2020-10-03, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Wow, har du läst en artikel om JFK, ja då pratar vi bildning. Citera inte mig om du inte är kapabel att bete dig som en normal människa din clown.

Tack för att du stärker min tes om att Dunning–Kruger-effekten är osedevanligt starkt i ekonomiforumet på flashback! Skriv gärna mer, vi är oerhört intresserade av att du delar med dig. Så att vi andra blir lite klokare.

Citat:
Börsen kommer rasa, du kommer förlora alla dina pengar.

Blir svårt att förlora alla sina pengar på börsen när man hedgar sin portfölj. Fast du kanske aldrig har hört talas om portföljteori?
Senast redigerad av Pallot 2020-10-03 kl. 04:14.
Citera
2020-10-03, 10:52
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Jaha. Det är väl bara att ge fyndköparna rätt (jag har hånat er tidigare). Börsen har återhämtat sig och flera bolag är ath.
Men det är ändå nåt som skaver när ex Volvo som har permiterat och tagit mycket stryk återhämtar sig såhär snabbt.
Detta känns som ett luftslott. Går inte in igen. Det är värt mer att sova gott om natten.

Jag är väl en fyndköpare. Köpte mina första aktier eftermiddagen 12e mars. Har inte kvar många sen dess. Tog ett tag att fatta att man inte skulle sälja av sånt man gillar bara att de går skitbra. Sålde Nvidia på 370$ och tyckte det var svindyrt. Sålde Bure på 250 med 60%+. Den hade en premie då på nästan 30%, och brukar ju historiskt ha rabatt. Såg att den var på 280 häromdagen.. Sålde även Kinnevik på rejält plus, som jag dock har hoppat in i igen och ändå är 16%+ efter det...

Har ändå inte slagit index sen jag började då jag bränt extremt mycket på courtage och idiotisk damp-handel. Min poäng var iallafall att jag är mellan 1-5%+/-på kanske hälften av mina posititioner och börjar bli lite nojig över hur länge det kan fortgå
Citera
2020-10-03, 11:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
När jag skriver motstånd på 130 menar jag såklart att det finns et stöd där.( motstånd på vägen ner). Ja, Aker är volatila och känsliga, nu känner jag inte Lune så bra, men iallafall om man jämför dom med Equinor. Det borde kanske vända nu på 140, men det trodde jag på 160 och 150 också. Nu vet jag faktiskt inte längre.

Tror att du kan räkna bort stöden på Aker BP, Equinor och Lune.
Aker BP eller Equinor tittar jag på hela tiden för att ligga lång i, men som Equinor själva annonserat så har dom gjort sig av med 30 % av prospekteringspersonalen och det är stora strejkproblem.
Kommer givetvis påverka Aker BP också.

Det Equinor även annonserade om är att eftersom situationen är som den är så kommer de inte starta upp så många nya projekt, vilket kan ge problem på marknaden senare.

Tror att Aker BP och Equinor tar sig, LUNE är jag sämre insatt i.
Men jag tittar på situationen nu och känner att... runt 90-100 kr kan det falla till (magkänsla ;-)) om det vill sig illa och att gå in på nuvarande kurser kan absolut betyda uppsida inom ett par år men inte kortsiktigt, det har jag sjukt svårt att tro. Men volatil marknad så mycket kan hända på kort tid.
Citera
2020-10-03, 16:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Tack för att du stärker min tes om att Dunning–Kruger-effekten är osedevanligt starkt i ekonomiforumet på flashback! Skriv gärna mer, vi är oerhört intresserade av att du delar med dig. Så att vi andra blir lite klokare.

Blir svårt att förlora alla sina pengar på börsen när man hedgar sin portfölj. Fast du kanske aldrig har hört talas om portföljteori?

JFK mordet var bra för the deep state.
JFK försökte riva ned FED genom akt 11110 (executive act 11110), hur lång tid efter att det kom till att känna tog det inte innan han blev skjuten?
Det här talet säger ett och annat: https://www.bitchute.com/video/mmPhQss6fyk7/
(Fanns tidigare på youtube, säger en del om vilken censurering som görs just nu)

Jag tror även att Trumpen är äkta på sitt sätt i att rensa ut den djupa staten, det mesta tyder på det med tanke på alla försök att få bort honom från makten och att det nuv. etablissemanget och media avskyr honom.

Osäkerheten som skapats just nu är enorm. Intressant vecka väntar.
Senaste är att han flugits med militärhelikopter till sjukhus och behandlas med remdesvir och ett annat preparat som var i FAS III (läkemedlet Regn-Cov2 från Regeneron).

Jag har en dålig magkänsla av detta, men det skapar OnT fynd på börsen.
Det kommer dock bli turbulent och det kan bli ett rejält magplask framöver med tanke på Brexit 15okt om den landar hårt och presidentvalet slutar upp i en enda röra.
Citera
2020-10-03, 18:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
JFK mordet var bra för the deep state.
JFK försökte riva ned FED genom akt 11110 (executive act 11110), hur lång tid efter att det kom till att känna tog det inte innan han blev skjuten?
Det här talet säger ett och annat: https://www.bitchute.com/video/mmPhQss6fyk7/
(Fanns tidigare på youtube, säger en del om vilken censurering som görs just nu)

Jag tror även att Trumpen är äkta på sitt sätt i att rensa ut den djupa staten, det mesta tyder på det med tanke på alla försök att få bort honom från makten och att det nuv. etablissemanget och media avskyr honom.

Osäkerheten som skapats just nu är enorm. Intressant vecka väntar.
Senaste är att han flugits med militärhelikopter till sjukhus och behandlas med remdesvir och ett annat preparat som var i FAS III (läkemedlet Regn-Cov2 från Regeneron).

Jag har en dålig magkänsla av detta, men det skapar OnT fynd på börsen.
Det kommer dock bli turbulent och det kan bli ett rejält magplask framöver med tanke på Brexit 15okt om den landar hårt och presidentvalet slutar upp i en enda röra.

'Fear & Greed index' har backat ned till 40:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

Detta är ju dock en kontraindikator, man vill gärna att det står lågt om man söker långa positioner. I mars 2020 var värdet vid ett tillfälle på 4. Det var bland annat det som fick mig att skriva i tråden om att det förelåg ett historiskt köpläge.

Att osäkerheten är enorm är något svårt att kvantifiera (enorm relativt vad?), det skulle jag snarare säga när värden för saker som F&G kryper under 10.
Citera
2020-10-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Detta är ju dock en kontraindikator, man vill gärna att det står lågt om man söker långa positioner. I mars 2020 var värdet vid ett tillfälle på 4. Det var bland annat det som fick mig att skriva i tråden om att det förelåg ett historiskt köpläge.

Att osäkerheten är enorm är något svårt att kvantifiera (enorm relativt vad?), det skulle jag snarare säga när värden för saker som F&G kryper under 10.

Vad tror du om att sitta på Nasdaq bulls över helgen?
Måndagar brukar vara positiva, men nu ryktas det om att Trump går på syrgas?
Tror du det kommer att påverka börsen negativt?

Känner på mig att det kommer bli blodrött för mig måndag
Citera
2020-10-03, 22:07
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Personligen tror jag att det kommer gå upp mkt på måndag. Det var goda nyheter från Trumps läkarteam. Såvidare inget nytt inträffar imorgon.
Citera
2020-10-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Personligen tror jag att det kommer gå upp mkt på måndag. Det var goda nyheter från Trumps läkarteam. Såvidare inget nytt inträffar imorgon.

Tror också på uppgång då den ekonomiska eliten hellre vill se att demokraterna vinner. Skulle till och med Trump avlida så skulle marknaden ändå gå upp, kanske inte på kort basis, men på längre sikt då den ekonomiska eliten "favor" demokraterna.

Dessutom är Mike Pence fullt kapabel att sköta landet tills övergången är fullbordad i januari. Så att landet skulle hamna i kollaps är uteslutet.
Citera
2020-10-03, 22:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Som en dålig idé, jag sitter dock defakto lång Nasdaq sedan i april och i en position i S&P500 sedan 24 september.

Men jag är jag och du är du (om du missat det).

Jag tror att det kan komma att bli ett visst tryck nedåt på måndag, men utgången; dvs om det också stannar på rött ... vi får se.

Rykten om A, B och C finns alltid, det är inget jag går på.
Citera
2020-10-04, 07:44
Medlem
Trump blir snuvig
Ryktena florerar bland experterna på nätet
Räknar ( hoppas ) på ett hack nedåt på måndag
Fullständig idioti att inte passa på att köpa då
Oktober är dessutom en ljummen börsmånad (se köp) . I november börjar det bra halvåret om man gillar värdeutveckling
Själv föredrar jag mer aktier / krona , samlare som man är
Citera
2020-10-04, 09:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Personligen är jag just nu, med 30 % av mina likvider, ute efter att hitta långa positioner som ger hög utdelning (DA) närmaste 3-5 åren. Givetvis vore det tråkigt att sälja med förlust ;-)

Magkänslan (baserat på att följa makro hela dagarna) är att det kommer bli volatilt och jag ligger ute med köporder som sträcker sig 10 dagar framåt med köpt vid kursnedgång om x antal % beroende på bolag. Dock har jag lagt det tvåsiffrigt för många bolag vilket jag tror kommer göra att jag kommer missa upptrenden (om det inte viker nedåt nu, tveksam) och fånga den fallande kniven om jag uppdaterar köporders - när/om det rasar. Nåväl.

Gällande Trump så blev jag fundersam, med att ha läst medicin och intresserat mig för medicin i över 5 års tid (näringsterapi, basmedicin och mycket inom immunologi), efter att ha sett denna video:

https://www.svd.se/trump-jag-mar-mycket-battre

Trump visar inte något tecken på sjukdom. Punkt.

Vad betyder detta? Enkel förståelse är att en person med ett vanligt Corona - virus (finns 3-4 andra som ger förkylningsvirus) inte skulle kunna hålla sig så länge som han gjorde, även med en lätt förkylning. Jag har lyssnat på Trumpen dag ut och in sedan 2015/-16 och han är inte i mina ögon och öron sjuk i den rätta bemärkelsen.
Även om de gett honom clear-eyes, cocillana etyfin eller annat morfinbaserat prep. som inte gör att han kan hosta m. fl. preparat så skulle det ändå märkas. Nämnde prep. skulle ge en mindre energisk Trump.

Nåväl, ska fatta mig kort - ville dela mina iakttagelser. Mycket händer på makro-nivå och jag tror fullt ut på dina analyser baserat på kort sikt (1 dag - 1 vecka) och du har helt rätt i att OMXS30 gått sidledes sista månaden bl. a.
Men på "lång" sikt, närmsta 6 månaderna, är jag osäker. Tror att vi kan se rekyler nedåt på vissa bolag nedanför Corona-dippen. Sedan hur indexen går vill jag inte sia om just nu. Am. indexen är för osäkra med tanke på Trump situationen och valet så det blir För mycket spekulation.
Citera
2020-10-04, 09:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Tror också på uppgång då den ekonomiska eliten hellre vill se att demokraterna vinner. Skulle till och med Trump avlida så skulle marknaden ändå gå upp, kanske inte på kort basis, men på längre sikt då den ekonomiska eliten "favor" demokraterna.

Dessutom är Mike Pence fullt kapabel att sköta landet tills övergången är fullbordad i januari. Så att landet skulle hamna i kollaps är uteslutet.

Ja precis så då det inte är Biden som de facto kommer styra utan de som äger honom.

Trump är inte lika lätt.

Men att inte börserna skulle påverkas negativt av att Trump skulle avlida som du skriver tror jag inte, tvärtom skulle det bli osäkerhet och osäkerhet är det som gjorde att börsen gick ned i fredags t. ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in