2020-10-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ryssland har mycket kust i östersjön, vad vill du ha sagt?

Jasså? Var ligger det kustbandet?
Citera
2020-10-03, 01:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Fortfarande dåligt påläst
Men nät det gäller sprickor i svetsade konstruktioner är jag framme
Svetsning är en kass metod utifrån väl alla synpunkter annat än att det är fiffigt och enkelt att göra.
Man kan lite beroende på hur man gör räkna med stora reduktioner i hållfastheten
Plåten när den kommer från valsverket har blivit värmebehandlad och har inte så mycket defekter som det senare har efter svetsningen.
Man innesluter slagg och håligheter i svetsfogen det är bara en fråga om hur mycket - Jag kan inte skeppsbyggnad men processindustrin har Licensierade killar som svetsar rätt ofta och röntgar svetsar vilket jag inte tror
Skeppsbyggnad har
Vidare är det så att när man svetsar har man en smälta material ---som fyller ut hela eller delar av svetsfogen.
När denna stelnar drar det ihop sig pga av krympningen som stål gör när det kallnar
Dra ihop sig betyder att man bygger in spänningar i det materialet som kan vara försvagat om svetsaren ( Inte Löfven denna gången ) har haft en dålig dag på jobbet.
Sedan kan det finnas ett problem med att lägre temperaturer påverkar även andra naturvetenskapliga aspekter
slagseghet

Kan inte nuläget men är man intresserad kan man läsa där
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_ship#Hull_cracks

Early Liberty ships suffered hull and deck cracks, and a few were lost due to such structural defects. During World War II there were nearly 1,500 instances of significant brittle fractures. Twelve ships, including three of the 2,710 Liberties built, broke in half without warning,

Så att man får en längsgående bristning i närheten av en svetsfog Är inget konstigt
Hade Sett likadant ut oberoende av om smällen kom på botten / blind torped / Krock med Ubåt /

Stor våg har nämnts --- det kan ha inträffat det också som jag ser det .. Antag ett dåligt svetsat skrov som varit med ett antal år .. Dessa konstruktioner har en ändlig utmattnings hållfasthet ..Tål bra ett visst antal lastväxlingar
Dåligt målat så rosten tar lite
kommer den stora vågen ( Här spekulerar jag bucklan ser för stor ut ) Spricker upp .. Inte så dramatiskt momentant som som för liberty båtarna..
Här finns som märks mycket oklart ..Om plåten spricker kan ett fenomen som heter Buckling inträffa
Det är överkurs här googla typ " Buckling of plates " så finns det artiklar..

Instabilitetsproblem som 'är radikalt olinjära --- en liten liten säger liten ökning av lasten kan göra att konstruktionen slår ihop som en råttfälla ( Nu snackar jag här om fenomenologin inte specifikt Estonia )

Utan att vara insatt eller sett ngn ritning så är ett rimligt antagande att ingen vit man klarar av att räkna på det om
Den intryckningen beror på en stor våg eller hur stora last som egentligen krävs.
Med ovan angivna + fler komplikationer
Som sagt återigen fenomenologiskt utan att jag har sett ritningar eller kan skeppsbyggnad.

Datorberäkningar då ..Första frågan man faller på " Hur stora svetsegenspänningar lägger du in i modellen "
så givet att man tydligen inte hade indata ( Lastdata ) ens för visiret.
Så är detta många magnituder svårare TROR JAG

Spännande, du var trovärdig i början hela tiden till du sa att en våg kan skapa den skadan, då föll din trovärdighet till nästan noll.
Citera
2020-10-03, 01:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=0&sub=1&ex=n lyssna på Pierre Thiger ljudklipp, pratar om en smäll med långt Metalliskt ljud som låter en stund? han nämner att lät mer som ett skott?? ljudet av metalliska ljuden återkommer en gång till.. Måste varit något som krockade med estonia gjorde de här hålet som de hittat! Med tanke på att de inte fanns någon båt närheten så måste vara en "ubåt väl? eller? För bogvisiret kan väl inte ligga dingla ifrån fören? de helt otänkbart då det väger 64 ton?
Framförallt vore det jätte-konstigt eftersom samme Thiger som du refererar till säger i slutet av ljudklippet att när fartyget sjönk så saknades bogvisiret, bara bulben syntes.

Detta bekräftas av minst 3 överlevande besättningsmän.
Citera
2020-10-03, 01:33
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Framförallt vore det jätte-konstigt eftersom samme Thiger som du refererar till säger i slutet av ljudklippet att när fartyget sjönk så saknades bogvisiret, bara bulben syntes.

Detta bekräftas av minst 3 överlevande besättningsmän.

Det finns besättningsmän som säger att rampen var uppe under färd, de såg med en övervaknings kamera och såg att vatten skvätte in men mer än så var det inte.
Citera
2020-10-03, 01:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Detta görs i Jutta Rabes dokumentär från 2000 - men meningarna är delade mellan de tyska experterna angående huruvida hålet orsakats av en sprängning/explosion eller inte (det var Jutta Rabes teori , på goda grunder).
Men hade hon fel och det i själva verket var en missil, så kan ju det förklara det tvetydiga resultatet.
https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Jag är också nyfiken på om hålet i Juttas dokumentär, är samma hål som in den nya svenska dokumentären - jag har svårt att avgöra, men tycker hålet i Juttas dokumentär är mindre...
Hålet i Rabe-dokumentären som de tar metallprov på är inte detta ”nya” hål som enligt uppgift är midskepps på styrbordssidan, alltså ner mot havsbotten. Hålet i Rabes film är vertikalt, det ser man på dykarnas bubblor. Man ser också att det inte är mitt på den plana fartygssidan som i rekonstruktionen av det nya hålet. Sedan har vi Wittes hål som väl är i styrbords bog.

Dessa hål är lite grand som religion: alla kan inte vara det rätta!
Citera
2020-10-03, 01:42
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Men själva det runda hålet - som gjort utifrån - med en kraft a 1 meter inåt...vem har gjort det då?

Det där hålet är bara droppen som fick bägaren att rinna över för Estland. De hade förmodligen huvudbry och mer underrättelseinfo tidigare men har låtit det vara. Det skulle kunna vara konstig och oidentifierad trafik i området utöver. Kanske gjorts ett fynd där som en konsekvens av hålet men är hemligstämplat för tillfället. Nånting som bekräftar vapen lr annat är inte omöjligt. Jag tror det här handlar om något mer än det där hålet för det känns som ett telefonsamtal i dessa tider och inte ett blixtmöte.
Citera
2020-10-03, 01:45
Medlem
Detta är helt stört hur detta kan ha mörklagts....min teori efter vittnenas uttalande, är att en ubåt som inte syns på båtars radar har helt enkelt missat var båten befinner sig och träffat båten, som gör hålet på Estonia. (Tekniken va ju inte så bra på den tiden, kan jag tänka mig) Vittne säger att efter smällen så kommer det vatten från hytterna, hade vattnet kommit från bogvisiret så hade ju inte vattnet kommit så snabbt till hytterna eftersom dörrarna är vattentäta ute på bildäck!? Och att båten svänger styrbord och lägger sig på sidan (styrbord) sida efter smällen. Hade vattnet kommit in via bogvisiret så hade båten blivit framtung och båten hade lyft i röven på båten. Dessutom är det ett märke på bogvisirets styrbord sida, så jag tror den lossna när båten höll på att sjunka! Detta är bara min teori. Frågan är hur något så ”solklart” kan ha mörklagts av så många länder att dom skriver ett avtal om att i princip låta så många ligga där och bli glömda.
Citera
2020-10-03, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och ni båda stollar kan inte tänka er att det kan vara en helvetes skillnad på det fartyget och Estonia i storlek etc....? Kan det kan påverka hur lätt det är att bärga...?

Fan, när man ser sådana här trådar och myllret av totalt korkade påståenden och åsikter som kommer från folk som har noll koll på det de babblar om så blir nästan mörkrädd, var fan ligger snittIQ på i tråden..... Det torde vara extremt få som håller snittet uppe......

Ang hålet så är det extremt osannolikt, långsökt, att det skulle ha orsakats av t ex en ubåt, svensk som vissa påstår. Då skulle det vara extremt svårt att tysta ner för det skulle dyka upp en ubåt med skador, som skulle upptäckas på örlogsbasen, och besättningen skulle vara vittnen. Totalt osannolikt att detta skulle kunna tystas ner.

Dessutom är det extremt mycket sannolikare att hålet har uppstått i samband med kapsejsningen, typ klippa på botten eller liknande. En sprängladdning är lika osannolikt det med för då skulle det finnas gott om vittnen som hört en helvetes explosion, samt att sådana skador har mycket karakteristiska tecken på skadorna.

Så, varför folk går i taket för detta är obegripligt. Men människans dumhet har tydligen inga gränser...

Estonia kolliderar med fören i sidan på ubåt som får bogvisir/ramp fallera. Ubåten får rotation av kollisionen och slår i sidan på Estonia som får slagsida av från kollisionen i fören och ubåten slår i med aktern i sidan. Hålet i sidan är inte huvudsaken till att hon sjunker så fort men är såklart en bidragande orsak.

Jag tror alltså det är en olyckshändelse men på grund av att det smugglades krigsutrustning ombord som kanske var oerhört viktig och utrustningen är anledningen till varför ubåt ens fanns i närheten och eventuellt bevakade Estonia (då svensk/NATO ubåt) eller hindra Estonia från fullfölja sin leverans (då rysk) Därav har Sverige blod på sina händer.

Du kan också söka på DSMA-Notice så lär du dig något nytt Mr.IQ
Senast redigerad av Felicie 2020-10-03 kl. 01:49.
Citera
2020-10-03, 01:50
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Nej

Jo, kolla in klippet på hur Titanic sjönk.

https://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s
Citera
2020-10-03, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Jasså? Var ligger det kustbandet?
Runt St Petersburg och Kaliningrad.
Citera
2020-10-03, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen1234
Detta är helt stört hur detta kan ha mörklagts....min teori efter vittnenas uttalande, är att en ubåt som inte syns på båtars radar har helt enkelt missat var båten befinner sig och träffat båten, som gör hålet på Estonia. (Tekniken va ju inte så bra på den tiden, kan jag tänka mig) Vittne säger att efter smällen så kommer det vatten från hytterna, hade vattnet kommit från bogvisiret så hade ju inte vattnet kommit så snabbt till hytterna eftersom dörrarna är vattentäta ute på bildäck!? Och att båten svänger styrbord och lägger sig på sidan (styrbord) sida efter smällen. Hade vattnet kommit in via bogvisiret så hade båten blivit framtung och båten hade lyft i röven på båten. Dessutom är det ett märke på bogvisirets styrbord sida, så jag tror den lossna när båten höll på att sjunka! Detta är bara min teori. Frågan är hur något så ”solklart” kan ha mörklagts av så många länder att dom skriver ett avtal om att i princip låta så många ligga där och bli glömda.

Så märket från bogvisiret träffade kulan på båten som befinner sig längst fram och under vatten. Dom borde undersöka kulan om där finns vit färg från bogvisiret.
Citera
2020-10-03, 02:06
Medlem
gullfias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Hålet i Rabe-dokumentären som de tar metallprov på är inte detta ”nya” hål som enligt uppgift är midskepps på styrbordssidan, alltså ner mot havsbotten. Hålet i Rabes film är vertikalt, det ser man på dykarnas bubblor. Man ser också att det inte är mitt på den plana fartygssidan som i rekonstruktionen av det nya hålet. Sedan har vi Wittes hål som väl är i styrbords bog.

Dessa hål är lite grand som religion: alla kan inte vara det rätta!
Tack för bekräftelsen... Kan man tänka sig en sänkningsaktion med både missil och explosion? Men någon som försöker spränga inifrån båten riskerar ju sitt eget liv, förstås... Ingen av hålen kan ju varit där när Estonia lämnade Tallinn. Svårt att förklara hur det annars uppstår HÅL i ett skorv som är gjort av 1 cm tjockt stål...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in