Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
'Fear & Greed index' har backat ned till 40:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/
Detta är ju dock en kontraindikator, man vill gärna att det står lågt om man söker långa positioner. I mars 2020 var värdet vid ett tillfälle på 4. Det var bland annat det som fick mig att skriva i tråden om att det förelåg ett historiskt köpläge.
Att osäkerheten är enorm är något svårt att kvantifiera (enorm relativt vad?), det skulle jag snarare säga när värden för saker som F&G kryper under 10.
Personligen är jag just nu, med 30 % av mina likvider, ute efter att hitta långa positioner som ger hög utdelning (DA) närmaste 3-5 åren. Givetvis vore det tråkigt att sälja med förlust ;-)
Magkänslan (baserat på att följa makro hela dagarna) är att det kommer bli volatilt och jag ligger ute med köporder som sträcker sig 10 dagar framåt med köpt vid kursnedgång om x antal % beroende på bolag. Dock har jag lagt det tvåsiffrigt för många bolag vilket jag tror kommer göra att jag kommer missa upptrenden (om det inte viker nedåt nu, tveksam) och fånga den fallande kniven om jag uppdaterar köporders - när/om det rasar. Nåväl.
Gällande Trump så blev jag fundersam, med att ha läst medicin och intresserat mig för medicin i över 5 års tid (näringsterapi, basmedicin och mycket inom immunologi), efter att ha sett denna video:
https://www.svd.se/trump-jag-mar-mycket-battre
Trump visar inte något tecken på sjukdom. Punkt.
Vad betyder detta? Enkel förståelse är att en person med ett vanligt Corona - virus (finns 3-4 andra som ger förkylningsvirus) inte skulle kunna hålla sig så länge som han gjorde, även med en lätt förkylning. Jag har lyssnat på Trumpen dag ut och in sedan 2015/-16 och han är inte i mina ögon och öron sjuk i den rätta bemärkelsen.
Även om de gett honom clear-eyes, cocillana etyfin eller annat morfinbaserat prep. som inte gör att han kan hosta m. fl. preparat så skulle det ändå märkas. Nämnde prep. skulle ge en mindre energisk Trump.
Nåväl, ska fatta mig kort - ville dela mina iakttagelser. Mycket händer på makro-nivå och jag tror fullt ut på dina analyser baserat på kort sikt (1 dag - 1 vecka) och du har helt rätt i att OMXS30 gått sidledes sista månaden bl. a.
Men på "lång" sikt, närmsta 6 månaderna, är jag osäker. Tror att vi kan se rekyler nedåt på vissa bolag nedanför Corona-dippen. Sedan hur indexen går vill jag inte sia om just nu. Am. indexen är för osäkra med tanke på Trump situationen och valet så det blir För mycket spekulation.