2020-10-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Om räntorna går upp kommer en del råka illa ut. Arbetslösheten stiger i Sverige vilket innebär att de som blir arbetslösa kommer att få problem. Hela bostadsmarknaden är som en stor bubbla som till slut kommer att spricka.

Då släpper vi på våra gränser ännu mer o tar emot annu fler invandrare med kapital som får trissa upp bostadsmarknaden ännu mer.
Eller när svenne får lämna sin bostad så får en somaliefamilj flytta in istället
Citera
2020-10-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
En googling på Anna Dymling så är hon 36 år och bor med Johan Dymling som fyller 40 om en vecka.

Är ju knappast ett ungt par.

Vi köpte vårt hus vi bor i nu när jag var 31 för 7 miljoner.

Hahaha givetvis. Flashback-dase på 22cm och 100k i lön med? 😂
Citera
2020-10-03, 10:59
Medlem
yournotlikemes avatar
Idag lånar alla till allt. Är man två dessutom så räcker det med att båda vänder grillkorv i Högdalen för att de ska få ett lån till att "bygga ut".
Citera
2020-10-03, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Araztra
Som par har man inte per automatik två välbetalda varaktiga heltidsjobb. Många är arbetslösa, till att börja med. Det visade sig att det man pluggade till inte ledde blixtsnabbt till jobberbjudanden eller att man faktiskt inte klarade av det yrke man ville satsa på. En del får "nöja" dig med en deltidstjänst pga nedsatt arbetsförmåga. En annan blir sjukskriven under en längre tid pga sjukdom eller skada, man går på föräldraledighet eller ska byta karriär och börja plugga istället. Mycket kan hända under årens lopp. Och titta bara på Corona- effekten med konkurser, uppsägningar och varsel.

Det är trevligt om än naivt att tro att gemene man direkt efter gymnasiet eller högskoleutbildning får en tillsvidareanställning med minst 25 k netto.

Jaja, och därför har inte ALLA par råd med att bygga nytt. Men att det finns folk som har råd med det är inte konstigt.

Du behöver inte ett välbetalt jobb för att spara 15k i månaden som par. 20k netto vardera är inte välbetalt, det är normalt. Spenderar man som ungt par mer än 25k per månad så ska man skylla sig själv om man inte har råd med hus och ska inte gråta över att priserna är för höga.
Citera
2020-10-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Då släpper vi på våra gränser ännu mer o tar emot annu fler invandrare med kapital som får trissa upp bostadsmarknaden ännu mer.
Eller när svenne får lämna sin bostad så får en somaliefamilj flytta in istället
Det är ju bristen på bostäder som gör att bostadsbubblan blir värre för varje år. Alla bubblor brister till slut och då kommer det bli mycket stora ekonomiska problem i Sverige.
Citera
2020-10-03, 11:37
Medlem
Citat:
Det är ju bristen på bostäder som gör att bostadsbubblan blir värre för varje år. Alla bubblor brister till slut och då kommer det bli mycket stora ekonomiska problem i Sverige.

Om det är en reell brist så kan det per definition inte vara bubbla
Citera
2020-10-03, 11:41
Medlem
Citat:

Aa exakt är helt sjukt där jag bor nu i stockholm i en bostadsrätt så några våningar under mig så sover de 7 pers i en etta...
Sen inte alls ovanligt nu att fler börjar skaffa familj i dessa ettor jag bor i helt vansinnnes enligt mig men var väll så man gjorde förr i sverige
Citera
2020-10-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Idag lånar alla till allt. Är man två dessutom så räcker det med att båda vänder grillkorv i Högdalen för att de ska få ett lån till att "bygga ut".

Ja, skrämmande. Funderar ofta på hur folk som åker förbi i till synes nya SUV:ar och fräscha bilar för 500 k+ har råd, och det självklara svaret är lån. Lån till hus, bil, pool osv. Lägg därtill diverse dyra kapitalvaror som 75"-tv, iPhone, elcyklar för 30k med mera, med mera. Pengar är gratis, och drar man undan mattan med låga räntor och stimulanser så blir det garanterat ett totalt blodbad. Det är dock politiskt självmord att fälla den bilan, men som Ray Dalio m.fl. hävdar befinner vi oss i slutet av en skuldcykel och det blir förr eller senare mer eller mindre nödvändigt att det här sjuka tillståndet kommer till ända. Kanske 5 år, 10 år .. 1 år. Vem vet, men vi är nära.
Citera
2020-10-03, 12:11
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Det har de oftast inte.
1. De du ser på sociala medier som lägger ut bilder på instagram är inte en majoritet.
En stor poäng. Folk tror att dom som syns mest i sociala medier är normen för hur alla har det. Så är det givetvis inte Finns böcker kring ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Skojar du? Med en vettig utbildning går du lätt in på 40k i din första anställning.
Inte utanför Stockholm. Absolut inte. Inte ens läkare går in på 40 tusen i månaden som nya.
Senast redigerad av pantherTypeG 2020-10-03 kl. 12:17.
Citera
2020-10-03, 12:20
Medlem
Citat:
Aa exakt är helt sjukt där jag bor nu i stockholm i en bostadsrätt så några våningar under mig så sover de 7 pers i en etta...
Sen inte alls ovanligt nu att fler börjar skaffa familj i dessa ettor jag bor i helt vansinnnes enligt mig men var väll så man gjorde förr i sverige
Bara i det bortskämda landet Sverige som folk flyttar ut när de är 18 år gamla. I många andra länder är det vanligt att bo hemma tills att man är 25 år eller tills att det är dags att gifta sig. Inte ovanligt att man bor i ett stort hus med föräldrarna och släktingarna. 25% av befolkningen är ensamma i detta land och alla vill bo i 1or eller 2or. Klart det behövs bygga. Om folk slutade tramsa och blev tillsammans då hade fler bostäder frigjorts. I Storbritannien, USA mfl I-länder delar man hyran med flera pers. Inget ovanligt.
Dessutom slipper man flytta till en ny stad och känna sig ensam. Att bo kollektivt är framtiden tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Idag lånar alla till allt.
Världen har nått en ny nivå i galenskap. Det här visar vad som händer när vi får det för bra. Vi lever i den bästa tiden, så här bra kommer vi aldrig mer att få det. Allt från och med nu kommer bara att bli sämre.
Citera
2020-10-03, 12:25
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Ja, skrämmande. Funderar ofta på hur folk som åker förbi i till synes nya SUV:ar och fräscha bilar för 500 k+ har råd, och det självklara svaret är lån. Lån till hus, bil, pool osv. Lägg därtill diverse dyra kapitalvaror som 75"-tv, iPhone, elcyklar för 30k med mera, med mera. Pengar är gratis, och drar man undan mattan med låga räntor och stimulanser så blir det garanterat ett totalt blodbad. Det är dock politiskt självmord att fälla den bilan, men som Ray Dalio m.fl. hävdar befinner vi oss i slutet av en skuldcykel och det blir förr eller senare mer eller mindre nödvändigt att det här sjuka tillståndet kommer till ända. Kanske 5 år, 10 år .. 1 år. Vem vet, men vi är nära.

Ja det är riktigt skrämmande. Jag var faktiskt sån för cirka fem år sedan. Tog lån på saker jag köpte, använde krediter en hel del. Idag sparar jag ihop om det är något jag vill köpa. Äger ett förstahandskontrakt på en fin lägenhet i en bra del söder om Stockholm och är betydligt mer sparsam än 20-22 års tiden där där jag spenderade som att jag hade alla pengar i världen när det mesta egentligen var krediter.
Citera
2020-10-03, 13:08
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förvånas alltid över hur unga människor har råd med både barn och nya lägenheter eller hus. En del är så jävla rika och bortskämda i det här landet. Några av dom har nog även lurat staten på pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in