2020-10-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
En sten? Det finns inga stora stenar som flyter runt på leran i Östersjön, isåfall är det berg hon har gått på. Det vore i mina ögon otroligt om man hade missat det i kartläggningarna av bottnen.

Hänvisar till ursprunget till just denna frågeställningen. Egentligen skiter jag i stendetaljen och släpper den...

Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Det krävs en forcerande kraft, och en stor sådan, för att göra ett så stort hål i skrovet. Det kan en sten som ligger stilla på botten inte åstadkomma, det är en omöjlighet.

Lars Ångström har nog helt rätt i sin analys.
Citera
2020-10-03, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
En sten? Det finns inga stora stenar som flyter runt på leran i Östersjön, isåfall är det berg hon har gått på. Det vore i mina ögon otroligt om man hade missat det i kartläggningarna av bottnen.

Håller med. Om leran är så mjuk att skeppet sjunker i leran, lär ev. stenar sjunkit genom leran för tusentals år sedan. Endast berg kan ha orsakat skadan ifall den uppkom efter hon sjönk.
Citera
2020-10-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Vad menas med det här? Vad finns i närheten?

Han ska man inte ta på allvar. Kolka hans tidigare trådar så fattar man att han bara är ute efter att trolla.
Citera
2020-10-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det behövs ingen fart alls. Fartygets vikt räcker mer än väl.

Nej
Citera
2020-10-03, 00:34
Medlem
Fortfarande dåligt påläst
Men nät det gäller sprickor i svetsade konstruktioner är jag framme
Svetsning är en kass metod utifrån väl alla synpunkter annat än att det är fiffigt och enkelt att göra.
Man kan lite beroende på hur man gör räkna med stora reduktioner i hållfastheten
Plåten när den kommer från valsverket har blivit värmebehandlad och har inte så mycket defekter som det senare har efter svetsningen.
Man innesluter slagg och håligheter i svetsfogen det är bara en fråga om hur mycket - Jag kan inte skeppsbyggnad men processindustrin har Licensierade killar som svetsar rätt ofta och röntgar svetsar vilket jag inte tror
Skeppsbyggnad har
Vidare är det så att när man svetsar har man en smälta material ---som fyller ut hela eller delar av svetsfogen.
När denna stelnar drar det ihop sig pga av krympningen som stål gör när det kallnar
Dra ihop sig betyder att man bygger in spänningar i det materialet som kan vara försvagat om svetsaren ( Inte Löfven denna gången ) har haft en dålig dag på jobbet.
Sedan kan det finnas ett problem med att lägre temperaturer påverkar även andra naturvetenskapliga aspekter
slagseghet

Kan inte nuläget men är man intresserad kan man läsa där
https://en.wikipedia.org/wiki/Liberty_ship#Hull_cracks

Early Liberty ships suffered hull and deck cracks, and a few were lost due to such structural defects. During World War II there were nearly 1,500 instances of significant brittle fractures. Twelve ships, including three of the 2,710 Liberties built, broke in half without warning,

Så att man får en längsgående bristning i närheten av en svetsfog Är inget konstigt
Hade Sett likadant ut oberoende av om smällen kom på botten / blind torped / Krock med Ubåt /

Stor våg har nämnts --- det kan ha inträffat det också som jag ser det .. Antag ett dåligt svetsat skrov som varit med ett antal år .. Dessa konstruktioner har en ändlig utmattnings hållfasthet ..Tål bra ett visst antal lastväxlingar
Dåligt målat så rosten tar lite
kommer den stora vågen ( Här spekulerar jag bucklan ser för stor ut ) Spricker upp .. Inte så dramatiskt momentant som som för liberty båtarna..
Här finns som märks mycket oklart ..Om plåten spricker kan ett fenomen som heter Buckling inträffa
Det är överkurs här googla typ " Buckling of plates " så finns det artiklar..

Instabilitetsproblem som 'är radikalt olinjära --- en liten liten säger liten ökning av lasten kan göra att konstruktionen slår ihop som en råttfälla ( Nu snackar jag här om fenomenologin inte specifikt Estonia )

Utan att vara insatt eller sett ngn ritning så är ett rimligt antagande att ingen vit man klarar av att räkna på det om
Den intryckningen beror på en stor våg eller hur stora last som egentligen krävs.
Med ovan angivna + fler komplikationer
Som sagt återigen fenomenologiskt utan att jag har sett ritningar eller kan skeppsbyggnad.

Datorberäkningar då ..Första frågan man faller på " Hur stora svetsegenspänningar lägger du in i modellen "
så givet att man tydligen inte hade indata ( Lastdata ) ens för visiret.
Så är detta många magnituder svårare TROR JAG
Citera
2020-10-03, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Få en värdig begraving. Tänk vad mycket det betyder. Och att anhörig kommer hem. Svårare än så var inte en bärgning. Det var Italien det. Sverige?.

Är nog inte speciellt många kvar i båten. De allra flesta hoppade i sjön med eller utan flytväst och drunknade.
Citera
2020-10-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Här står om en flyktingbåt som bärgas i Medelhavet från 400 meters djup. Ca 600 döda och man beslutar att bärga fartyget för att offren ska få en värdig begravning. Man bärgar 169 kroppar som låg utspridda på botten.
På 400 meters djup! jämför med Estonia som ligger på 70-80 meters djup, med ungefär lika många döda

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-ska-flyktingvraket-bargas

Precis, jag googlade också runt på fartygsolyckor världen över och många av de båtarna har bärgats. Det finns bara en anledning till varför man inte bärgat Estonia efter 26år(!!!) och det är att man inte vill ha fram sanningen.
Senast redigerad av Felicie 2020-10-03 kl. 00:45.
Citera
2020-10-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Då jag bor i skären och har släkt och vänner träffar jag på folk med sjön som sitt levebröd.

Kanske är inte Estonia problemet utan vad som finns i närheten?

Men vad fan vet jag?

Fisket är slut och hela östersjön slammar ihop varje sommar så strax vadar folket till Åbo. Visst är ni ungdomar upplärda att det beror på Ryssland och dess kopiöst smutsiga fabrikers utsläpp? Ryssland har i princip 0 promille kustband i dessa farvatten. Är det inte dags att tänka på andra orsaker? Sverige har troligen den mest korrupta politikerkår norr om Mount Vinson.
En miljöförstörare ligger i lasten...
Citera
2020-10-03, 01:01
Medlem
Citat:
Här står om en flyktingbåt som bärgas i Medelhavet från 400 meters djup. Ca 600 döda och man beslutar att bärga fartyget för att offren ska få en värdig begravning. Man bärgar 169 kroppar som låg utspridda på botten.
På 400 meters djup! jämför med Estonia som ligger på 70-80 meters djup, med ungefär lika många döda

Ja man är lite mer ”blödig” i andra länder när det gäller människoliv och så, här i Sverige offrar man däremot lätt 6000 svenska gamlingars liv för att halva akademikerkåren på folkhälsomyndigheten ska få komma iväg på sin ”väl värda” sportlovsvecka och åka skidor i de italienska alperna. 6000 döda gamlingar är förresten 12 stycken Estonia med svenskar så ni ser att vi svenskar rankas inte särskilt högt av våra myndigheter och dess sakkunniga…
Citera
2020-10-03, 01:03
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Precis, jag googlade också runt på fartygsolyckor världen över och många av de båtarna har bärgats. Det finns bara en anledning till varför man inte bärgat Estonia efter 26år(!!!) och det är att man inte vill ha fram sanningen.

Och ni båda stollar kan inte tänka er att det kan vara en helvetes skillnad på det fartyget och Estonia i storlek etc....? Kan det kan påverka hur lätt det är att bärga...?

Fan, när man ser sådana här trådar och myllret av totalt korkade påståenden och åsikter som kommer från folk som har noll koll på det de babblar om så blir nästan mörkrädd, var fan ligger snittIQ på i tråden..... Det torde vara extremt få som håller snittet uppe......

Ang hålet så är det extremt osannolikt, långsökt, att det skulle ha orsakats av t ex en ubåt, svensk som vissa påstår. Då skulle det vara extremt svårt att tysta ner för det skulle dyka upp en ubåt med skador, som skulle upptäckas på örlogsbasen, och besättningen skulle vara vittnen. Totalt osannolikt att detta skulle kunna tystas ner.

Dessutom är det extremt mycket sannolikare att hålet har uppstått i samband med kapsejsningen, typ klippa på botten eller liknande. En sprängladdning är lika osannolikt det med för då skulle det finnas gott om vittnen som hört en helvetes explosion, samt att sådana skador har mycket karakteristiska tecken på skadorna.

Så, varför folk går i taket för detta är obegripligt. Men människans dumhet har tydligen inga gränser...
Citera
2020-10-03, 01:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hela sjunkförloppet har av många tolkats som möjligt endast om det har funnits ett hål i skrovet under vattenlinjen, annars skulle den instängda luften inte kunnat komma ut och massan aldrig passerat punkten där jämvikt råder. Så det hål som du påstår kom till av att båten sjönk var en förutsättning för att båten skulle kunna sjunka.

Kraften när skrovet stötte i botten var inte särskilt stort eftersom förloppet var relativt långsamt och aktern vilade mot botten när fören väl sjönk.
Det fetade är inte bara en ”trådsanning” utan en missuppfattning som spreds redan för 25 år sedan. Jag har skrivit 5-10 inlägg om det i tråden senaste veckan men det är som att ösa en båt med tesked. I korthet gäller följande:

- hydrostatiska stabilitetsberäkningar på Estonia visar att hon skulle få >35 grader slagsida med 2000 ton vatten på bildäck vilket leder till att ventilationsöppningar, akterfönster och dörrar på däck hamnar under vatten. Vatten kan då tränga ner under biläck och fartyget sjunker (http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42).
- Som bekant sjönk inte Estonia med 35 grader slagsida utan hon fortsatte att kantra och sjönk med > 90 grader slagsida, faktiskt nästan upp och ner. För att detta skall kunna inträffa måste flytkraften i däckshuset (däck 4-8) försvinna lagom snabbt så att vatten dels hinner tränga ner under bildäck, dels tillräckligt snabbt så att Estonia faktisk kantrar helt. Detta är en fråga som inte besvarades tillfredställande av JAIC (och den är väl på sätt och vis akademisk) och har varit föremål för flera nya studier och debatter.

För den intresserade rekommenderas Estoniasamlingen där man hittar både utredningsrapporter och presentationer från konferenser i ämnet:
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&sub=4&ex=n
Där finns också vittnesmålen m.m. i orginal, åtmimstone tidigare delvis som ljudfiler (!), vilket kan vara bra för de som har beröringsskräck för allt det står JAIC på.
Citera
2020-10-03, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brölbrutus
Fisket är slut och hela östersjön slammar ihop varje sommar så strax vadar folket till Åbo. Visst är ni ungdomar upplärda att det beror på Ryssland och dess kopiöst smutsiga fabrikers utsläpp? Ryssland har i princip 0 promille kustband i dessa farvatten. Är det inte dags att tänka på andra orsaker? Sverige har troligen den mest korrupta politikerkår norr om Mount Vinson.
En miljöförstörare ligger i lasten...
Ryssland har mycket kust i östersjön, vad vill du ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in