• 1
  • 2
2020-10-01, 20:00
Medlem
citronsafts avatar
Instagram nästan svämmar över med konton där kvinnan i den unga familjen visar upp bygg- och stylingbilder från sina nybyggda villor. Ofta är kvinnan runt 25 och mannen kanske runt 28 och de har 2 eller 3 barn. Det byggs stora villor med flådiga kök och badrum.

Jag undrar hur de finansierar detta? Med tanke på barnen så borde ca 3 år av kvinnans inkomst enbart bestå av föräldrapenning. Deras förhållandevis unga ålder borde göra det svårt att bygga upp en ekonomi som tillåter detta. Det är klart att vissa kan ha gjort en "bostadskarriär", men resten då?
Citera
2020-10-01, 20:06
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronsaft
Instagram nästan svämmar över med konton där kvinnan i den unga familjen visar upp bygg- och stylingbilder från sina nybyggda villor. Ofta är kvinnan runt 25 och mannen kanske runt 28 och de har 2 eller 3 barn. Det byggs stora villor med flådiga kök och badrum.

Jag undrar hur de finansierar detta? Med tanke på barnen så borde ca 3 år av kvinnans inkomst enbart bestå av föräldrapenning. Deras förhållandevis unga ålder borde göra det svårt att bygga upp en ekonomi som tillåter detta. Det är klart att vissa kan ha gjort en "bostadskarriär", men resten då?

Om bägge arbetar säg med en inkomst på 25tkr + så blir bara det 50tkr + sen får de väl dessutom barnbidrag och andra tillägg på det. Sen lånar du resten.
Citera
2020-10-01, 20:09
Medlem
pantherTypeGs avatar
Antagligen genom arv eller bidrag från familjemedlemmar. Väldigt få har råd med kontantinsatsen till ett lån för ett hus i den åldern.
Citera
2020-10-01, 20:12
Medlem
citronsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Antagligen genom arv eller bidrag från familjemedlemmar. Väldigt få har råd med kontantinsatsen till ett lån för ett hus i den åldern.
Jag tror det samma, men det måste vara mycket vanligare än vad iaf jag kan tänka mig.
Citera
2020-10-01, 20:15
Medlem
citronsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Om bägge arbetar säg med en inkomst på 25tkr + så blir bara det 50tkr + sen får de väl dessutom barnbidrag och andra tillägg på det. Sen lånar du resten.
Den inkomsten håller inte med så korta jobbkarriärer. Vilka andra tillägg syftar du på?
Citera
2020-10-01, 20:18
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Den inkomsten håller inte med så korta jobbkarriärer. Vilka andra tillägg syftar du på?

Uppenbarligen så gör ju den det..
Citera
2020-10-01, 20:23
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:

What? 25tkr minst får väl alla ut i lön som har en högskoleutbildning. Krävs ingen klättring på karriärsstegen för 25 tusen.
Citera
2020-10-01, 20:24
Medlem
Citat:

Har man 2-3 barn redan i den åldern har man troligtvis jobbat sedan man varit runt 20. Vilket ofta tyder på att en i paret kanske är hantverkare eller liknande. De kommer ganska snabbt upp i en månadslön på minst 30-35 000.

Jag är själv uppvuxen på landet där många började jobba tidigt. Redan vid 25 hade många ett ordnat liv med hus, familj och stabil ekonomi. Tillskillnad från en annan som precis hade slutat plugga.
Citera
2020-10-01, 20:27
Medlem
citronsafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har man 2-3 barn redan i den åldern har man troligtvis jobbat sedan man varit runt 20. Vilket ofta tyder på att en i paret kanske är hantverkare eller liknande. De kommer ganska snabbt upp i en månadslön på minst 30-35 000.
Det låter rimligt. Jag har svårt att tro att alla har täta föräldrar eller fått stora arv.
Citera
2020-10-01, 20:31
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Jag är själv uppvuxen på landet där många började jobba tidigt. Redan vid 25 hade många ett ordnat liv med hus, familj och stabil ekonomi. Tillskillnad från en annan som precis hade slutat plugga.

Detta, plus att huspriser är humana på landsbygden. TS specificerar inte var dessa instagrammare har byggt sina villor, vilket är av stor betydelse. Att bygga för 2 miljoner kan de flesta göra om paret i fråga är i 25-årsåldern med jobb, men det är inte samma grej om det istället kostar 6 miljoner utanför en storstad.
Citera
2020-10-01, 20:37
Medlem
citronsafts avatar
Här har vi ett exempel. Första träffen på #bygganytt på instagram.

https://instagram.com/villabjorkviken

Det finns hur många konton som helst som detta.
Citera
2020-10-01, 20:42
Medlem
Citat:
Här har vi ett exempel. Första träffen på #bygganytt på instagram.

https://instagram.com/villabjorkviken

Det finns hur många konton som helst som detta.

En googling på Anna Dymling så är hon 36 år och bor med Johan Dymling som fyller 40 om en vecka.

Är ju knappast ett ungt par.

Vi köpte vårt hus vi bor i nu när jag var 31 för 7 miljoner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in