2020-10-03, 11:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Min far är till synes social och närmast lismande mot f.d. arbetskamrater och grannar, men egentligen har han ingen aning om hur man umgås med någon på riktigt. Jag är ganska säker på att TS ex. har autism och/eller OCD.
Jag ser din poäng.
Citera
2020-10-03, 11:26
Medlem
Jag tror inte att han hittar på utan han är övertygad om att hans minnen och bild av saker som har hänt är den sanna.

Ja, han har empati även om jag ibland kan känna att det inte känns riktigt äkta på ett djupare plan.

Han tycker mycket om djur, jag uppfattar honom som konservativ och han är troende (men det känns mer som att det är traditionsbundet än riktigt äkta). Han har det gott ekonomiskt ställt och är egen företagare. Inga problem med droger/alkohol, våldsamheter eller så. Han är snarare väldigt kontrollerad med hög moral skulle jag säga. Hans syskon och mamma är som vem som helst, helt normala vettiga människor. Hans pappa har liknande drag som han själv och det finns tydligen fler på pappans sida så det verkar vara ett släktdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag har träffat personer, jag tänker på en viss person speciellt, som är som du beskriver. En person som påstod massa saker om sin uppväxt och andra omständigheter som var mycket otroliga och osannolika. Ibland fanns det bevis för att det inte var sant men vederbörande förkastade alltid bevisen och blev arg istället.

Den här personen hade grandiosa tankar om sig själv men hade också empati. En del i tråden pratar om narcissism, psykopati, sociopati. Det utmärkande bland dessa är empatistörning. Uppfattar du att han har empati? Det går nämligen att ha ett närmast tvångsmässigt ljugande om olika saker utan att man är psykopat. En del personer ljuger för att de tror att sanningen inte är tillräckligt spännande för de som lyssnar. När man väl börjat ljuga om allt möjligt rullar det bara på.

Jag är inte så säker på att ditt ex verkligen är psykiskt sjuk i den meningen att han skulle få en diagnos av en psykiatriker som undersökte honom. Det är ju en helt arbiträr gräns vi dragit mellan sjukt och friskt när det gäller psykiatri. Det som definierar det sjuka är funktionsnedsättning. Och han verkar ju komma i konflikt med personer i väldigt hög grad vilket man kan säga är en sådan. Men vissa personer är ju så utan att vara sjuka.

Hade velat veta mer om hur han är med djur, hans politiska åsikter, religion, syskon, föräldrar (hur är dom?), ekonomisk situation, yrke, alkohol/drogvanor, våldsamheter?, eventuella olagliga förehavanden och sådant.
Citera
2020-10-03, 11:29
Medlem
Jag tror att han alltid har haft det, men det kanske inte märktes så tydligt när han var liten

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Aha

Vet du när detta med konstig verklighetsbeskrivning började? Eller har han alltid haft dessa svårigheter?

Tycker inte att det låter som någon kluster-B över huvud taget detta, för övrigt. Svårigheter med empati kan ha många andra orsaker (att han uppfattas som kall).
Citera
2020-10-03, 11:31
Medlem
Ja, det är märkligt, jag håller med. Nej, ingen kontakt med psykiatri vad jag vet

Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Väldigt märkligt alltihop... låter som någon kombination av autism och paranoid personlighetsstörning.
Har han aldrig haft kontakt med psykiatrin?
Citera
2020-10-03, 11:32
Medlem
Tack för svaret, det visste jag inte

Citat:
Ja, autism är vanligt förekommande på fädernet.
Citera
2020-10-03, 11:34
Medlem
Jag med och det låter väldigt likt måste jag säga

Citat:
Jag ser din poäng.
Citera
2020-10-03, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gala86
Ja, det är märkligt, jag håller med. Nej, ingen kontakt med psykiatri vad jag vet

Yngre personer av ditt ex typ har vanligen en officiell diagnos. Äldre människor har antingen fått kämpa sig till en karriär eller har blivit utslagna.
Senast redigerad av Hackebeilchen 2020-10-03 kl. 11:40.
Citera
2020-10-03, 11:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror att han alltid har haft det, men det kanske inte märktes så tydligt när han var liten
Om det är så, så torde han uppfatta sina föräldrar som falska. Gör han det?
Eller har han någon insikt i vad alla "missförstånd" (tex angående hans påstådda flytt vid 12 år) bottnar i?
Citera
2020-10-03, 11:39
Medlem
Nej, inte stressad av sociala kontakter men han gillar inte direkt mingel och ytliga kontakter.

Jag upplever att han nästan får som panikångest när han får sina utbrott och jag kan inte direkt se en gemensam nämnare eller vad som triggar det, tror att det kan vara om han känner sig hotad på något sätt fast omgivningen upplever att det är en normal situation.

Han är på samma sätt hela tiden inga perioder är mer märkliga än andra.

Citat:
Så han blir alltså inte stressad av sociala kontakter, och nya kontakter?

Har du noterat om de här utbrotten har någon gemensam nämnare, tex sker när ämnen av en viss karaktär diskuteras?

Sker det märkliga beteendet mer i perioder, där han är "normal" längre perioder emellan "märkliga perioder"?
Citera
2020-10-03, 11:41
Medlem
Ja, jag tror att han till viss del uppfattar sina föräldrar som falska, han sa en gång att de känns som vilka släktingar som helst utan att ha någon känslomässig koppling
Citat:
Om det är så, så torde han uppfatta sina föräldrar som falska. Gör han det?
Eller har han någon insikt i vad alla "missförstånd" (tex angående hans påstådda flytt vid 12 år) bottnar i?
Citera
2020-10-03, 11:42
Bannlyst
Citat:
Nej, inte stressad av sociala kontakter men han gillar inte direkt mingel och ytliga kontakter.

Jag upplever att han nästan får som panikångest när han får sina utbrott och jag kan inte direkt se en gemensam nämnare eller vad som triggar det, tror att det kan vara om han känner sig hotad på något sätt fast omgivningen upplever att det är en normal situation.

Han är på samma sätt hela tiden inga perioder är mer märkliga än andra.

Han har en totalt fastlåst världsuppfattning. Han saknar det som kallas metakognition. I hans värld är hans åsikter objektiva fakta. När man säger något som inte passar får han en känsla av att världen håller på att gå under.
Citera
2020-10-03, 11:43
Medlem
Han har inte någon officiell diagnos, men han var tydligen urjobbig som liten och kunde inte sitta still en sekund (lite åt adhd-hållet kan jag tänka mig) men idag är han lugn som en filbunke vanligtvis när han inte får sina utbrott (utbrotten kommer inte ofta)
Citat:
Yngre personer av ditt ex typ har vanligen en officiell diagnos. Äldre människor har antingen fått kämpa sig till en karriär eller har blivit utslagna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in