2020-10-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
Och hur ser du på att Sonarbilder visar att visiret finns i anslutning till fartyget på botten?

Det finns inga sonarbilder som visar visiret vid fartyget. Det finns manuellt kartvisualiserade bilder där man lagt in sonardata på vraket på sjöfartsverkets bottenkort som foliehattar gärna vill få till innehåller ett bogvisir som de påstår ligger ovanpå fartyget (hur nu det skulle gå till till att börja med, och det kan lika gärna vara under eftersom alla kurvor syns genom varandra) men det är som folk som ser Jesus i pizzan.

På en bild ur samma serie kunde man dessutom med betydligt mindre fantasi se en späckhuggare som är lika stor som fartyget och på en annan en pyramid bredare än hela fartyget. Inte att förglömma så får man absolut inte anta att det är rena artefakter utan det måste dessutom komma från en röntgen-sonar (nån får gärna meddela när en sådan uppfunnits) eftersom inga objekt exkluderar varandra (som vid normalfallet, sk skuggning).
Senast redigerad av Bladstall 2020-10-02 kl. 17:17.
Citera
2020-10-02, 17:13
Medlem
Ni som säger att hålet har uppstått eftersom att fartyget drämt i botten med en rasande fart, hur står det egentligen till med fysikkunskaperna? Visa gärna en kalkyl på med vilken hastighet och kraft Estonia ska ha träffat botten.
Citera
2020-10-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Feltolkningar, oavsiktliga, avsiktliga eller önsketänkande, det fanns gott om konspirationsteoretiker även då. Var det faktiskt bärgades är jättesvårt att feltolka, och då det var finnarna som hittade det borde inte Mona Sahlin vara inblandad.

Men du förstår väl att superninja-landet Sverige är fullt kapabla att på under ett dygn hitta Estonia. Kapa och spränga loss 56-ton bogvisir. Flytta den 1 sjömil under vatten samtidigt som man tar sig in på bildäck och hämtar den hemliga lasten. Man försvinner sedan utan ett spår och det mest häftiga är att man gör det här precis under näsan på Finska Marinen och en civil räddningsinsats som är den största i Östersjöns historia.
Sen är man inte lika superninja utan man blir plötsligt inkompetent och kan inte dölja den storartade och extremt välplanerade operationen för Internets sanningskrigare.

Det är som den gamla Bondfilmen Åskbollen. Fast istället för ett bombplan så är det en finlandsfärja och stulna ryska atombomber.
Citera
2020-10-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men mörkläggning av transport av miltärmateriel är väl i sammanhanget helt ointressant? Vem bryr sig om det nu, och framför allt vem brydde sig egentligen 1994?
Det finns ingen koppling mellan den påstådda transporten och haveriet. Bara spekulation.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Jag är med där som jag sitter nu --- att miltärmateriel Antagligen inte har med Olyckan att göra .
Men det har intresse för utredningen som jag ser det och ett demokratiskt intresse.
Säg att en dörr blåser ner till ett horhus. Rakt över torget från Kommunhuset .. .Man kan inte från demokratisk synvinkel då bara begränsa samhällets prestation till att röntga Gångjärnen och låta damerna vara fångar även i Fortsättningen. Funkar inte ...
Visst den nerblåsta dörren har inget med trafficking offer att göra.Det första är en Freak Occurence naturkatastrof det andra är en Uppsåtlig Brottsplan. Hur är dom kopplade Jo inte alls.

Denna dag bedriver svenskar Skumraskaffärer med " Privatiserade " värden som oligarker och andra tvättar -- " dirty Money " via Svenska Banker .. Och det är jänkarna som slår larm om det

Har för mig att det var Just Ericson som fördärvade Sveriges Möjligheter att köpa USA Missiler Amram till Flyget beroende på att E hade exporterat USA varor med Exportförbud till Sovjet.
Jänkarna drog i bromsen " That is a No No "

Nu var samma firmas bilar med i Smeten i detta Också. Det är väl ingen som tror för en bråkdels sekund att den lastningen hade hänt om inte betydande belopp " Smier Geld " " Cash in hand "
" Bestickningens ädla konst " Hade ägt rum finns inte och har aldrig funnits vare sig före under eller efter Revolutionen

Det kan vara sådana killar man Gjorde affärer med

https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout

Vem är det som gör affärer med vem till vems Vinning .. Var hamnar vinsterna ..vilka Risker
Man hade ett flygplan med skapliga flygegenskaper men sedan Ordnande E med att man inte fick köpa beväpningen

.jag är gammal nog att ha hört omdömet landsförräderi.
Sedan är samma firma igång igen med Special gräddfil på tullen

Jag frågar -- Om det är naturlag att det finns " Smörjpengar " på Östra sidan av Östersjön
Varför är då Fullständigt omöjligt att det kan vara samma " Smörjpengar " till viss del även på¨denna sidan.

Mona Visste inget han hade fullt upp med sin " Latinske Älskare "

Som sagt jag tror att skadan har trycks in när det landade på Botten .Men jag kan ha fel ..Och att man kan ha hamnat hyfsat rätt rörande Olyckan men menar att på samma sätt som den nerblåsta dörren till Horhuset finner jag det intressant både som fenomen och demokratiskt Intresse.

Analogin blir att Gångjärnen skall utreda ordentligt men damerna skall befrias samt ngn kastas i fängelse för det brottet. Som visade sig tack vare skeendet.
Här finne en lång lista med myndigheter som kan se ut som Damerna i spetsunderkläder utan dörr
Motsvarigheten till hallicken skall in i finkan damerna släppas

Jag tror jag fattar vad farbror_barbro menar i detta men det var nämnt att man kan hålla mer en sak i huvudet på samma gång.

Kan ju aldrig få bli så att de enda som Åker på Spjället är Reportrarna som Nu har agerat det är deras uppdrag som dom sköter.. I en demokratisk Kontext .. Medans de andra svinen får fortsätta på det allmännas räkning Noll Justering --Bananrepublik Varning

Hur har man tänkt sig stoppa Dykningar har man tänkt sig öppna eld mot Dykare på internationellt vatten Punktmarkera vraket 24 -7 .. Känns ju omöjligt ..Kommer aldrig att gå om ngn ger sig fan på att dyka -- nästa gång sprides filmen anonymt. Kan ingen åtalas heller.
Citera
2020-10-02, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
Som alltid höjer SD:s begåvningsreserv IQ-nivån här i gruppen...
Jag vet inte om jag är sd eller facist och jag skiter i dina politisja åsikter då jag tror på åsiktsfrihet. On topic: vad tror du om statens haverikommissions pressmeddelande fria tider länkade till idag?
Citera
2020-10-02, 17:19
Avslutad
Jag ser nog inget märkligt alls i att man kan se om ett vitt objekt i denna storlek är borta: (som vissa säger)

https://www.google.com/search?q=hans+rosengren+estonia&newwindow=1&rlz=1C DGOYI_enSE902SE902&hl=sv&prmd=minv&sxsrf=ALeKk001T dPDCrpnuCj2Ip8faoJ-NBU6dA:1601645059757&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwjV7d7mgJbsAhUeBhAIHdMaByQQ_AUoAnoECA0QAg&b iw=320&bih=454&dpr=2#imgrc=F2bEaOyJ4CTeoM

Det ska man ha sett när man låg i vattnet i livbåtarna, när delar av fartyget fortfarande var ovanför ytan för att strax därefter sjunka helt och hållet.

Det är osannolikt? Ett vittne som däremot ser en U-båt under ytan fast ubåtar inte brukar vara vita, det är samtidigt däremot världens självklarhet?

Nu utesluter jag dock inte U-båt helt, men vissa verkar utesluta att objektet ovan är omöjligt att se. Eller snarare se att det är helt borta.

Vad däremot inget vittne verkar veta är NÄR bogvisiret ska ha försvunnit. Ett flertal vittnen påstår dock att de sett att det satt kvar runt kl. 01.00. Så vad som hände tiden däremellan verkar ingen veta. (Från de officiella vittnesmålen)
Citera
2020-10-02, 17:20
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej knappast. Jag håller med om att det ser ut på sonarbilden som att visiret ligger ovanpå Estonia, men om det satt löst skulle det förmodligen ha lossnat helt i stormen.
Hur menar du att en frontalkollision med en ubåt skulle ha gått till? Varför skulle ubåten ligga i ytläge under en storm? Ubåten hade blivit krossad om den hade frontalkolliderat med Estonia i full fart.

Estonia kanske körde in i ubåten och båda var påväg i samma riktning?

Ubåten, om den var rysk, kanske ville visa sig... typ "vi är här med vår fucking ubåt" som man brukar göra ibland för att markera.

Jag tror båda skadorna på Estonia, bucklan på bogvisiret och hålet på sidan kommer från ubåten. Exakt hur kollisionen gick till, det vet jag inte. Antingen frontalkrock, sidokrock, eller krock bakifrån när båda färdades i samma riktning. Ingen aning.

Men på något vis har ubåten först slagit in i bogvisiret, och sen sidan.

Detta är det enda rimliga.
Citera
2020-10-02, 17:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Men du förstår väl att superninja-landet Sverige är fullt kapabla att på under ett dygn hitta Estonia. Kapa och spränga loss 56-ton bogvisir. Flytta den 1 sjömil under vatten samtidigt som man tar sig in på bildäck och hämtar den hemliga lasten. Man försvinner sedan utan ett spår och det mest häftiga är att man gör det här precis under näsan på Finska Marinen och en civil räddningsinsats som är den största i Östersjöns historia.
Sen är man inte lika superninja utan man blir plötsligt inkompetent och kan inte dölja den storartade och extremt välplanerade operationen för Internets sanningskrigare.

Det är som den gamla Bondfilmen Åskbollen. Fast istället för ett bombplan så är det en finlandsfärja och stulna ryska atombomber.

Det här med de avsågade räckena till bogrampen och de främmande dykarna som Lars Ångström var intresserade av, hur ser du på det?

https://www.expressen.se/debatt/utred-de-frammande-dykarna-pa-estonia/
Citera
2020-10-02, 17:26
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Ni som säger att hålet har uppstått eftersom att fartyget drämt i botten med en rasande fart, hur står det egentligen till med fysikkunskaperna? Visa gärna en kalkyl på med vilken hastighet och kraft Estonia ska ha träffat botten.

Det behövs ingen fart alls. Fartygets vikt räcker mer än väl.
Citera
2020-10-02, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Alla som inspekterat en båt som kört på grund vet att det blir långa skrapmärken. Estonia hade inga av dessa. Dessutom hade Estonianä omöjligt kunnat få ubåten i rotation utan att ha kontakt med den, dessutom ser hålet ut att komma snett bakifrån. Med din teori borde hållet blivit till framifrån.
Ja det är klart men det är ganska stor skillnad att köra på grund och köra på något som flyter då grundet är fast och inte flyttar på sig därav blir det större skador/skrapmärken på själva båten.

Men som jag skrev tror jag själv på att en kollision först inträffat i fören, alltså Estonia har kört in i främre sidan på ubåten vilket får ubåten som är mindre i rotation och aktern på ubåten sedan träffar sidan i kollisionen.

Att en ubåt medvetet eller omedvetet forcerat Estonia i sidan och få bogvisir/ramp att fallera är inte troligt och hålet i sidan själv kan omöjligt vara huvudsaken till att hon sjönk så fort men möjligt en bidragande faktor såklart. Jag har inte sett dokumentären men jag antar att det är så de målar upp ett möjligt scenario?
Citera
2020-10-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Det behövs ingen fart alls. Fartygets vikt räcker mer än väl.
Hur mycket vägde fartyget när det sjönk?
Citera
2020-10-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Men läs SVENSKA STATENS HAVERIKOMMISSIONENS PRESSMEDDELANDE från idag retard!
Jag skulle inte bli alls förvånad om det snart kommer fram uppgifter från svenskt håll att det är troligt att det är en ubåt som kan ha orsakat olyckan. Allt för att verka pålitliga och skydda sig själva samt få folk att tro att ingenting mörkades just där och då. De sitter redan på svaren nu handlar det bara om hur de ska göra upplägget för att inte få blod på sina händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in