2020-10-03, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Denne artikkelen i NRK oppsummerer bra. Det er tydelig at det finnes flere personer som hun har snakket med om skilsmisse den siste tiden.
Hun har også tatt opp ektepakten/særeie og det er i denne forbindelse jeg har fått opplysninger om at hun skal ha snakket med fagpersoner.
Mitt innlegg var et svar til Havhest som påsto at AE ikke ønsket skilsmisse, og jeg har aldri sagt at det er noe bevis for drap. Men det kan utgjøre et drapsmotiv.

https://www.nrk.no/norge/politiets-hovedteori-i-lorenskog-saken_-motivet-var-ekteskapsproblemer-1.15029661

Tack ...
Jag har läst denna artikel tidigare.Men alla intervjuade är inte eniga om att TH och AEH ville skiljas.
Deras barn berättar att de alltid varit stor öppenhet i familjen, även om "vansklige ting" och att de i så fall hade fått veta det, under många förtroliga samtal de har haft.
Att äktenskapet, trots tidigare "vansklige ting" i stort sett varit mycket robust.

Ja det kan ju vara så att det fanns motsättningar mellan TH och AEH och att hon ville skiljas (av en eller flera anledningar) och var rädd för hur han skulle reagera om hon lät honom veta hur långt hennes planer var framskridna.

Men varför var TH rädd och kände sig bevakad?
Varför skulle han hitta på det? Det skulle i vilket fall inte vara ett bevis åt ena eller andra
hållet, TH vet själv att det bara är ord; att säga: "Jag kände mig bevakad"
Jag menar .. om han är GM, är han så uppe i varv (=inte vid sina sinnens fulla bruk) att tankegångarna inte är logiska eller smarta.

Jag tror inte TH skulle klara av att vara GM och samtidigt uppträda konsekvent.
Det är en känsla jag har och psykologisk logik.
Jag tror tills vidare på att han verkligen kände sig övervakad.

Jag tror, med det vi vet om TH:s personlighet, att han möjligtvis kan agera överilat i stundens
ingivelse, eventuellt i samband med alkohol.
Men jag tror inte att han är en person som kan planlägga ett sådant dråp och genomföra det -
hans sinne för rutiner och planer inom yrkeslivet till trots.
Det är skillnad på planläggning och planläggning.
Senast redigerad av Moschata 2020-10-03 kl. 08:20.
Citera
2020-10-03, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det som er paradoksalt er at det ikke finnes grunnlag som kan bevise at TH er GM, men likevel forhåndsdømmes han.
Indisiene som er presentert er svake, og sammen er de heller ikke sterke. Det er veldig enkelt å bortforklare samtlige.
Forestillingen om at politiet har så mye mer, enn det vi er klar over, blir mer og mer utydelig. Vi vet at kidnappingshypotesen fremdeles ikke er utelukket, og selv om det sies at hovedhypotesen er sterkere, så er den ikke sterk.

Jeg har respekt for rettsvesenet, og i prinsippet betyr det respekt for alle mennesker. Det å ha respekt for andre mennesker, er ikke det samme som å like noen. Et samfunn uten rettsikkerhet, er nært beslektet med umenneskelighet.
Det kan være at denne saken aldri blir løst, og det er så klart synd, men det er likevel bedre enn at et uskyldig menneske blir dømt.

Selv tror jeg at AEH ble kidnappet, så selvsagt har jeg forståelse for den grusomme situasjonen TH og familien er i.

Det er sunt å være uenig!
La meg si det slik: De hypotesene du og et par andre har kommet med er så borti natta at det bare blir patetisk. Det har faktisk kommet frem mye som indikerer at TH er The Man! Du har kanskje ikke hørt om eller er intr i å forstå sannsynlighetsberegning. Sjansen for at TH ikke har noe med drapet å gjøre er etter mitt syn forsvinnende liten. Politiet har ikke frafalt siktelsen og både du og jeg vet at de fleste som siktes for alvorlige forbrytelser, de er rett og slett skyldige. At du mener noe annet er helt greit for meg. Forresten har jeg i flere mnd trodd at TEH er innblandet, at drapet skjedde i affekt, kryptokontoen ble kjekk å ha gitt. Muligens har TH i en årrekke gått med tanker om hva han vil gjøre med AE dersom hun "slår seg vrang" og truer med å gå e.l Han kan ha hatt forskjellige planer/fantasier rundt dette som gjør at han raskt kan få satt sin regi på det hele. Gjerrigknarken TH. Statens penger sløser han gjerne med, her skal politiet jobbe for penger de ikke har. Tror du ikke han har såpass med selvtillitt at han tror det skal gå greit å overliste politiet?
Citera
2020-10-03, 08:33
Medlem
Z bruker manglende fotspor på åsted til å frikjenne th. Hun har tidligere henvist til angel om at det er et ikkebevis, men nå er det plutselig et utelukkelsesbevis etter funn av artikkel. En ting er spor på brevet, men når det i tillegg også mangler avtrykk inne, svekker det ths forklaring.
Citera
2020-10-03, 09:16
Medlem
Slettsnokens avatar
Det er ikke proffe folk som er leid av TH til å gjøre dette, da ville åstedet sett helt annerledes ut, med spor etter proffe folk. De hadde greid å gjøre hva de kom for: å ta med seg AE levende ut slik at kidnappingsplottet ble troverdig.

TH ville ikke under noen omstendighet befunnet seg i boligen fram til minutter før ugjerningen fant sted, og deretter bare noen kilometer unna.

Han ville ha vært bortreist på forretningsreise med bunnsolid alibi.
Citera
2020-10-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Har du sett noe slaps på kamerabildene av Hettemann1?
Det er dessuten gammelt nytt, som ble publisert i media da saken ble kjent.
Det har du helt rett i. På tross av det synes jeg det er merkelig at det ikke er et eneste skoavtrykk når han kommer rett inn fra utsiden. Det er selvfølgelig ikke noe bevis, men det er ulogisk. Nok om det.
Citera
2020-10-03, 10:44
Medlem
Citat:
Hvordan kom hettemannen seg tilbake til Metrosenteret?

Jeg synes det er interessant om vi kan spekulere i hvilken rute hettemannen kan ha tatt på tilbaketur. Vi vet at han dukket opp ved trappen til Kulturhuset og Metrosenteret ca en halv time etter at han forsvant ut av videokameradekning i retning Sloraveien.

Iflg. siste podcast med Milli så har hettemannen ikke tatt ruten forbi hjelpemiddelsentralen og gangbroen tilbake. Da ville man hatt film av dette selvsagt, fra de samme kameraene.

Samtidig vet vi at det ikke finnes så mange alternative ruter over rv159/motorveien. Det er den gangbroen han gikk på utgående tur, og så er det en kombinert bilvei/fortau litt lenger øst ved Knattenkrysset.

I et TV program for lenge siden, mener det var Åsted Norge, så vi at politiet gikk gjennom 1000-vis av timer med video. Det ble vist noen bilder fra dette Knattenkrysset, tatt fra video fra kameraet ved Shell/McDonalds som ligger i det krysset. Så politiet har tydeligvis noe videomateriale som dekker denne strekningen.

Tross det, så har de tilsynelatende ikke video av at han går den veien tilbake, selv om det er eneste realistiske rute innenfor tidsrammen.

Spørsmålet er om han kjørte bil, eller satt på i en (flukt)bil tilbake over motorveien? Jeg mener det er en reell mulighet. Hadde han gått til fots tror jeg det ville vært mulig å se det fra kameraet ved Shell. Inne i en bil er mer usikkert, særlig om han skjulte seg.

Tenkt rute: (Blå og gul er den delen av ruten vi har sett på video. Rød er spekulasjon)
https://imgur.com/a/2lBXzoR

Jeg tænker, at man må spørge sig selv hvorfor han har behov for at starte og slutte ved metrocentret? (Er det en togstation eller et indkøbssted..?) Hvor forsvinder han hen (uden at blive set på kamera)?
TH ejer Solheimveien 112, og den stod til udlejning fra 1/11 2018 (dagen efter AEH forsvandt) og ihvertfald frem til 6/7 2020 hvor jeg så det på finn.no, men den er taget ned nu. Ifølge din rute går han lige forbi.
Kan de have brugt den lejlighed, enten til ophold eller udsigt til S4? Eller kan det være der han kommer og går fra, men så bruger ruten omkring metrocenteret for at undgå nærkamera eller for at vildlede?
Det er måske tilfældigt at den udlejes 1/11 18, men det virker lidt påfaldende når den ligger lige i det hele. Nogen lokalkendte der ved om det er en bygning med overvågningskamera?

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
https://www.finn.no/realestate/businessplots/ad.html?finnkode=181651226
Citera
2020-10-03, 11:26
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colli
Jeg tænker, at man må spørge sig selv hvorfor han har behov for at starte og slutte ved metrocentret? (Er det en togstation eller et indkøbssted..?) Hvor forsvinder han hen (uden at blive set på kamera)?
TH ejer Solheimveien 112, og den stod til udlejning fra 1/11 2018 (dagen efter AEH forsvandt) og ihvertfald frem til 6/7 2020 hvor jeg så det på finn.no, men den er taget ned nu. Ifølge din rute går han lige forbi.
Kan de have brugt den lejlighed, enten til ophold eller udsigt til S4? Eller kan det være der han kommer og går fra, men så bruger ruten omkring metrocenteret for at undgå nærkamera eller for at vildlede?
Det er måske tilfældigt at den udlejes 1/11 18, men det virker lidt påfaldende når den ligger lige i det hele. Nogen lokalkendte der ved om det er en bygning med overvågningskamera?

(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

Metrosenteret er et shoppingsenter. I Solheimsveien 112 ligger blant annet Condis treningssenter som TH er medeier i, sammen med GHH. Hettemannen har ikke kommet fra den adressen, men kan ha passert der på vei tilbake fra ruten sin. Vet ikke om det har noen relevans, dog.
Citera
2020-10-03, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
En ting er spor på brevet, men når det i tillegg også mangler avtrykk inne, svekker det ths forklaring.
Fetad: Ifølge den nyeste av disse to artiklene (i sitatet under): "Politiet fant derimot ikke skoavtrykkene hans på det sentrale åstedet."
Jeg forstår ut fra det som står i den artikkelen at "det sentrale åstedet" er gjestetoalettet i 1. etasje. Står det noe i den artikkelen at det mangler avtrykk av TH i hele huset mener du?

Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Her (i artikkelen under) er ting fortalt på forskjellige måter. Først står det ingen avtrykk og deretter ingen av de tydelige avtrykkene. Hva er rett?
Det blir interessant å få høre mer om utydelige avtrykk.
(31.07.2020) De kan imidlertid ikke finne noen avtrykk fra drapssiktede Tom Hagen (70) selv.

Inne i Sloraveien 4 har politiet funnet skoavtrykk fra flere personer de har lyktes med å identifisere. Ingen av de tydelige avtrykkene stammer imidlertid fra sko som de vet tilhører Tom Hagen selv.

https://www.tv2.no/a/11561365/
Det som de her (i artikkelen under) kaller for det sentrale åstedet forstår jeg som gjestetoalettet, og jeg forstår det slik at krimteknikerne ikke fant THs skoavtrykk på gulvet på dette rommet.
(15.08.2020) Den drapssiktede ektemannen har forklart at han gikk rundt i nesten hele huset før han åpnet toalettdøren, så det sentrale åstedet, og deretter fant det mye omtalte trusselbrevet på en rød stol i gangen.

Krimteknikerne fant derimot ikke hans skoavtrykk på det sentrale åstedet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nMaKg/gaate-for-politiet-hvor-er-tom-hagens-skospor
Kan det være slik at i den eldste av de to artiklene så hadde journalistene ufullstendige opplysninger, og i den nyeste artikkelen hadde journalistene fått mer detaljerte opplysninger, og at den eldste artikkelen derfor kan ha feilaktige eller misvisende opplysninger?

Edit: " Politiet fant derimot ikke skoavtrykkene hans på det sentrale åstedet. ".
Har TH sagt at han gikk inne på gjestetoalettet (som er det sentrale åstedet) etter at han kom hjem fra Futurum? Eller har han sagt at han kun åpnet døren til det rommet uten å gå inn i det rommet?
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-03 kl. 11:33.
Citera
2020-10-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colli

Citat:
Metrosenteret er et shoppingsenter. I Solheimsveien 112 ligger blant annet Condis treningssenter som TH er medeier i, sammen med GHH. Hettemannen har ikke kommet fra den adressen, men kan ha passert der på vei tilbake fra ruten sin. Vet ikke om det har noen relevans, dog.
Var det de lokalene som Condis treningssenter er i, som stod til udlejning fra 1/11 2018? Eller var det andre lokaler på samme adresse som stod til udlejning fra 1/11 2018?
Citera
2020-10-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Var det de lokalene som Condis treningssenter er i, som stod til udlejning fra 1/11 2018? Eller var det andre lokaler på samme adresse som stod til udlejning fra 1/11 2018?
Det var kontorlokaler.
Citera
2020-10-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Det er ikke proffe folk som er leid av TH til å gjøre dette, da ville åstedet sett helt annerledes ut, med spor etter proffe folk. De hadde greid å gjøre hva de kom for: å ta med seg AE levende ut slik at kidnappingsplottet ble troverdig.

TH ville ikke under noen omstendighet befunnet seg i boligen fram til minutter før ugjerningen fant sted, og deretter bare noen kilometer unna.

Det er jeg også enige om at de leide ikke er proffe.alt for mye søl og villedning
Citera
2020-10-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken

Jeg er enig i at dette ikke kan ha blitt utført av proffe folk. Dette kan ha blitt utført av noen som ikke hadde gjort tilsvarende forbrytelser tidligere. Og dette kan være personer som hadde egne motiv for å utføre forbrytelsen, og TH kan være 100% uskyldig.
Jeg er enig i at hvis TH skulle ha vært medskyldig i denne forbrytelsen, så hadde det vært sannsynlig at han hadde ordnet seg med et bunnsolid alibi (ved å f.eks være bortreist som du skrev).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in