Citat:
Ursprungligen postat av
Gala86
När det gäller hans upplevelse av som han upplever som grov mobbing och övergrepp så handlade det om ett par killar som gick i ett par klasser över honom som hade retat honom och hans kompisar (vittnen finns från hans gamla kompisar, lärare och familj) Tror inte att andra skulle ha kallat det grov mobbing men det är hans upplevelse och det får man respektera.
När det gäller skev verklighetsuppfattning eller minnesbild berättar han för alla inklusive sin egen familj att han var tvungen att flytta hemifrån och började jobba när han var 12 år fast alla vet att det inte var så, fotobevis och annat finns och familjen blir helt konfunderade när han säger så, men det viktiga är ju att han tror att det var så fast det inte var det.
Vi hade en liten situation i skolan för ett av våra barn (lite tjafs mellan barn) för några år sen när han ville kalla till möte med skolan för att prata om det (han vill ofta kalla till möten) och då mejlade han lärarna, rektorn inklusive mig och förklarade vad som hade hänt och det var helt korrekt skrivet, sen svarade rektorn och läraren med ett jättefint mejl där de sa att de gärna tog ett möte. Jag mötte pappan som var helt upprörd över hur de hade bemött hans mejl och han sa att han kände sig kränkt och jag fattade ingenting för jag läste bara ett trevligt svar. Jag visade mejlet för flera personer i min omgivning som tyckte att det var ett vänligt och helt normalt svar av skolan. Pappan hann tyvärr svara skolan och var extremt nedlåtande och beskyllde dem för att vara oförskämda etc (jag satt med skämskudde) och skolan var ju också helt förvånade. I alla fall vi bokade in ett möte och jag kom dit och pappan med och han liksom darrade och såg stirrig ut och jag och skolan var helt normala och hade ett lugnt samtal och allt löste sig. När vi gick därifrån var pappan lugn och sa att det här gick ju bra.
Vid ett annat tillfälle var han och våra barn och hälsade på hans familj (mamma, syster, bror med respektive och barn, de bor på annan ort) och vid en middag satt de och pratade som man gör i familjer och då var det något som triggade honom och han fick ett hysteriskt utbrott och skrek och skällde under en lång stund och alla blev helt chockade och livrädda (jag har pratat med alla involverade och alla hade samma upplevelse) utom han, när han återgav det sa han att han var helt lugn och de diskuterade i lugn och ro (jag tror på riktigt att det är hans upplevelse eller efterkonstruktion). När hans familj tog upp det med honom kunde han inte förstå utan han sa till och med till mig att om deras bild är sann låter det nästan som att jag är schizofren. Jag vill bara peka på att hans upplevelser av verkligheten är helt annorlunda jämfört med alla andra och jag kan visa på fler exempel men hoppas att detta är någorlunda tydligt.
Jag har träffat personer, jag tänker på en viss person speciellt, som är som du beskriver. En person som påstod massa saker om sin uppväxt och andra omständigheter som var mycket otroliga och osannolika. Ibland fanns det bevis för att det inte var sant men vederbörande förkastade alltid bevisen och blev arg istället.
Den här personen hade grandiosa tankar om sig själv men hade också empati. En del i tråden pratar om narcissism, psykopati, sociopati. Det utmärkande bland dessa är empatistörning. Uppfattar du att han har empati? Det går nämligen att ha ett närmast tvångsmässigt ljugande om olika saker utan att man är psykopat. En del personer ljuger för att de tror att sanningen inte är tillräckligt spännande för de som lyssnar. När man väl börjat ljuga om allt möjligt rullar det bara på.
Jag är inte så säker på att ditt ex verkligen är psykiskt sjuk i den meningen att han skulle få en diagnos av en psykiatriker som undersökte honom. Det är ju en helt arbiträr gräns vi dragit mellan sjukt och friskt när det gäller psykiatri. Det som definierar det sjuka är funktionsnedsättning. Och han verkar ju komma i konflikt med personer i väldigt hög grad vilket man kan säga är en sådan. Men vissa personer är ju så utan att vara sjuka.
Hade velat veta mer om hur han är med djur, hans politiska åsikter, religion, syskon, föräldrar (hur är dom?), ekonomisk situation, yrke, alkohol/drogvanor, våldsamheter?, eventuella olagliga förehavanden och sådant.