2020-10-03, 13:10
Medlem
likeets avatar
Vi hade kunnat bygga.
De svåraste är att hitta mark på ett område man gillar.
Citera
2020-10-03, 13:44
Medlem
Vi ska snart få vårt första barn och håller på att bygga hus. Båda är akademiker och vi får båda ut ca 30k efter skatt. Vi har jobbat ett par år sedan examen och har sparat en tredjedel av lönen varje månad. Vi har sparat ihop ca 850000 kr på Avanza och har ca 400000 instoppat i nuvarande bostadsrätten.

Produktionskostnaden för bygget är ca 4,5 miljoner. Dvs ca 700k i kontantinsats. Om huset värderas högre vid slutvärdering så behövs mindre insats. Värderas det tillräckligt högt
Behövs 0 kr i kontantinsats eftersom man får låna 85% av VÄRDET, inte 85% av kostnaden att bygga.

Skulle säga att alla som har fast jobb kan bygga ett hus, men visst kan det bli en räntesmäll om man har otur.
Citera
2020-10-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför ljuger du? Vad för du ut av det? Naturligtvis får du INTE låna 10 årslöner, det finns inget bank i landet som beviljar det. Prova hälften så är du närmre sanningen.
Jag får inte ut något av att ljuga därför gör jag inte det.
Swedbank var villiga att göra det varför får du fråga dom om. Jag kan bara gissa, den enda förklaringen jag kan tänka på är att jag skulle gå in med flera årslöner kontant, sen vet jag inte om dom kollade på mina konton heller, om dom gjorde det så lär det ju hjälpt till.
Finns nog få banker som inte vill låna ut pengar om man lånar 10% och 90% kontant.
Citera
2020-10-03, 14:20
Medlem
vasaduellers avatar
Föräldrarna går i borgen?
Citera
2020-10-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Vi köpte vårt hus vi bor i nu när jag var 31 för 7 miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Hahaha givetvis. Flashback-dase på 22cm och 100k i lön med? 😂

Alltså, det är inte överdrivet svårt att ha råd med något för för 7msek vid 30 om man är högutbildat par med 5-6 år på arbetsmarknaden. Du har tillsammans >1msek brutto i inkomst per år och mer därtill om du spelar dina aktier rätt, eller får optioner/bonus. Man kan spara undan en halv miljon per år utan att leva särskilt knapert.

Känns som att de flesta i tråden är dåliga på att hantera pengar eller jobba sig upp i livet. Lite som tjockisar som grinar om steroider i kommentarsfälten på fitnessprofiler
Senast redigerad av hoaxy 2020-10-03 kl. 14:58.
Citera
2020-10-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Jag får inte ut något av att ljuga därför gör jag inte det.
Swedbank var villiga att göra det varför får du fråga dom om. Jag kan bara gissa, den enda förklaringen jag kan tänka på är att jag skulle gå in med flera årslöner kontant, sen vet jag inte om dom kollade på mina konton heller, om dom gjorde det så lär det ju hjälpt till.
Finns nog få banker som inte vill låna ut pengar om man lånar 10% och 90% kontant.

Det spelar ingen roll hur många årslöner du går in med. Det finns ingen bank i landet som ger dig bolån motsvarande 10 gånger din årsinkomst. Sluta ljuga.
Citera
2020-10-03, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag förvånas alltid över hur unga människor har råd med både barn och nya lägenheter eller hus. En del är så jävla rika och bortskämda i det här landet. Några av dom har nog även lurat staten på pengar.

Eller så har de disciplin nog att spara pengar varje månad. Tänka sig!!
Citera
2020-10-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Ja det är riktigt skrämmande. Jag var faktiskt sån för cirka fem år sedan. Tog lån på saker jag köpte, använde krediter en hel del. Idag sparar jag ihop om det är något jag vill köpa. Äger ett förstahandskontrakt på en fin lägenhet i en bra del söder om Stockholm och är betydligt mer sparsam än 20-22 års tiden där där jag spenderade som att jag hade alla pengar i världen när det mesta egentligen var krediter.

Du blandar ihop krediter utan säkerhet med bolån. Bolån får man inte om man är en ansvarslös klåpare. Kanske därför alla ansvarslösa klåpare på det här forumet gråter av avundsjuka på folk som har disciplin nog att kunna bygga hus.
Citera
2020-10-03, 15:51
Medlem
Det är 90-talister som får barn/bygger villor och deras föräldrar har svart bälte i curling så garanterat att föräldrarna har hjälpt till med pengar.
Citera
2020-10-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Antagligen genom arv eller bidrag från familjemedlemmar. Väldigt få har råd med kontantinsatsen till ett lån för ett hus i den åldern.

Bankerna fixar lån till kontantinsatsen i ett första skede. Sedan beviljas bolånet ovanpå det.
Citera
2020-10-03, 16:32
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Pappa betalar. Det är den svenska ekonomiska modellen. The land of the spoiled brat
Citera
2020-10-03, 16:40
Medlem
Vi köpte en lägenhet för 450.000 när vi var 23 respektive 25. Båda jobbade och vi hade in totalt cirka 38.000 totalt i månaden. 5 år senare sålde vi den för 1 miljon. Allt överskott gick till insats för nybyggnation för 3.7 miljoner. Därutöver hade vi hunnit spara ihop cirka 250.000 på sparkontot under dessa 5 år i lägenheten.

Inga brats, bara hårt jobbande personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in