Jag tror inte att han hittar på utan han är övertygad om att hans minnen och bild av saker som har hänt är den sanna.
Ja, han har empati även om jag ibland kan känna att det inte känns riktigt äkta på ett djupare plan.
Han tycker mycket om djur, jag uppfattar honom som konservativ och han är troende (men det känns mer som att det är traditionsbundet än riktigt äkta). Han har det gott ekonomiskt ställt och är egen företagare. Inga problem med droger/alkohol, våldsamheter eller så. Han är snarare väldigt kontrollerad med hög moral skulle jag säga. Hans syskon och mamma är som vem som helst, helt normala vettiga människor. Hans pappa har liknande drag som han själv och det finns tydligen fler på pappans sida så det verkar vara ett släktdrag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Jag har träffat personer, jag tänker på en viss person speciellt, som är som du beskriver. En person som påstod massa saker om sin uppväxt och andra omständigheter som var mycket otroliga och osannolika. Ibland fanns det bevis för att det inte var sant men vederbörande förkastade alltid bevisen och blev arg istället.
Den här personen hade grandiosa tankar om sig själv men hade också empati. En del i tråden pratar om narcissism, psykopati, sociopati. Det utmärkande bland dessa är empatistörning. Uppfattar du att han har empati? Det går nämligen att ha ett närmast tvångsmässigt ljugande om olika saker utan att man är psykopat. En del personer ljuger för att de tror att sanningen inte är tillräckligt spännande för de som lyssnar. När man väl börjat ljuga om allt möjligt rullar det bara på.
Jag är inte så säker på att ditt ex verkligen är psykiskt sjuk i den meningen att han skulle få en diagnos av en psykiatriker som undersökte honom. Det är ju en helt arbiträr gräns vi dragit mellan sjukt och friskt när det gäller psykiatri. Det som definierar det sjuka är funktionsnedsättning. Och han verkar ju komma i konflikt med personer i väldigt hög grad vilket man kan säga är en sådan. Men vissa personer är ju så utan att vara sjuka.
Hade velat veta mer om hur han är med djur, hans politiska åsikter, religion, syskon, föräldrar (hur är dom?), ekonomisk situation, yrke, alkohol/drogvanor, våldsamheter?, eventuella olagliga förehavanden och sådant.