Fortfarande dåligt påläst
Men nät det gäller sprickor i svetsade konstruktioner är jag framme
Svetsning är en kass metod utifrån väl alla synpunkter annat än att det är fiffigt och enkelt att göra.
Man kan lite beroende på hur man gör räkna med stora reduktioner i hållfastheten
Plåten när den kommer från valsverket har blivit värmebehandlad och har inte så mycket defekter som det senare har efter svetsningen.
Man innesluter slagg och håligheter i svetsfogen det är bara en fråga om hur mycket - Jag kan inte skeppsbyggnad men processindustrin har Licensierade killar som svetsar rätt ofta och röntgar svetsar vilket jag inte tror
Skeppsbyggnad har
Vidare är det så att när man svetsar har man en smälta material ---som fyller ut hela eller delar av svetsfogen.
När denna stelnar drar det ihop sig pga av krympningen som stål gör när det kallnar
Dra ihop sig betyder att man bygger in spänningar i det materialet som kan vara försvagat om svetsaren ( Inte Löfven denna gången ) har haft en dålig dag på jobbet.
Sedan kan det finnas ett problem med att lägre temperaturer påverkar även andra naturvetenskapliga aspekter
slagseghet
Kan inte nuläget men är man intresserad kan man läsa där
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_ship#Hull_cracks
Early Liberty ships suffered hull and deck cracks, and a few were lost due to such structural defects. During World War II there were nearly 1,500 instances of significant brittle fractures. Twelve ships, including three of the 2,710 Liberties built, broke in half without warning,
Så att man får en längsgående bristning i närheten av en svetsfog Är inget konstigt
Hade Sett likadant ut oberoende av om smällen kom på botten / blind torped / Krock med Ubåt /
Stor våg har nämnts --- det kan ha inträffat det också som jag ser det .. Antag ett dåligt svetsat skrov som varit med ett antal år .. Dessa konstruktioner har en ändlig utmattnings hållfasthet ..Tål bra ett visst antal lastväxlingar
Dåligt målat så rosten tar lite
kommer den stora vågen ( Här spekulerar jag bucklan ser för stor ut ) Spricker upp .. Inte så dramatiskt momentant som som för liberty båtarna..
Här finns som märks mycket oklart ..Om plåten spricker kan ett fenomen som heter Buckling inträffa
Det är överkurs här googla typ " Buckling of plates " så finns det artiklar..
Instabilitetsproblem som 'är radikalt olinjära --- en liten liten säger liten ökning av lasten kan göra att konstruktionen slår ihop som en råttfälla ( Nu snackar jag här om fenomenologin inte specifikt Estonia )
Utan att vara insatt eller sett ngn ritning så är ett rimligt antagande att ingen vit man klarar av att räkna på det om
Den intryckningen beror på en stor våg eller hur stora last som egentligen krävs.
Med ovan angivna + fler komplikationer
Som sagt återigen fenomenologiskt utan att jag har sett ritningar eller kan skeppsbyggnad.
Datorberäkningar då ..Första frågan man faller på " Hur stora svetsegenspänningar lägger du in i modellen "
så givet att man tydligen inte hade indata ( Lastdata ) ens för visiret.
Så är detta många magnituder svårare
TROR JAG