2020-10-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Vi har ikke fått opplysninger fra politiet eller noen andre, som er nok til å dømme en person for drap.
Det er altfor mange som tror at TH er siktet for å være en dårlig ektemann, og jeg hadde håpet på at vi kunne hatt et mer saklig nivå.

Utrolig hva du lirer av deg her inne.

Politiet hverken kan eller skal forhåndsprosedere saken i mediene. Det er så totalt meningsløst å anklage politiet for at de følger loven.

Det er tatt ut siktelse mot TH, og siktelsen er per i dag opprettholdt.
Citera
2020-10-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lixt
Spiller vel ingen rolle om du kan skimte veggen eller mønet. Hva skal man bruke det til? TH kan vel ikke gå gjennom vegger?
Hvis de fiskerne var der for å observere, så kan de f.eks ha fulgt med på om arbeiderne var ferdig med arbeidet på huset i S4 (som foregikk bl.a. ved bruk av stillas).
Citera
2020-10-02, 18:17
Medlem
I krimpodden (link her: (FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31 ) ble det sagt at gangveien var stengt med en betongkloss el.l på den tiden av året da det ikke var brøytesesong. (Jeg vet ikke om det var slik i 2018).
En annen ting som ble nevnt i krimpodden, var at hvis det var smartmåler i huset, så kan etterforskere finne ut mye, som f.eks hvilket tidspunkt noen vasket hender (fordi da slår varmtvannstanken inn).
Vet noen av dere om det var vanlig å ha smartmålere i boliger på den tiden i det området og/eller om det var smartmåler i S4 i oktober 2018?
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-02 kl. 18:25.
Citera
2020-10-02, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
ja
Hvorfor er det et problem for deg?
Citera
2020-10-02, 18:39
Medlem
(30.09.2020) Brevet har tidligere blitt undersøkt av minst en lingvist. Nå har politiet igjen tatt kontakt med språkeksperter, får NRK opplyst.
– Vi kan bekrefte at noen av våre forskere er kontaktet av politiet om å være sakkyndige i forbindelse med denne saken. Vi ønsker ikke å uttale oss utover dette, sier Elizabeth Lanza.

Politiet har omtalt de tidligere undersøkelsene av brevet som «svært sentrale». De mener det aldri var en intensjon om reelle forhandlinger og at trusselbrevet var en del av en planlagt villedning som Tom Hagen står bak.

https://www.nrk.no/norge/forsvinningssaken_-politiet-gransker-trusselbrev-til-tom-hagen-pa-nytt-1.15180858

Betyr dette at politiet mener at TH står bak trusselbrevet?

Det blir interessant å senere få vite hva språkekspertene finner ut.

En tidligere generell uttalelse fra en språkviter:
– I Norge er denne typen analyse ekstra interessant, siden vi har så mange dialekter. Fordi mange skriver slik de snakker, er det mulig å spore dialektale trekk i språket.
https://www.nrk.no/norge/sprakeksperten-som-analyserte-trusselbrevet_-_-kan-avslore-alder-og-hvor-du-kommer-fra-1.14430350
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-02 kl. 18:50.
Citera
2020-10-02, 18:50
Medlem
Minnimuss avatar
Hvordan kom hettemannen seg tilbake til Metrosenteret?

Jeg synes det er interessant om vi kan spekulere i hvilken rute hettemannen kan ha tatt på tilbaketur. Vi vet at han dukket opp ved trappen til Kulturhuset og Metrosenteret ca en halv time etter at han forsvant ut av videokameradekning i retning Sloraveien.

Iflg. siste podcast med Milli så har hettemannen ikke tatt ruten forbi hjelpemiddelsentralen og gangbroen tilbake. Da ville man hatt film av dette selvsagt, fra de samme kameraene.

Samtidig vet vi at det ikke finnes så mange alternative ruter over rv159/motorveien. Det er den gangbroen han gikk på utgående tur, og så er det en kombinert bilvei/fortau litt lenger øst ved Knattenkrysset.

I et TV program for lenge siden, mener det var Åsted Norge, så vi at politiet gikk gjennom 1000-vis av timer med video. Det ble vist noen bilder fra dette Knattenkrysset, tatt fra video fra kameraet ved Shell/McDonalds som ligger i det krysset. Så politiet har tydeligvis noe videomateriale som dekker denne strekningen.

Tross det, så har de tilsynelatende ikke video av at han går den veien tilbake, selv om det er eneste realistiske rute innenfor tidsrammen.

Spørsmålet er om han kjørte bil, eller satt på i en (flukt)bil tilbake over motorveien? Jeg mener det er en reell mulighet. Hadde han gått til fots tror jeg det ville vært mulig å se det fra kameraet ved Shell. Inne i en bil er mer usikkert, særlig om han skjulte seg.

Tenkt rute: (Blå og gul er den delen av ruten vi har sett på video. Rød er spekulasjon)
https://imgur.com/a/2lBXzoR
Citera
2020-10-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Hvordan kom hettemannen seg tilbake til Metrosenteret?

Jeg synes det er interessant om vi kan spekulere i hvilken rute hettemannen kan ha tatt på tilbaketur. Vi vet at han dukket opp ved trappen til Kulturhuset og Metrosenteret ca en halv time etter at han forsvant ut av videokameradekning i retning Sloraveien.

Iflg. siste podcast med Milli så har hettemannen ikke tatt ruten forbi hjelpemiddelsentralen og gangbroen tilbake. Da ville man hatt film av dette selvsagt, fra de samme kameraene.

Samtidig vet vi at det ikke finnes så mange alternative ruter over rv159/motorveien. Det er den gangbroen han gikk på utgående tur, og så er det en kombinert bilvei/fortau litt lenger øst ved Knattenkrysset.

I et TV program for lenge siden, mener det var Åsted Norge, så vi at politiet gikk gjennom 1000-vis av timer med video. Det ble vist noen bilder fra dette Knattenkrysset, tatt fra video fra kameraet ved Shell/McDonalds som ligger i det krysset. Så politiet har tydeligvis noe videomateriale som dekker denne strekningen.

Tross det, så har de tilsynelatende ikke video av at han går den veien tilbake, selv om det er eneste realistiske rute innenfor tidsrammen.

Spørsmålet er om han kjørte bil, eller satt på i en (flukt)bil tilbake over motorveien? Jeg mener det er en reell mulighet. Hadde han gått til fots tror jeg det ville vært mulig å se det fra kameraet ved Shell. Inne i en bil er mer usikkert, særlig om han skjulte seg.

Tenkt rute: (Blå og gul er den delen av ruten vi har sett på video. Rød er spekulasjon)
https://imgur.com/a/2lBXzoR
Jeg finner ikke link, men det ble sagt (enten i en video eller i en tekst i en artikkel) i juli at hettemannen på returen kom fra motorveien. Jeg tror også at det er mulig at han satt i bil i en periode av returen.

Interessante opplysninger og betraktninger fra Hunterrr:
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Jeg vet nå etter selv å ha sjekket, at den ruten som hettemannen gikk på Lørenskog, altså gjennom sentrum der og retning mot Sloraveien og retur, etter ALL sannsynlighet er valgt nettopp av det hensyn at den hadde lite kamera. Tilsynelatende kunne hettemannen i sitt hode kanskje håpe på ingen kamera på den ruten, fordi når man går der så ser man ingen synlige kamera etter hva jeg klarte å se.

Både på vei til og fra området ved ishallen er det SÆRDELES naturlig å gå den korteste veien som går omtrent rakt inn på festplassen derfra (rundt et hjørne bare). Akkurat der ligger forresten også Sparkjøp-butikken. Men denne personen går opp noen ganske lange trapper og opp via boligblokk-område oppe på en høyde som ikke brukes til gjennomgang, og ned lange trapper igjen på andre siden. En fullstendig ulogisk omvei.

Det er en rute som er fryktelig mye mer tungvindt, og ingen andre som skal bevege seg fra ishallen og til festplassen går den veien. MEN det som er greia er at hvis man går den vanlige veien som alle gjør, så må man forbi et stort tydelig kamera som er nært på den som går der. Akkurat dette kamera unngås ved å gå opp og gjennom boligblokk-feltet og ned trapp bak der igjen. Det er en rute som tydelig er valgt for å i størst grad unngå å bli sett. Det er sikkert også derfor politi synes denne personen er svært interessant. Og det forsterkes også når han heller ikke melder seg.

Han blir dog plukket opp på noe kamera likevel, men tilsynelatende på veldig lang avstand og det er heller ikke til å unngå tror jeg hvis man skal ta seg fra A til B, og komme seg over motorveien der. Derfor tildekket.

Vedkommende går også retning Sloraveien, og er ikke lenge borte før han må ha snudd og komme tilbake. Sloraveien 4 er det første huset man kommer til når man går den veien der, hvis man da går korteste vei retning bolighus, altså opp gangveien.

Noen tenker i hypotese at dette er staget for å lure politi. Altså for å få det til å passe i sine teorier må dette være staget osv. At en mann er involvert i saken og bare går der for lureri. Som at denne prøver å vise seg foran kamera med hensikt. Det kan ikke stemme synes jeg. Han prøver ikke vise seg foran kamera, men tvert imot. Det er heller ikke lett å forstå hvilket ærend personen må ha hatt, men noe må det ha vært tenker jeg. Hvis han ønsket å bli sett ville vedkommende gått der hvor det er synlig kamera i gata. Det er det så mange steder der.

På returen går vedkommende tydeligvis langs fortau/bilvei over motorveien før han ankommer Festplassen. (altså en litt annen rute enn på vei ut). Kamera der han stopper ved søppelkasser unngås på returen. Det interessante er nå at istedenfor å gå de ca 100 meterne rett fram mot ishall-område (som har mye kamera), så virker det altså som han velger å svinge litt tilbake rundt en bygning for å gå via festplassen og opp de trappene igjen og den "skjulte" veien.

Dette er mistenkelig på et helt annet nivå enn Futurum-mennene osv mener jeg. Her er det en som går mot der huset ligger, og returnerer kort tid etterpå. Med tildekket ansikt.Og som forsøker unngå kamera.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-02 kl. 19:07.
Citera
2020-10-02, 19:17
Medlem
Legokatts avatar
Det er mye som tyder på at AEH var aktiv i tiden før Halloween

-kommuniserte ekteskapsproblemer med venninner
-meldte seg inn i Facebook-gruppe angående bolig på Gjøvik
-avtalte tid med elektriker - skulle ringe henne akkurat på forsvinningen
-bestilte håndverkere - oppussing - førte til at alarmsystem var deaktivert på forsvinningsdagen
-gledet seg til hytteturen - som hun avlyste i SMS / telefon til sine barn - akkurat på forsvinningsdagen
-hadde akkurat anskaffet valp
-heldelse skjer noen få dager etter deres bryllupsdag etter et 49 årig ekteskap

Så kan man spørre seg, var alt dette tilfeldigheter?

Eller var dette del av en plan som GM lurte AEH med på?

Oppskrift etter filmen - Gone Girl
Senast redigerad av Legokatt 2020-10-02 kl. 19:24.
Citera
2020-10-02, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, rent allmänt gäller att det är mycket svårt att nå en fällande dom, om huvudbevisningen går ut på att det saknas spår från den missstänkte på brottsplatsen. För att den i sig besynnerliga frånvaron av skospår från TH överhuvudtaget ska kunna användas som bevisning mot TH med någon som helst styrka gäller ju att förundersökningsledningen kan visa inte bara hur frånvaron av skospår har tillkommit, utan också exakt vad denna frånvaro av skospår var avsedd att utgöra för villospår i någon TH:s vilseledningsplan.

Alldeles bortsett, då, från några triviala problem som att förundersökningen fortfarande inte har något lik, och därmed heller ingen dödsorsak, och att TH som lök på laxen har ett alibi som förundersökningsledningen, för allt vad vi vet, inte har lyckats knäcka.

Jag vet att det är två olika jurisdiktioner, men det kan ändå i det här sammanhanget återigen vara nyttigt att begrunda Mats Alm-fallet i Falun 2009. Mats Alm hade snarast mer uppenbara skäl till att ta livet av Linda Chen än vad TH kan visas ha haft visavi AEH, han ljög bevisligen - bokstavligen bevisligen - som en häst travar om i princip allting han förhördes om, och Lindas kropp påträffades, och han hade uppenbar vetskap om var den var gömd, eftersom det var han själv som ledde polisen till kroppen.

OCH LIKA FÖRBANNAT GICK DET INTE ATT FÄLLA HONOM FÖR MORD.
Desidert den mest interessante postering på lenge, og helt topp at du tar deg tid til det. Mats Alm saken er enormt interessant, og jeg tror dessverre utfallet i denne saken kan bli den samme.
Citera
2020-10-02, 19:52
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunterrr
Enig i at dette er en mulig forklaring som kan ha vært aktuell.
Det kan ha vært viktig å ha noen til å observere på fluktveien.

Det som er litt mer rart i så måte er valg med å gå den ruten gjennom Lørenskog sentrum, og ikke bare heller gå en runde i mer perifert terreng i nærheten av Sloraveien et sted. Forklaringen må være at det var viktig for den personen å være der han kom fra både før og etter dette kanskje.
Dette er et stort mysterium. For det er åpenbart at hettemannen hadde planlagt ruten hans skulle gå, slik at han ikke ble filmet på nært hold. Det er ingen annen grunn til at han skulle ta omveien om boligblokkene. Hvorfor i all verden likevel passere områdets mest befolkede shoppingsenter? Hvorfor ikke finne en mer egnet adkomst?

Jeg er 99,99% overbevist om at hettemannen har en rolle i forsvinningen. Han er en nøkkel. Kan han tilhøre miljøet rundt Lørenskog Ishockey? Hva er relasjonen til bilen som kom ved 9 tiden? Det er åpenbart at det er proffe folk involvert her, og at det antagelig er mer enn en som har deltatt aktivt i en aksjon med drap/bortføring den dagen.

Slik jeg forstår Milli i den siste podcast'en, så jobber politiet nå ut fra en teori om mer enn en gjerningsperson.
Citera
2020-10-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Det er mye som tyder på at AEH var aktiv i tiden før Halloween

-kommuniserte ekteskapsproblemer med venninner
-meldte seg inn i Facebook-gruppe angående bolig på Gjøvik
-avtalte tid med elektriker - skulle ringe henne akkurat på forsvinningen
-bestilte håndverkere - oppussing - førte til at alarmsystem var deaktivert på forsvinningsdagen
-gledet seg til hytteturen - som hun avlyste i SMS / telefon til sine barn - akkurat på forsvinningsdagen
-hadde akkurat anskaffet valp
-heldelse skjer noen få dager etter deres bryllupsdag etter et 49 årig ekteskap

Så kan man spørre seg, var alt dette tilfeldigheter?

Eller var dette del av en plan som GM lurte AEH med på?

Oppskrift etter filmen - Gone Girl
Ja jeg tenker at det kan ha vært en plan som GM lurte AE med på, slik som du har skrevet.

Men hvis det var slik, hvorfor kontaktet ikke AE elektrikeren og avlyste den avtalen som de hadde den dagen og hvorfor avlyste ikke AE den avtalen på dagtid den dagen som hun (i følge en bruker her på FB) hadde med en av døtrene? (En bruker skrev at det er den samme datteren som AE skrev sms til kl 9.10 og at det er den samme datteren som ringte til TH og som TH ringte til (mens TH var på Futurum). De ringte til hverandre fordi de var bekymret fordi de ikke fikk kontakt med AE på telefon. En bruker nevnte at den datteren ble bekymret og ringte til TH da AE ikke møtte opp til en avtale som den datteren og AE hadde.

Hvis det var en slik plan som du beskrev, ville det ikke da ha vært en fordel å ha avlyst de to avtalene med elektriker + datter, slik at ikke noen av de skulle bli bekymret for tidlig og eventuelt komme til S4 og finne ut hva som hadde skjedd og varsle politiet?

9.10-sms-en til samme datter synes jeg at inneholdt uvanlig mange detaljer med tanke på at de hadde avtale om å møtes på dagtid. Hvorfor fortelle om teaterturen osv i sms, når de hadde en avtale om å møtes ganske snart?

Kan noen ha tvunget AE til å skrive den sms-en?
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-02 kl. 20:02.
Citera
2020-10-02, 20:01
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ja jeg tenker at det kan ha vært en plan som GM lurte AE med på, slik som du har skrevet.

Men hvis det var slik, hvorfor kontaktet ikke AE elektrikeren og avlyste den avtalen som de hadde den dagen og hvorfor avlyste ikke AE den avtalen på dagtid den dagen som hun (i følge en bruker her på FB) hadde med en av døtrene? (En bruker skrev at det er den samme datteren som AE skrev sms til kl 9.10 og at det er den samme datteren som ringte til TH og som TH ringte til (mens TH var på Futurum). De ringte til hverandre fordi de var bekymret fordi de ikke fikk kontakt med AE på telefon. En bruker nevnte at den datteren ble bekymret og ringte til TH da AE ikke møtte opp til en avtale som den datteren og AE hadde.

Hvis det var en slik plan som du beskrev, ville det ikke da ha vært en fordel å ha avlyst de to avtalene med elektriker + datter, slik at ikke noen av de skulle bli bekymret for tidlig og eventuelt komme til S4 og finne ut hva som hadde skjedd og varsle politiet?

9.10-sms-en til samme datter synes jeg at inneholdt uvanlig mange detaljer med tanke på at de hadde avtale om å møtes på dagtid. Hvorfor fortelle om teaterturen osv i sms, når de allikevel skulle møtes ganske snart?

Kan noen ha tvunget AE til å skrive den sms-en?
Etter hypotese avtaler AEH (planlagt av GM) at elektriker skal ringe den dagen i fall TH ikke ringer AEH etter ca 1 time(backup). Det er viktig å minimere tidsperioden hendelsen kunne ha skjedd for å kunne gi alibi til barna - slik at alt skal tyde på TH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in