2020-09-29, 06:51
Medlem
MagnusJ666s avatar
Såg lite av dokumentären igår på Dplay. Tekniken har verkligen gått fram enormt. Vi har aldrig sett så klara bilder på vraket tidigare. Hur hålet har uppstått har jag ingen aning.

Men alla kan ju se att ett hål i skrovet finns. Gör en ny oberoendet utredning av detta. Är väldigt många anhöriga som drabbats hårt av detta och förtjänar en ”opolitisk” expertutredning. Med dagens teknik är det möjligt.

Får en magkänsla av att den fullständiga orsaken till haveriet ej framkommit. Men jag kan givetvis ha fel också. Men en utredning för att i så fall skimra alla tvivel.
Senast redigerad av MagnusJ666 2020-09-29 kl. 06:54.
Citera
2020-09-29, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Ja den blev nog för svår för dig.

Det kallas för MGN.

Estonia kan bärgas anhöriga och kan få frid. Men det kommer inte att ske därför att samma kriminella gäng har makten fortfarande. Samma kriminella gäng bedriver massinvandringsagendan som du säkerligen tror handlar om att rädda flyktingar som flytt hela vägen genom Europa.
Okej, du har visst hamnat i fel tråd.
Citera
2020-09-29, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Bogrampen sitter fortfarande kvar i vraket på botten.
Du läste visst inte det som jag quotat?
Citera
2020-09-29, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Är väldigt många anhöriga som drabbats hårt av detta och förtjänar en ”opolitisk” expertutredning. Med dagens teknik är det möjligt.
Tekniskt möjligt ja, i praktiken kommer en utredning skötas av folk vars huvudsakliga intresse är att mörka händelsen.

På ytan kommer det såklart se ut som att man nu vill "ta reda på sanningen" men i själva verket kommer hela projektet tas över av samma styrande krafter som verkade från första början.
Citera
2020-09-29, 07:03
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Fast de vägde 64 ton?? och hittades 1.6 km ifrån Estonia, knappast troligt att de låg flöt omkring sen åkte de in i båten på barborsida eller mitten av båten? nej de låter alldeles för långsökt.
Har själv jobbat mycket vid varv och ibland har diverse saker som inte ska vara i vattnet fallit i plurret. Även de mest bråkiga objekt har för en stund legat och flytit innan de så småningom sjunker. Uppstår en temporär luftficka mellan bogvisiret och havsytan har jag inga problem med att se hur detta skulle kunna hålla sig över ytan några sekunder. Det faller inte heller som en sten från himlen ner till botten vilket många verkar tro. Vågen som till slut slår av visiret kan ha tagit med det in i sidan av båten. Förloppet från att de faller av till att drämma in i sidan är inte mer än några sekunder.

Dock tycker jag att stabilisator-fenan är det hetaste spåret just nu till hur hålet uppstått.

Det enda som får mig min konspirationsnerv att kittla är det faktum att denna fena inte nämns någonstans i dokumentären. Gnuggar jag lite extra på nerven får det mig att tro att detta är en journalistisk och politisk fälla där de nu får spy ut sina vansinniga påståenden och teorier som senare kan användas mot dem när motståndare kan lyfta fram dessa uttalanden i framtiden.
Senast redigerad av BonerBatman 2020-09-29 kl. 07:13.
Citera
2020-09-29, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Hur tungt föremålet måste vara för att gå igenom, beror på hastigheten hos föremålet och tjockleken på väggen. En pistolkula kan skjuta igenom stål om stålet är tunnt nog.

Och om ni tittar 1:20 in så kan ni se Stålmannen flyga in i ett oljeskepp och göra hål där:

https://m.youtube.com/watch?v=bIT-7Zdigb8

Väggen verkar inte vara så tjock där, och inte Estonias vägg heller där hålet sitter.

Aaah så du kan mer än experter då. ?
Citera
2020-09-29, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnoldw
Ah, det blev en reva i skrovet när fartyget slog i botten, inga jävla ubåtar har kört in i fartyget.
Även om dom gör ny utredning så kommer vi ändå aldrig få veta sanningen.
Släpp Estonia nu, och låt dom döda va ifred.

På vilket sätt är de döda ifred om de ligger på havets botten i sällskap av havets djur, jämfört med om de är kremerade eller begravna på land?

Jag tycker att skeppet ska bärgas, men det kan ju skadas om det släpas längs havsbotten in till land. Så det bästa är kanske om man med en lång och tjock lina, fäster en enorm flytboj på skeppet vid ebb, som sen lyfter skeppet från havsbotten vid flod. Och sen drar man in flytbojen och skeppet in till land på/genom vattnet.

Kanske kan man hitta något inne i hålet som ger en ledtråd till vad som hände.

Och det är mer troligt att bogvisiret har lossnat när fartyget slog i havsbotten, än att det nyss upptäckta hålet på sidan uppstod på det sättet.

Och ang bogvisiret som orsak till olyckan, det skulle vara bra om det finns någon nyhetsartikel om Estonias "syster" MS Blueforts problem med bogvisiret, alltså en nyhetsartikel daterad innan Estonia-katastrofen:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M/S_Bluefort

"En stormig natt i januari 1993, när Diana II gick för TR-Line och var insatt mellan Rostock-Trelleborg, så skadades bland annat låsanordningarna till bogvisiret i den höga sjögången och det läckte även in vatten förbi bogrampen in på bildäck, men ingen katastrof inträffade, mycket tack vare att fartyget hann gå in i lä innan skadorna blev alltför stora. Dock fick fartyget repareras innan återfärd till Rostock.[2] Fartyget togs 1994 över av Nordström & Thulin för att användas av Estline och fick ett kortare tag namnet Vironia men hann aldrig gå i trafik innan Estoniakatastrofen inträffade. Efter Estoniakatastrofen den 28 september det året så svetsades bogvisiret igen varpå samtliga fordon därefter fick använda akterportarna. Hon bytte namn till Mare Balticum och fick bland annat en ny färgsättning med blått skrov."

Så att vi kan vara säkra på att problem med bogvisir faktiskt förekom och inte bara är en efterkonstruktion.
Citera
2020-09-29, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej.

Varför skulle regeringen behöva göra det?

Ja.
Fan smart kille du!👍👍
Citera
2020-09-29, 07:22
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Naturligtvis har myndigheterna vetat om att det fanns ett hål på båtens sida, de hade ju dykare där nere och hålet är så stort att det går inte att missa. Varför detta tystades ned i haverikommissionens utredning är ju den stora frågan.
Kurm som säger att det var en svensk ubåt är i vart fall inte vem som helst. Han har varit estnisk statsåklagare. Mycket märkligt alltihop. Kan Estonia slagit i en sten på botten?
Citera
2020-09-29, 07:25
Medlem
Finns väl en del vrak på botten av Östersjön.
Citera
2020-09-29, 07:30
Medlem
antoneriks avatar
Vi som minns Estoniakatastrofen minns också alla spaltkilometer som skrevs om händelsen och alla utredningar som gjordes och alla kommissioner och mest av allt alla diskussioner om att bärga kropparna. Det är länge sedan nu, det är en del av vår nutidshistoria. Stefan Löfven hade nog aldrig trott att Estonia skulle hamna på hans bord igen i hans roll som statsminister.
Citera
2020-09-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Kurm som säger att det var en svensk ubåt är i vart fall inte vem som helst. Han har varit estnisk statsåklagare. Mycket märkligt alltihop. Kan Estonia slagit i en sten på botten?

Det krävs en forcerande kraft, och en stor sådan, för att göra ett så stort hål i skrovet. Det kan en sten som ligger stilla på botten inte åstadkomma, det är en omöjlighet.

Lars Ångström har nog helt rätt i sin analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in