2020-10-03, 11:44
Medlem
Word!

Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Han har en totalt fastlåst världsuppfattning. Han saknar det som kallas metakognition. I hans värld är hans åsikter objektiva fakta. När man säger något som inte passar får han en känsla av att världen håller på att gå under.
Citera
2020-10-03, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gala86
Word!

I så fall så är det så säkert som man som lekman kan ställa diagnos över internet Aspergers och eventuellt också OCD. Förutom min far var min farfar och farfars far också så här, min farfars mor och hennes bror och syster var det troligen också (kände dem bara när de var mycket gamla) och flera andra på farfars fars sida. Yngre släktingar har det konstaterat av psykiatriker.
Citera
2020-10-03, 11:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, inte stressad av sociala kontakter men han gillar inte direkt mingel och ytliga kontakter.

Jag upplever att han nästan får som panikångest när han får sina utbrott och jag kan inte direkt se en gemensam nämnare eller vad som triggar det, tror att det kan vara om han känner sig hotad på något sätt fast omgivningen upplever att det är en normal situation.

Han är på samma sätt hela tiden inga perioder är mer märkliga än andra.
Låter inte som någon tillkommen sjukdom alltså, utan en störning. Systrarna "normala"... Och han har ingen bror?

Ingen social fobi wse, men introvert... Inte åt det schizoida hållet.

Ja, troligtvis autism i botten säger jag, om jag nu leker FB- psykolog.
Fast han torde ha uppfattats som udda när han var barn.
Citera
2020-10-03, 12:02
Medlem
Nej, inget som har tillkommit. Han har en syster och en halvbror (på mammans sida)

Ingen social fobi

Han är pedantiskt lagd och har lite städmani med skulle jag vilja påstå.

Jag tror inte att han upplevdes som udda, jag tror att de flesta uppfattar honom som normal men vet ju inte hur det var när han var barn, inget jag har hört i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Låter inte som någon tillkommen sjukdom alltså, utan en störning. Systrarna "normala"... Och han har ingen bror?

Ingen social fobi wse, men introvert... Inte åt det schizoida hållet.

Ja, troligtvis autism i botten säger jag, om jag nu leker FB- psykolog.
Fast han torde ha uppfattats som udda när han var barn.
Citera
2020-10-03, 12:04
Medlem
Ja, jag tror att du kan ha rätt! Tack!

Citat:
I så fall så är det så säkert som man som lekman kan ställa diagnos över internet Aspergers och eventuellt också OCD. Förutom min far var min farfar och farfars far också så här, min farfars mor och hennes bror och syster var det troligen också (kände dem bara när de var mycket gamla) och flera andra på farfars fars sida. Yngre släktingar har det konstaterat av psykiatriker.
Citera
2020-10-03, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ja, jag tror att du kan ha rätt! Tack!

Ingen orsak. Men räkna inte med att få honom att gå till psyk eller något för att lära sig att bete sig bättre.
Citera
2020-10-03, 12:11
Medlem
Nej, det har jag gett upp för länge sen, nu är det minsta möjliga kontakt istället och när vi ses pratar jag bara om vardagliga banala saker som ingen kan bli upprörd över och håller med honom i det mesta han säger när vi ses alltför att undvika konflikter eller utbrott

Citat:
Ingen orsak. Men räkna inte med att få honom att gå till psyk eller något för att lära sig att bete sig bättre.
Citera
2020-10-03, 12:33
Medlem
Tror inte på dessa diagnoser längre.
Citera
2020-10-03, 13:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Det här handlar om mitt ex och pappa till mina barn. Jag har försökt komma underfund med vad han kan ha för diagnos men har inte hittat rätt utifrån hans beteende så jag ska försöka beskriva det nedan och hoppas att någon kan hjälpa. Inlägget kanske blir väl långt men jag hoppas att ni har överseende.
Alla ska ha en diagnos nu för tiden. Man kan visst sätta namn på olika beteenden, men var går gränsen mellan personlighet och diagnos?

En del människor är knepiga, besvärliga eller otrevliga bara för att de är sådana, inte frö att det direkt är något fel på dem.

Utifrån din beskrivning kan man säga att han har en del psykopatiska drag. Men att därifrån gå till att säga att han är psykopat är för mycket bara utifrån en text.
Citera
2020-10-03, 14:16
Medlem
Jag håller med och jag är ingen "fan" av att dela in människor i olika kategorier eller ge dem bokstavskombinationer som verkar göras i tid och otid nu för tiden.

Jag vet att det är ett släktdrag och sannolikt ärftligt i detta fall och jag tror snarare som vissa har varit inne på i tråden att det är inom autismspektrat (asperger).

Varför jag ställde frågan inledningsvis är att det har lett till sånt lidande bland familj och vänner och jag vill bara försöka förstå vad det kan vara för att veta hur jag och hans närmaste kan agera i hans närhet för att få en dräglig tillvaro utan konflikter och andra underligheter.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Alla ska ha en diagnos nu för tiden. Man kan visst sätta namn på olika beteenden, men var går gränsen mellan personlighet och diagnos?

En del människor är knepiga, besvärliga eller otrevliga bara för att de är sådana, inte frö att det direkt är något fel på dem.

Utifrån din beskrivning kan man säga att han har en del psykopatiska drag. Men att därifrån gå till att säga att han är psykopat är för mycket bara utifrån en text.
Citera
2020-10-03, 14:37
Medlem
nonameds avatar
Hej. det är varken psykopat, sociopat eller narcissist. Han har tydligen problem. Man kan kalla det som tidningarna skriver om psykopati. Som jag kallar en vardags psykopat. Sättet du beskriver det på så har han bara tendenser till psykopati i vissa drag.
Citera
2020-10-03, 15:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Jag tror inte att han hittar på utan han är övertygad om att hans minnen och bild av saker som har hänt är den sanna.

Ja, han har empati även om jag ibland kan känna att det inte känns riktigt äkta på ett djupare plan.

Han tycker mycket om djur, jag uppfattar honom som konservativ och han är troende (men det känns mer som att det är traditionsbundet än riktigt äkta). Han har det gott ekonomiskt ställt och är egen företagare. Inga problem med droger/alkohol, våldsamheter eller så. Han är snarare väldigt kontrollerad med hög moral skulle jag säga. Hans syskon och mamma är som vem som helst, helt normala vettiga människor. Hans pappa har liknande drag som han själv och det finns tydligen fler på pappans sida så det verkar vara ett släktdrag.
Jag gissar att han är dum i huvudet men inte uppfyller kriterier för psykisk sjukdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in