m. Vilket i sin tur ökar trovärdigheten för Holmén.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vad är detta för genomföring då....? Är det ett zonrör som fastnat, eller har man gjort den i efterhand för att smuggla ut militär materiel?
https://forumbilder.com/i/rXLz

https://forumbilder.com/i/rXf2

Det är ju bara ett litet rör på 30mm eller nått sånt.

Kolla på den riktiga dokumentären istället för att försöka ta reda på något baserat på lösa stillbilder från videon.
Citera
2020-10-03, 17:36
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
[quote=Skrilllex|73128283]Det stämmer med vad vittne sätt ett vitt före mål
Och andra vittne säger stark sido kraft på estonia

Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex

Svensk ubåt esckorterade estonia när rysk ubåt skött icke explosiv torped.

En svensk ubåt eskorterade M/S Estonia, bara det är bra konstigt. En ”icke-explosiv”-torped som inte lämnade märken och som
försvann spårlöst.. Om man skjutit en sådan torped måste man varit medveten om vad Estonia fraktade, och då finns det enklare sätt att sänka henne isåfall.
Citera
2020-10-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
För att ta reda på om stenteorin stämmer är det ju bara att dyka där.

Problemet är väl att Sverige har dumpat 10 000 ton sten och grus över skeppet, som antagligen täcker det som finns på havsbotten i närheten av hålet.
Citera
2020-10-03, 17:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är tveklöst så att vatten på däck 2 (bildäck) förklarar kapsejsning ensamt, och det var ju känt långt innan Estonia. Det är också så att fri vätskeyta på däck 0 och 1 inte räcker för att skapa mer än 22 grader slagsida enligt de beräkningar av Safety-at-Sea som jag länkade till (och då talar vi ändå totalt 4000 ton!). Även om vi tar hänsyn till modellfel och andra faktorer kan vi inte få kantring såvida inte åtskilligt med vatten (~1000 ton) också finns fritt på bildäck. Det är t.o.m. så att om vi inte har fri vätskeyta på däck 0 & 1 så motverkar vattnet där slagsidan.

Sedan har vi frågan om förloppet efter slagsidan. Där vet vi genom Estonias konstruktion och omfattande beräkningar att fartyget var dömt att sjunka eller kapsejsa så fort slagsidan översteg ca 30 grader eftersom först ventilationshål och sedan akterfönster och dörrar då hamnade under vatten. Det som inte är klarlagt är hur länge Estonia skulle stanna kvar med en slagsida på < 90 grader pga flytkraften i överbyggnaden.. Därefter skulle luft ha fångats i skrovet och fartyget skulle eventuellt flutit upp och ner*. Hypotetiskt skulle hon också kunna sjunka sakta neråt med en slagsida mellan 30 och 90 grader. För alla dessa fall är det klart att ett hål i skrovet snabbar på sjunkningen i sig. Däremot ger vatten under bildäck två olika effekter som passar resp. inte passar in på kantringsförloppet:
a) vatten på däck 0 med små fria ytor kan tänkas motverka kantringen vilket gör att den går långsammare och vi inte för en för snabb kantring (se ovan),
b) för mycket vatten på däck 0 & 1 ökar stabiliteten så att Estonia aldrig kapsejsar.
Huruvida en läcka förklarar förloppet bättre än enbart förlorat bogvisir är alltså en svår fråga. Jag har absolut inget svar!

*) om den infångade luftens volym motsvarar deplacementet (massan) på fartyget sjunker det ändå eftersom luftvolymen komprimeras till följd av övertrycket som trycker på botten av luftbubblan.

Tack för en god förklaring. Jag uppfattar att jag är med på vad du skriver här. Enligt Bladstall skall ju Chalmers kört simuleringar av alternativen och anser inte att en läcka plus tappat bogvisir ger en bättre förklaring. Men vad jag förstår utesluter de iofs inte en sådan läcka heller.

Men du menar om jag förstår det rätt att det är vittnesmål som utesluter en sådan läcka. Om den funnits hade det funnits vittnesmål om den. Kan man vara mer specifik där vad gäller vilka vittnesmål detta är?

Om man applicerar Ockhams rakkniv så säger den defintivt att om det räcker med att förutsätta ett havererat bogvisir pga dåligt väder och ett fartyg som inte var byggt för det så bör man inte i onödan lägga till förklaringar, och så verkar ju oclså vara fallet.

Men om det verkligen skulle vara så att Meyervarver har rätt i det jag förstår det som att de har uttryckt, att sjunkförloppet stämmer bättre om man förutsätter ett hål i skrovet på styrbordssidan på Estonia och kombinerar det med att man verkligen nu funnit ett sådant hål så blir ju läget vad gäller Ockhams rakkniv ett annat.

Då är det - och det är givetvis inte styrkt i nuläget - en förklaring som täcker in detta som är att föredra.
Citera
2020-10-03, 17:40
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det borde väl vara ganska enkelt att analysera metallen runt hålet ? Skrapa eller ta bort delar av metallen och sedan låta ett labb kontrollera om metallen har utsatts för något annat material ?
Ja det är klart att det vore lätt att kontrollera - om folk med kompetens fick tillgång till vraket. Men det har ju svenska regeringen sett till att de inte får - bl.a. din store hjälte! Som det ser ut nu, så är det i det närmsta omöjlgt att komma ned dit utan att ha tillgång till privat sponsring i miljonklassen OCH att de inblandade blir åtalade om de sätter foten i en rad länder som skrivit på avtalet om "griftefrid". De få som ändå lyckats ta sig ned har fått vara snabba och inte kunnat spendera den tid som behövs för att göra en ordentlig utredning.
Citera
2020-10-03, 17:44
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det borde väl vara ganska enkelt att analysera metallen runt hålet ? Skrapa eller ta bort delar av metallen och sedan låta ett labb kontrollera om metallen har utsatts för något annat material ?

Jutta Rabes expedition fick ju upp två delar av skrovet som man skurit loss. Analyser i Tyskland visade att metallen hade utsatts för en enorm påfrestning av explosiv natur.

MS Estonia - Jutta Rabe - the secret of how the ship got blown up
http://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY&t=16m0s
Citera
2020-10-03, 17:44
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
"Impact" är det engelska ordet för påverkan och fungerar dåligt som ensam glosa, blanda inte in språk du inte behärskar, utan håll dig konsekvent till ett, så verkar du mindre okunnig.

Upprepar från mitt tidigare svar där du efterfrågar kraften och jag gav dig den:
"...Nu är just den siffran totalt ointressant, och ditt inlägg säger mig att det är lika meningslöst att förklara varför för dig, som att lära en gris att flyga. Fortsätt du med norgehistorien.
Vad som kan vara intressant är vad trycket kan ha blivit mot ett hypotetiskt stenblock på botten (@ norgemannen, tryck är kraft per ytenhet), tyvärr omöjligt att sia om.

Det är det sista du hör från mig i den frågan.

"Brace for impact"
Du har aldrig tänkt på att ord kan ha flera betydelser? Googla först nästa gång, idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in